Udany koncert plenerowy na Politechnice Gdańskiej

16 czerwca 2019 (artykuł sprzed 1 roku)
Ewa Palińska

Zobacz naszą relację

Już po raz drugi Politechnika Gdańska zaprosiła studentów, pracowników oraz sympatyków uczelni na koncert plenerowy. W programie znalazły się orkiestrowe opracowania tang, muzyka filmowa, kompozycje Sztaby i Kilara, a wisienką na torcie było wykonanie wyjątkowego dzieła - Mszy Kreolskiej Ariela Ramireza. Zasłużonym owacjom nie było końca.



Politechnika Gdańska koncerty muzyki klasycznej organizuje regularnie. W ubiegłym roku ówczesny rektor, prof. Jacek Namieśnik, postanowił pójść o krok dalej i zorganizować rodzinne wydarzenie plenerowe z dużym rozmachem - oprócz koncertu połączonego z pokazami fajerwerków i tańczących w rytm muzyki fontann, przygotowano rozbudowaną strefę gastronomiczną, a w trosce o komfort publiczności to, co działo się na scenie, można było obserwować również na dwóch, rozstawionych obok sceny telebimach.

Kluczowym motywatorem były wówczas wyniki rankingu opublikowanego przez portal Times Higher Education, w którym kampus Politechniki Gdańskiej, dzięki atrakcyjnemu usytuowaniu i wspaniałej architekturze, został uznany za jeden z dziesięciu najpiękniejszych w Europie. A skoro mamy u siebie taki skarb, to władze uczelni postanowiły zaprezentować go tym, którzy na co dzień nie mają okazji go podziwiać - mieszkańcom regionu i turystom.

Profesor Namieśnik zmarł w kwietniu tego roku, ale prof. Krzysztof Wilde - obecny rektor, postanowił kontynuować niezwykłą inicjatywę swojego poprzednika. Ku uciesze publiczności, która miała w pamięci sukces ubiegłorocznej imprezy i z niecierpliwością wyczekiwała jej kolejnej odsłony.

- Takich wydarzeń w Gdańsku brakuje, dlatego bardzo nas ucieszyło, że Politechnika Gdańska postanowiła po raz kolejny zorganizować u siebie koncert plenerowy - komentowała Marta, absolwentka PG, która przyszła na koncert z mężem i trojgiem dzieci. - Dla mnie wydarzenie to ma szczególny wymiar, bo mogę nie tylko odwiedzić "stare kąty", ale i pokazać dzieciom kampus, w którym spędziłam tak niezapomniane chwile. Bardzo podoba nam się również niezobowiązująca, piknikowa wręcz atmosfera - mogliśmy nieskrępowani rozłożyć się na kocu i słuchać muzyki, jednocześnie delektując się tym, co oferowały food trucki.
Politechnika Gdańska postawiła sobie wysoko poprzeczkę nie tylko pod względem organizacyjnym, ale i muzycznym. Część pierwszą koncertu wypełniła muzyka w wykonaniu Santander Orchestra pod dyr. Sebastiana Perłowskiego. Program był ambitny, a zarazem tak atrakcyjny, że z pewnością przypadł do gustu nawet tym, którzy muzyki w wykonaniu orkiestry słuchali po raz pierwszy. Młodzi artyści wykonali muzykę latynoamerykańską - "Libertango" Piazzoli (któremu towarzyszył pokaz tanga) i "Conga del Fuego Nuevo" Marqueza, polską - "Biegany" Adama Sztaby i "Orawa" Wojciecha Kilara, a także orkiestrową aranżację "Bohemian Rhapsody" grupy Queen oraz fragment ze ścieżki dźwiękowej Hansa Zimmera do filmu "Piraci z Karaibów".

Przypomnijmy, że Santander Orchestra to projekt edukacyjny składający się z najbardziej utalentowanych muzyków z całej Polski, którzy rozwijają swój warsztat pod okiem znakomitych dyrygentów i tutorów - zarówno na próbach, jak i koncertach. Podczas sobotniego koncertu młodzi artyści pokazali, że faktycznie umiejętności mają nieprzeciętne - szczególne brawa należą się koncertmistrzyniom skrzypiec i wiolonczel za fantastyczne solówki. Niestety, nagłośnienie tym razem zawiodło. Orkiestry nie wystarczy zaopatrzyć w mikrofony. Trzeba podążać za partyturą i reagować na to, co się w niej dzieje. Jeśli się tego nie zrobi, każdy instrument brzmi tak samo głośno. Może się więc zdarzyć - i tak było podczas sobotniego koncertu - że skrzypce czy wiolonczela grające solo nie miały szans przebić się przez akompaniującą im orkiestrę. A szkoda, bo jak wspomniałam, były to solówki zagrane pięknie, precyzyjnie i emocjonalnie.

Koncerty muzyki poważnej w Trójmieście


W drugiej części koncertu usłyszeliśmy prawdziwy muzyczny rarytas - Mszę Kreolską (Missa Criolla) argentyńskiego kompozytora Ariela Ramireza, opartą na motywach ludowych tańców latynoamerykańskich i stworzoną wkrótce po decyzji soboru watykańskiego II, umożliwiającej odprawianie mszy świętej w języku ojczystym. Wykonali ją Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej i zespół Del Ande pod dyrekcją Mariusza Mroza.

Missa Criolla znacznie odbiega od stereotypu patetycznej mszy, jaki przez wieki wypracowali kompozytorzy. Pełna jest wigoru i radości, bo z taką właśnie radością i energią oddaje się cześć Bogu w Ameryce Południowej. Przyglądając się ekspresji solistów można było odnieść wrażenie, że opowiadają jakąś fascynującą i emocjonującą historię. Ta egzotyka i latynoskie rytmy tak bardzo przypadły do gustu słuchaczom, że po zakończeniu niezwłocznie poderwali się z miejsc nagradzając artystów owacją na stojąco.

Równie gromkie brawa należą się władzom Politechniki Gdańskiej za organizację tego niezwykłego wydarzenia, którego nawet burza nie ośmieliła się przerwać - rozpętała się dopiero blisko godzinę po zakończeniu koncertu, umożliwiając słuchaczom komfortowy powrót do domów.