Dziesięć dni ze sztuką Szekspira. Rusza Festiwal Szekspirowski

25 lipca 2018 (artykuł sprzed 2 lat)
Łukasz Rudziński

Tegoroczny Festiwal Szekspirowski to 25 różnych spektakli, 16 wydarzeń towarzyszących i 214 artystów występujących na scenie. Impreza potrwa od 27 lipca do 5 sierpnia na terenie Gdańska i Sopotu i gościć będzie teatry z Argentyny, Iranu, Niemiec, Czech, Słowacji, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Włoch oraz Polski.



Zobacz szczegółowy program 22. Festiwalu Szekspirowskiego

Tym razem w Nurcie Głównym czeka nas 12 spektakli oraz 13 spektakli w nurcie SzekspirOFF (12 konkursowych i ubiegłoroczny zwycięzca konkursu o Złotego Yoricka - "Rytuał 23 albo obrazy ze śmierci wodza"). W Nurcie Głównym zobaczymy inscenizacje "Romea i Julii" (Teatr Studio Buffo w Warszawie), dwie realizacje "Snu nocy letniej" (z Theater Freiburg z Niemiec i Mostaghel Theater z Iranu) i "Makbeta" (włoskiej koprodukcji Sardegna Teatro i Compagnia Teatropersona oraz Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu), "Miarkę za miarkę (Divadlo pod Palmovkou w Czechach), a także interpretacje "Króla Leara" ("La Fiesta del Viejo" grupy o tej samej nazwie z Argentyny), "Hamleta" ("Hamlet - Komentarz" Teatru Pieśń Kozła z Wrocławia), "Marii Stuart" ("Królowe" Bei von Malchuls z Niemiec).

Przeczytaj więcej na temat spektakli Nurtu Głównego

Uzupełniają go trzy spektakle cyklu "Wkurzone na Szekspira", w którym znalazły się propozycje odważnie i przewrotnie odczytujące dzieła Szekspira, w opozycji do tradycji teatralnej. Znalazły się w nim: "#Gwałt na Lukrecji" - spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie na podstawie "Gwałtu na Lukrecji", "HMLT" na podstawie "Hamleta" z Teatru im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie oraz "Szukając Romea" inspirowane sztuką "Romeo i Julia" z krakowskiego Teatru Bagatela. O Złotego Yoricka powalczą dwa przedstawienia z Wrocławia: "Hamlet - Komentarz" oraz "Makbet".

- Ubolewamy nad tym, że w finale konkursu o Złotego Yoricka są tylko dwa spektakle, ale tym razem tak się złożyło, że te dwie propozycje odbiegały pomysłem i poziomem od pozostałych. Spektakle Teatru Pieśń Kozła są stale modyfikowane, wciąż się rozwijają. Po ich "Hamlecie" należy spodziewać się perfekcji muzycznej, tanecznej czy ruchowej, robiącej wrażenie w wykonaniu międzynarodowego zespołu artystów. "Makbet" to nie musical, a spektakl dramatyczno-muzyczny. Wystąpi cały zespół Teatru Muzycznego Capitol. Oczywiście bardzo ciekawie zapowiadają się również spektakle zagraniczne. Zachęcam szczególnie do obejrzenia irańskiego "Snu nocy letniej", przezabawnego, niezwykle ciekawie pomyślanego spektaklu, znacznie skróconego - bez rzemieślników. Mnóstwo tu grepsów i dowcipu, nie wyłączając akrobatycznych popisów aktorów i muzyki na żywo - mówi Jerzy Limon, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Festiwalu Szekspirowskiego.
Pod względem organizacyjnym najwięcej kłopotów sprawiło sprowadzenie "Snu nocy letniej" z Iranu. To tytuł, który w Gdańsku gościć miał już w ubiegłym roku, jednak ostatecznie ze względów finansowych musiano z niego zrezygnować. Tym razem nie obyło się bez problemów innego typu.

- Przez kilka miesięcy walczyliśmy o wizy dla Irańczyków, co okazało się bardzo skomplikowanym procesem. W końcu się udało. Budujemy im całą scenografię, bo nie opłacało się ściągać jej z Iranu. Wszystkie trampoliny, których używają, powstają na nasze zamówienie w Krakowie, zapewniamy im też instrumenty, na których zagrają. Z kolei w przypadku "Romea i Julii" w technologii 3D najbardziej wymagające jest stworzenie ściany wody, na której prezentowane są projekcje wideo. Instalację wodną zapewnia nam specjalistyczna firma, zajmująca się takimi instalacjami, a okulary 3D do oglądania spektaklu wypożyczył nam Teatr Muzyczny w Gdyni - przyznaje Joanna Śnieżko-Misterek, koordynatorka Festiwalu Szekspirowskiego.
Odbędzie się również dziewięć otwartych spotkań z twórcami po przedstawieniach - 27 lipca twórcy Studia Buffo porozmawiają z publicznością we foyer GTS (godz. 22:40), a artyści Theater Freiburg tego samego dnia o godz. 23:10 w Teatrze Wybrzeże. 28 lipca o godz. 23 spotkać się można na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże z artystami "La Fiesta del Viejo", a 29 lipca (godz. 20:10) w głównym gmachu Teatru Wybrzeże z Teatrem Pieśń Kozła. Z kolei 30 lipca (godz. 20:40) we foyer GTS będzie okazja, by porozmawiać z artystami irańskiego Mostaghel Theatre. Natomiast spotkanie z przedstawicielami cyklu "Wkurzone na Szekspira" odbędzie się 1 sierpnia, godz. 21:10 na Czarnej Sali Teatru Wybrzeże. 2 sierpnia (godz. 22:10) o "Miarce za miarkę" opowie zespół Divadlo pod Palmovkou z reżyserem Janem Klatą. Dzień później (3.08, godz. 21:15) posłuchać będzie można, co o swoim teatrze ma do powiedzenia Bea von Malchus, a dokładnie o północy z 4 na 5 sierpnia z publicznością spotka się zespół Teatru Muzycznego Capitol pod wodza Agaty Dudy-Gracz.

Warto pamiętać, że można uczestniczyć również w biletowanych próbach do spektakli - "Romeo i Julia" (26 lipca, godz. 20 w Teatrze Szekspirowskim) i "Hamlet - Komentarz" (28 lipca, godz. 17 w Teatrze Wybrzeże). Janusz Józefowicz (reżyser "Romea i Julii") 28 lipca o godz. 15 we foyer GTS opowie w języku polskim o "Stereoskopii w teatrze". Natomiast 29 lipca, godz. 16:30 w sieni Instytutu Kultury Miejskiej po angielsku wykład "Selfless language or the absence of an author" ma Alicja Bral z Teatru Pieśń Kozła.

SzekspirOFF, czyli offowy nurt festiwalu, pomyślany został tak, aby uzupełnić propozycje Nurtu Głównego i by była możliwość zobaczenia wszystkich propozycji 22. Festiwalu Szekspirowskiego. Spektakle SzekspirOFFa biorą udział w konkursie z pulą nagród 10 tys. zł, z czego 8 tys. zł rozdysponują jurorzy (Agata Duda-Gracz, Piotr Kruszczyński i Adam Nalepa), 1 tys. zł ma do dyspozycji redakcja gazety festiwalowej "Shakespeare Daily" oraz publiczność, której przedstawiciele (nabywcy 11 karnetów na wszystkie spektakle SzekspirOFFa) także przyznają 1 tys. zł wybranej przez siebie propozycji jako Nagrodę Publiczności.

- Formuła SzekspirOFFa zaczerpnięta jest z Fringe Festiwalu - artyści sami zgłaszają się na naszą imprezę (spośród zgłoszeń dokonujemy wyboru festiwalowych propozycji), sami pokrywają koszty podróży i noclegów. My zapewniamy im przestrzeń do gry oraz wsparcie techniczne (realizujemy ridery techniczne spektakli, zapewniając niezbędne sprzęty, rekwizyty). Współtworzymy całość festiwalu, off nigdy nie był podczas Festiwalu Szekspirowskiego odrębnym bytem. Jeżeli chodzi o tegoroczny program SzekspirOFFa, to ilość propozycji tego nurtu jest związana z bardzo bogatym Nurtem Głównym. W programie znalazły się performance, spektakle ruchu, teatru tańca i przedstawienia stricte dramatyczne. Będą to zarówno monodramy, jak i małe formy teatralne. Silną reprezentację mają szkoły teatralne. Spośród 12 propozycji konkursowych aż pięć to spektakle zagraniczne - dwa z nich pochodzą z Wielkiej Brytanii, jedno ze Słowacji, Rumunii i Włoch - tłumaczy Krzysztof Grabowski, kierownik nurtu SzekspirOFF.
Wśród propozycji SzekspirOFF warto mieć na uwadze propozycje szkół teatralnych - Wydziału Reżyserii i Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie ("Hamlet" w reż. Radosława Stępnia, grany 29 lipca, godz. 20:30 i o 22 w Teatrze w Oknie oraz "Hamlet, czyli Ofelia" w reż. Darii Kubisiak, grany w Krakowskiej Fabryce Karabinów 3 sierpnia o godz. 22), a także propozycje zagraniczne: "Dwaj panowie z Werony" z Royal Academy of Dramatic Art z Wielkiej Brytanii (28 lipca, godz. 16 i 3 sierpnia, godz. 17 w Teatrze BOTO), "Hamlet" rumuńskiego Unteatru (2 sierpnia, godz. 18:30 i 20:30 w Czarnej Sali Teatru Wybrzeże) czy "Ryszard. Niech żyje król" z Accademia Teatrale di Roma Compagnie Giovanni z Włoch (30 lipca, godz. 17 i 4 sierpnia, godz. 17 na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże).

Bilety na spektakle Nurtu Głównego kosztują od 30 do 110 zł (normalne) i od 20 do 70 zł (ulgowe) - nie na wszystkie wydarzenia można je jeszcze nabyć. Na każdy spektakl SzekspirOFFa wstęp kosztuje 20 zł. Obejrzenie próby do spektakli "Romeo i Julia" oraz "Hamlet - Komentarz" to koszt 25 zł. Wstęp na spotkania z artystami czy wykłady jest wolny. Budżet festiwalu wynosi 1 mln 230 tys. zł.