- 1 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 2 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (399 opinii)
- 3 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (36 opinii)
- 4 Nie będzie zwężenia na "Słowaku" (49 opinii)
- 5 Wiadukt na Puckiej: budowa dojazdów (115 opinii)
- 6 Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe (266 opinii)
Autostrada darmowa dla aut elektrycznych
Mamy dobrą wiadomość dla właścicieli pojazdów elektrycznych. Ich lista profitów powiększyła się o darmowe przejazdy autostradami A1 i A4. Oznacza to, że właściciele "elektryków" nie zapłacą za podróż z Gdańska do Torunia i z powrotem, a także z Katowic do Krakowa.
Posiadacze "elektryków" będą zwolnieni z opłat za przejazdy odcinkami autostrad, które są objęte systemem videotollingu. Mowa o dwóch odcinkach: Gdańsk - Toruń (autostrada AmberOne A1, węzeł Rusocin - węzeł Nowa Wieś) oraz Katowice - Kraków (autostrada A4, węzeł Murckowska - węzeł Balice). Oba odcinki liczą łącznie 276 km.
Dla właścicieli "elektryków" z Trójmiasta podróż do Torunia, tam i z powrotem, oznacza oszczędność 60 zł. Projekt ma charakter pilotażowy i początkowo potrwa od 18 czerwca do 18 października 2021 roku. Niewykluczone jednak, że po analizie akcja będzie kontynuowana.
Czytaj więcej:
Auta elektryczne w Trójmieście
Opinie wybrane
-
2021-06-23 07:34
(55)
Czyli po prostu kolejne profity dla tych z zasobniejszym portfelem. No ale ekologia, co z tego, że baterie już ekologiczne nie są, co z tego, że przy wydobywaniu surowców potrzebnych do nich pracują ludzie w niewolniczych warunkach. Najważniejsze, że spalin nie ma i sumienie czyste.
- 169 16
-
2021-06-29 15:17
W telefonie też masz taką baterię - ten niewolnik, co ją wydobywał, nie nęka Cię nocnymi telefonami?
- 0 0
-
2021-06-23 08:15
Szkoda że żadne z tych elektrycznych aut nie dojedzie dokońca
- 19 1
-
2021-06-23 07:42
A przy wydobywaniu ropy latają wróżki i jednorożce... (52)
Ale najważniejsze, że robią to gdzieś na Bliskim Wschodzie, więc nie widzisz. Trzeba tylko pilnować żeby ludzie z krajów które bombardujemy dla ropy czasem nie przypłynęli do Europy i będzie cacy, nie?
- 20 33
-
2021-06-23 08:09
(51)
Tylko ropy nikt nie przedstawia jako nowego zbawiciela, taka subtelna różnica.
- 38 3
-
2021-06-23 08:31
A jak przedstawiano benzynę 100 lat temu? (50)
Przecież spalinówki miały zbawić świat od końskich odchodów...
- 10 13
-
2021-06-24 09:35
I zbawiła.
- 0 0
-
2021-06-23 14:00
i zbawiły? zbawiły! widzisz zasłane ulice bo ja nie :)
- 0 0
-
2021-06-23 09:35
No i zbawiły, teraz miasta nie toną w końskiej kupie
- 5 1
-
2021-06-23 08:35
(46)
I to w jakiś sposób rozgrzesza elektryki i sprawia, że należy popełniać te same błędy? Logika jak u ekip rządzących, poprzednia kradła to my też możemy.
- 21 0
-
2021-06-23 08:53
A ktoś mówił że są ostatecznym rozwiązaniem problemu transportu? (45)
Są po prostu obiektywnie lepsze od spalinówek i tyle.
Zwróć uwagę ile z elementów które wozisz pod maską przesuwa samochód do przodu, a ile służy obchodzeniu wad silnika spalinowego.- 4 18
-
2021-06-23 11:50
Jeden problem... Źródło zasilania
- 0 0
-
2021-06-23 10:07
(12)
skończ już bo błądzisz w mroku - tylko napęd wodorowy jest przyszłością a wiesz dlaczego jest blokowany? zgadnij, to nie jest trudne
- 4 2
-
2021-06-23 10:29
Blokowany? Przecież jest promowany przez cały przemysł petrochemiczny. (9)
Tylko co to za poprawa?
Dalej masz wyjący silnik który nie nadaje się do napędzania samochodów...- 1 1
-
2021-06-23 11:00
petrochemiczny akurat nie ma w tym interesu (2)
niemniej powody są inne. Póki co problemy są logistyczne. Wyjący silnik natomiast to fajna rzecz. Zależy co kto lubi. Natomiast jak się weźmie pod uwagę sumaryczny ślad węglowy to wodorowy wychodzi najkorzystniej. Włączając w to produkcję wodoru i jego przechowywanie.
- 0 0
-
2021-06-23 12:09
Wodór jest dosłownie najtrudniejszym w przechowywaniu gazem na ziemi. (1)
Nie wystarczy Ci butla na LPG żeby nie uciekał.
- 0 0
-
2021-06-23 16:09
ten problem jest już ogarnięty
są specjalne zbiorniki do tego, Toyota Mirai jest już sprzedawana zdaje się od 2014r.
- 0 0
-
2021-06-23 10:56
Napęd wodorowy to ogniwo paliwowe + silnik elektryczny (5)
Tam nie ma silnika spalającego wodór. To jest elektryk, tylko zamiast ładować baterię kablem, trzeba zatankować ogniwo paliwowe wodorem.
- 0 0
-
2021-06-23 12:08
To pokaż mi taki silnik :) (2)
Wszyscy promujący "samochody na wodór" traktują wodór jak LPG.
- 0 1
-
2021-06-24 13:35
Toyota Mirai
- 1 0
-
2021-06-23 16:03
Toyota Mirai ma taki silnik :)
- 1 0
-
2021-06-23 11:07
(1)
no właśnie, czyli to też nie jest super rozwiązanie. Jedynym plusem byłoby to, że tankowanie trwałoby krócej niż ładowanie baterii.
- 0 0
-
2021-06-23 16:01
i dużo niższa masa pojazdu
oraz większy zasięg czyli dwie główne wady elektryków
- 0 0
-
2021-06-23 10:22
też tak myślałem, ale w sumie nie wiem, czy jest taką przyszłością, bo ten wodór jakoś też trzeba produkować na cele paliwowe. Zależy jak do tego podejdą producenci i w jaki sposób będzie to działać. Jeżeli zrobią to na zasadzie doładowywania baterii wodorem to będzie zupełnie bez sensu.
- 0 0
-
2021-06-23 10:11
Spisek!
- 1 0
-
2021-06-23 10:06
(23)
w czym jest lepszy? Nie bronię spalinówek, ale zastanawiam się, co jest lepszego w elektrykach.
Baterie są produkowane z bardzo rzadkich pierwiastków, które szybko mogą się skończyć. Co wtedy? Surowce te są wyczerpalne. Tak samo jak benzyna czy diesel. Surowce do produkcji tych paliw w końcu kiedyś się wyczerpią. I nie ważne czy to będzie za 10, 30, 50 czy 100 lat.- 4 1
-
2021-06-29 15:20
I wtedy znajdziemy TADAM!!! nową technologię baterii
A nawet ciut wcześniej.
- 0 0
-
2021-06-23 10:27
Rzadkie pierwiastki nigdzie się nie ruszają z baterii i mogą być łatwo przetwarzane. (20)
Już teraz robimy to na masową skalę z ołowiem z akumulatorów, a ołów jest śmieszne tani w porównaniu do litu.
Silnik elektryczny lepszy jest bo:
- Ma moment tam gdzie trzeba, a nie na końcu obrotomierza.
- Może się zatrzymać i ruszyć.
- Może się kręcić do tyłu
- Ma zakres obrotów na tyle duży, że w połączeniu zJuż teraz robimy to na masową skalę z ołowiem z akumulatorów, a ołów jest śmieszne tani w porównaniu do litu.
Silnik elektryczny lepszy jest bo:
- Ma moment tam gdzie trzeba, a nie na końcu obrotomierza.
- Może się zatrzymać i ruszyć.
- Może się kręcić do tyłu
- Ma zakres obrotów na tyle duży, że w połączeniu z poprzednim punktem niepotrzebna jest skrzynia biwgów
- Nie wymaga smarowania
- I jest cichy i nie smrodzi.
I moim zdaniem najważniejsze - Nie zacznie zostawiać chmury dymu za 15 lat, jak kupi go ktoś, kogo nie stać na wtryski.- 4 5
-
2021-06-29 15:22
Akurat większość silników elektrycznych w samochodach jest dziś smarowana i chłodzona olejem
Cała reszta się zgadza.
- 0 0
-
2021-06-24 09:36
Jak dla mnie, to są wady.
- 0 0
-
2021-06-23 10:57
ale nadal tych pierwiastków jest mało, gdyby chcieć zelektryfikować całą motoryzację (3)
Ołowiu jest sporo, ale litu mało. Z tym silnikiem elektrycznym to nie do końca masz rację. Przede wszystkim silnik spalinowy też maksymalny moment notuje w środku zakresu swoich obrotów, a nie na końcu. To że silnik elektryczny jest prostszy konstrukcyjnie to prawda i duża zaleta. Piszesz że nie wymaga skrzyni biegów. OK, ale co z tego? To żadna
Ołowiu jest sporo, ale litu mało. Z tym silnikiem elektrycznym to nie do końca masz rację. Przede wszystkim silnik spalinowy też maksymalny moment notuje w środku zakresu swoich obrotów, a nie na końcu. To że silnik elektryczny jest prostszy konstrukcyjnie to prawda i duża zaleta. Piszesz że nie wymaga skrzyni biegów. OK, ale co z tego? To żadna oszczędność masy w porównaniu do tego że elektryk musi wozić ze sobą pół tony baterii które zajmują sporo miejsca a to jest jedna z większych jego wad. Do tego jeśli uwzględnisz tą mocno podwyższoną masę to cała konstrukcja samochodu również musi być wzmocniona. No i na koniec zasięg który nadal pozostawia wiele do życzenia.
- 2 0
-
2021-06-23 11:26
Nie chodzi o oszczędność masy tylko o uproszczenie konstrukcji (2)
Skrzynia biegów może się zepsuć, dyferencjał, sprzęgło, cała ta kosmicznie precyzyjna mechanika silnika, wszystkie te zawory, pompki, rurki z olejem i płynem chłodzącym, wszystko to może się zepsuć. W elektryku masz silnik który składa się z kłębka drutu i magnesów, baterię (fakt, drogą jak diabli) i trochę elektroniki.
- 2 1
-
2021-06-23 15:59
manualne skrzynie biegów akurat psują się najrzadziej (1)
dyferencjały tym bardziej dożywają aż do śmierci pojazdu. Sprzęgło wymienisz raz na 200k. Czyli w zasadzie raz jeśli dotrwasz i nie zmienisz auta. Jedyne co to sporadyczne awarie drobnego osprzętu, pomp, kompresora klimy, lub chłodnicy z osuszaczem ale to w elektryku też jest. Do tego elektryki mają mini pompy ciepła, a kompresor wieczny też nie
dyferencjały tym bardziej dożywają aż do śmierci pojazdu. Sprzęgło wymienisz raz na 200k. Czyli w zasadzie raz jeśli dotrwasz i nie zmienisz auta. Jedyne co to sporadyczne awarie drobnego osprzętu, pomp, kompresora klimy, lub chłodnicy z osuszaczem ale to w elektryku też jest. Do tego elektryki mają mini pompy ciepła, a kompresor wieczny też nie jest. W dzisiejszych czasach najczęściej psuje się elektronika, ale ta akurat w elektrykach też jest. W spalinowych turbo może paść jeśli źle eksploatowane, ale zaworom nic się nie stanie jeśli raz na 100k zmienisz pasek rozrządu. Bywają wpadki że zawory się wypalają ale to są wpadki producentów. Uzwojenia w silnikach elektrycznych też się wypalają i trzeba przezwajać. Ilość elementów ruchomych jest na korzyść elektryków, ale elektronika jest na ich niekorzyść.
- 2 0
-
2021-06-29 15:29
Sprzęgło po 200k powiadasz? To skąd te płacze o dwumasie :-)
- 0 0
-
2021-06-23 10:54
(9)
No fajnie. Ale co z ładowaniem? Jak to się upowszechni, to będzie poważny problem. Tankowanie trwa chwilę. Ładowanie dużo dłużej. Załóżmy, że z dróg zniknęły spalinówki i mamy elektryków podobną ilość na drogach. Czy wymyślono już sensowne rozwiązanie, które pozwoli na skrócenie tego czasu? Cieszę się, że powstają alternatywy, ale jak na razie elektryki to słaba alternatywa.
Poza tym, energia elektryczna w Polsce bierze się w większości z węgla, więc ślad węglowy jest duży jak na razie.- 4 1
-
2021-06-29 15:25
Kto mówi o znikaniu spalinówek? Budki telefoniczne też jednego dnia zniknęły jak komórki weszły?
A może parowozy nie jeździły po torach jeszcze 40 lat temu? Problem szybkiego ładowania dotyczy tylko ludzi w trasie - a tych aż tak wielu nie ma. Większość elektryków będzie się spokojnie ładowała nocą w domu albo w dzień na parkingu przy pracy.
- 0 0
-
2021-06-23 11:19
Samochodu elektrycznego nie ładuje się na stacji tylko w domu (4)
Po południu parkujesz w domu, podpinasz kabel, rano odpinasz. Zero nadkładania drogi i czasu na stację benzynową, zero czekania aż się naładuje. Problemem elektryków nie jest długi czas ładowania, tylko zbyt mała pojemność baterii przy wyjeździe na wakacje. No i trzeba mieć gdzie ładować w domu, inaczej to nie ma sensu.
- 1 2
-
2021-06-23 11:25
(3)
no właśnie o długie wyjazdy najbardziej mi wychodzi. Pół Polski ruszy nad morze i co? Wszyscy będą chcieli naładować elektryka... i nie naładują.
- 3 0
-
2021-06-29 15:26
Pół Polski nad morze? Mokry sen branży turystycznej, nic więcej :-)
Tak jak zatankują spaliniaka tak i naładują elektryka, nie bój nic :-)
- 0 0
-
2021-06-24 09:10
No i to jest jeden z problemów do rozwiązania. Tyle że ten problem występuje 1-2 razy w roku i nie skreślałbym przez to pozostałych 363 dni.
- 0 1
-
2021-06-23 12:27
Ktoś jeszcze jeździ nad polskie morze? :P
- 0 5
-
2021-06-23 11:04
Jak się upowszechnią, to wszystkie parkingi będą miały ładowarki. (2)
Tak banalnie :)
- 0 2
-
2021-06-23 11:06
(1)
i ile będzie tych ładowarek? Będzie potężny parking załóżmy na 500 aut. Wątpię, żeby było tam 500 ładowarek.
- 2 0
-
2021-06-23 12:07
A dlaczego nie?
Jak jest potężny blok na 500 mieszkań, to jest tam 500 liczników.
Już Ty się nie bój, chętni żeby Ci coś sprzedać zawsze się znajdą.- 2 3
-
2021-06-23 10:55
(3)
z tą cichą pracą to jest wada i zaleta w jednym. Owszem nie słyszysz go na drodze i spoko, ale z drugiej strony w sytuacji gdy ktoś będzie zasuwał bardzo szybko, nie usłyszysz go. I to już nie ważne czy będzie to samochód, czy motocykl.
- 1 0
-
2021-06-29 15:28
Ty stałeś kiedyś koło drogi, którą szybko przejeżdżał samochód?
Co wtedy słyszałeś - silnik czy szum powietrza?
- 0 0
-
2021-06-23 11:04
Usłyszysz. (1)
Powyżej 30-40km/h i tak opony są głośniejsze niż silnik spalinowy.
- 1 1
-
2021-06-23 15:50
nie są, do stówki to silnik bardziej hałasuje
- 1 1
-
2021-06-23 10:14
Lepszy jest w tym, że jest cichy i nie smrodzi w mieście
Smrodzi i hałasuje w elektrowni, ale to są pojedyncze zakłady przemysłowe i nie miliony rur wydechowych pod oknami.
Co do śladu węglowego, to zależy jak liczyć wychodzi na korzyść spalinówki albo elektryka, więc zakładam że jest po prostu podobny.- 2 4
-
2021-06-23 09:25
(6)
tak jakby silnik elektryczny nie miał wad i w czasie swojej ewolucji nie był udoskonalany... po to by obejść swoje wady
- 4 0
-
2021-06-23 10:11
Ile elementów zostało dodanych do silnika elektrycznego żeby zaadoptować go do napędzania samochodu? (5)
Jeden. Półoś :D
Co innego udoskonalanie konstrukcji żeby naprawić wady, co innego dodawanie tony dodatkowego żelastwa żeby je załatać.- 1 6
-
2021-06-23 10:38
to chyba nie słyszałeś o metalurgii, wydajności magnesów (4)
szczotkach a właściwie ich braku. Na samej metalurgii pokolenia robiły doktoraty. Taka była ewolucja silnika elektrycznego po to by go udoskonalać. Tak samo jest ze spalinowcami. I to jest proces naturalny że się poprawia coś co było wcześniej bo nic nie jest doskonałe od razu.
- 0 0
-
2021-06-23 11:03
Chyba się nie dogadaliśmy. (3)
Jakby ktoś wyprodukował tłoki i cylindry niewymagające smarowania - to byłoby usprawnienie silnika. Dołożenie układu smarowania to "łatanie" wady.
Tak samo z całą resztą układów doczepionych do silnika spalinowego. Tak, sam silnik też ewoluuje, ale od 100 lat nie możemy obejść fundamentalnych problemów, jak zbyt mały moment, wymagający "łatania" przez dodanie skrzyni biegów.
Silnik elektryczny na dzieńdobry takich wad nie ma.- 4 2
-
2021-06-24 14:35
Silnik elektryczny może nie wymaga skrzyni - ale przekładni już tak. Także ma łożyska wymagające smarowania. I także wymaga innego osprzętu, by spełniać funkcję - podobnie jak silnik spalinowy.
- 0 0
-
2021-06-23 15:48
to jest cecha silnika a nie jego wada (1)
w silniku elektrycznym łożyska też są smarowane bo przecież nie pracują na sucho. Tylko smarem stałym. Wszystkie elementy ruchome muszą być smarowane. Więc to nie jest łatanie wady. Co do momentu to amerykanie już dawno wpadli na to że do osobówki można wsadzić 8 litrowy silnik i momentu jest tyle że i bez skrzyni by pojechał. Natomiast w takim VW
w silniku elektrycznym łożyska też są smarowane bo przecież nie pracują na sucho. Tylko smarem stałym. Wszystkie elementy ruchome muszą być smarowane. Więc to nie jest łatanie wady. Co do momentu to amerykanie już dawno wpadli na to że do osobówki można wsadzić 8 litrowy silnik i momentu jest tyle że i bez skrzyni by pojechał. Natomiast w takim VW ID3 prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. A on mógłby pojechać więcej ale nie ma skrzyni. Skrzynia zawsze optymalizuje. Silnik elektryczny niezaprzeczalnie generuje dużą moc na każdy kg swojej masy. swojej. jak dorzucimy baterie to tego efektu już nie ma.
- 2 1
-
2021-06-29 15:19
Skrzynia coś polepsza (elastyczność) coś pogarsza (waga, koszt, straty energii)
- 0 0
-
2021-06-23 08:42
Sukcesów (2)
A niech sobie jadą, daleko przy tej prędkości dopuszczalnej nie zajadą, a punktów ładowania mało.
- 44 3
-
2021-06-23 08:51
Wystarczy jeden w garażu. (1)
- 5 3
-
2021-06-24 08:10
O ile masz 2 garaże - jeden w Gdańsku, drugi w Toruniu.
Czyli przywileje dla bogatych kosztem biedniejszych.
- 4 1
-
2021-06-23 07:52
Na jakiś czas. Przybędzie tego to opłaty wrócą. (3)
Tak samo płatne parkowanie a w przyszłości zakaz wjazdu samochodów do centrów miast niezależnie od rodzaju napędu.
- 53 1
-
2021-06-23 10:16
Zgadza się. Ale póki co na 10-20 lat jest korzyść.
- 1 1
-
2021-06-23 08:38
No ostatnie to nie (1)
Bo to nie chodzi o tłok, tylko o syf, smród i hałas ze starych trupów.
- 6 8
-
2021-06-24 08:12
Taa jasne. Chodzi o ilość, żeby "nie szpeciły" turystom a nie o żadną ekologię. Eko to może na południu kraju, ale u nas?
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.