• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tanecznym krokiem w dorosłość. O Koncercie Dyplomowym gdańskiej 'Baletówki'

Łukasz Rudziński
12 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Główne bohaterki wieczoru, tegoroczne absolwentki Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku - Mariia Nachosa.
  • Główne bohaterki wieczoru, tegoroczne absolwentki Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku - Laura Karczmarzyk.
  • Główne bohaterki wieczoru, tegoroczne absolwentki Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku - Kamila Pisarska.
  • Główne bohaterki wieczoru, tegoroczne absolwentki Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku - Julia Cerba.
  • Główne bohaterki wieczoru, tegoroczne absolwentki Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku - Katarzyna Wojtasik.

Dobrą praktyką szkół artystycznych jest organizacja koncertów puentujących naukę jej absolwentów. 11 marca Opera Bałtycka po raz kolejny gościła nadzieje baletu i tańca współczesnego - adeptów i absolwentów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku podczas Koncertu Dyplomowego, poświęconego pięciu kończącym w tym roku szkołę tancerkom.



Nim jednak na scenę wyszły główne bohaterki wieczoru, w pierwszej części obserwowaliśmy młodsze roczniki uczniów i uczennic gdańskiej "Baletówki". Wszystko zainaugurował uroczysty Polonez A-dur op. 40 Fryderyka Chopina w wykonaniu nowego narybku szkoły - uczennic i ucznia klasy I w choreografii i przygotowaniu Agaty Białobrzeskiej i Aleksandry Foltman. Przyszli tancerze złożyli uroczyste ślubowanie na sztandar szkoły, symbolicznie wstępując w szeregi jej adeptów.

Balet w Trójmieście w najbliższym czasie


Później zaprezentowali się wyróżniający się uczniowie z różnych roczników, przede wszystkim ci, którzy przygotowują się do najważniejszej imprezy - XXI Ogólnopolskiego Konkursu Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku. Zatańczył m.in. bardzo utalentowany uczeń klasy VII Andrzej Ryll we fragmencie baletu "Paquita" Ludwiga Minkusa w chor. Mariusa Petipy (przygotowanie Andrzej Stasiewicz) i inny uczeń klasy VII Mikołaj Baczewski w efektownej współczesnej wariacji pt. "Niżyński" do muzyki Igora Strawińskiego w choreografii i przygotowaniu Roberta Kulanina. Ciekawie w klasycznym repertuarze ("Esmeralda" Cesare Pugniego w chor. Mariusa Petipy) zaprezentowała się Julia Niekowal i pochodząca z Ukrainy Anna Schmatchenko ("Paquita") - obie są także uczennicami klasy VII, a do występu przygotowała je Agata Lachowicz.

  • Każda z abiturientek zaprezentowała się dwukrotnie. Na zdjęciu Kamila Pisarska.
  • Każda z abiturientek zaprezentowała się dwukrotnie. Na zdjęciu  Julia Cerba.
  • Każda z abiturientek zaprezentowała się dwukrotnie. Na zdjęciu Laura Karczmarzyk.
  • Każda z abiturientek zaprezentowała się dwukrotnie. Na zdjęciu Mariia Nechosa.
  • Każda z abiturientek zaprezentowała się dwukrotnie. Na zdjęciu Katarzyna Wojtasik.

Z kolei efektowne współczesne kompozycje zatańczyły Angele Villanueva Jara z klasy VI b, która wykonała "Mimundo" Amona Tobina w choreografii i przygotowaniu Andrzeja Morawca, oraz Julia Ciesielska z klasy VII, tańcząca solo "In throu there" Alana Bilmora i Petera Gabriela w choreografii i przygotowaniu Andrzeja Morawca.

Występy solowe urozmaicono grupowymi, prezentującymi poszczególne klasy. Wiele wdzięku i dowcipu zawierał przygotowany przez Milenę Jurczyk do własnej choreografii występ klasy II w zaczerpniętych z różnych bajek kostiumach do muzyki ludowej pt. "W naszych bajkach". Z kolei klasa III zaprezentowała efektowny Walc Piotra Czajkowskiego w choreografii i przygotowaniu Agaty Białobrzeskiej i Alicji Krawiec. Klasa IV wykonała Mazurka Fryderyka Chopina (chor. i przyg. Aleksandra Foltman).

Klasę V a zobaczyć można było w żywiołowych słowiańskich "Matrioszkach", z kolei klasa V b zaprezentowała się w wesołym "Na rynku w Neapolu" - obie w choreografii i przygotowaniu Iwony Kierat-Łukasik. Klasa VI b wykonała Walca Piotra Czajkowskiego, a klasę VII zapamiętamy z zatańczonego na krzesłach "Nogi, nogi roztańczone" Marcina Wyrostka w chor. i przyg. Iwony Kierat-Łukasik.

  • W pierwszej części wieczoru oglądaliśmy młodsze roczniki Szkoły Baletowej w Gdańsku. Na zdjęciu klasa III.
  • W pierwszej części wieczoru oglądaliśmy młodsze roczniki Szkoły Baletowej w Gdańsku. Na zdjęciu klasa II.
  • W pierwszej części wieczoru oglądaliśmy młodsze roczniki Szkoły Baletowej w Gdańsku. Na zdjęciu klasa I.
  • W pierwszej części wieczoru oglądaliśmy młodsze roczniki Szkoły Baletowej w Gdańsku. Na zdjęciu klasa IV.
  • W pierwszej części wieczoru oglądaliśmy młodsze roczniki Szkoły Baletowej w Gdańsku. Na zdjęciu klasa V b.

Cała druga część koncertu należała do tegorocznych absolwentek - Marii Nechosy, Laury Karczmarzyk, Kamili Pisarskiej, Julii Cerby i Katarzyny Wojtasik. Z wyjątkiem tej ostatniej, wykonującej tylko utwory współczesne, dziewczyny zaprezentowały się w repertuarze klasycznym i współczesnym. Większość z nich dużo pewniej czuje się w repertuarze współczesnym - Mariia Nechosa ma łatwość w wyrażaniu emocji (bardzo udane solo "Bloodstream" do muzyki Tokio Myersa w choreografii Filipa Michalaka i przygotowaniu Magdaleny Laudańskiej). Talentem nie tylko tanecznym, ale też choreograficznym błysnęła Kamila Pisarska, która sama pod okiem Magdaleny Laudańskiej przygotowała choreografię swojego solo "Cel" z muzyką Thomasa Bergersena.

Julia Cerba efektowniej zaprezentowała się z kolei w klasycznej "Paquicie" Ludwiga Minkusa (przygotowanie Irena Tarasiewicz). Katarzyna Wojtasik wykonała dwa ciekawe układy - "Katogę" do muzyki Autechre w chor. i przyg. Andrzeja Morawca oraz "A ptaki wciąż śpiewają" (chor. i przyg. Iwona Kierat-Łukasik). Najbardziej spektakularna podczas całego koncertu była pełna południowego czaru i hiszpańskiego temperamentu interpretacja "Asturias" Isaaca Albéniza w wykonaniu Laury Karczmarzyk i doskonale prezentujących się w drugim planie uczennic klasy VI b w wysmakowanej, dopracowanej w każdym detalu (taniec z wachlarzami) choreografii Iwony Kierat-Łukasik.

Każda z absolwentek zaprezentowała się także w układach zbiorowych, z których warty zapamiętania jest zwłaszcza dynamiczny "Fragment lekcji tańca współczesnego" z udziałem całej piątki w pomysłowej choreografii i przygotowaniu Andrzeja Morawca.

  • W pierwszej części wieczoru oglądaliśmy młodsze roczniki Szkoły Baletowej w Gdańsku. Na zdjęciu Andrzej Ryll z klasy VII.
  • W pierwszej części wieczoru oglądaliśmy młodsze roczniki Szkoły Baletowej w Gdańsku. Na zdjęciu Julia Niekowal z klasy VII.
  • W pierwszej części wieczoru oglądaliśmy młodsze roczniki Szkoły Baletowej w Gdańsku. Na zdjęciu Angele Villanueva Jara z klasy VI b.
  • W pierwszej części wieczoru oglądaliśmy młodsze roczniki Szkoły Baletowej w Gdańsku. Na zdjęciu Anna Schmatchenko z klasy VII.
  • W pierwszej części wieczoru oglądaliśmy młodsze roczniki Szkoły Baletowej w Gdańsku. Na zdjęciu Julia Ciesielska z klasy VII.

Większość uczestników Koncertu Dyplomowego zobaczyć można już za tydzień (19-24.03) w  XXI Ogólnopolskim Konkursie Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku, podczas którego w kategoriach tańca klasycznego (klasy V, VI, VII, VIII i IX) i tańca współczesnego (uczniowie klas VI, VII, VIII i IX) zaprezentują się przedstawiciele wszystkich pięciu ogólnokształcących szkół baletowych w Polsce. Oprócz gdańskiej "Baletówki", która będzie miała 18 przedstawicieli, do rywalizacji staną tancerze i tancerki ze szkół z Bytomia, Łodzi, Poznania i Warszawy. Po zamkniętym dla publiczności etapie I, odbywającym się w Szkole Baletowej w Gdańsku, Konkurs przeniesie się do Opery Bałtyckiej, gdzie zmagania młodych tancerzy obserwować będzie można od czwartku 21 marca (II etap) do soboty 23 marca (III etap).

Relacja z Koncertu Dyplomantów 2018


W niedzielę 24 marca odbędzie się Koncert Galowy, podczas którego wystąpią najlepsi w każdej kategorii. Każdy z dni zmagań konkursowych w Operze Bałtyckiej oraz Koncert Galowy rozpoczynać się będzie o godz. 17. Bilety na występy w dniach 21-23 marca kosztują 15 zł. Za bilety na Koncert Galowy zapłacić trzeba od 55 do 85 zł.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (25)

  • Dzisiaj uśmiechy na ustach. (7)

    Przykrywają ból fizyczny i nierzadko psychiczny.

    • 28 11

    • nie ma sukcesów bez bólu i wysiłku (1)

      • 20 2

      • Ból

        Tak ale sąpewne granice. Zresztą jak ktoś nie chce zrozumieć to nie zrozumie

        • 5 2

    • Lipton (2)

      Jak w każdej dziedzinie trzeba się poświęcić. Najlepiej narzekać i komentować

      • 15 1

      • W przypadku baletu to akurat wysiłek rzadko przynoszący sukces.

        Ale lata wyrzeczeń i problemy zdrowotne bardzo szybko.

        • 10 4

      • Nie zgadzam sie

        Co ty człowieku o tym wiesz ten kto to napisałam to wie co pisze .Ty skoro tak piszesz nie masz zielonego pojęcia . Więc nie wypowiadaj się.

        • 1 4

    • Zgadzam sie (1)

      Za tym uśmiechem jest tylko ból. Częste łzy . A gdy coś pójdzie nie tak atak nauczycieli. Ból i cierpienie .

      • 4 9

      • Zawsze można zrezygnować...

        • 10 0

  • Jak zwykle fantastyczny koncert

    Mamy utalentowaną młodzież. Rzeczywiście lepiej czują się w repertuarze współczesnym niż klasycznym, no może za wyjątkiem Andrzeja Rylla - zatańczył jak profesjonalista. Bardzo podobały mi się choreografie i układy zbiorowe - fantastycznie dobrana muzyka. Mazurka Fryderyka Chopina zatańczony przez klasę IV to majstersztyk.

    • 27 4

  • Super Młodzi!!!! (2)

    Tutaj powinna być duża dotacja od rządu na rozwój tak pięknych talentów....BRAWO

    • 19 2

    • Nie (1)

      Jasne dotacja jeszcze tego brakuje dopiero dyrekcja dałaby czadu.

      • 1 7

      • Dyrekcja dba o swoje pupilki...

        • 2 7

  • Tak, tak... i mile wspominam moje egzaminy ze szkoły baletowej (1)

    to były czasy moi mili i kochani jednak później wszystko się zmieniło i trzeba było zmienić branżę, stąd klawesyn i wiolonczela na stałe już przylgnęły do mnie, oj koncerty też potrafią dać w kość, najgorzej te stroje z epoki uwierają.

    • 5 13

    • Zawsze mnie zastanawia potrzeba wypisywania bredni na forach...

      Po co się odzywać skoro nie ma się nic ciekawego do powiedzenia???

      • 5 1

  • Piękne występy podziwiam pracę nauczycieli i młodzieży gratuluję jednym i drugim.Pzyjechalismy aż z Białegostoku i jesteśmy zachwyceni jeszcze raz gratulacje

    • 18 2

  • Pięknie się prezentują!!! (1)

    Piękne dziewczyny i bardzo ładne zdjęcia.

    • 10 1

    • Tak

      Dziewczyny piękne. Zdjęcia piękne no i co dalej...???

      • 4 4

  • Mało chłopaków. Szkoda, że nie mamy tradycji jak Rosjanie. Mało się promuje Drzewieckiego, Niżyńskiego, który był Polakiem.
    Szkoda, balet czyni ludzi pięknymi.

    • 22 0

  • Brawo

    Brawo Andrzej Ryll.To dzięki swojej mamie i ciężkiej pracy osiągnął sukces.

    • 11 2

  • dalej szlifować i wspierać Diamenty (1)

    Niezwykle dorodne Diamenty znaleziono i oszlifowano w naszej Baletówce ! Teraz dalej trzeba je szlifować i oprawiać ! Na to powinny być solidne granty dla Nauczycieli i ich Wychowanków w dalszym rozwoju.

    • 9 4

    • Nic z tego nie bedzie

      Skoro jest tak niski poziom .że nie ma komu przyznać miejsc od 1 do 3 to szkola beznadziejna.

      • 0 0

  • Pieknie to wygląda tylko na scenie...

    A rzeczywistosc szkoły baletowej to juz inna historia ,często bardzo bolesna.Wysmiewanie,wyzwiska,czasem rowniez przemoc fizyczna ktora na szczescie boli krócej...

    • 4 8

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pobożni i cnotliwi. Dawni gdańszczanie w zwierciadle sztuki (1 opinia)

(1 opinia)
20 zł
spotkanie, wystawa, warsztaty

Kultura ludowa Pomorza Gdańskiego

wystawa

Wystawa "Kajko, Kokosz i inni"

wystawa

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile scen posiada obecnie Teatr Wybrzeże?

 

Najczęściej czytane