• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak: częste błędy kierowców

Michał Jelionek
27 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Od 6 grudnia 2019 roku jazda na suwak w naszym kraju jest obowiązkowa. Trzeba przyznać, że od tego czasu zaobserwowaliśmy sporą poprawę w tym temacie. Jest nieźle, ale może być zdecydowanie lepiej, bo wciąż wielu kierowców popełnia proste błędy, które wpływają na efektywność suwaka.



Czy po wejściu w życie obowiązkowej jazdy na suwak zaobserwowałe(a)ś poprawę w tym temacie?

Podstawowa zasada jazdy na suwak brzmi: kierujący pojazdami poruszającymi się pasem z kontynuacją jazdy mają obowiązek naprzemiennego wpuszczania aut z pasa, który się kończy. Jeden kierowca wpuszcza jeden samochód. W ten sposób auta wjeżdżając na przemian, po jednym, utworzą "suwak".

W przypadku, gdy pasów ze zwężeniem jest więcej, kierowca jadący drożnym pasem ruchu ma obowiązek wpuścić przed siebie dwa samochody - najpierw auto znajdujące się na prawym pasie, a następnie pojazd z lewego pasa.

Pamiętajmy również, że obowiązek jazdy na suwak tyczy się wyłącznie sytuacji, gdy w miejscu zwężenia doszło do znacznego spowolnienia ruchu.

Poniżej prezentujemy wam kilka błędów, które skutecznie zaburzają rytm zamka błyskawicznego.

Jazda na suwak to nic trudnego. Wystarczy nauczyć się kilku prostych zasad, a nam wszystkim będzie jeździło się lepiej. Jazda na suwak to nic trudnego. Wystarczy nauczyć się kilku prostych zasad, a nam wszystkim będzie jeździło się lepiej.
Jazda na suwak - błędy


  1. Zbyt wczesna zmiana kończącego się pasa. Niecierpliwi kierowcy zamiast zmienić pas zbliżając się do zwężenia, zjeżdżają na sąsiadujący pas zdecydowanie zbyt szybko. Wykorzystują moment, gdy między autami powstaje większa luka.
  2. Niewpuszczanie aut. Niestety, niektórzy kierowcy chyba nie słyszeli o nowych przepisach albo po prostu brakuje im drogowej kultury. To spory problem, bo nie wszyscy kierujący decydują się na udostępnienie miejsca innemu pojazdowi.
  3. Wpuszczanie więcej niż jednego samochodu. Odwrotna sytuacja. Zbyt życzliwi kierowcy wpuszczają przed siebie po dwa albo i trzy auta.
  4. Ślamazarna zmiana pasa. Ten manewr powinien odbywać się płynnie, bez hamowania. Kierowcy, którzy wpuszczają auto, zawczasu powinni zrobić wystarczająco miejsca przed maską swojego pojazdu. Nie jeździjmy zderzak w zderzak, bo to również spowalnia płynne tworzenie suwaka.
  5. Wpychanie się za autem zmieniającym pas. Niektórzy kierowcy zmieniają kończący się pas poza swoją kolejką, "podczepiając się" pod samochód, któremu udostępniono miejsce na pasie z kontynuacją jazdy.

Czytaj także: Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe

Jak tworzyć korytarz życia?

Od 6 grudnia 2019 obowiązkiem kierowców jest tworzenie korytarzy życia.

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • (8)

    Ciekawe że my do wszystkiego potrzebujemy przepisu.

    • 6 3

    • Ponieważ mędrcy rządzący są niekompetentni ,w każdej z zarządzanych . (1)

      • 0 1

      • A my?

        • 0 0

    • Tak, ruch drogowy to zbiór przepisów. Nie da się inaczej (5)

      • 1 0

      • (4)

        A uprzejmość , uśmiech , dobra wola , zrozumienie innego człowieka już nic nie znaczą . Zwolenniku przepisów dla wszystkich i wszystkiego nie da się wszystkiego umieścić w przepisach bo uwierz mi pomysłowości naszych rodaków jak te przepisy ominąć jest nieograniczona . I druga sprawa , są przepisy okreslające zasady poruszania się po drogach a statystyka wypadków i smiertelności na naszych drogach jest jaka jest -jedna z najgorszych w Europie.

        • 0 0

        • Uwierz, że nie da się wypuścić na drogę kogoś, kto przepisów nie zna (3)

          Po to jest PJ i po to są przepisy, by ten ruch regulować. Uśmiechem nie wyhamujesz i**oty pędzącego na ciebie, bo nie zna przepisów.
          A co do ostatniego zdania - tu winny jest system szkolenia i egzaminowania kierowców. Nie ma to nic wspólnego z koniecznością ustanawiania przepisów na drodze.

          • 0 0

          • (2)

            Co zrobić ?

            • 0 0

            • (1)

              Przede wszystkim zmienić system. Obecne szkolenie, a przede wszystkim sposób egzaminowania i tzw trasy egzaminacyjne są pozbawione sensu. Same OSK to środowisko patologii. Np kursant za kółko wsiada często jeszcze przed skończeniem części teoretycznej. Żeby było szybciej.

              • 0 0

              • Toś znalazł sposób.

                • 0 1

  • (1)

    Na Estakadzie dzień w dzień jest masakra z suwakiem (zjazd na Hutniczą w kierunku Gdynia Grabówek -> Rumia). Kierowcy zajmują lewy pas (i prawidłowo), po czym jeszcze na skrzyżowaniu, tj. bezpośrednio pod wiaduktem próbują zmienić pas na prawy, zamiast trzymać się lewego do końca, aż do zwężenia. Lub zmieniają pas zaraz za skrzyżowaniem, tuż za wiaduktem, gdy jeszcze nie ma zwężenia... Stanowczo za wcześnie - jazda jest o wiele płynniejsza, gdy każdy zmienia pas dokładnie w miejscu zwężenia.

    • 7 0

    • Dlatego ja nie wpuszczam takich, tylko pokazuję, że ma jechać do końca

      • 2 0

  • (4)

    Jestem starej daty, wole jezdzic na guziki.

    • 6 5

    • Hmmm (1)

      No ja tam wolę na rzep

      • 1 0

      • Technika na rzep, to jak siedzisz komuś na d*pie przyczepiony?;)

        • 0 0

    • a ja na zatrzask

      • 0 0

    • Ha ha ha...

      • 0 0

  • W miejscu które pokazujecie na filmie nie powinno być suwaka tylko prosty trzeci pas do lewoskretu na Havla (2)

    Miniimalnym kosztem można odkorkować wyjazd z miasta bo bardzo dużo aut które jadą w kierunku Obwodnicy, na dzień dzisiejszy korkuje się się na ww. bezsensownym zwężeniu

    • 21 0

    • Powinna być estakada to nie potrzebny by był suwak

      • 4 0

    • Dokładnie tak. I tym powinno zając się Trójmiasto jako portal, żeby ten lewoskręt wymusić i wybudować

      • 2 0

  • 2 szkodliwe przypadki przycinające zamek

    -ten kto nie wpuszcza;
    -ten kto wpuszcza więcej niż jednego;

    • 16 5

  • Jazda na suwak

    dotyczy jazdy a nie stania na dędowo. Sytuacja : pełne zatwardzenie czyli stanie a lewym pasem cwaniaczki się wciskają bo jazda na suwak. Jak się poruszamy to ok. Ale jak stoimy to nie jazda.

    • 7 5

  • Bardzo mądre ! (2)

    Pas z kontynuacją ,pas drożny ,pas kończący itp .Od zawsze experci i wyjątki . W Normalnym kraju ,jak to brzmi ?

    • 0 3

    • A czego nie rozumiesz Kaziu?

      • 0 0

    • Nie minusuj odpowiedz .

      130 przepisów do 2020 w PO-PiSstanie ?

      • 0 0

  • wniosek - trzeba zainstalować kamerkę

    • 4 0

  • Spowolnienie ruchu.

    • 0 1

  • Spowolnienie (3)

    Cwaniaki wiedzą że pas się kończy to jadą do końca i korzystają z nowego prawa. gdyby wszyscy stanęli na pasie nie kończącym się byłoby szybciej i sprawniej. Ten przepis jest tylko dla cwaniaków.

    • 6 31

    • Na bank jeździsz na GA...

      Przez takich drogowych inwalidów, drożny pas ma 5 km zamiast 2,5!

      • 7 2

    • Masz wykorzystać dostępną przestrzeń na jezdni. Pamiętaj, że dzięki dojechaniu do końca pasa sam zator jest krótszy, więc np. jest szansa na to, że nie zablokuje się choćby skrzyżowań.
      Przepis nie jest dla cwaniaków - trzeba myśleć na drodze.

      • 2 0

    • Spowolnienie widoczne w twoim mózgu

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

ODTJ Autodrom Pomorze zlokalizowany jest w:

 

Najczęściej czytane