stat

Kuchnię polską lubimy najbardziej, food trucki mniej

10 lipca 2018, 15:00
łs

Najchętniej jemy dania kuchni polskiej, food trucki niewielu z nas interesują. To część z wniosków, które płyną z raportu "Polska na talerzu 2018", badającego trendy gastronomiczne w naszym kraju.



Raport "Polska na talerzu" powstał w tym roku po raz ósmy. Ze statystyk wynika, że z roku na rok coraz więcej Polaków korzysta z lokali gastronomicznych. W 2016 roku jedzenie na mieście deklarowało 74 proc. respondentów, w 2017 roku - 77 proc., a w 2018 roku - aż 94 proc. pytanych. Z tego wynika, że obecnie tylko 6 proc. Polaków nie jada poza domem. Dlaczego? Najczęstszą (62 proc.) przyczyną jest fakt, iż wolą domowe jedzenie.

Jak często jemy na mieście? Najwięcej badanych (28 proc.) odwiedza lokale gastronomiczne 2-3 razy w miesiącu. 22 proc. respondentów robi to raz na miesiąc, a 21 proc. - raz na 2-3 miesiące. Większość badanych odwiedza lokale gastronomiczne zarówno w dni robocze, jak i w weekendy (61 proc.). W tygodniu 68 proc. respondentów zostawia w lokalu między 11 a 40 zł, podczas gdy w weekendy 65 proc. badanych wydaje między 21 a 70 zł. Można sądzić więc, że w tygodniu jemy na mieście głównie po to, aby zaspokoić głód, a w weekendy chętniej w lokalach świętujemy.

Ci, którzy decydują się zjeść na mieście, motywują to zazwyczaj okazją do spotkań ze znajomymi (42 proc.) lub odkrycia nowych smaków (37 proc.). I tutaj też można zaobserwować zmianę w stosunku do lat poprzednich. W 2016 i 2017 roku respondenci wskazywali bardziej pragmatyczne powody odwiedzania restauracji i barów - wygodę i oszczędność. Jak widać, obecnie jedzenie poza domem pełni głównie funkcję społeczną oraz stanowi okazję do zdobywania nowych doświadczeń.

Będzie smacznie! Kulinarne imprezy w lipcu - nie przegap żadnej



Największą popularnością wśród badanych cieszą się pizzerie (69 proc.), lokale typu fast food (59 proc.) oraz restauracje (53 proc.). Ale to akurat żadna nowość - te trzy rodzaje lokali pozostają w ścisłej czołówce od lat. Wysoko w rankingu utrzymują się też bary z kebabami. Co ciekawe, autorzy raportu nie obserwują wzrostu zainteresowania food truckami (16. proc.) czy targami śniadaniowymi i nocnymi (3 proc.). Być może jest to jeszcze zbyt świeże zjawisko, a być może wciąż niszowa gałąź gastronomii.

Najciekawsze zdaje się jednak pytanie o preferencja kulinarne Polaków. Respondenci zapytani o najchętniej wybierane rodzaje kuchni najczęściej wskazywali kuchnię polską (79 proc.) i kuchnię włoską, która zanotowała jednak duży spadek (56 proc. w 2018 roku kontra 81 proc. w roku ubiegłym). Na popularności w stosunku do 2017 roku straciły także kuchnia arabska, którą należy rozumieć przede wszystkim jako kebaby (28 proc. vs 51 proc.) i amerykańska (34 proc. vs 63 proc.). Z raportu wynika, że dania wegetariańskie i wegańskie cieszą się niewielkim zainteresowaniem.

Raport "Polska na Talerzu 2018" przygotowano na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego w lutym 2018 przez IQS na zlecenie sieci hurtowni MAKRO Polska, metodą CAWI (bezpośredni wywiad prowadzony drogą internetową wspomagany komputerowo) na reprezentatywnej pod względem wieku, płci i miejsca zamieszkania próbie tysiąca panelistów - użytkowników internetu powyżej 18. roku życia.

Jaką kuchnię lubisz najbardziej?
36%

polską

21%

włoską

4%

amerykańską

14%

śródziemnomorską

3%

bliskowschodnią

18%

azjatycką

4%

inną

łącznie głosów: 1197

łs