• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaguar XE został odświeżony. Co się zmieniło?

Michał Jelionek
25 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jaguar XE 2020 po faceliftingu. Jaguar XE 2020 po faceliftingu.

Historia Jaguara XE pisze się od zaledwie pięciu lat. W 2015 roku zadebiutowała premierowa generacja, a teraz przyszła pora na modernizację kociej limuzyny. Co się zmieniło? Przede wszystkim unowocześniono i odświeżono wnętrze.



Czy podoba ci się nowy Jaguar XE?

XE w ofercie Jaguara zajął miejsce dobrze znanego modelu X-Type. Przed najmniejszym kotem postawiono bardzo trudne zadanie - rywalizację w popularnym i mocno obsadzonym segmencie D, w którym od lat prym wiodą reprezentanci niemieckiej motoryzacji: Audi A4, BMW serii 3 i Mercedes-Benz Klasy C. Ale w tej klasie aut mocni są nie tylko niemieccy producenci, co jakiś czas klienta próbują podkraść inne, renomowane modele, jak chociażby Volvo S60, Lexus IS czy Alfa Romeo Giulia.

Czytaj więcej o pierwszej generacji Jaguara XE

Odświeżony pas przedni Jaguara XE otrzymał bardziej "przymrużone" reflektory, przemodelowany zderzak oraz delikatnie zmienioną atrapę chłodnicy. Odświeżony pas przedni Jaguara XE otrzymał bardziej "przymrużone" reflektory, przemodelowany zderzak oraz delikatnie zmienioną atrapę chłodnicy.
Jaguar XE po pięciu latach doczekał się kuracji odmładzającej. Czego dotyczyła? W wyglądzie zewnętrznym projektanci przemodelowali przedni i tylny zderzak, delikatnie zmienili atrapę chłodnicy, a także spłaszczyli reflektory, zarówno te z przodu, jak i z tyłu auta. Trzeba przyznać, że dzięki "przymrużeniu" przednich lamp kot wygląda drapieżniej.

Salony samochodowe w Trójmieście


  • Pod głównym ekranem multimedialnym pojawił się mniejszy do obsługi klimatyzacji.
  • Jaguar XE
  • Jaguar XE
  • Jaguar XE
  • Jaguar XE
Odświeżenia wymagało jednak przede wszystkim wnętrze małego Jaguara. I to właśnie w kabinie zaszło najwięcej zmian. Projektanci pozbyli się przestarzałych rozwiązań, które były obecne w pierwszej generacji XE.

Przede wszystkim nieco archaiczny panel klimatyzacji został zastąpiony ekranem o przekątnej 5,5 cala (to rozwiązanie znamy z modeli Range Rovera). Nad nowym panelem klimatyzacji znajduje się główny ekran multimedialny systemu Touch Pro Duo, który jest teraz większy. Jego przekątna ma 10 cali i oferuje zdecydowanie lepszą jakość. Oczywiście system multimedialny jest kompatybilny z Apple CarPlay, Android Auto i funkcją InControl Apps.

  • Projektanci zrezygnowali z wysuwanej, okrągłej gałki do zmiany biegów. Zastąpili ją klasycznym wybierakiem.
  • Jaguar XE
  • Jaguar XE
Zrezygnowano z wysuwanej, okrągłej gałki do zmiany biegów. Jej miejsce zajął klasyczny wybierak. Ponadto, unowocześniono kierownicę, pojawił się wyświetlacz przezierny Head-up, wygospodarowano miejsce na indukcyjną ładowarkę do smartfonów, a klasyczne zegary zostały zastąpione wirtualnymi (przekątna ekranu wynosi 12,3 cali).

Nowością w modelu XE jest także lusterko wsteczne Clear Sight w postaci ekranu, który na żywo wyświetla obraz przekazywany przez kamerę zamontowaną w obudowie anteny. Rozwiązanie może i ciekawe, ale potrzeba czasu, żeby się do niego przyzwyczaić i przekonać. Dla mnie, osobiście, zbędny dodatek.

Lusterko wsteczne Clear Sight z ekranem, który na żywo wyświetla to, co dzieje się za autem. Lusterko wsteczne Clear Sight z ekranem, który na żywo wyświetla to, co dzieje się za autem.
Wnętrze zostało skrojone z naprawdę dobrej jakości materiałów. Moją uwagę zwróciły detale, jak chociażby metalowe łopatki, końcówki manetek kierunkowskazów czy elementy wykończenia koła kierownicy. To dziś rzadkość. Niby mała rzecz, a cieszy. Tym bardziej, że w niektórych markach premium, w autach kosztujących kilkaset tysięcy złotych łopatki czy manetki są wykonane z nieprzyzwoicie niskiej jakości plastiku.

Na pochwałę zasługuje także system audio firmy Meridian.

  • Odświeżona i unowocześniona została także kierownica wielofunkcyjna.
  • Jaguar XE
Pod maską demonstracyjnego egzemplarza XE (topowa wersja R-Dynamic HSE) pracuje dwulitrowy diesel o mocy 180 KM (430 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Sedan do "setki" rozpędza się w 8,4 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 222 km/h. Jednostka została zestrojona z ośmiobiegową skrzynią automatyczną, a moment obrotowy przekazywany jest na wszystkie koła. Alternatywnie, zapewne ku uciesze wielu fanów motoryzacji, XE dostępny jest z napędem wyłącznie na tylną oś.

Podczas jazd testowych w cyklu mieszanym średnie spalanie przy dość dynamicznej jeździe wyniosło 8,6 l paliwa na 100 km. Całkiem niezły wynik. XE ze 180-konnym dieslem pod maską z pewnością demonem prędkości nie jest, ale to wystarczająco dynamiczna jednostka.

Cennik Jaguara XE startuje od kwoty 189 900 zł. Cennik Jaguara XE startuje od kwoty 189 900 zł.
Dzięki Jaguar Drive Control kierowca do wyboru ma kilka trybów jazdy: komfortowy, ekonomiczny, dynamiczny, a także na bardziej wymagające warunki (deszcz, lód i śnieg). Każdy tryb ma własny, dostosowany do szczególnych potrzeb program, który w zależności od potrzeb wachluje parametrami, takimi jak reakcja silnika i skrzyni biegów, poziom wspomagania układu kierowniczego, zarządzanie zużyciem energii czy kontrola trakcji i stabilności.

Czytaj także: Salon Astona Martina w Trójmieście?

Bardziej spłaszczone reflektory przednie nadają XE drapieżności. Bardziej spłaszczone reflektory przednie nadają XE drapieżności.
Lekkie, aluminiowe podwozie, przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami, a także tylne zawieszenie Integral Link sprawiają, że XE prowadzi się bardzo precyzyjnie. Aby ułatwić małemu Jaguarowi pokonywanie krętych dróg, inżynierowie zastosowali inteligentną technikę wektorowania momentu napędowego. W ciasnych zakrętach system przekazuje większy moment obrotowy z silnika do koła o największej przyczepności.

  • W pasie tylnym przemodelowano zderzak i spłaszczono lampy.
  • Jaguar XE
  • Jaguar XE
  • Jaguar XE
Na koniec - tradycyjnie - cennik. Najtańsza wersja Jaguara XE z dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 180 KM i napędem na tylną oś kosztuje co najmniej 189 900 zł. Egzemplarz demonstracyjny został wyceniony na kwotę 280 tys. zł.

Samochodu do jazd testowych użyczył dealer British Automotive Gdańsk.

Miejsca

Opinie (29) 2 zablokowane

  • (3)

    Kolejna marka,ktora stracila swoje dna. Ach ta linia Jaguarow sprzed lat..

    • 28 6

    • Prawda (1)

      Jadźki z lat 90-2000 to były auta, awaryjne, ale wygląd ponadczasowy. Teraz to auto wygląda jak większość na ulicy

      • 9 0

      • kur*a kiedyś to było.

        Auta, które wyglądały ale jeździły głównie do mechanika.

        • 2 3

    • boli cię to? jakby zachowała swoje DNA to byś mógł tylko je podziwiać

      a tak jak jesteś w miarę kumaty, przedsiębiorczy, masz dobre wykształcenie to wcześniej czy później możesz się takiego dorobić. A co do Jaga, byznes ys byznes, teraz firma zarabia ze 100 razy więcej niż jak robiła auta tylko dla głów państw i najbardziej majętnych biznesmanów.

      • 1 2

  • (1)

    Chłodnicę samochodu osłania antrapa.

    • 4 3

    • Obie formy są poprawne.

      • 0 0

  • Tomasz "kopertfild" G.

    odswiezy swó park moto .On jest miłosnikiem tej marki

    • 1 0

  • (2)

    Brzydkie te dzisiejsze Jaguary, niestety straciły klasę i pazur tych produkowanych do około 2000r.Terazto to takie wypasione fordy.

    • 18 8

    • ford nie ma juz nic wspolnego z Jagiem. teraz łapke na tym trzymaja ci od Tata motors czy jakos tak

      • 2 1

    • to chyba jestem trochę starszy bo moje pokolenie twierdziło że Jag skończył się w 94 roku

      a mój dziadek że w 61 zaczeli jakies takie płaskie dziadowskie robić i każdy tak będzie pitolił jak to mu źle i że Jag to nie Jag, ale cywilizacja idzie naprzód, modele biznesowe też się zmieniają a firmy się rozwijają. Nasze prywatne, subiektywne opinie nie są reprezentacją słuszności. Prywatnie najbardziej mi się podobała linia 86-94 i 02-09 wśród XJotów, oraz model XK na równi z XJS. Wielu by to uznało za profanację. Tylko co z tego

      • 2 1

  • No. I dalo sie bez tableta wystajacego z deski rozdzielczej

    • 8 2

  • Kot z rodowodem (1)

    Auto ciekawe bo dość oryginalne stylistycznie i wyróżniające sie .Podobnie było z poprzednia generacja.
    Jednak muszę przyznać co na razie większość piszacych tu komentarze.
    Jaguar juz dawno umarł .To juz nie ten duch brytyjskiej marki.
    Dziś wyjeżdża z indyjskiej dżungli w innych czasach bez pazura i mam wrazenie ,ze tez jaj.
    Ostatni prawdziwy,szlachecki kot z rodowodem to według mnie Jaguar xk8/xkr.
    V 8 R.I.P

    • 8 3

    • co pokolenie to inaczej uważa

      w innym poście pisałem że mój dziadek nie uznaje Jaguarów po 61 roku. Chłop pół życia w Belgii spędził po wojnie więc sporo mógł na drogach podziwiać.

      • 1 0

  • Kupię sobie takie!

    Po kwarantannie powinny ruszyć ostre promocje :)

    • 5 2

  • Jaguar diesel? (1)

    litości

    • 5 6

    • no tak, sposób zapłonu nie przystoi

      dżentelmen odpala cygaro zapalniczką a nie że mu się samo odpala tak samoczynnie, przecież to profanacja :D

      • 1 0

  • Niestety wizualnie

    bardzo mocno zestarzał się od premiery w 2015 roku.

    • 3 2

  • Gdzie podziała się oryginalna stylistyka jaguara???? To jest Jaguar xD? Chyba robiony pod gusta utrzymanek, tak samo jak obecne merce czy bmw. Auta są coraz podobniejsze do siebie. Gdzie ta klasyka?

    • 5 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Której marki modelem jest Mustang?

 

Najczęściej czytane