Dorota Kolak i Mirosław Baka odebrali prestiżowe nagrody aktorskie

18 października 2016 (artykuł sprzed 4 lat)
Łukasz Rudziński

Dorota Kolak i Mirosław Baka 18 października odebrali w Warszawie Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza. To prestiżowa nagroda za najlepszą kreację aktorską w sezonie, przyznawana corocznie najlepszemu aktorowi i aktorce. Obie gwiazdy Teatru Wybrzeże otrzymały je za kreacje w spektaklu "Kto się boi Virginii Woolf?" w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.



Najlepsze kreacje aktorskie w sezonie 2015/2016 w opinii jurorów Nagrody stworzyli Dorota Kolak w roli Marthy oraz Mirosław Baka w roli George'a w spektaklu "Kto się boi Virginii Woolf?" Edwarda Albee'ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Nagrodę przyznało jury w składzie: Jacek Cieślak, Jacek Kopciński (redaktor naczelny miesięcznika "Teatr"), Wojciech Majcherek, Jacek Wakar i Kalina Zalewska.

"Spektakl Teatru Wybrzeża jest zbudowanym na miłości i nienawiści, wyrafinowanych psychicznych torturach i ekshibicjonizmie seansem traum, bólu i cierpienia, zadawanego z perwersyjną satysfakcją sobie samemu i partnerowi. (...)

Rolą dominującej, nieustająco kastrującej swojego męża i prowokującej go na przemian, a przy tym w pełni od niego uzależnionej Marty, zachwyca Dorota Kolak, sięgająca tym razem nie po najwyższe emocjonalne rejestry, a minimalizm, pozornie beznamiętny ton i udawaną obojętność (kapitalna scena łóżkowa). Jednak złamany życiowo, zakompleksiony życiowy nieudacznik George, który zaatakowany staje się desperacko agresywny, złośliwy i nieprzyjemny, w wykonaniu Mirosława Baki to rola mistrzowska.

Zobacz repertuar Teatru Wybrzeże do końca roku.

Nie ma tu cienia zbędnego tonu, maniery czy nadęcia. Baka niezwykle skutecznie przedstawia dramat człowieka życiowo przegranego, cierpiącego i ze swoim cierpieniem pogodzonego. Pełna fauli i wzajemnych ciosów walka Marty i George'a to szamotanie się dwójki kochanków, którzy nie potrafią bez siebie żyć i nie mogą przestać się ranić" - pisaliśmy w recenzji "Kto się boi Virginii Woolf?".

Prestiżowa Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza dla najlepszej aktorki i najlepszego aktora przyznawana jest od 1984 roku przez miesięcznik Teatr i została utworzona w ramach XXIV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu.

Oprócz Nagrody im. Zelwerowicza przyznawane są także Nagroda im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera oraz dodatkowa Nagroda Specjalna. Nagrodę im. Swinarskiego w sezonie 2015/2016 przyznano Eimuntasowi Nekrošiusowi za reżyserię "Dziadów" Adama Mickiewicza w Teatrze Narodowym w Warszawie. Nagrodą Specjalną "Teatru" uhonorowano Jana Englerta, dyrektora artystycznego Teatru Narodowego, za nadanie wyjątkowego kształtu obchodom 250. rocznicy powstania sceny narodowej w Polsce, o czym świadczą znakomite premiery z udziałem całego zespołu: "Kordian" Juliusza Słowackiego w jego reżyserii, "Dziady" Adama Mickiewicza w interpretacji Eimuntasa Nekrošiusa i "Pan Tadeusz - wszystkie słowa Mickiewicza" w reżyserii Piotra Cieplaka, a także rocznicowe wydanie serii świetnych monografii poświęconych dziejom Teatru Narodowego w Warszawie.

Z okazji 70. rocznicy powstania miesięcznika "Teatr" redakcja nagrodziła również Krystiana Lupę, największego współczesnego reżysera teatralnego, za wybitne osiągnięcia w dziedzinie inscenizacji, oryginalny wkład w rozwój polskiej sztuki scenicznej i światowej myśli teatralnej, rozsławianie polskiego teatru za granicą, a także wychowanie całego pokolenia zdolnych następców.

Rok wcześniej (za sezon 2014/2015) nagrody "Teatru" trafiły do Andrzeja Chyry (za wyreżyserowanie opery "Czarodziejska góra" Pawła Mykietyna), Pawła Mykietyna (twórcy opery "Czarodziejska góra") oraz Haliny Rasiakówny (za rolę Mai Auersberger w "Wycince / Holzfällen") oraz Juliusza Chrząstowskiego (za rolę Orcia w "nie-boskiej komedii. WSZYSTKO POWIEM BOGU!"). Za sezon 2013/2014 nagrody przyznano Michałowi Zadarze (Nagroda im. Konrada Swinarskiego), Wiktorii Gorodeckiej i Bartoszowi Porczykowi (Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza) oraz Wojciechowi Kościelniakowi (Nagroda Specjalna).
Kiedy ostatnio byłe(a)ś w teatrze?
14%

bywam regularnie, przynajmniej raz w miesiącu

32%

zaglądam do teatru od czasu do czasu, zazwyczaj kilka razy w roku

28%

zdarza mi się to sporadycznie, raz czy dwa razy w roku

26%

nie pamiętam

zakończona

łącznie głosów: 323