stat

10 lat bez Ikarusów w Gdańsku

28 stycznia 2019 (artykuł sprzed 1 roku)
mJ

W najbliższy czwartek, 31 stycznia, po dziesięciu latach nieobecności, na ulice Gdańska ponownie wyjadą autobusy marki Ikarus. W celu przypomnienia o istnieniu tego kultowego pojazdu, dwa egzemplarze Ikarusa przejadą pamiętną trasą linii 142.



Data 31 stycznia nie jest przypadkowa. Dokładnie tego dnia, dekadę temu, po raz ostatni na ulice Gdańska wyjechały wysokopodłogowe Ikarusy. Jednym z autobusów, który zakończył pewną epokę w historii gdańskiej komunikacji, był ten z numerem taborowym #2339 (model 260, rocznik 1985). Teraz ten sam Ikarus powtórzy kurs sprzed dziesięciu lat.

Ten sam autobus, ta sama trasa i ta sama godzina odjazdu - wszystko musi się zgadzać. Symboliczny przejazd odbędzie się w czwartek, około godz. 13:15. Autobusy wyruszą z pętli Wrzeszcz PKP zobacz na mapie Gdańska, a następnie przejadą al. Żołnierzy Wyklętych i ulicami: Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Potokową zobacz na mapie Gdańska, Rakoczego zobacz na mapie Gdańska i Kartuską zobacz na mapie Gdańska. Metą przejazdu będzie Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska.

W przejeździe może wziąć udział każdy zainteresowany. Autobusy mogą zabrać około 200 osób. Po dotarciu autobusów na Dworzec Główny około godz. 14., autobusy będą udostępnione do zwiedzania oraz robienia pamiątkowych zdjęć.

- Posiadam w sumie pięć Ikarusów, w tym właśnie ten z numerem #2339. Dla mnie to są fenomenalne pojazdy. Pamiętam, że 10 lat temu, kiedy pojawiła się informacja o wycofaniu Ikarusów z gdańskiej komunikacji, ludzie przyjęli to z wielką ulgą. Mocno psioczyli na te autobusy, ale przez dekadę chyba trochę do nich zatęsknili, bo bardzo często, gdy prowadzę Ikarusa jestem zatrzymywany na drodze przez przypadkowe osoby, które chcą zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie albo zwiedzić pokład - śmieje się Łukasz Staniszewski z Kultowego Ikarusa.
Przypomnijmy, że Ikarusy służyły gdańszczanom przez blisko 28 lat i ustąpiły miejsca nowszym pojazdom, lepiej przystosowanym do potrzeb osób starszych, niepełnosprawnych i rodziców z wózkami - marki Solaris, MAN czy Mercedes.

Historia Ikarusów w Gdańsku

Ikarusy 280 i 260, bo takie gościły na gdańskich ulicach, to produkty węgierskiej myśli motoryzacyjnej. Stały się jednymi z najpopularniejszych w świecie. Spotkać je można było nie tylko w wielu krajach Europy, ale również Azji, Afryce, czy nawet Ameryce, dlatego też powstała również wersja przystosowana do ruchu lewostronnego o oznaczeniu Ikarus 281.

Pierwsze przegubowe Ikarusy pojawiły się na polskich drogach w 1977 roku w Katowicach i zostały oznaczone symbolem Ikarus 280.11. W kolejnych latach Ikarusy pojawiły się w większości polskich miast - łącznie do Polski dostarczono ponad 7 tys. egzemplarzy.

Ikarusy 280 i 260 to autobusy wysokopodłogowe z konstrukcją opartą na wysokiej kratownicy. Sześciocylindrowy silnik RABA-MAN chłodzony cieczą umieszczony został poziomo między I a II osią. Moc 192 KM pozwala rozpędzić się do prędkości 120 km/h.

Pierwsze Ikarusy pojawiły się w Gdańsku 5 października 1981 roku. Ogółem do Gdańska, w latach 1981-1993 dostarczono 227 "przegubowych" oraz 73 "krótkich" pojazdów. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się nowe autobusy, to 108, 131 i 139.

Dominacja autobusów marki "Ikarus" w Gdańsku trwała do 1994 roku, kiedy to ZKM Gdańsk, jako pierwsza firma komunikacyjna w Polsce zakupiła 15 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych Mercedesów typu O405N.
Komunikacją miejską do Norwegii

mJ