there is no meaning if meaning is not shared
kuratorka: Patrycja Ryłko
25.07 - 14.09.2014
GGM2 | Powroźnicza 13-15
wt-śr: 11:00-17:00, czw-nd: 11:00-19:00
wstęp wolny
zaproszone kolektywy kuratorskie:
Center for Historical Reenactments (RPA)
Clark House Initiative (IND)
Goldex Poldex (PL)
transit (CZ)
WHW (HR)Projekt "there is no meaning if meaning is not shared" prezentuje działalność kolektywów kuratorskich działających w zróżnicowanych kontekstach społeczno-politycznych. Posługując się odmiennymi modelami pracy - a dokładnie współpracy - zaproszone kolektywy, spółdzielnie, zrzeszenia kuratorskie i artystyczne wykorzystają formę wystawy, interwencji artystycznych, tematycznych eventów czy wykładów do tworzenia tymczasowych możliwości produkowania znaczeń - znaczeń tworzonych w relacji, a nie izolacji.
Center of Historical Reenactments przybliży sposoby formatowania historii w złożonym i polifonicznym kontekście dzisiejszego Johannesburga. Clark House Initiative zaprezentuje swoją działalność skupioną na pewnego rodzaju 'zawieszeniu' politycznych i historycznych aspektów w formowaniu wolności wypowiedzi twórczej - podtrzymując stan - jeszcze nie wiesz, nie masz -. tranzit zaprezentuje część wystawy pokazywanej wcześniej w New Museum (NYC) "Raport z Konstrukcji Modelu Statku Kosmicznego", zainspirowanej czeskim klasycznym science -fiction Ikarie XB-1 (1963), w którym zmieszana zostaje powojenna utopia z sowieckim utylitaryzmem. Natomiast Goldex Poldex zorganizuje spotkanie nad Motławą -jednodniową operację ''Kubota'', z kolei WHW przedstawi metody swojego kuratorskiego researchu.PROGRAM:
25.07 (piątek) o godzinie 20:00 odbędzie się wernisaż wystawy "Artonauci", której kuratorem jest tranzit.org: Vít Havránek (Praga), Dóra Hegyi (Budapeszt), Georg Schöllhammer (Wiedeń), zorganizowanej przez Patrycję Ryłko.artyści / teoretycy biorący udział w wystawie:Babi Badalov, Zbyněk Baladrán, László Beke, Erick Beltrán, Curatorial Dictionary (David Karas, Eszter Szakács), Josef Dabernig, Stano Filko, Ion Grigorescu, Vít Havránek, Lukáš Jasanský - Martin Polák, Sung Hwan Kim, Barbora Kleinhamplová,Jiří Kovanda, Václav Magid, Boris Ondreička, Parallel Chronologies (An Archiveof East European Exhibitions), Francois Piron, Hedwig Saxenhuber, Ruti Sela, Catarina Simao, Tereza Stejskalová, Sweet Sixties: Local Modernities (Soviet Modernism Styles and Ideological Function), Tamás St. Turba, Mona Vătămanu - Florin Tudor, János Sugár, Jan Verwoert.
W dniu wernisażu 25.07 o godzinie 18:30 odbędzie się wykład Zashy Colah, która opowie o działalności Clark House Initiative z Indii.
Od 25.07 do 14.09 w oknach GGM2 będzie można zobaczyć instalację artystów z Clark House Initiative - Kemi Bassene, Poonam Jain oraz Ceacilii Tripp.W sobotę 26.07 od godziny 14:00-22:00 przy nabrzeżu Motławy koło GGM2 (pomiędzy mostem Zielonym i Krowim) odbędzie się piknik / operacja "Kubota" organizowana przez Spółdzielnię Goldex Poldex.
27.07 (niedziela) o godzinie 17:00 odbędzie się spotkanie z Kemang'iem Wa Lehulere. Rozmowa będzie dotyczyła działalności Center for Historical Reenactments (RPA).W sierpniu odbędą się warsztaty edukacyjne oraz kino pod chmurką (szczegółowe informacje wkrótce):
18-24.08 - Spółdzielnia "Można"
20-25.08 - Zorka Wollny
Projekt zakończy się dwoma spotkaniami we wrześniu:
09.09 (wtorek) o godzinie 19:00 odbędzie się spotkanie z WHW
12.09 (piątek) o godzinie 19:00 zaplanowane jest spotkanie z Vítem Havránkiem z tranzit.org.
INFORMACJE O KURATORACH:
Center fo Historical ReenactmentThe Center for Historical Reenactment jest niezależną platformą założoną w 2010 w Johanesburgu. CHR przygląda się procesom powstawania historii, a dokładnie w jaki sposób określone historyczne hegemonie i ich wartości wytwarzają i dystrybuują szerszy uniwersalny dyskurs. CHR używa artystycznych praktyk do reinterpretowania historii i proponuje możliwości i nowe narracje w subiektywnym procesie ich powstawania. W tak rozumianym kontekście emancypacyjne artystyczne produkcje historycznych reenactment'ów mogą odgrywać znaczącą rolę.
Clark House Initiative to kolektyw kuratorski i zrzeszenie artystów w Bombaju.
Clark House był niegdyś biurem badań farmaceutycznych, sklepem z antykami oraz biurem spedycyjnym firmy Thakur Shipping Company, utrzymującej kontakty z krajami Bliskiego Wschodu, Europy Wschodniej i Japonii. Interwencje kuratorskie w tę przestrzeń mają na celu kontynuowanie w odmienny sposób historii kontaktów międzynarodowych, eksperymentu i badań. Organizacja powstała w 2010 roku jako kolektyw kuratorski zajmujący się kwestiami wolności.
Wszyscy założyciele Clark House zetknęli się ze sobą różnych momentach pracując razem w muzeum CSMVS w Bombaju. "Chadzaliśmy przez muzeum do tego pięknego, starego budynku, pod którym zwykliśmy rozmawiać wyobrażając sobie zmiany konieczne naszym zdaniem do przeprowadzenia. Ten zniszczony budynek nazywał się Clark House i dał on naszej inicjatywie nazwę oraz siedzibę".
Goldex Poldex to pośredni produkt gorączki złota w czasach politycznej niestabilności, neokolonialnych wojen i zwyżkujących cen ropy. Zainspirowani pomysłem założenia polskiej kopalni złota na Madagaskarze, wytwarzali kolejne propozycje, w tym lokalną inicjatywę obywatelską: Spółdzielnię Goldex Poldex. To dobrowolne zrzeszenie nieograniczonej liczby osób, nie mające wzorów, otwartej ku przyszłości i maniakalnie nowatorskiej - jest połączeniem baru, dzielnicowej świetlicy, hobbystycznej restauracji i galerii sztuki. Jest instytucją Pi sektora, istniejącą w ułamkowym, nie eksplorowanym wymiarze kulturowej produkcji, nie nastawionym ani na współprace z instytucjami publicznymi, ani na rynek sztuki. Jej jedynym celem jest walka z martwym czasem, o którego upływie przypomina merdający miarowo ogon kota.
tranzit jest siecią działającą niezależnie w Austrii, Czechach, na Węgrzech, w Rumunii i na Słowacji do 2002 roku.
Sieć charakteryzuje się policentryczną strukturą, działając jako kolektyw autonomicznych, lokalnych jednostek współpracujących ponad rozmaitymi podziałami - narodowymi, językowymi, medialnymi, mentalnymi i historycznymi.
Każda jednostka tranzit działa na własnych warunkach w najróżniejszych kontekstach lokalnych, wykorzystując rozmaite formy i metody działania, takie jak platformy krytyczne, wystawy i inne formaty (muzyczne, poetyckie, literackie, performatywne ...), wykłady, dyskusje, publikacje, badania, mediacje i nonkonformistyczną edukację.
tranzit jest źródłem głębokich doświadczeń w lokalnych środowiskach artystycznych i intelektualnych związanych z ciągłością, przewartościowaniem historii współczesnej (wynikającym głównie z artystycznego katharsis lat 60. i 70. XX wieku) oraz kwestionowaniem kanonów, geografii i dominujących narracji powojennej europejskiej historii (sztuki). Celem tranzit jest działalność translokalna, czyli oparta na nieustającej dialektyce lokalnych i globalnych narracji kulturowych.
Doświadczenie tranzit w zakresie opartych na samoorganizacji działań w postępowych kulturach wywodzi się z totalitarnego społeczeństwa lat 70. i 80. XX wieku, a następnie kontynuowane było w okresie hiper-transformacji oraz powszechnych przemian na wszystkich szczeblach drabiny społecznej od lat 90. XX wieku aż do dziś.
tranzit zaangażowany jest także w wiele innych inicjatyw, takich jak Pomnik dla Transformacji w Pradze, Stowarzyszenie Júliusa Kollera w Bratysławie i Wiedniu, The Free School for Art Theory and Practice w Budapeszcie, oraz Manifesta 8 w Murcii.
What, How & for Whom/WHW to założony w 1999 roku kolektyw kuratorski działający w Zagrzebiu i Berlinie. Jego członkami są kuratorzy Ivet Ćurlin, Ana Dević, Nataša Ilić i Sabina Sabolović oraz projektant i publicysta Dejan Kršić. WHW realizuje szereg projektów produkcyjnych, wystawienniczych oraz wydawniczych.
Od 1999 roku, WHW intensywnie rozwija modele oparte na kolektywnym trybie pracy, twórczym wykorzystaniu przestrzeni publicznej oraz współdziałania pomiędzy partnerami z różnych środowisk. Ukształtowane głównie przez format wystawy projekty WHW pomyślane zostały jako platformy postępowych trybów produkcji kulturalnej i refleksji nad rzeczywistością społeczną. Co, jak i dla kogo, czyli trzy podstawowe pytania, jakie stawia sobie każdy podmiot ekonomiczny dotyczą planowania, koncepcji i realizacji wystaw, jak również produkcji i dystrybucji prac oraz pozycji artysty na rynku pracy. Te trzy pytania złożyły się na tytuł pierwszej inicjatywy WHW związanej ze 152. rocznicą ogłoszenia Manifestu komunistycznego zrealizowanej w 2000 roku w Zagrzebiu, oraz stały się mottem działań WHW i dały kolektywowi nazwę.
Od 2003 roku, WHW odpowiada za program miejskiej galerii non-profit Nova w centrum Zagrzebia. Oprócz wystaw sztuki współczesnej, w galerii odbywają się także wykłady, prezentacje, pokazy filmowe, publiczne dyskusje gromadzące tutejszych i międzynarodowych artystów, kuratorów, teoretyków kultury, historyków sztuki, itd. W galerii Nova członkowie WHW pracowali jako kuratorzy wielu międzynarodowych wystaw grupowych, a także indywidualnych pokazów artystów z Chorwacji i zza granicy.
Zorganizowane przez WHW wystawy to m.in. "What, How & for Whom, on the occasion of 152nd anniversary of the Communist Manifesto", HDLU, Zagrzeb, 2000; Kunsthalle Exnergasse, Wiedeń, 2001; "Broadcasting project, dedicated to Nikola Tesla", Muzeum Techniki, Zagrzeb, 2002; "Looking Awry" Apexart, Nowy Jork, 2003; "Repetition: Pride and Prejudice", Galeria Nova, Zagrzeb, 2003; "Side-effects", Salon Muzeum Sztuki Współczesnej, Belgrad, 2004; "Collective Creativity", Kunsthalle Fridericianum, 2005; "Normalization, dedicated to Nikola Tesla", Galeria Nova, Zagrzeb, 2006; "Vojin Bakić", Galeria Nova & Grazer Kunstverein, 2007/2008; 11. Biennale w Stambule "What Keeps Mankind Alive?", Stambuł, 2009; "Hungry Man, Reach for the Book. It Is a Weapon", Printed Matter, Nowy Jork, 2010; "Ground Floor America", Lakeside - Klagenfurt i Den Frie - Kopenhaga, 2010; "Art Always Has Its Consequences", dawna siedziba MOCA Zagrzeb, 2010 (współkuratorzy); Pawilon Chorwacki na 54. Biennale Sztuki w Wenecji - Tomislav Gotovac i BADco., 2011; "Details", Kunsthal Bergen, 2011; "Second World", steirischer herbst, Graz, 2011, "How Much Fascism?" BAK, Utrecht i Extra City, Antwerp, 2012, "Dear Art", Muzeum Sztuki Współczesnej Metelkova, Lublana, 2012, oraz Calvert 22, Londyn, 2013. W latach 2013-14, członkowie kolektywu WHW są kuratorami "Meeting Points 7", czyli międzynarodowej wystawy sztuki współczesnej z krajów arabskich pokazywanej w Zagrzebiu, Antwerpii, Kairze, Hong Kongu, Beirucie, Wiedniu i Moskwie, oraz pracują nad długofalowym projektem współpracy "Beginning as well as we can (How do we talk about fascism?)". W 2014 roku, kolektyw realizuje wystawę "Really Useful Knowledge" w Museo Reina Sofia w Madrycie.