Autostrady A2 i A4: nowy system poboru opłat e-TOLL

2 października 2021, 12:00
mJ
Nowy system poboru opłat już działa. Więcej zdjęć (1)

Nowy system poboru opłat już działa.

fot. gov.pl

Nowy system poboru opłat już działa.

fot. gov.pl

Mamy istotną wiadomość dla kierowców z Trójmiasta, którzy często podróżują na południe Polski. Od 1 października jedynym systemem umożliwiającym wnoszenie opłaty elektronicznej za przejazd płatnymi, państwowymi odcinkami autostrad A2 i A4 będzie e-TOLL, który zastąpił dotychczasowy system viaTOLL.



O tym, że 1 października 2021 roku państwowy e-TOLL definitywnie zastąpi system viaTOLL, wiemy od kilku miesięcy. Tak naprawdę nowy system działa już o 24 czerwca. A co oznacza w praktyce? Tyle, że opłaty za przejazd drogami krajowymi i autostradami, które są zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, będzie można uiszczać wyłącznie w systemie e-TOLL. Ten etap wdrażania nowego systemu dotyczy wyłącznie pojazdów powyżej 3,5 t. Wraz z dezaktywacją systemu viaTOLL przestały działać urządzenia viaBOX i viaAUTO. Istotna informacja jest również taka, że należy wyrejestrować się z systemu viaTOLL. Informacje jak to zrobić znajdują się na stronie etoll.gov.pl.

- System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Umożliwia kompleksową obsługę online, bez konieczności wizyty w punkcie obsługi klienta i podpisania umowy. Rozwiązania systemu pozwalają użytkownikom na wgląd w historię opłat i wygodne zarządzenie swoim kontem, dają też możliwość wyboru urządzenia do przekazywania danych geolokalizacyjnych - wyjaśnia Magdalena Rzeczkowska, szef Krajowej Administracji Skarbowej.
Użytkownicy pojazdów ciężkich muszą zarejestrować się w e-TOLL i wybrać urządzenie do przekazywania danych geolokalizacyjnych: urządzenie pokładowe OBU/ZSL lub aplikację mobilną e-TOLL.

Drugi etap zmian nastąpi z początkiem grudnia. Z państwowych odcinków autostrady A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław - Sośnica znikną szlabany, a kierowcy aut osobowych, aby opłacić przejazd, będą musieli skorzystać z tej samej aplikacji lokalizującej pojazd, co kierujący ciężarówkami. Manualna możliwość uiszczenia opłaty zostanie wyłączona. Oczywiście bez obowiązku można korzystać z aplikacji już teraz. Dla kierowców, którzy nie zdecydują się skorzystać ze wspomnianej aplikacji - pozostanie wykupienie biletu np. na stacjach benzynowych.

- Zapewniliśmy branży transportowej trzy miesiące okresu przejściowego, czyli równoległego funkcjonowania dwóch systemów i cały czas staramy się wspierać przedsiębiorców w dostosowaniu się do zmiany. Temu służą ulga podatkowa na wyposażenie pojazdów w urządzenia OBU/ZSL oraz obniżone stawki w e-TOLL. Kierowcy pojazdów osobowych mogą nadal opłacać przejazdy po autostradach w sposób manualny, ale ich też zachęcamy do korzystania z nowego systemu - dodaje.
Czy to oznacza, że już niedługo po wszystkich drogach w Polsce będziemy jeździć bez zatrzymywania na bramkach z ujednoliconym systemem płatności? Nie do końca. Tak naprawdę wszystko zależy od porozumienia Ministerstwa Finansów z koncesjonariuszami, które na zarządzanych autostradach, jak chociażby A1 z Gdańska do Torunia, wprowadziło własne automatyczne systemy płatności AmberGo. Pojawił się jednak pomysł, aby państwowy e-TOLL zintegrować z działającym wideotollingiem (automatyczny odczyt tablic rejestracyjnych).

Czytaj także:

Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski



Czytaj także:

Czytelnik: zakaz wyprzedzania dla "tirów" na autostradzie

Czy często podróżujesz autostradami A2 i A4?
11%

tak, bardzo często wybieram się autem na południe Polski

17%

raczej tak, kilka razy w roku

36%

raczej nie, sporadycznie

36%

nie, praktycznie wcale

zakończona

łącznie głosów: 455

mJ

Opinie wybrane


wszystkie opinie (54)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.