stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Specjalnie w Dniu Kobiet w Gdańskiej Galerii Miejskiej odbędzie się wernisaż wystawy irlandzkiej artystki Cecily Brenner "naznaczenie / marked". Na wystawie pokazywane będą po kolei 3 prace video opowiadające o traumie, przeznaczeniu i bólu.

MIEJSCE: Gdańska Galeria Miejska 1, ul. Piwna 27-29
GODZINY OTWARCIA GALERII: wt-śr 11-17, czw-nie 11-19
WSTĘP WOLNY

WERNISAŻ: piątek 8 marca 2013, godz. 19.30
WYSTAWA: 9 marca - 19 kwietnia 2013
TERMINY PREZENTACJI PRAC: 'Unstrung' (09.03 - 24.03.) 'Black Tears' (26.03 - 07.04), 'Melancholia' (09.04 -19.04)
KURATOR WYSTAWY: Iwona Bigos
KURATOR I MODERATOR SPOTKAŃ: Monika Popow

TERMINY SPOTKAŃ:

niedziela 17.03.2013 g. 17.00
rozmowa z Hubertem Bilewiczem na temat figur szaleństwa: od ikonografii choroby do reprezentacji
artystycznej

niedziela 07.04.2013 g. 17.00
rozmowa z Magdaleną Ujmą o sztuce współczesnej i granicach psychicznych i społecznych

piątek 19.04.2013 g. 19.30
rozmowa z Izabelą Kowalczyk o wizualizacjach fobii i lęków w sztuce wybranych polskich artystek

Podczas pierwszej indywidualnej wystawy w Polsce, Cecily Brennan pokaże trzy swoje prace video. Ze względu na bardzo wysoki ładunek emocjonalny każdej z nich, żeby zapewnić oglądającym możliwość absolutnego skupienia, zdecydowałyśmy się zaprezentować je pojedynczo, jedną po drugiej: 'Unstrung' (09.03 - 24.03.) 'Black Tears' (26.03 - 07.04) i 'Melancholia' (09.04 - 19.04). Każda z tych prac w inny sposób podejmuje wspólny temat, który artystka nazywa 'naznaczeniem/marked'. Tytułu ten najkrócej można zdefiniować jako badanie cielesności psychicznej - czyli ograniczenia jakie narzuca nam właśnie cielesność, związany z nią fizyczny ból i cierpienie, a potencjalność przekroczenia tej bariery, które umożliwia nam psychika albo wręcz przeciwnie pogłębienie tego ograniczenia poprzez traumę czy depresję.

W każdej pracy artystka ogranicza środki wyrazu. W każdym filmie główną i jedyną rolę odgrywa kobieta, walcząca, płacząca, czy rozpływająca się w depresji. Malarskość przedstawionych scen, podkreśla zarówno ich kompozycja jak i dobór kolorów, którymi posługuje się artystka.

W 'Unstrung', co możemy przetłumaczyć jako roztrzęsienie, młoda kobieta zamknięta w białym pokoju, który mógłby być zarówno sterylnym pomieszczeniem galerii jak i celą więzienną, fizycznie walczy o przetrwanie, mierząc się ze swoją traumą, albo losem symbolizowanym przez lawopodobną tryskającą czarną ciecz.

W 'Black tears' artystka wybiera sytuację portretową, pokazując zbliżenie twarzy starszej kobiety - aktorki Britty Smith, która, z powodów nam nieznanych, płacze tak intensywnie i wszechogarniająco, jakby swoimi łzami chciała odkupić całe cierpienie tego świata. A czarne łzy spływające po jej, naznaczonej przez życie twarzy, nadają jej żałości martyrologiczny i wręcz sakralny charakter.

'Melancholia' w swojej kompozycji nawiązuje do przedstawienia zmarłego Chrystusa na obrazie Hansa Holbeina Młodszego "Ciało martwego Chrystusa w grobie" z tą różnicą, że kobieta na filmie Brannan żyje, a jednak pogrążona w melancholii nie potrafi wyrwać się z tego stanu i pozwala zatopić się w czarnej żółci (w starogreckim melancholia to złożenie dwóch słów melas - czarny i khloe -żółć).

Prace Cecily Brennan czerpią z różnych nurtów, między innymi psychoanalizy, feminizmu, wychodząc równocześnie poza nie i ukazując złożoność człowieczeństwa in toto.

Iwona Bigos

INFORMACJE O UCZESTNIKACH SPOTKAŃ:

Hubert Bilewicz
- historyk sztuki, nauczyciel akademicki. Pracuje w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego. Kilkanaście ostatnich lat uczył w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się m.in. historią szkoły sopockiej i gdańskiego środowiska artystycznego po 1945 roku. Interesują go zwłaszcza rozmaite (artystyczne i pozaartystyczne) uwikłania sztuki. Współkurator tegorocznej edycji festiwalu Alternativa

Magdalena Ujma - krytyczka sztuki i kuratorka. Studiowała historię sztuki i zarządzanie kulturą. W latach 1993-2007 należała do redakcji Kwartalnika Literackiego "Kresy". Pracowała w Muzeum Sztuki w Łodzi i w krakowskim Bunkrze Sztuki. Zrealizowała ponad 40 wystaw, w tym "Boys" poświęcone obrazom męskości w polskiej sztuce współczesnej (2005, z Joanną Zielińską), cykl "Transkultura" poświęcony obcym w zglobalizowanym świecie (2006-2008, z Anną Smolak), "Dziennik Polki" o autobiograficznej narracji polskich artystek (2008) i szereg wystaw indywidualnych (Oskar Dawicki, Łukasz Skąpski, Janek Simon, Elżbieta Jabłońska, Angelika Markul). Opublikowała m.in. eseje do książek "Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000" (2007) i "Artystki polskie" (2011). Jest autorką książki "Sztuki wizualne. Skandale" (2011). Prowadziła warsztaty poświęcone krytyce artystycznej i instytucjonalnej. Pisze bloga "Krytyk sztuki na skraju załamania nerwowego" (www.magdalena-ujma.blogspot.com).

Izabela Kowalczyk - prof. nadzw. dr hab., historyczka sztuki, kulturoznawczyni. Pracuje na kulturoznawstwie w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu.

Autorka książek: "Niebezpieczne związki sztuki z ciałem" (2002), "Ciało i władza. Sztuka krytyczna w Polsce w latach 90." (2002), "Matki-Polki, Chłopcy i Cyborgi. Sztuka i feminizm w Polsce" (2010), "Podróż do przeszłości. Interpretacje najnowszej historii w polskiej sztuce krytycznej" (2010). Autorka artykułów na temat sztuki krytycznej, kultury popularnej, feminizmu oraz interpretacji historii w sztuce współczesnej. Krytyczka i kuratorka wystaw. Redaguje pismo internetowe "Artmix (sztuka - feminizm - kultura wizualna)" https://www.obieg.pl/artmix/ oraz prowadzi blog https://strasznasztuka.blox.pl

Monika Popow - teoretyczka kultury, pedagog. Zajmuje się krytycznymi nurtami w teorii społecznej oraz krytyce kultury, pisze doktorat w Zakładzie Studiów Kulturowych i Filozofii Wychowania Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Autorka publikacji z zakresu filozofii, teorii kultury (postkolonializm, posthumanizm), krytycznej analizy dyskursu oraz analizy przedstawień wizualnych w kulturze popularnej oraz edukacji. Wspólnie z Iwoną Zając jest autorką książki "Idealna. Od poradnika do dialogu", wydanej w roku 2012 przez Gdańską Galerię Miejską.