• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy wymienić opony na zimowe?

Michał Jelionek
17 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kiedy wymienić opony na zimowe? Kiedy wymienić opony na zimowe?

Aktualnie w Trójmieście panuje piękna złota jesień i tak naprawdę niewiele osób myśli o zimie. Warto jednak zawczasu (jeszcze nie teraz) przygotować własny samochód do zdecydowanie bardziej wymagającej, zimowej aury. Podpowiadamy, kiedy powinno się wymienić opony na zimowe.




Kiedy zmienić opony?



W okresie zimowym korzystasz z opon:

Wymiana opon w odpowiednim momencie niesie za sobą dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze, bezpieczeństwo na wypadek pierwszych, niespodziewanych opadów śniegu, a po drugie, ominięcie długich kolejek u wulkanizatorów, które tworzą się, gdy śnieg już się pojawi. W tym roku nie dajmy się zaskoczyć zimie i wymieńmy ogumienie z wyprzedzeniem. Czyli kiedy?

Na pewno jeszcze nie teraz, bo wciąż utrzymują się stosunkowo wysokie temperatury. A właśnie słupki rtęci są wyznacznikiem wymiany opon. Skrobanie szyb przy porannych przymrozkach - to wystarczająco mocny argument, który zasygnalizuje nam, że najwyższa pora odwiedzić serwis wulkanizacyjny. Z reguły to właśnie pierwsze przymrozki inaugurują sezon. Utarło się, że kierowcy powinni zmienić opony na zimowe, gdy temperatura powietrza systematycznie spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza.

- To prawda. Opony powinno się wymienić, gdy średnia temperatura w ciągu dnia utrzymuje się na poziomie około siedmiu stopni Celsjusza. I tak przez kilka dni. Żeby jednak uniknąć tłoku w serwisach, warto wymianę ogumienia zaplanować nieco wcześniej. Niestety wiele osób zmienia opony na ostatnią chwilę - wyjaśnia Marcin Grochowski, kierownik serwisu Hyundai Margo.
Jedni sumiennie trzymają się tej zasady, drudzy traktują ją raczej jak tani chwyt marketingowy producentów z branży oponiarskiej. Oczywiście siedem stopni nie jest sztywno przyjętą granicą, warto jednak wymienić opony, kiedy zrobi się po prostu zimno.

- Największe oblężenie klientów przeżywamy w momencie pojawienia się śniegu. Listopad i grudzień to najbardziej "gorące" miesiące, to w tym czasie wymieniamy najwięcej kompletów opon. Zgłasza się do nas bardzo dużo osób, dlatego często nie ma możliwości wymiany opon "od ręki". Radzimy zaplanować wymianę ogumienia i umówić się na wizytę z wyprzedzeniem - dodaje Maciej Marszał z serwisu Volvo Drywa.

Opona letnia a zimowa



Warto zawczasu przygotować auto do takiej aury. Warto zawczasu przygotować auto do takiej aury.
Wiele osób uważa, że zmiana opon letnich na zimowe to naciąganie właścicieli aut na dodatkowe wydatki. Dlaczego tak właściwie warto wymieniać ogumienie? Zacznijmy od tego, że opony letnie zbudowane są z zupełnie innej mieszanki gumowej niż opony zimowe i poniżej pewnej temperatury po prostu twardnieją, tracąc przy tym część swoich właściwości.

- Opona zimowa różni się od opony letniej przede wszystkim rzeźbą bieżnika i mieszanką gumy. Właściwości opon dostosowane są do warunków atmosferycznych i temperatur występujących o danej porze roku. Pomagają one także w optymalizowaniu przyczepności pojazdu, zarówno podczas ruszania, jazdy, pokonywania zakrętów i hamowania - tłumaczy Grochowski.
W przypadku "zimówek" mieszanka gumowa jest bardziej elastyczna i przystosowana do niskich temperatur. Opony zimowe charakteryzuje inna budowa, z odpowiednią rzeźbą, głębokością bieżnika i większą liczbą lameli. Pamiętajmy jednak, że opona oponie nierówna. Są opony zimowe, które świetnie poradzą sobie na suchej nawierzchni przy temperaturze przekraczającej 10 stopni Celsjusza - i analogicznie, są opony letnie, które przy zerowej temperaturze zapewnią nam przyczepność. Wszystko dzięki zastosowaniu krzemionki w mieszance gumowej opon zimowych, która zapewnia elastyczność przy niskich temperaturach. Krzemionkę dodaje się również do niektórych opon letnich, dzięki czemu są w stanie zapewnić przyczepność przy temperaturze poniżej siedmiu stopni Celsjusza.

Pamiętajmy również o kontrolowaniu stanu ogumienia. Mniejszy bieżnik to - jak nietrudno się domyślić - mniejsza efektywność. O wymianie kompletu "zimówek" na nowe powinno się pomyśleć w momencie, gdy głębokość bieżnika wyniesie 4-5 mm (2-3 mm w przypadku opon letnich). Ważny jest również wiek opon. Te, które mają 8-10 lat, powinny trafić... na śmietnik. Powód jest prosty - po tylu latach guma się starzeje i traci swoje właściwości.

A może opony całoroczne?



Na tak przygotowanych drogach egzamin zdadzą opony wielosezonowe. Na tak przygotowanych drogach egzamin zdadzą opony wielosezonowe.
Temat wymiany opon nie dotyczy osób, które zainwestowały w uniwersalne opony całoroczne. Zapytaliśmy ekspertów, czy w naszych warunkach atmosferycznych takie rozwiązanie się sprawdza.

- Opony całoroczne spokojnie sprawdzają się w warunkach miejskich, przy odśnieżonych jezdniach. W przypadku odleglejszych wyjazdów albo przy korzystaniu z osiedlowych uliczek, które są raczej słabo odśnieżane przez służby, zalecałbym opony zimowe - mówi Marszał.
- W mojej opinii opony wielosezonowe są przeznaczone raczej dla kierowców, którzy jeżdżą niewiele, spokojnie i głównie w mieście. Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że w wymagających warunkach na drodze nie będą spisywały się tak dobrze jak ogumienie dedykowane - dodaje Grochowski.

Miejsca

Opinie (110) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • ja nie wymieniam opon, som słabe zimy, na letnich da rade latać. (4)

    • 20 30

    • na letnich idzie jeździć.... (2)

      • 1 3

      • (1)

        A ja jeżdżę na oponach wielosezonowych i nie przejmuje się że co sezon muszę płacić 80 zł za wymianę + dodatkowe cztery opony trzymać w piwnicy lub na balkonie. Nie widzę żadnych minusów w jeździe takimi oponami..

        • 2 4

        • a ja na M+S cały rok i też nie widzę problemu

          • 0 1

    • Mądry do pierwszej kolizji. Brawo super myślenie nie myślisz o swoim bezpieczeństwie pomyśl o innych.

      • 3 0

  • Ja caly rok (3)

    Jezdze na nowych 10 letnich ruskich continentalach zimowych i swietnie sie trzymaja drogi i sniegu. Tanio oszczednie bezpiecznie i ekologicznie

    • 23 20

    • buahaaaa ruskich continentalach i nowych 10 letnich (1)

      no to żeś dowalił, a wystarczy DOBRE całoroczne i wtedy naprawdę jest ok bz głupich żartów

      • 7 3

      • Pytanie mam. Skąd wiesz lepiej jak mi sie jezdzi na moich oponach? I wmawiasz mi swoje caloroczne opony? Dziwne co

        • 5 2

    • Szkoda, że już pewnie sparciały lub guma twarda jak stal...

      • 0 1

  • Opony zimowe zmieniamy w zimie (2)

    • 11 3

    • ja tak zrobiłem, zmieniłem zimą 2015 i śmigam do dziś

      w tym roku też je zmienię na nowe

      • 2 1

    • ale zim nie ma

      • 0 0

  • Wszystko z głową:) (4)

    Najważniejszy jest zdrowy rozsądek:) jak jest +15 nie wymieniamy na zimę, jak jest 0 nie jeździmy na letnich... Śnieg mróz lód tak samo... I wszyscy bezpiecznie dojedziemy do domów:) Pozdrawiam zmotoryzowanych

    • 26 4

    • Na lodzie to bez znaczenia jakie masz opony (2)

      Zimowe mają sens tylko na śniegu

      • 3 1

      • Bzdura, mieszanka gumy i jej skład na zimę jest inny - "miękkszy", by zapewnic lepszą przyczepność w niższych temperaturach. (1)

        Jak nie wierzysz to na szybkiego sprawdź testy hamowania.

        • 0 1

        • nie przyczepność tylko pracę lamelek, przez co opony zwane "zimówkami" usuwają śnieg spod opony

          nie poprawia to natomiast przyczepności na suchym bo opona jest zbyt wiotka. Dekra kiedyś opublikowała testy i nawet przy -10 na suchym asfalcie opona "letnia" miała krótszą drogę hamowania. Natomiast to o co chodziło twojemu przedmówcy to fakt że na lodzie/szklance nie ma znaczenia co masz na kołach bo w takich warunkach nic nie hamuje.

          • 1 0

    • Powiem tak

      1 auto z kontrolą trakcji. Używam opon wielosezonowych o klasie przyczepności B. Lepszych nie robią. Jeżdżę nim w mieście i po za nim. Zero problemów. Jestem zadowolony. 2 auto bez kontroli trakcji. Używam opon sezonowych o klasie przyczepności A. Opony zimowe zmieniam w nim gdy temperatura o poranku jest poniżej 7-6 stopni przez kilka dni. Jako że często jeżdżę właśnie o poranku gdy jest duża wilgotność i asfalt jest mokry to jest to w moim doświadczeniu odpowiedni moment. Nie ważne że średnia dzienna temp to 12 czy 15 stopni. zawsze należy patrzeć na to w jakiej porze jeździsz i jak reagują opony. Zarówno zimowe jak i wielosezonowe wymieniam gdy bieżnik ma 4,5mm. Chyba, że akurat jest lato to wielosezonowe czekają do 2,5mm.

      • 1 0

  • Zanim spadnie śnieg, bądź zamarznie woda na jezdni. (4)

    Kiedy to będzie, to już loteria.

    • 5 3

    • (3)

      jak na jezdni jest lód to żadne zimówki ci nie pomogą.

      • 5 3

      • Pomogą, oj pomogą, szczególnie jak będzie wypadek, chyba że lubisz płacić ze swojej kieszeni niż z polisy jak na letnich w zimę (2)

        • 0 0

        • współczynnik tarcia na lodzie jest tak mały dla gumy że bez znaczenia jaka to guma (1)

          "zimówki" pomogą tylko na sniegu

          • 0 0

          • Ano

            • 0 0

  • eksperci za 3 zł nic nie wiedza o nowych generacjach opon całorocznych (12)

    które sprawdzą się wszędzie i maja częto indeksy np przyczepności w deszczu o klasę albo dwie lepsza niż "dedykowane" i nie tylko dla jeżdżących mało są lepsze ale dla wszystkich. A to co bredzą o wielosezonowych to i na letnich można jeździć bez problemu jak jest jezdnia "czarna" i posypana solą.

    • 30 9

    • Dokladnie (6)

      Kupujesz wysokiej klasy oponę całoroczna, cicha, nie grozi aquaplanning, na błocie posniegowym bardzo dobra. A jak wbijasz w góry to łańcuchy i hej. Bez składowania, zmieniania. Poza tym jak jedziesz na trasie to temp. Potrafi się wachać o 6C

      • 2 4

      • Tak dokładnie (5)

        I ładujesz się prosto w przystanek pełny ludzi bądź prosto w przechodzącą na pasach matkę z dziećmi. Buty tez są całoroczne tylko jakoś inne są na zimę a inne a plaże. Trochę rozsądku i wiedzy przydaje się czasem.

        • 11 13

        • Ja pier..le (3)

          Naprawde ??
          Buty porównujesz do opon??
          Jezdze od lat na całorocznych dobrej marki..kosztuje troche 1 sztuka,lecz mimo pokaźnej mocy auta nigdy nie mialem wiekszych problemow podczas jazdy.
          A zapuszczam sie tez zima w nasze gory...
          W naszym klimacie (3city)wystarczy dobra 4sison...
          Kupowanie 2 setow opon to wyrzucanie kasy!
          Caloroczne u mnie przejezdzaja srednio 60-70 tkm lub 3 lata

          • 6 6

          • Opinia wyróżniona

            Powiadasz od lat? (2)

            Jestem w branży i wielosezonowe są modne od 3 to po pierwsze. Po drugie każdy klient który miał kupione wielosezonówki chwali je sobie, zapłacił o wiele więcej od porządnych opon, więc co ma gadać? Poza tym opona całoroczna średnio uzytkowana po 3 sezonach jest do wywalenia, ściera się. Nie dość że więcej kosztuje to wystarcza na 40% przebiegu opon dedykowanych.
            Najlepsze rozwiązanie na nasze warunki to nie dwa komplety opon tylko dwa komplety kół. Poza szczytem sezonu podjechać na wulkanizację wyważyć koła a zmieniasz je sobie sam bez kolejek, pod domem, można przy piweczku z kumplem....
            Mnie nie stać na wielosezonowe, jeżdzę po mieście ale cenię bezpieczeństwo i nie chcę mieć problemów z ubezpieczalnią.!

            • 18 8

            • W 2014 na obu autach mielismy caloroczne Vredestein. Bez najmniejszych problemiw uzytkowane. W 2016 kupilismy Michellin Crossclimate. Najlepsza opona.
              W naszym klimacie w styczniu masz 12st, a za dwa dni -12. Marzec - kwiecien rano 2st, po poludniu 12. Faktycznie. Dwa komplety kol zdaja egzamin...

              • 1 1

            • Cos słabo działasz w tej branzy

              Bo caloroczne GY scorpion kupilem juz na przelomie 2013 2014...
              Mialem 2 komplety kol na poprzednim aucie..
              Dlatego teraz wlasnie jezdze na wielosezonowych..
              Bo sie sprawdzaja!!@

              • 0 0

        • Hehe jakiś wulkanizator zasapał

          Wiadomo że dla was całoroczne to mniej hajsu

          • 4 3

    • Wielosezonowe (1)

      No cóż, gdybym kiedyś nie jeździł na wielosezonowych to bym w te bzdury może uwierzył.

      • 4 2

      • Dokładnie tak, nie ma porównania. Zima to zima lato to lato!

        Albo się przeprowadź na węgry

        • 3 3

    • pojedź całorocznymi na autostradzie przy 30 stopniach to zobaczysz różnicę. Do "kościoła w niedzielę" to rzeczywiście całoroczne wystarczą.

      • 2 3

    • wielosezonówki nie są lepsze od dedykowanych właśnie dlatego że nie są dedykowane (1)

      są w zupełności dobre ale lepsze nie są w niczym. Chyba że porównasz markową wielosezonową do taniej dedykowanej. Nawet średniej klasy Uniroyal dedykowany na deszcz jest o wiele lepszy od jakiejkolwiek najlepszej wielosezonówki. Zimą natomiast przepaść jest jeszcze większa na korzyść M+S. Generalnie na nasze zimy wielosezonowe są spoko i warte rozważenia ale gadać żę są lepsze to jakaś pomyłka.

      • 3 1

      • Pomysl

        Piszesz MS lepsza od wielosezonowki...
        W ktorych przypadkach??
        Chyba kiedy lezy snieg...
        No i co wielosezonowka jest be ...a ty zebys był bexpieczny zskładasz dedykowana w srode bo snieg a w czwartek unirojala bo deszcz a w poniedzialek letnia bo w 3city pogoda w grudniu 8 stopni...
        No koment!!!
        Sprzedarz wielosezonowych rosnie.
        Jezdzac po Trojmiescie nie ma sensu kupowac dedykowanych ..koniec kropka

        • 0 0

  • Tylko mięczaki i c.py w rurkach wymieniają opony. (2)

    Prawdziwi kierowcy jeżdżą na oryginałach z fabryki.

    • 20 26

    • Prawdziwi twardziele nie jedzą miodu (1)

      Prawdziwi twardziele żują pszczoły.

      • 18 2

      • Dzięki - przywróciłeś mi wiarę w inteligencję.

        Jak dotąd 15 osób najprawdopodobniej zrozumiało sarkazm, 22 osoby nie.

        • 3 0

  • Wymieniam. Kiedy chcę.

    • 13 4

  • odwieczne pytanie ludzkości (1)

    kiedy zmienić gumę ?

    • 12 3

    • Chyba założyć, czy nie założyć ?

      • 6 0

  • Wtedy kiedy zapowiadane są opady śniegu. Ubiegłej zimy wcale nie zmieniałem, bo snieg leżał ok tygodnia więc korzystałem z autobusów.

    • 9 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Chiptuning to:

 

Najczęściej czytane