Okiem dietetyka: nowy rok - nowa ja. Jak skutecznie schudnąć?

29 grudnia 2021, 16:30
Viola Urban
Samo postanowienie zrzucenia wagi nie wymaga od nas wiele energii, za to jego wdrożenie i zmiana naszych przyzwyczajeń zabiera sporo czasu i dużo zasobów energetycznych. Więcej zdjęć (3)

Samo postanowienie zrzucenia wagi nie wymaga od nas wiele energii, za to jego wdrożenie i zmiana naszych przyzwyczajeń zabiera sporo czasu i dużo zasobów energetycznych.

fot. maridav / 123rf.com

Samo postanowienie zrzucenia wagi nie wymaga od nas wiele energii, za to jego wdrożenie i zmiana naszych przyzwyczajeń zabiera sporo czasu i dużo zasobów energetycznych.

fot. maridav / 123rf.com

1 stycznia to data, która skłania wielu z nas do noworocznych postanowień. To czas, w którym chętnie deklarujemy gotowość do podjęcia różnych wyzwań. Niestety często są one zbyt ambitne lub źle zaplanowane i finalnie nie udaje się ich zrealizować. Rzucanie palenia, nauka nowego języka, regularne ćwiczenia i trzymanie się diety to chyba najpopularniejsze postanowienia noworoczne. W kolejnym artykule z cyklu Okiem dietetyka wyjaśniam, czy warto zaczynać odchudzanie od nowego roku, a jeśli tak, to co zrobić, żeby skutecznie schudnąć?



Szukasz dietetyka w Trójmieście? Sprawdź opinie i usługi



Zmiana wymaga czasu i energii



Samo postanowienie nie wymaga od nas dużej ilości energii, za to jego wdrożenie i zmiana naszych przyzwyczajeń zabiera sporo czasu i dużo zasobów energetycznych. Jeśli mamy już jakiś nawyk, to czynność z nim związana dzieje się niemal automatycznie, np. sięganie po słodycze pod wpływem stresu. Nauka nowego nawyku to zatem nie lada wyzwanie.

Zanim zaczniemy planować i spisywać całą listę celów na nowy rok, warto zastanowić się po pierwsze, co realnie uda nam się zrealizować, a po drugie, ile czasu możemy poświęcić na naukę czegoś nowego. Jeśli co roku na twojej liście pojawia się punkt "schudnąć", to może warto zastanowić się, dlaczego nie udało się tego zrealizować w poprzednich latach. Co stanęło na przeszkodzie w realizacji tego celu? Wypisanie sobie wszystkich potencjalnych zagrożeń pomoże ci tym razem zaplanować skuteczną strategię.

3
miejsce: Dietetycy, leczenie otyłości
w rankingu Dietetycy, leczenie otyłości
Akademia Skutecznej Diety
Gdańsk, mjr. Hubala 14
9.2


Jak wytrwać w założonym postanowieniu?



Jeśli chcesz schudnąć, np. 10 kg, rozłóż cały ten proces na kilka mniejszych celów, których zrealizowanie będzie motywować cię do wytrwania w postanowieniu. Warto również wyznaczyć daty realizacji tych poszczególnych punktów.

Wylicz odpowiednio swoje zapotrzebowanie kaloryczne. Dieta 1000 kcal to nie będzie zdrowy sposób na odchudzanie! Skorzystaj ze specjalnych kalkulatorów dostępnych w internecie, wylicz swoją całkowitą przemianę materii, a następnie odejmij od niej około 400-500 kcal. Pamiętaj, żeby nie schodzić z kalorycznością diety zbyt nisko, czyli poniżej podstawowej przemiany materii. Zawsze lepiej jest zwiększyć ilość ruchu w ciągu dnia i zjadać więcej kalorii, żeby na pewno dostarczyć wszystkich niezbędnych makro- i mikroskładników wraz z dietą.

Znalezienie kompana o podobnym celu może pomóc ci wytrwać w założonych postanowieniach i bardziej zmotywować cię do działania. Więcej zdjęć (3)

Znalezienie kompana o podobnym celu może pomóc ci wytrwać w założonych postanowieniach i bardziej zmotywować cię do działania.

fot. prettyvectors / 123rf.com

Znalezienie kompana o podobnym celu może pomóc ci wytrwać w założonych postanowieniach i bardziej zmotywować cię do działania.

fot. prettyvectors / 123rf.com

Przygotuj się też na momenty, gdy twoja motywacja spadnie, i na przeszkody, które mogą pojawić się po drodze. Zaplanuj sobie, co będziesz robić wtedy, gdy rzeczywistość cię przytłoczy i nie zrealizujesz założonego planu. Zaplanuj również małe nagrody za każdy zrealizowany, chociażby mały etap twojego postanowienia. Będzie to działać na ciebie motywująco. Kolejnym motywującym elementem może być wypisanie listy korzyści, które osiągniesz po realizacji poszczególnych celów, ponieważ w chwili zwątpienia przypomnisz sobie, po co właściwie to robisz i nie ulegniesz pokusie całkowitego zerwania postanowienia.

Może jesteś z tych osób, które lubią rywalizację lub towarzystwo? Znalezienie kompana o podobnym celu może pomóc ci wytrwać w założonych postanowieniach i bardziej zmotywować cię do działania na co dzień. Na koniec możesz pochwalić się swoim nowym celem znajomym lub najbliższym. Czasem wypowiedzenie na głos i zadeklarowanie czegoś przed innymi może być pomocne w tym, aby wytrwać w wybranym postanowieniu.

Nie wyznaczaj wielu celów naraz. Odchudzanie to proces długotrwały. Więcej zdjęć (3)

Nie wyznaczaj wielu celów naraz. Odchudzanie to proces długotrwały.

fot. andreypopov / 123rf.com

Nie wyznaczaj wielu celów naraz. Odchudzanie to proces długotrwały.

fot. andreypopov / 123rf.com

Umiar przede wszystkim



Na koniec chciałabym powiedzieć, żeby nie brać na siebie za dużo. Nie wyznaczaj wielu celów naraz. Odchudzanie to proces długotrwały i bardzo angażujący nasze zasoby, zarówno fizyczne, jak i psychicznie. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz sobie wyznaczyć kolejny cel, gdy poczujesz się trochę pewniej w temacie odchudzania.

Zakończenie bieżącego roku i początek nowego jest zazwyczaj czasem refleksji i stawiania sobie nowych celów. Odchudzanie to jedno z najpopularniejszych postanowień noworocznych. Jeśli mamy nadwagę i otyłość, to tak naprawdę każdy moment jest dobry, aby zadbać o poprawę swojego zdrowia i samopoczucia. Zdrowe odżywianie ma ogromny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu i przynosi wiele korzyści. Jeśli chcesz zacząć odchudzanie od nowego roku, to śmiało stawiaj sobie takie postanowienie, jednak pamiętaj, żeby podejść do tego z głową i wyznaczyć małe cele po drodze.
Czy kiedykolwiek w związku z nowym rokiem planowałe(a)ś schudnąć?
24%

tak, zrealizowałe(a)m plan i schudłe(a)m

31%

tak, ale nie udało mi się schudnąć

9%

tak, planowałe(a)m, ale nie podjąłem/podjęłam próby

36%

nie, nigdy nie miałe(a)m takich planów

zakończona

łącznie głosów: 321

autor Viola Urban: na swoim blogu OkiemDietetyka.pl tworzy od 6 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz nowych smaków, z doświadczenia redaktor serwisów poświęconych kulinariom i zdrowemu stylowi życia. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i podejmowania świadomych wyborów. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście. Pisze do cyklu Okiem Dietetyka.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (62)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.