• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy seniorzy za kółkiem powinni przechodzić obowiązkowe badania?

mJ
17 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Niewykluczone, że już niebawem kierowcy w podeszłym wieku będą musieli cyklicznie meldować się u lekarzy w celu odbycia okresowych badań. Niewykluczone, że już niebawem kierowcy w podeszłym wieku będą musieli cyklicznie meldować się u lekarzy w celu odbycia okresowych badań.

Obowiązkowe badania okresowe oceniające zdolność do kierowania pojazdami i krótki termin ważności prawa jazdy dla osób w starszym wieku - wiele europejskich krajów właśnie w taki sposób sprawdza, czy seniorzy są zdolni do kontynuowania swojej kariery za kółkiem. Niewykluczone, że podobne przepisy już wkrótce będą obowiązywały w Polsce.



Wydłużony czas reakcji, słabszy wzrok i słuch, a do tego masa zażywanych leków, które mogą niekorzystnie wpływać na osobę kierującą pojazdem - to tylko początek listy potencjalnych przyczyn wypadków i kolizji drogowych z udziałem zmotoryzowanych w podeszłym wieku.

Ministerstwo Infrastruktury chce zminimalizować liczbę incydentów drogowych spowodowanych przez osoby starsze. Resort pracuje nad wprowadzeniem obowiązkowych badań okresowych dla kierowców, którzy ukończyli 60 lat. Co ciekawe, nad podobnymi regulacjami pracują unijni urzędnicy, którzy chcą, aby takie prawo weszło w życie we wszystkich krajach wspólnoty.

W niektórych krajach Europy już obowiązuje takie prawo, a najbardziej restrykcyjne przepisy nakazują seniorom odbycie badań lekarskich raz w roku.

Czytaj także: Czy senior za kółkiem jest zagrożeniem na drodze?

Warto dodać, że większość kierowców-seniorów posiada bezterminowe prawa jazdy, które uzyskali kilkadziesiąt lat temu. Zmotoryzowani posiadający bezterminowe uprawnienia nie mają konieczności powtórzenia badań lekarskich.

Resort od lat organizuje akcje informacyjno-edukacyjnych, mające na celu zachęcić seniorów do kontrolowania swojego stanu zdrowia i weryfikowania umiejętności za kierownicą. Niestety, same akcje to zbyt mało.

Obowiązkowe badania dla seniorów to z całą pewnością dobry pomysł. Nasuwa się jednak pytanie, czy wiek 60 lat nie jest zbyt niską granicą? Przecież wielu zmotoryzowanych przed "siedemdziesiątką" w dalszym ciągu doskonale poczyna sobie w fotelu kierowcy.

Kierowca Traficara dał popis na szosie.

mJ

Opinie (224) 1 zablokowana

  • Tak! (27)

    Absolutnie. To co się dzieje na drogach to makabra przez takich niedołężnych kapeluszników.

    • 88 183

    • Niestety są niebezpieczni

      na drogach.

      • 29 29

    • Nareszcie! (1)

      Już dawno trzeba było to wprowadzić. Będzie o niebo bezpieczniej i sprawniej na drogach.

      • 23 24

      • a co

        wtedy z lusterkami dla babskow słoi

        • 0 1

    • Juz niejeden taki

      zarysował auto na parkingu i wgiął barierki.

      • 20 14

    • Powinni mieć nie tylko coroczne badania ale i podwyższone OC/AC (4)

      Powodują najwięcej wypadków.

      • 13 50

      • A co powiesz o młodych kierowcach?

        Jak jeździ z ,,L,, na dachu to ledwo 40 km/h porusza się po drodze. A jak już prawko zdobędzie, to po mieście 100 km/h pędzą
        Transformacja jakaś

        • 51 5

      • Twoja głupota (1)

        sięga zenitu. Poczytaj statystyki seniorzy statystycznie są sprawcami co 10 wypadku, to młodzi są sprawcami wypadku przez brak doświadczenia brawurę i głupotę.

        • 33 3

        • zgadza się, ale to nie oznacza że nie powinni przechodzić badań

          natomiast na młodych powinien być inny bat, i niby coś tam jest ale jakie to da efekty to zobaczymy. Piloci samolotów też przechodzą regularne badania i to nie tylko starzy. Przed 40 rokiem życia muszą się stawiać u lekarza co 5 lat na II kategorię czyli lotnictwo turystyczne w praktyce.

          • 7 1

      • Widać ze jesteś bardzo chora biegnij szybko do dobrego lekarza.Poczytaj statystyki kto najwięcej zabija innych. To są 20-latkowie w swoich albo pożyczonych od rodziców samochodach.Z takimi jak ty trudno się rozmawia i dyskutuje jesteś taka sama jak ci młodzi mordercy.

        • 16 4

    • Niewątpliwie najbezpieczniejsi są MŁODZI{ z telefonem w dłoni szczególnie} siedzący za kierownicą.Mają super wzrok. Są skupieni na jeżdzie i sytuacji na drodze.Ogólnie MŁODZI posiadają b.dużą zdolność przewidywania wynikającą z ogromnego doświadczenia w jeżdzie. Można jeszcze dodać,że refleks, jaki posiadają - tak po prostu w młodym wieku, pozwala na zatrzymanie się w miejscu- niezależnie od prędkosci i treści pisanego aktualnie SMSa.To przecież wynika ze znanych wszystkim praw i zasad fizyki.Oczywiście są to zasady najnowszej fizyki bo te stare się zdezaktualizowały.Gratuluję piszącemu dobrego samopoczucia i chyba { już powoli} 3 cyfrowego ilorazu.

      • 41 6

    • senior 81 lat (4)

      mój ojciec po 81 roku życia został wysłany na badania , łącznie z psychotestami jak dla kierowców zawodowych, z tym że miał dwukrotnie wydłużony czas . Przeszedł wszystko pozytywnie ,dostał przedłużenie prawa jazdy na 12 m-cy. Jeździ od 1954 roku, uważam że jeździ w miarę bezpiecznie, nie wszyscy "kapelusznicy" są zawalidrogami, sąsiad z ul. Diamentowej jeździł do 91 roku życia też bez kolizyjnie. Więcej szacunku dla starszych

      • 46 3

      • Dlatego badania, a nie zakaz (1)

        • 20 2

        • po operacji

          • 1 0

      • (1)

        Co to w/g ciebie i innych są "zawalidrodzy"?

        • 7 0

        • znasz pojęcie słownik ?

          • 0 0

    • (2)

      Niewątpliwie mniej niebezpieczni niż młode kałmuki w bmw-uchach i szkodach i innych szajsbekach , nie wspominając o motocyklistach.
      95% kierowców idiotów pokazywanych na "wesołych " filmikach ma mniej niż 40 lat.

      • 24 3

      • (1)

        A co Ty się do motocyklistów przypier....????

        • 1 13

        • generalnie jestem przeciwny płytkim uogólnieniom

          ale dane statystyczne mówią same za siebie.

          Wypadki powodowane przez motocyklistów zdarzają się częściej niż wynikałoby to z ich udziału w ogólnej populacji jeżdżących po drogach.

          Wśród motocyklistów jest ponadprzeciętna reprezentacja osób akceptujących wysokie ryzyko wiążące się z korzystaniem z szybkich pojazdów.

          • 12 1

    • re

      • 0 0

    • oj ciekaw jestem ile anonimowy TAK! ma lat

      • 7 1

    • (1)

      Poczekaj jak dorośniesz do tego wieku to pogadamy ,obecnie mam 65lat jeżdzę od 1970r nie miałem żadnej kolizji drogowej ,a rocznie robię ok 40tyś km ,Wiek nie ma znaczenia ,tylko młodość którzy pchają się na trzeciego ,wyprzedzają na podwojnej ciągłej, na zakrętach ,i pod górkę A tatuś dał samochód

      • 28 5

      • I tacy są najgorsi, pewni siebie bo co to nie on, całe życie bez kolizji, ale wiek to wiek gorsza koncentracja, wzrok, refleks itd. I to przez takiego pewnego siebie starszego pana 71 lat zostalem potracony na przejściu, bo on mnie nie zauważył jak wyjeżdżał ze stacji benzynowej, bo ustępowal pierszenstwa innym autom i chciał się dynamicznie do ruchu włączyć, a najlepsze tłumaczenie ze spanikowal i zamiast hamulca mocniej gaz wcisnal. I to dzieki niemu wszyscy podatnicy będą musieli mi płacić rentę, bo kolejne rehabilitację nie przynoszą efektu i nie chodzę samodzielnie... Ale skladki oc najniższe. Obowiazkowe badania po 60 roku życia co rok!

        • 7 4

    • A co z tymi 20-latkami mordercami??

      • 15 3

    • Ty to pewnie jesteś super "kierowcą" ale wózka z dzieckiem.Nazywasz się Hołowczyc czy Kubica który tez mał wypadek.

      • 3 2

    • Ty natomiast mistrz kierownicy - z iloma dzwonami i mandatami?

      • 3 2

    • Będziesz stary i niedołężny szybciutko to przyjdzie

      • 2 0

    • tylko

      kiedyś ty też może będziesz kapelusznikiem jak piszesz,w co wątpię bo wcześniej zaćpasz się na śmierć

      • 0 0

  • młody (1)

    Trzeba zbadać senatorów i posłów oni to dopiero robią jaka to całe zgromadzenie jest chore

    • 115 7

    • Bo jest jakaś niepisana zasada , że na starość człowiek mądrzeje - ja widzę że jedyne co jest pewne to to że człowiek sie marszczy , siwieje lub łysieje a mądrzeje ? hmm .. nabiera doświadczenia ale szybciej na starość się coś pod kopuła pier..li niż mądrości z automatu przybywa

      • 6 2

  • (5)

    teraz prawo jazdy wydawane jest na 10 lat.
    Czyli co 10 lat badania. Można zrobić że po 60 roku życia badania robi sie co 5 lat , a po 80 roku życia wymagane by były badania każdego roku.

    • 65 26

    • Po 60 badania powinny być robione częściej, znacznie częściej.

      • 8 11

    • Na 5 lat dostajesz jak masz wade wzroku, niezależnie od wieku.

      • 6 0

    • na czyj koszt? (1)

      • 1 0

      • kierowcy

        • 3 2

    • 20 letni cukrzyk dostanie prawo jazdy na 2 lata. 60 letni cukrzyk ma prawo jazdy na stałe.

      • 0 0

  • hej (6)

    praca dzisiaj 65lat i każdy ma prawo prowadzić pojazd co do seniorów to jeżdzą spokojniej i wolniej są wypadki i będą tylko trzeba popatrzeć na tych cwaniaków za kierownicą młodych co wyprawiają na drogach oni są największym zagrożeniem bo przepisy mają w d*pie a ci co piszą o seniorach że sa zagrożeniem na drogach to jesteście chorzy psychicznie i wam zabrać prawko powinni

    • 182 35

    • Prowadzić znaczy umieć prowadzić i do tego bezpiecznie..

      • 6 0

    • Jeżdzę i widzę, że niektórym seniorom przydałyby się badania a nawet zabranie prawa jazdy

      Spowalniają ruch, spóźniony refleks. Powoli nie znaczy bezpiecznie. Trzeba umieć dostosować się do panujących warunków

      • 10 4

    • młodzi to osobny temat, ale seniorów też przydałoby się badać (2)

      u mężczyzn po 60 roku życia dość mocno rośnie ryzyko zawału.. niestety

      • 4 3

      • (1)

        najbardziej niebezpieczny i smiertelny zawal to u mezczyzn 40-letnich
        im czlowiek starszy tym bardziej zwieksza sie szansa na przezycie zawalu
        wiec argument o zawalach u 60 latkow nietrafiony

        • 6 3

        • nietrafioną to masz logikę

          jak cie trafi zawał za kółkiem to czy przeżyjesz czy nie będzie miało drugorzędne znaczenie. W każdym razie nie będziesz zdolna do poruszania się po drodze i możesz zrobić komuś kuku. 40 latek może nie przeżyć, ale to 60 latka częściej dopada.

          • 0 0

    • to chyba Poruczniku nie widziałeś jak staruszek/staruszka potrafią pomylić hamulec z gazem w swoich pięknych automatach i staranować samochody albo pieszych, filmików w necie jest aż nadto

      • 1 3

  • Powinni! (6)

    Tak samo jak powinni posiadacze BMW. Dla tych ostatnich, obowiązkowo też badania psychiatryczne;)

    • 183 11

    • Nie tylko BMW ostatnio coraz więcej idiotów w Audi.

      • 16 0

    • (4)

      Nie tylko kierowcy BMW robią wypadki. Chyba zazdrość zżera bo nigdy się nie dorobisz takiego auta.

      • 2 13

      • (1)

        za turasowóz - dziękuję , mimo wszystko trochę szacunku do samego siebie i jakąś godność trzeba zachować ... PS. naucz się używać kierunkowskazy , czy może nadal chcesz być tajemniczy i innym użytkownikom drogi nie zdradzać swoich zamiarów

        • 4 3

        • godność kojarzysz z posiadaniem odpowiedniej marki?

          przecież ty nawet nie wiesz czym jest godność

          • 0 0

      • Od kiedy 15 letni samochód za 4-5 średnich krajowych jest jakimś dorobkiem? (1)

        • 7 1

        • kto mówi o 15 letnim?

          • 0 0

  • Manipulacja (5)

    To zdjęcie jest manipulacją - 60 lat to często jeszcze osoby bardzo sprawne i z jasnym umysłem - patrz: mają przecież pracować i do tego są zdolni...

    • 167 3

    • No wlaśnie

      Pracować mają do 65 roku życia, a niedawno nawet 67 było granicą. A tu miałoby być 60 . To jakiś paradoks

      • 39 0

    • Prowadzić mogą, zabijać innych już nie. To dopiero paradoks!

      • 0 13

    • na zdjęciu jest osoba 80+ (1)

      • 15 0

      • to jest osoba 90+ !!!!

        • 13 0

    • klikalność ponad wszystko, a tłuszcza pisze bzdury o seniorach a sa

      najpewniej ta krytyczna szkodowa grupa

      • 0 0

  • to nie seniorzy powodują większość wypadków, o kolizjach nie wspominając... (2)

    Seniorzy stanowia najmniejszą grupę sprawczą spośród wszystkich kierujących a z wiekiem od 60 w górę, dodatkowo ta grupa maleje.
    Nie jestem przeciwnikiem badań, piszę o faktach.
    ps. dwa ostatnie wypadki z ofiarami wśród rowerzystów potwierdzają to co napisałem, sprawcy mieli 22 i 45 lat.

    • 132 3

    • cieszy, ze czasem ktos napisze rzeczowo, posrod belkotu pieniaczy

      • 2 0

    • nikt poza paroma laikami nie pisze o tym że seniorzy powodują większość wypadków

      natomiast ryzyko ich powodowania w tej grupie wiekowej można wyeliminować właśnie badaniami

      • 0 0

  • To własnie dla Nich (3)

    powstają auta autonomiczne. Nie bez powodu.

    • 10 31

    • Racja. Zachód poszedł po rozum do głowy.

      • 2 1

    • tylko yaris wnusiu!

      tylko nowe!

      • 1 0

    • Dokładnie :)

      • 0 0

  • (2)

    Raczej posiadacze VW b5...przygłupy w starych audi i bmw + nowobogackie kmioty

    • 90 6

    • (1)

      Nie zazdrość.

      • 3 9

      • tego b5 czy białego sufa?

        • 11 1

  • (2)

    Nie tylko seniorzy ale wszyscy. Samochód się bada rok w rok jak skończy 5 lat, a jego kierowca ma prawo jazdy bezterminowo. Tak jakby nie istniały choroby.

    • 54 16

    • A jak często drogi się bada? Kiedy najbardzizej dziurawe się zamknie?

      Skoro wycofuje się pojazdy, chce się wycofywać z ruchu kierowców, to kiedy się wycofa dziurawe drogi? Nie oznakuje, nie zamaluje dziury, ale zamknie?
      Kto dopuszcza drogi do użytkowania i jak często ich stan się sprawdza?

      • 6 1

    • Popieram

      Badania co roku powtarzać dla każdego kierowcy. Tak jak badania techniczne pojazdu. Dla kierowców zawodowych nawet częściej.

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Alpina produkuje auta na bazie marki:

 

Najczęściej czytane