• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Egzamin na prawo jazdy bardziej ekologiczny

Michał Jelionek
6 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Czy nowe zasady utrudnią życie kursantom? Czy nowe zasady utrudnią życie kursantom?

Nowy rok przyniósł ze sobą nowe kryteria praktycznego egzaminu na prawo jazdy. Obok znajomości przepisów ruchu drogowego i umiejętności poruszania się pojazdem, od teraz egzaminatorzy będą kontrolować również jazdę ekologiczną. Przyszli kierowcy będą musieli wykazać się zdolnościami eco-drivingu. Dodatkowo, od 1 stycznia szkolenia teoretyczne w OSK nie są obowiązkowe.



Zgodnie z unijną dyrektywą, egzaminy na prawo jazdy we wszystkich krajach wspólnoty powinny zawierać element eco-drivingu, czyli ekologicznego prowadzenia pojazdu. W Polsce nowe zasady weszły w życie w poniedziałek, 5 stycznia. Przepisy obejmują wszystkie kategorie z wyjątkiem motocykli.

- To bardzo dobry pomysł. Na etapie szkolenia każdy instruktor będzie miał obowiązek przeszkolić kursanta w zakresie eco-drivingu. Wielu świeżych kierowców ma problemy z jazdą ekologiczną. Tego typu zabiegi mają pomóc w uniknięciu tzw. przepałów paliwa, jak również w zmniejszeniu emisji spalin - tłumaczy Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku.

Czytaj także: Powstaje profesjonalny tor dla młodych kierowców

Czy nowe przepisy egzaminu na prawo jazdy są potrzebne?

Na jakie elementy eco-drivingu będą zwracać uwagę egzaminatorzy? Na początek pod lupę pójdzie prawidłowe rozpędzanie pojazdu. Kursanci będą musieli zmieniać bieg na wyższy przy zachowaniu odpowiednich obrotów silnika (w przypadku kat. B przedział wynosi od 1800 do maksymalnie 2500 obr/min). Dodatkowo, czwarty bieg powinien zostać "wrzucony" przed rozpędzeniem się do 50 km/h.

- Uczę jeździć od 12 lat i przez wszystkie te lata zawsze edukowałem kursantów z zakresu jazdy ekologicznej. Moim zdaniem nowy przepis to tylko niewielki dodatek i trochę przerost formy nad treścią. Ciężko będzie weryfikować ekojazdę podczas egzaminu. Jestem jednak przekonany, że moi uczniowie bez większych problemów poradzą sobie z eko-drivingiem - zdradza Radosław Surała, instruktor nauki jazdy w Elka School.

W myśl nowych zasad testowi poddane zostaną umiejętności hamowania silnikiem. W ten sposób przyszli kierowcy mają się oduczyć błędnego nawyku jednoczesnego wciskania pedału sprzęgła i hamulca przed zatrzymaniem pojazdu.

- Uważam, że nowy przepis jest dobry. Chociaż to trochę pro forma. W szkołach jazdy na porządku dziennym jest zaszczepianie w przyszłych kierowcach nawyków ekologicznej jazdy. Aczkolwiek uważam, że sporo osób ma z tym spore problemy i niestety procent oblewanych egzaminów może się zwiększyć - wyjaśnia Tomasz Jerenkiewicz, instruktor nauki jazdy w Artom.

Czytaj także: Z prawem jazdy kat. B poprowadzisz również motocykl

- Tak naprawdę nowe przepisy to jedynie zmiany kosmetyczne. Spora rewolucja czeka wszystkich zdających dopiero w przyszłym roku. Warto dodać, że osoby, które zaliczyły egzamin teoretyczny do 31 grudnia 2014 nie będą objęte nowymi zasadami egzaminu praktycznego - dodaje Pepliński.

Z dniem 1 stycznia w życie wszedł jeszcze jeden przepis. Uczestniczenie w wykładach teoretycznych z nauki jazdy od teraz nie jest obowiązkowe. Kursanci mogą we własnym zakresie nauczyć się teorii. Kurs dla takich osób będzie tańszy.

- Moim zdaniem kwestia poruszania się pojazdem jest na tyle skomplikowana i zawiła, że wiedza, którą przekazują doświadczeni instruktorzy jest niezbędna. Nie jestem do końca przekonany, czy kursanci są w stanie sami nauczyć się teorii. Zaznaczmy, że pytania są bardzo trudne, a od początku 2013 roku zdawalność egzaminów teoretycznych za pierwszym razem spadła z około 80 do 35 proc. - zakończył Surała.

Zobacz poradnik bezpiecznej jazdy

Miejsca

Opinie (92)

  • Bardziej ekologiczny ale nie dla portfela (6)

    W tym kraju absurd goni absurd,co będzie następne?
    Jazda bez trzymanki prz 30 i śpiewanie piosenek Marka Grechuty?

    • 85 3

    • (1)

      Ekonomicznie bo na pewno nie ekologicznie,w PL jest najgorszy gaz w europie

      • 7 5

      • chyba odwrotnie

        • 4 1

    • Od 2016 roku (1)

      Będą otwory w podłogach żeby w korkach się odpychać

      • 43 0

      • Fred idziemy na kręgle

        • 11 1

    • coraz wiecej Polaków zdaje egzamin na prawo jazdy za granica albo jeździ bez niego!! (1)

      Tam zdają za pierwszym razem i nawet mniej ich to kosztuje .Mieli zmienić system nauczania i egzaminu na lepszy a zmienili na gorszy.Takich absurdów jak w Polsce niema nigdzie na świecie.Nawet nie możesz się dowiedzieć jakie błędy popełniłeś bo to jest tajemnica!!Najważniejsze pytanie to długość drążka zmiany biegów.Rzad dopiero po 2 latach przyznał sie do błędów i dopiero obiecuje likwidacje głupich pytań!

      • 7 0

      • Akurat, jakbyś nie doczytał albo nie zrozumiał, to wprowadzono to aby egzamin był zgodny z unijną dyrektywą

        czyli takie zmiany są lub będą wprowadzone we wszystkich krajach UE.

        • 1 1

  • (1)

    "...procent oblewanych egzaminów może się zwiększyć..."

    I tu tkwi meritum.
    Tzw. "ekologia" to ściema. Pretekst dla wyciągania kasy.

    • 76 3

    • Egzamin powinien trwać kilka godzin i obejmować nieograniczony teren z naciskiem na ekspresowe i też autostradę

      Hamowanie silnikiem to nie żaden cud a obowiązek każdego. Co innego gdy świeży kierowca włącza się do ruchu na drogę ekspresową, ma 300-400 metrów na to a zaczyna się "wpieprzać" na samym początku z prędkością 50 km/h i jeszcze na lewy od razu bo szwagier mówił, że to pas szybki... i takie kwiatki są zagrożeniem. Co gorsze, utrwalone nawyki widać u każdego. To wielkie szczęście zobaczyć kiedy to na końcu pasa z podobną prędkością do innych uczestników pięknie i płynnie włącza się do ruchu kierowca. Najgorsze jest to, że to jeden grzech z setki które mógłbym wymienić.

      • 0 1

  • Po nowemu (4)

    Juz to widze, kursant ladnie przejechal "miasto" a w osrodku dowie sie, ze nie zdal bo nie jechal eco i zapraszam na powtorke za 2tyg.
    Kasa leci. Wprowadzili kamery wiec za duzo osob zaczelo zdawac - trzeba wprowadzic cos nowego zeby nie zdawali :)

    • 83 2

    • (2)

      Zgadza się. Uważam, że ekologii najbardziej przysłużą się ceny benzyny. Bo gdy kursant będzie potem tankował, to od razu mu przejdzie chęć piłowania silnika na wysokich obrotach...
      Zresztą, chyba mamy wolność - skoro płacę za paliwo ze swojej kieszeni, to co komu do tego czy jeżdżę oszczędnie, czy nie..? Mój kolega kiedyś mawiał" "za swoje piję, więc dco komu do tego...?"

      • 30 2

      • A ja mam trochę inne zdanie (1)

        Sam zdawałem niedawno /2 lata temu/ i widziałem jak ludzie katują te auta (być może dlatego w mojej Yarisie "piątce" nie było sprzęgła na egzaminie). Powinni uściślić co to znaczy "eco driving" bo dla każdego oznacza to co innego. Jak dla mnie powinno skończyć się palenie sprzęgła na jedynce przy ruszaniu z górki- jako egzaminator zaliczyłbym to jako nieznajomość obsługi samochodu. Natomiast to, czy ktoś przy 50km/h jedzie na czwórce, czy na trójce, nie powinno być brane pod uwagę. Mnie uczyli, że trzeba ruszać dynamicznie i przyspieszać do dozwolonej prędkości. Teraz pewnie będzie cienka granica pomiędzy "dynamicznie" a "nieekologicznie". Jak większość osób wie, auto pali najmniej przy przyspieszaniu nie gdy robimy to ultra-powoli, a gdy wykorzystujemy optymalny zakres momentu obrotowego.
        Trochę widać że są łapczywi, ale trochę też w tym sensu jest.

        • 4 0

        • zdawałes egzamin na niesprawnym aucie?To Tylkom w Polsce mozliwe

          • 2 3

    • Portfel przemówi sam sie nauczy eko jazdy,ale unas chca ludzi uszczesliwiac na siłę!

      • 4 0

  • ekologiczne jest jeżdżenie (6)

    Na gazie. Mam audi s8 360 koni na LPG i chwalę sobie. Byłem ostatnio na zlocie audiczek w Bartoszycach i wielu kolegów chwali sobie to źródło zasilania

    • 14 18

    • auto z lat 70-tych czy 80-tych? (3)

      • 5 5

      • (2)

        trochę później ale rozumiem, że Twoja wiedza motoryzacyjna kończy się na modelach skody sprzed 5 lat ;)

        • 6 7

        • (1)

          nawet jeśli ja tam bym chciał mieć superba z 2010

          • 2 3

          • skoda to nie auto

            To szrot

            • 3 5

    • i tym postem

      Obnażyłeś swoje wszystkie tak skrywane kompleksy :) ale cieszymy sie niezbędnymi informacjami w temacie nauki jazdy, takimi jak marka Twojego samochodu i to, że lubisz przynależeć do grupy bo tam czujesz sie bezpieczniej i przede wszystkim potrzebny... co do gazu, poczekaj na akcyzę ;) ps. Co tam ołdi na gaz, kup ferrari w gazie :)

      • 3 0

    • 360KM to ono miało 20 lat temu gdy kupił je w salonie bogaty Niemiec

      Następnie przewinęło się przez 4 bruderów (czyt. turasów) i teraz - po zagazowaniu i 10^6km później - masz może tyle KM co 5 letnia octavia statystycznego Janusza

      • 1 0

  • Czyli Lki będą jeszcze bardziej blokowały ulice miasta bo będą się uczyć być eko.

    • 34 6

  • Ten rząd bije rekordy głupoty oraz w utrudnianiu zycia Polakom a wy naniego głosujecie! (4)

    W POlsce zdawalnosc wynosi 30% w kazdym innym kraju nawet dawnego bloku wschodniego to70% .POlacy nie są az takimi idiotami ze nie mogą zdac tego egzaminu tylko nibi są ludzie z rzadu to oni nam zycie utrudniają!!Wszystkie przepisy maja tylko wyciagac kase i maxymalnie rozbudowac biurokracje nigdzie na swiecie niema takiej bzdury by najpierw trzeba sie starać o zgodne na kurs u urzedasów!A Polscy kierowcy są uznawani za najgorszych w europie!

    • 40 8

    • ceny paliw w polszy nie stanieją

      Rząd postanowił wykorzystać spadające na światowych rynkach ceny ropy naftowej, by niepostrzeżenie wprowadzić na krajowym podwórku nowy podatek paliwowy - tzw. opłatę zapasową. Płacić ją będą producenci paliw na rzecz stworzonej przez rząd PO-PSL Agencji Rezerw Materiałowych. Problem w tym, że koszty wprowadzenia opłaty zapasowej zostaną prawdopodobnie i tak przerzucone na nabywców końcowych, czyli zwykłych kierowców kupujących paliwo na stacjach benzynowych.

      • 9 1

    • Wniosek z tego taki, że jednak są takimi idiotami, skoro nic nie robią z tym tematem.

      Ile już było afer w PORD ?? Ile osób skazano ??

      Ośrodek działa dalej - tutaj czytaj między wierszami.

      Co więcej, wprowadza kolejne wynalazki jakiegoś debila żeby utrudnić ludziom zdawanie - tutaj tym bardziej czytaj między wierszami.

      • 3 2

    • UNIJNA DYREKTYWA, więc co ma do tego nasz rząd? (1)

      Abstrahując od kwesti bycia w unii itp.

      • 2 4

      • Unijna dyrektywa to jest wymaówka dla naiwnych !!Napisz dlaczego tak wiele tych unijnych dyrektyw niedziała w POlsce??

        Segregacja śmieci kolejny przykład unijnej dyrektywy skończyło się jak zawsze wszystko bez zmian tylko urzędasy okradły gdańszczan na 18 milionów.Jest wiele takich przykładów wymówek ,które rząd wprowadza kiedy chce i jak che jak mu wygodnie kosztem nas podatników.Ta nasz rząd ma z tym wiele wspólnego bo to on rządzi a nie Bruksela !!A ten pseudo eko przepis to tylko jeden składnik z bubla jakim jest nauka egzamin na prawko w tym państwie!

        • 4 1

  • Eko -sr*jwing (6)

    Niech jeszcze powiedza ze jak sie diesla az tak zamula to potem szybciej pada dwumasa, i nie tylko.
    Po cos ta skala jest na obrotomierzu dopowiedzmy 7000 w benzynie zeby auto czasem poczulo wyzsze obroty.
    Ja tankuje - moja sprawa.
    Tak jak juz napisano - pretekst do oblewania bez mozliwosci merytorycznego podwazenia.
    Chyba ze elki beda mialy czarne skrzynki z GPSem, wysokosciomierzami, i innymi bajerami ktore wszystko zarejestruja...

    • 43 4

    • (3)

      Dokładnie a jak ja nie chce jeździć eko? I lubię sobie przeciągnąć do 6 tyś na prostej? Co to komu do tego? Moja sprawa.

      • 6 2

      • Twoja sprawa, ale nie Twoje środowisko. (2)

        + jest to też sprawa ludzi mieszkających przy ulicy, z jakiegoś powodu jest ograniczony maksymalny poziom hałasu samochodów. Choć generalnie zgadzam się że kontrolowanie tego na egzaminie to jakiś absurd, zwłaszcza że sprzęgło w każdym aucie chodzi inaczej i do każdego trzeba się chwilę przyzwyczaić!

        • 3 5

        • Fakt, powinny być czujniki w rurze wydechowej (1)

          W przypadku przekroczenia normy powinny automatycznie blokować układ wydechowy.

          • 0 1

          • No przecież już masz sondę lambda ;)

            • 1 0

    • Czyli jak wybuduję sobię fabrykę niedaleko Ciebie (1)

      to będę mógł dymić ile tylko zechcę? W końcu moja fabryka, moja sprawa.

      • 3 0

      • Nie wybudujesz

        bo od tego jest plan zagospodarowania przestrzennego.
        I na fabryke to Ci takie obostrzenia dadza ze nic nie zrobisz.
        A jak ja sie zaczne skarzyc i pojde do tefauenu do Uwagi to jeszcze Ci fabryke zamkna :D

        • 1 0

  • wolniejsze ruszanie, łagodne przyspieszanie, mniej potrzeby hamowania (7)

    mniejsza liczba stłuczek i potrąceń pieszych - w tej dziedzinie przodujemy w Europie. Ostre ruszanie spod świateł jako lekarstwo na korki - to jest największa ściema popularna na tym portalu. Lepiej jeździć wolniej, ale płynniej, a nie tak jak niewyżyty samiec alfa.

    • 9 34

    • dylemat

      kurde, jak ci tu dac jednoczesnie plusa i minusa...
      troche racji masz, z plynnoscia jazdy na pewno,, ale czasem, znajac schemat swiatel, warto ruszyc z kopyta. a nie stac i czekac az zielone nabierze mocy prawnej...

      • 13 1

    • Akcja jak każda inna inna ma swoje plusy i minusy. Do tych pierwszych należy zaliczyć koniecznie naukę hamowania silnikiem, eko czy nie eko, zimą wciskanie hamulca i sprzęgła jednocześnie, co wielu robi również na zakręcie, jest prostą drogą do wypadku. Nie zgodzę się natomiast z czwórką przed 50tką mnie też tak uczyli ale każdy silnik ma swoje wymagania a autko trzeba wyczuć. Szerokości!

      • 9 1

    • (1)

      jestes egzaminatorem ?? więc sie nie dziwie, że sie cieszysz !! więcej zarobisz

      • 4 3

      • Ileż zawiści w narodzie. Ja też to zaobserwowałam jeżdżąc z innymi

        • 1 0

    • Nie masz do końca racji. (1)

      Aby spalić mniej paliwa (i wyemitować mniej dwutlenku węgla) należy ruszyć jak najbardziej dynamicznie, aby pożądane 50km/h osiągnąć w jak najkrótszym czasie. I to jest właśnie element "eco". Nie bez powodu obrotomierze w autach są wyskalowane do kilku tysięcy RPM. Odrobina wiedzy z zakresu mechaniki nikomu nie zaszkodzi. Oczywiście nie jest to lekarstwo na korki, ale w wielu przypadkach może pomóc w sprawnym skręceniu lub opuszczeniu skrzyżowania. Trzeba myśleć o innych uczestnikach ruchu, którzy jadą za nami i nie zwalniać ruchu w imię źle pojmowanej ekonomii jazdy. Nie należy rozpędzać się do prędkości przejazdowej na odcinku kilkuset metrów skoro można zrobić to samo na dystansie kilkudziesięciu metrów. Niestety niewielu kierowców posiada tę wiedzę i właśnie tego powinni uczyć instruktorzy.

      • 7 0

      • Niby takie logiczne...

        Niby takie logiczne, ale z tego co widzę, to z jeżdżeniem eco jest jak z bezstresowym wychowaniem dzieci - ludzie zrozumieli tylko, że karanie jest złe, więc w ogóle przestali karać. Obawiam się, że po kursach jeżdżenia na czwórce poniżej 50 km/h miasta opanują zamulający samochody, z czego będą się cieszyć tylko egzaminatorzy i serwisy samochodowe.

        • 3 0

    • hehe powiedz to tym co projektowali TRISTAR, wiesz ze sa takie skrzyzowania ze przejezdza tylko jedno auto? Jak nie bedziesz tam niewyzytym samcem alfa to przejedziesz na czerwonym i dobrze jakbys wtedy dostal mandacik tez.
      Fakt ten kraj to kraj absurdow.

      • 2 0

  • Nastepny absurd

    Kurs nauki jazdy jak sama nazwa wskazuje ma przygotować kursanta do bezoiecznego poruszania się po ulicach ( panowanie nad sprzęgłem , płynnego ruszania , zachowania na jezdni ) a nie do jakiegoś eco drivingu . Na to bedzie czas póżniej go nauczy się podstaw panowania nad autem.

    • 33 3

  • Egzamin na prawko

    Zawsze od kiedy pamiętam mam 60 lat można było oblać za nie ekonomiczną jazdę tzn za zbyt wysokie obrotu silnika to było zawsze!!! tu chodzi o szwindel z wielokrotnym podchodzeniem do egzaminu!!!!!!!!!!

    • 38 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ABS?

 

Najczęściej czytane