Okiem dietetyka: zimowe superfoods, których nie może zabraknąć w twojej diecie

19 grudnia 2021, 16:00
Viola Urban
Superfoods zawierają mnóstwo witamin, składników mineralnych i antyoksydantów oraz wiele innych prozdrowotnych substancji. Więcej zdjęć (3)

Superfoods zawierają mnóstwo witamin, składników mineralnych i antyoksydantów oraz wiele innych prozdrowotnych substancji.

fot. kerdkanno / 123rf.com

Superfoods zawierają mnóstwo witamin, składników mineralnych i antyoksydantów oraz wiele innych prozdrowotnych substancji.

fot. kerdkanno / 123rf.com

Tak zwane superfoods mogą być świetnym uzupełnieniem zimowej diety. Wprowadzenie do jadłospisu kilku super produktów mających mnóstwo prozdrowotnych właściwości sprawi, że dieta będzie jeszcze bardziej odżywcza i wartościowa. Sprawdź, czy masz wszystkie zimowe superfoods w swojej kuchni i przeczytaj kolejny artykuł w cyklu Okiem dietetyka, aby dowiedzieć się jak je właściwie zastosować w swoim codziennym jadłospisie.



Szukasz dietetyka w Trójmieście? Sprawdź opinie i usługi



Czym są superfoods? To produkty spożywcze o szczególnych właściwościach zdrowotnych. Zawierają mnóstwo witamin, składników mineralnych i antyoksydantów oraz wiele innych prozdrowotnych substancji. Włączanie ich do diety wiąże się z wieloma korzyściami zdrowotnymi.

Orzechy włoskie
Różnorodne orzechy to źródło korzystnych kwasów tłuszczowych niezbędnych w naszej diecie. Warto uwzględniać je jako przekąskę lub dodatek do sałatek, pesto i owsianek. Orzechy włoskie są szczególnie wartościowe, ponieważ ze względu na dobrą jakość kwasów tłuszczowych mogą mieć one istotne znaczenie w profilaktyce dyslipidemii, chorób układu krążenia oraz cukrzycy. Ze względu na to, że są produktem wysokokalorycznym, należy zwrócić uwagę na ich racjonalną ilość w diecie.

Nasiona lnu
Siemię lniane jest bardzo wartościowym i często niedocenianym pożywieniem. Pod śliską powłoczką te małe nasionka zawierają cenne kwasy tłuszczowe omega-3, które są bardzo korzystne dla naszego zdrowia. Kwasy tłuszczowe omega-3 wspomagają odporność organizmu, mają działanie przeciwnowotworowe i regulują gospodarkę lipidową organizmu. Aby czerpać korzyści z nasionek lnu, koniecznie należy je zmielić przed spożyciem. Można w kuchni stosować również olej lniany na zimno jako dodatek do sałatek lub kanapek.

2
miejsce: Dietetycy, leczenie otyłości
w rankingu Dietetycy, leczenie otyłości
JJL Poradnia Dietetyczna
Gdańsk, Oliwkowa 4
9.3


Kiszonki są bardzo dobrym źródłem bakterii probiotycznych, które wzmacniają nasz układ odpornościowy. Więcej zdjęć (3)

Kiszonki są bardzo dobrym źródłem bakterii probiotycznych, które wzmacniają nasz układ odpornościowy.

fot. baibakova / 123rf.com

Kiszonki są bardzo dobrym źródłem bakterii probiotycznych, które wzmacniają nasz układ odpornościowy.

fot. baibakova / 123rf.com

Płatki owsiane
Płatki owsiane, dzięki dużej zawartości błonnika, regulują pracę układu pokarmowego. Beta-glukany zawarte w owsie wykazują właściwości przeciwpasożytnicze, przeciwbakteryjne oraz przeciwwirusowe. Pomagają również w obniżaniu poziomu cholesterolu. Można zrobić z nich pyszną, poranną owsiankę z dodatkiem orzechów, sezonowych owoców i cynamonu. Płatki owsiane można stosować wymiennie z gryczanymi, jęczmiennymi lub jaglanymi.

Kiszonki
Popularne produkty kiszone, takie jak kapusta kiszona i ogórki kiszone to must have w zimowej diecie. Są bardzo dobrym źródłem bakterii probiotycznych, które wzmacniają nasz układ odpornościowy, a także regulują procesy trawienia i usprawniają pracę jelit. Kapusta to świetny dodatek do dań obiadowych. Ogórki zaś będą świetnie pasować do sałatek oraz jako dodatek na kanapki. Samodzielnie w domu można przygotować również inne kiszone warzywa, chociażby marchewkę, buraki czy cukinię.

Czosnek
Czosnek to warzywo o intensywnym, charakterystycznym aromacie, ale także wyjątkowych właściwościach. Dzięki zawartości wielu substancji bioaktywnych wykazuje się szerokim spektrum działania. Jeśli chodzi o działanie układu odpornościowego, czosnek przede wszystkim wzmacnia właściwości obronne organizmu, regulując reakcje immunologiczne. Czosnek często nazywany jest naturalnym antybiotykiem, ponieważ hamuje namnażanie się bakterii. Czosnek wykazuje również właściwości antyoksydacyjne, przeciwgrzybiczne, przeciwzapalne, a także działanie przeciwzakrzepowe, przeciwnowotworowe oraz regulujące poziom cukru we krwi i ciśnienie. W okresie jesienno-zimowym jest niezbędnym dodatkiem do mięsa, zup, sosów, a także past kanapkowych.

W miodzie możemy znaleźć wiele prozdrowotnych substancji oraz szereg różnorodnych witamin i składników mineralnych. Więcej zdjęć (3)

W miodzie możemy znaleźć wiele prozdrowotnych substancji oraz szereg różnorodnych witamin i składników mineralnych.

fot. danifoto / 123rf.com

W miodzie możemy znaleźć wiele prozdrowotnych substancji oraz szereg różnorodnych witamin i składników mineralnych.

fot. danifoto / 123rf.com

Imbir
Imbir jest kłączem o niezwykłym działaniu. Efekty lecznicze zawdzięcza m.in. zawartości fenoli, takich jak gingerole. Ekstrakty z imbiru mają właściwości przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, przeciwwymiotne i regulujące funkcjonowanie układu odpornościowego. Imbir świetnie podkreśla smak dań kuchni azjatyckiej, w zupie działa rozgrzewająco, a jego świeży plasterek z pewnością urozmaici nudną herbatę.

Miód
Miód bez wątpienia jest jednym z zimowych superfoods. W miodzie możemy znaleźć wiele prozdrowotnych substancji oraz szereg różnorodnych witamin i składników mineralnych. Jego skład może być zmienny w zależności od rodzaju miodu. Regularne spożywanie miodu może korzystnie wpłynąć na wzrost ogólnej odporności organizmu. Warto sięgnąć po niego również przy pierwszych objawach przeziębienia. Należy pamiętać, że traci on swoje właściwości pod wpływem wysokiej temperatury. Jeśli więc chcemy korzystać z jego walorów zdrowotnych, należy dodać go do napoju czy potrawy po lekkim przestudzeniu.

Podsumowanie
I jak, masz wszystkie zimowe superfoods w swojej kuchni? Jeśli nie, to koniecznie uzupełnij zapasy! Wszystkie wymienione produkty są powszechne, więc spokojnie znajdziesz je w każdym sklepie. Warto korzystać z nich w okresie jesienno-zimowym, żeby wspierać odporność i dostarczać z dietą wartościowych substancji.
Czy stosujesz w swojej kuchni produkty o właściwościach prozdrowotnych?
75%

tak, regularnie

7%

tak, ale tylko jesienią i zimą

11%

sporadycznie, gdy coś mi jest wyjątkowo potrzebne

7%

nie, nie przywiązuję do tego wagi

zakończona

łącznie głosów: 381

autor Viola Urban: na swoim blogu OkiemDietetyka.pl tworzy od 6 lat. Z zawodu dietetyk, z zamiłowania poszukiwacz nowych smaków, z doświadczenia redaktor serwisów poświęconych kulinariom i zdrowemu stylowi życia. Lubi inspirować do lepszego jedzenia i podejmowania świadomych wyborów. W wolnych chwilach biega i szuka dobrego jedzenia na mieście. Pisze do cyklu Okiem Dietetyka.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (23)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.