"Sołdek" w pełnej krasie podczas remontu w doku w stoczni

20 listopada 2020, 11:05
ms
artykuł historyczny
Najnowszy artukuł na ten temat

Wyremontowany "Sołdek" wrócił na Motławę

Sołdek w doku Stoczni Remontowa

Statek-muzeum "Sołdek" od tygodnia stoi w doku gdańskiej Stoczni Remontowa, gdzie przechodzi największy od 35 lat remont. Podejrzeliśmy go okiem naszej kamery.



Pełniący funkcję statku-muzeum rudowęglowiec "Sołdek" wpłynął do stoczniowego doku tydzień temu - w nocy z 12 na 13 listopada. Od tej pory w jednostce wymieniane są fragmenty poszycia burt, konstrukcji oraz nitów.

Już wcześniej - statek odpłynął bowiem już 17 października sprzed Narodowego Muzeum Morskiego, gdzie cumuje na co dzień - na "Sołdku" trwało malowanie i konserwacja nadwodnej części kadłuba oraz służących jako sale wystawowe ładowni. Układana była także nowa instalacja elektryczna wewnątrz statku.
"Sołdek" odpływa z Motławy na remont do stoczni
W ramach prac wymienionych zostanie 15 ton stali na poszyciu i konstrukcji statku. Poprzez częściową przebudowę istniejącej konstrukcji zwiększy się obszar statku udostępniony do zwiedzania. Chodzi o ładownię nr 2, która znajduje się w dziobowej części statku, a jej powierzchnia to ok. 150 m kw. Powstanie również miejsce na trzecią salę wystawową.

To pierwszy remont "Sołdka" od 10 lat. Ostatni remont jednostka przeszła jesienią 2010 r., także w Stoczni Remontowa. Skala prac sprawia, że obecna przebudowa jest najbardziej kompleksowa od 35 lat, czyli od momentu, gdy jednostkę zaadaptowano na statek-muzeum.

Remont prowadzony jest dzięki środkom z polsko-rosyjskiego programu współpracy transgranicznej. W ramach projektu remontowane są dwa statki: polski "Sołdek" i rosyjski statek badawczy "Witiaź" cumujący na co dzień w Kaliningradzie.

Nowoczesna wystawa w odnowionych wnętrzach



Na wrzesień 2021 r. zaplanowane zostało otwarcie nowej ekspozycji na statku - "Sołdek i jego czasy".


- To opowieść o ludziach związanych ze statkiem: konstruktorach, traserach, niterach, spawaczach, kapitanach, oficerach. Chcieliśmy wprowadzić naszych gości w świat historycznego statku o napędzie parowym, z którym zawiązane są życiorysy i emocje wielu ludzi morza - opowiada dr Robert Domżał, dyrektor NMM. - Ważnym zabiegiem będzie uwydatnienie elementów konstrukcji statku poprzez odpowiednie ich podświetlenie wewnątrz oraz umożliwienie widzom bezpośredniego kontaktu z wybranymi eksponatami i zachęcenie do aktywnego poznawania wystawy za pomocą nowoczesnych środków multimedialnych.

"Sołdek": 7 miesięcy budowy, 31 lat służby



Rudowęglowiec "Sołdek" był pierwszym polskim statkiem pełnomorskim zbudowanym w kraju po II wojnie światowej. Jego budowa rozpoczęła się 3 kwietnia 1948 r. w Stoczni Gdańskiej.

Jego patronem został traser Stanisław Sołdek, jeden z przodowników pracy - tak wówczas nazywano robotników, którzy przekraczali narzucone im przez zakład pracy normy do wykonania.

Statek zbudowano w siedem miesięcy i zwodowano 6 listopada 1948 r. Służył jako jednostka handlowa przez 31 lat. W tym czasie przewiózł w sumie ponad 3,5 miliona ton węgla i rudy żelaza.

Ze służby wycofano go w 1980 r. Trafił do Gdańska, gdzie zmieniono go w statek-muzeum. Jest własnością Narodowego Muzeum Morskiego. W 2019 r. przez 10 miesięcy (w styczniu i grudniu zwiedzanie jest niedostępne) statek zwiedziło ponad 62 tys. osób.
Widziałe(a)ś kiedyś z bliska statek w doku?
37%

tak, bo pracuję w stoczni

34%

tak, ale to był pojedynczy przypadek

23%

nie, ale chciał(a)bym

6%

nie i nie interesuje mnie to

zakończona

łącznie głosów: 953

ms