Teatr Pieśń Kozła w Teatrze Szekspirowskim

9 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 1 roku)
Łukasz Rudziński

Teatr Pieśń Kozła 25 sierpnia dwukrotnie (godz. 18 i 21) zagra spektakl "Hamlet - komentarz".

Międzynarodowy Teatr Pieśń Kozła, mający siedzibę we Wrocławiu, ponownie zawita do Gdańska ze swoimi nowymi spektaklami. Publiczność Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego zobaczy przedstawienia "Hamlet - komentarz" (25.08) i "Pieśni Leara" (27.08). Bilety w cenie 30-65 zł.



Teatr Pieśń Kozła w Teatrze Szekspirowskim pojawia się dość regularnie na Festiwalu Szekspirowskim. Założyciel i lider teatru, Grzegorz Bral, często w centrum swoich teatralnych inspiracji umieszcza twórczość Williama Szekspira. Obie propozycje, które można zobaczyć pod koniec sierpnia, gościły na tej imprezie. "Pieśni Leara" prezentowano w 2013 roku, zaś "Hamlet - Komentarz" w 2017 roku walczył o Złotego Yoricka (ostatecznie jurorzy uchylili się od wzięcia odpowiedzialności za werdykt i nagrody nie przyznali). W jednym i drugim przypadku bilety na spektakl zespołu Grzegorza Brala rozeszły się bardzo szybko i nie wszyscy zainteresowani mieli okazję go zobaczyć. Teraz można nadrobić zaległości.

Zaskakujący finał Konkursu o Złotego Yoricka


Spektakl "Pieśni Leara" to dzieło zmienne, podróżujące, "work in progress" - jak większość produkcji Teatru Pieśń Kozła. Nie są linearną opowieścią wywiedzioną z tekstu dramatu, a raczej sumą energii i rytmów, rządzących szekspirowskim dramatem "Król Lear". Zespół Teatru pod okiem Grzegorza Brala skoncentrował się na wyborze kluczowych scen z "Króla Leara", które posłużyły za inspirację do snucia historii za pomocą słów, gestów i muzyki. Każda pieśń jest punktem wyjścia do kolejnego "dramatycznego poematu".

W spektaklu muzyka staje się rzeczywistą postacią lub zdarzeniem, tworzy emocje i buduje relacje międzyludzkie. Spektakl zdobył wszystkie prestiżowe nagrody podczas Fringe Festival w Edynburgu w 2012 roku - m.in. Fringe First.

Z kolei "Hamlet - komentarz", oparty na dramacie "Hamlet", stanowi jego intensywną interpretację, żywą refleksję, dopowiedzenie tego, co dramatopisarz w swoim dziele tylko zasygnalizował, a czego nie powiedział wprost. Spektakl rozgrywa się dwa miesiące przed właściwą akcją dramatu, czyli w noc zabójstwa starego króla. Noc ta przeradza się w czuwanie, rodzaj "szekspirowskich Dziadów".

- Czytając "Hamleta" mam wrażenie, że Hamlet jest mi strasznie bliski. Gdy zdejmie się z niego całą otoczkę "książęckości", "zamkowości" i zrezygnuje z zaproponowanego przez Szekspira umieszczenia akcji spektaklu w alegorycznym "piekle królestwa", to mamy do czynienia z człowiekiem niezwykle zagubionym, który usiłuje walczyć o coś, o co nie chce walczyć. Jest postawiony przed faktem dokonanym. W naszym spektaklu jest dwóch Hamletów: stary Hamlet i młody Hamlet. Obaj są całkowicie od siebie różni - mówi Grzegorz Bral.
Na scenie pojawiają się postaci obecne oraz nieobecne na kartach dramatu Szekspira. Przyglądamy się temu, co dzieje się w głowach bohaterów i snujemy przypuszczenia, co doprowadziło do tragedii. Na powierzchni relacji niby nic się nie dzieje, w postaciach natomiast budzą się ich bolesne tajemnice. To dramat o energii, która domaga się ujawnienia. Hamlet jest jej medium.

Repertuar Teatru Szekspirowskiego


Przedstawienie oparte jest na polifonicznej strukturze pieśni. Czternastu aktorów interpretuje postaci, zdarzenia i emocje przy pomocy dźwięków. "Hamlet - komentarz" to eksperyment teatralny. Słowa tekstu zostają udźwiękowione, nie pojawiają się w tradycyjnej narracji, wzrastają jako muzyczne harmonie. Słowa i muzyka opowiadają wewnętrzną strukturę postaci i rodziny.

Każdego dnia prezentacji, o godz. 16 odbędą się wykłady wprowadzające dr Alicji Bral. Bilety na spektakl kosztują w zależności od miejsca od 40 do 65 zł (bilety normalne) oraz od 30 do 55 zł (bilety ulgowe). Koszt udziału w wykładach Alicji Bral wynosi 10 zł.