- 1 Sztuczna inteligencja w sztuce - tak czy nie? (54 opinie)
- 2 Komiksy, polityka i SF. Lektury na wiosnę (20 opinii)
- 3 Maj miesiącem festiwali (7 opinii)
Dar Pomorza znów zaprasza na pokład
2 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Zmiany na Darze Pomorza
Dar Pomorza znów zaprasza na pokład
Od wtorku znów można zwiedzać znajdujący się w Gdyni Dar Pomorza. Na pokładzie żaglowca może przebywać jednocześnie do 30 osób, a do zakupionego biletu goście otrzymają gratis jednorazowe rękawiczki.
Przypomnijmy:
- Od 12 marca instytucje kultury w całym kraju pozostawały zamknięte z powodu zagrożenia koronawirusem.
- Od 4 maja mogły zacząć działalność muzea, galerie sztuki, biblioteki, archiwa
- Narodowe Muzeum Morskie, które jest właścicielem Daru Pomorza, swoje oddziały otwierały stopniowo.
- Będącą symbolem Gdyni Białą Fregatę otwarto we wtorek - jako ostatni oddział placówki
- Długo czekaliśmy na ten dzień i nareszcie możemy zaprosić zwiedzających do wszystkich oddziałów naszego Muzeum. Gdyński "Dar Pomorza" otwieramy jako ostatni. W tym przypadku, tak jak przy innych oddziałach, priorytetem było zapewnienie naszym gościom bezpieczeństwa przy zwiedzaniu. Wizyta w muzeum ma nadal być przyjemnością, a nasi goście muszą się czuć u nas bezpiecznie i dobrze - mówi dr Robert Domżał, dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego.
Do 30 osób w jednorazowych rękawiczkach
Na pokładzie żaglowca może przebywać jednocześnie do 30 osób. Do zakupionego biletu goście otrzymają gratis jednorazowe rękawiczki.
Statek otwiera się dla gości po trzech miesiącach.
- Część działań przenieśliśmy do internetu: nasi kustosze zabierali nas na wirtualne wycieczki po "Darze Pomorza", mogliśmy posłuchać np. o zwierzętach, które podróżowały Białą Fregatą, albo o kuchni na żaglowcu. Dobrze jednak wiemy, że działania online nie zastąpią prawdziwej wizyty na pokładzie statku - dodaje dyrektor.
Iluminacja Daru Pomorza w czasie koronawirusa
W czasie pandemii żaglowiec rozbłysnął kilka razy niebieską iluminacją (podczas Dnia Autyzmu oraz w podziękowaniu pracownikom służby zdrowia). 1 maja wziął udział w akcji zorganizowanej przez Międzynarodową Izbę Żeglugi w podziękowaniu służbom medycznym, straży granicznej oraz straży pożarnej za pracę w czasie pandemii COVID-19.
Dar Pomorza na filmach
Dar Pomorza
"Biała fregata", od lat nieodłącznie związana z Gdynią, została zbudowana w roku 1909 w stoczni Blohm-Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Wodowana 18 września 1909 r. otrzymała nazwę "Prinzess Eitel Friedrich". Służbę rozpoczęła 6 kwietnia 1910 r., wychodząc w dziewiczy rejs do Christiansand i Antwerpii.
Po klęsce Niemiec w I wojnie światowej, w roku 1919, przejęli statek Francuzi, przeprowadzając go do portu Saint Nazaire. W roku 1926 otrzymał nową nazwę "Colbert" i miał zastąpić francuski żaglowiec szkolny "Richelieu" (plan ten nie doczekał się realizacji). W roku 1927 fregata przeszła na własność barona de Foreste, który zamierzał przekształcić ją w jacht oceaniczny, ale i ten pomysł nie został urzeczywistniony.
W roku 1929 statek został zakupiony z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za 7 tys. funtów szterlingów. Miał zastąpić wysłużony już bark szkolny "Lwów". Fregata otrzymała wówczas kolejną nazwę - "Dar Pomorza", dla upamiętnienia ofiarności pomorskiego społeczeństwa. 19 czerwca 1930 r. "Dar Pomorza" po raz pierwszy stanął na gdyńskiej redzie. 13 lipca miała miejsce podniosła uroczystość, w czasie której ks. biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę. Przekazany Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni będzie odtąd drugą (po "Lwowie") "kolebką nawigatorów".
W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej odbyły 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej. W dziennikach okrętowych zapisano m.in. przejście przez równik (22 XI 1931), podróż dookoła świata w latach 1934-1935, opłynięcie "groźnego przylądka Horn" (1 III 1937). W czasie II wojny światowej internowany przez Szwedów, od 1 X 1939 do 21 X 1945 stał w Sztokholmie. Do Gdyni wrócił 24 X 1945 r. i wkrótce wznowił służbę jako statek szkolny Państwowej Szkoły Morskiej. Dwukrotnie wygrał Operation Sail; w roku 1980 zdobył "Cutty Sark Trophy". Czołowe pozycje w regatach zajmował w latach 1974, 1976 i 1978.
Ostatni rejs odbył we wrześniu 1981 r. pod dowództwem kpt. ż. w. Tadeusza Olechnowicza - do fińskiego portu Kotka. 4 sierpnia 1982 r. formalnie wycofano "Dar Pomorza" ze służby - w tym samym czasie podniesiono banderę na jego następcy, "Darze Młodzieży", zaprojektowanym i zbudowanym w Gdańsku.
27 maja 1983 r. "Dar Pomorza", jeden z najpiękniejszych zachowanych żaglowców na świecie, rozpoczął nowy etap swojej historii jako statek-muzeum, stając się pomnikiem i symbolem tradycji i dążeń morskich Polaków.
Turyści rozpoczynają wędrówkę po statku od wystawy opowiadającej o jego historii, a następnie przechodzą kolejno przez najciekawsze pomieszczenia. Zwiedzają więc międzypokład (gdzie mieszkali praktykanci), maszynownię, magazyn żagli, mesę oficerską, salon komendanta, kabinę nawigacyjną, kuchnię oraz górne pokłady.
Podstawowe dane techniczne:
- długość z bukszprytem - 91 m,
- szerokość - 12,6 m,
- zanurzenie 5,7 m.
- dwa pokłady,
- 28 osób załogi,
- 150-200 uczniów-praktykantów,
- prędkość pod żaglami: średnio 5 węzłów, największa osiągnięta 17 węzłów.
rb
Miejsca
-
Dar Pomorza Gdynia, al. Jana Pawła II
Miejsca
Opinie (30) 4 zablokowane
-
2020-06-02 22:33
Z perspektywy , bardzo wspaniałe czasy
Byłem tam . Na kandydatce bosmani dawali równo "popalić". Pawełka pamietam do dziś. Pies Misiek w gradacji statkowej był wyżej od praktykantów . Rejs do Odessy. Przez 5 lat nawet nie podchodziłem pod Dar.
- 1 0
2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.