- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (128 opinii)
- 2 Paraliż drogowy na północy Gdyni (177 opinii)
- 3 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (98 opinii)
- 4 Ten kierowca musi kochać Jezusa (130 opinii)
- 5 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (20 opinii)
- 6 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (256 opinii)
Korzystanie z pasów rozbiegowych na obwodnicy kuleje
Na pewno kojarzycie to przedziwne zjawisko, gdy utykacie w korku na trójmiejskiej obwodnicy, przez kolejnych kilka minut posuwacie się do przodu w ślimaczym tempie, a po minięciu pasa rozbiegowego nagle korek się rozmywa. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta.
Problemem jest nieumiejętne włączanie się kierowców do ruchu z pasa rozbiegowego. Wielu zmotoryzowanych wykonuje ten manewr mało zdecydowanie, nieco bojaźliwie, powolnie, no i bardzo często zbyt wcześnie, przez co wyraźnie spowalniany jest ruch na obwodnicy. A gdy takich aut zbierze się kilkanaście - korek gotowy. Co ciekawe, wystarczy przejechać kilkaset metrów i nagle kierowcy jadący przed nami zaczynają wrzucać wyższe biegi, a prędkości aut diametralnie wzrastają. Korek nie był spowodowany kolizją czy zepsutym pojazdem na poboczu, korek wywołali sami kierowcy.
Brakuje płynności
Pas rozbiegowy pełni bardzo ważną rolę w ruchu drogowym. To dzięki niemu kierujący pojazdem włączającym się do ruchu np. na drodze ekspresowej, na której auta poruszają się z prędkością powyżej 100 km/h, ma mieć możliwość odpowiedniego napędzenia się i dorównania prędkością samochodom znajdującym się na głównej drodze. Dzięki temu włączenie się do ruchu jest płynne, bez wytrącania z prędkości innych pojazdów. Teoria to jedno, a praktyka niestety drugie. Często rzeczywistość wygląda inaczej.
- Pamiętajmy, podstawową zasadą jest wykorzystanie całej długości pasa rozbiegowego tak, aby wyrównać prędkość do pojazdów na sąsiednim pasie ruchu, a następnie płynnie dokonać zmiany. Błędnym jest, gdy kierowcy od razu na samym początku pasa rozbiegowego próbują zmienić go na sąsiedni, co z uwagi na mniejszą prędkość poruszania się może prowadzić do powstawania zatoru drogowego - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
A gdy stworzy się korek... suwak
A gdy już korek się utworzy - należy jechać na tzw. zamek albo suwak.
- Usprawnieniem ruchu w miejscach zakorkowanych jest zastosowanie przez kierowców jazdy na suwak, czyli naprzemienne 1:1. Kierujący jadący pasem "głównym" wpuszcza jednego kierowcę z pasa rozbiegowego. Jazda na suwak ma sens tylko wtedy, gdy pas rozbiegowy jest w pełni wykorzystywany i nie tworzą się na nim "puste" przestrzenie - dodaje.
Jazda na suwak wychodzi polskim kierowcom coraz lepiej, ale nadal zdarzają się niedociągnięcia, jak chociażby zbyt szybkie włączenie się do ruchu, wpuszczanie przed siebie większej liczby samochodów czy niewpuszczanie aut jadących kończącym się pasem - to wciąż częste widoki.
Czytaj także:
Jazda na suwak - najczęstsze błędy kierowców
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-08-02 07:54
Bardzo trafny artykuł (11)
Ludzie nie nabierają rozpędu na pasie rozbiegowym tylko wloką się 50 km/h i mają trudności z włączeniem się do ruchu. Powoduje to wymuszenia pierwszeństwa lub zatrzymywanie się na końcu pasa rozbiegowego. Ale dziwnym trafem gdy już dostanie się na obwodnicę to dziduje na lewy pas i bez problemu wciska gaz do 150 km/h. Nie rozumiem tej pokrętnej logiki
- 149 5
-
2021-08-02 10:37
Nie zgadzam się (3)
Jak z trzech pasów robią się dwa to musi być korek, jest po prostu za duży ruch.
Identycznie macie zaraz w drugą stronę, za Karczemkami - robi się korek i nie jest to wina tych, co nie umieją jechać na zamek - po prostu droga ma ograniczoną przepustowość i tego nie przeskoczymy w żaden sposób.- 13 4
-
2021-08-02 10:55
(2)
Mylisz się - często korek jest dlatego, że kierowcy muszą się niepotrzebnie zatrzymać albo zwolnić, bo albo nie chcą się wzajemnie przepuścić, albo nie potrafią płynnie jechać. Oczywiście gdy wszystko stanie, korek i tak będzie. Ale może trwać krócej dzięki umiejętnej jeździe.
- 8 6
-
2021-08-02 20:23
pozwól że Cię zacytuję "często korek jest dlatego, że kierowcy muszą się niepotrzebnie zatrzymać"
jeśli jezdnia zwęża się z 3 pasów do 2 to muszą spowolnić. Nie ma ci*la to też powoduje korki. Przepustowość przecież nie wzrasta. Jeśli drogą jedzie 60 samochodów, po 20 na pas, i nagle ma to być po 30 to doliczając odstępy między nimi które każdy musi zachować by się nie zderzyć, musi dojść do spowolnienia. To działa tak samo jak mechanika płynów.
- 1 0
-
2021-08-02 11:57
Problem w tym, że to co większość ludzi uważa za "umiejętną jazdę" jest dokładnie tym co powoduje korki.
Wystarczyłoby nie wyprzedzać i jechać równo z limitem wszystkimi trzema pasami, a korków by nie było...
- 4 3
-
2021-08-02 10:00
(6)
Artykuł nie jest do końca trafny - bo pomija zwyczaj znany choćby z niemieckich autostrad. Czyli zjeżdżanie na lewy pas, by ułatwić innym włączenie się z pasa rozbiegowego. Jest tylko jeden problem - takie zachowanie jest bardzo utrudnione przez kierowców cisnących lewym pasem z prędkością o wiele wyższą od dopuszczalnej.
- 35 1
-
2021-08-02 10:36
Na połączeniu z południową obwodnicą jadąc od Pruszcza ci co jeżdżą "szybko ale bezpiecznie" potrafią np nagle zjechać na prawy
Bo ktoś ustępujący włączającym się z południowki śmiał wjechać im na lewy, z prędkością tylko 120 km/h, a oni przecież zwalniać z byle powodu nie będą.
I robi się zamieszanie.- 8 0
-
2021-08-02 10:31
(4)
widzę dość często, że kierowcy zjeżdżają na lewy pas by ułatwić, za co oczywiście jestem wdzięczny. Jednocześnie jak jadę szybciej to na wysokości pasa rozbiegowego biorę poprawkę na to, że być może ktoś będzie chciał tak pomóc innemu włączyć się na główny
- 15 0
-
2021-08-02 18:50
A ja biorę taką poprawkę i zachowuję najwyższą ostrożność z nieco innego powodu: na Zachodzie jest OK, wszyscy wiedzą, do czego służy pas rozbiegowy, ale polski kierowca zamiast się rozpędzić od razu idzie jak przecinak na główną jezdnię, często przecinając linie ciągłe.
Inną, typowo "polską" specjalnością jest wymuszanie pierwszeństwa na rondzie.- 3 0
-
2021-08-02 10:37
jedz przepisowo lewym pasem z max dozwolona predkościa (2)
szybko zostaniesz otrąbiony i zamrugany - przez bezczelnych pirat-januszków kierownicy
- 18 5
-
2021-08-02 15:55
Jak już wyprzedzisz przepisowo lewym pasem to potem przepisowo trzymaj się prawej strony jezdni i miało kto będzie poganiał.
- 8 1
-
2021-08-02 11:56
Lewym...
Jedź środkowym przepisowo to też się jakiś szeryf zaraz znajdzie...
- 3 4
-
2021-08-02 08:04
(24)
Niektóre pasy rozbiegowe na obwodnicy są po prostu za krótkie. Przykład: Witomino w kierunku Chylonii. Jak przeciętne stukonne auto ma się tam rozpędzić do 100 km/h dozwolonego na obwodnicy, żeby nie powodować zagrożenia i nie spowalniać ruchu?
- 106 18
-
2021-08-05 17:26
Ja autem 80 konnym osiągam tam 100 daleko przed końcem pasa rozbiegowego.
- 0 0
-
2021-08-03 21:46
Wez kredyt, zmień auto
- 1 1
-
2021-08-03 20:01
wystarczy Opel Corsa 1.0/54KM i średnio rozgarnięty kierowca
- 1 0
-
2021-08-02 11:25
Do 90 km/h na tym pasie rozpędzam się Pandą 1.1 (54KM) więc da się.
- 13 0
-
2021-08-02 10:39
Fiatem Panda nie mam problemu nawet na krótkim wyjeździe przy Szadolkach, kierunek A1.
Ludzie, używajcie skrzyni biegów i pedalu gazu. To naprawdę działa.
- 15 0
-
2021-08-02 10:29
Kupić mocniejszy silnik jak nie potrafisz zredukować i wkręcić wyżej.
- 6 6
-
2021-08-02 10:26
stukonne? 75 konnę ci rozbujam tam do 100km/h
- 7 3
-
2021-08-02 10:22
ale tam sie jakoś korki nie tworzą...
- 4 0
-
2021-08-02 10:05
kiedy się nauczycie? (2)
Chyloni, Rumi, Gdyni - nie ma tam dwóch "i' !
A wracając do tematu - równie dobrym przykładem źle zaprojektowanego wjazdu na obwodnicę jest węzeł Chwarzno w kierunku Chyloni - zbyt ostry zakręt, który jest na wzniesieniu + zdecydowanie zbyt krótki pas rozbiegowy.- 9 6
-
2021-08-02 10:31
Jak nie umiesz jeździć to tłumaczysz to źle zaprojektowaną drogą.
- 7 8
-
2021-08-02 10:28
owszem jest dość ostry, ale nieco kompensuje tę niedogodność swoim nachyleniem
może nie było miejsca na łagodniejszy łuk
- 2 1
-
2021-08-02 08:44
(12)
redukując bieg, a nie jadąc na 5 licząc że w końcu się uda .....
- 33 19
-
2021-08-02 08:47
(11)
Stary nie ucz mnie jeździć. Spróbuj z tego zakrętu wyjść z prędkością wyższą niż 50 km/h i na tym kawałku prostej podwoić prędkość a potem pogadamy. Nie jeżdżę rakietą.
- 28 15
-
2021-08-02 09:50
(3)
Jeżeli naprawdę nie potrafisz wyjść z tego zakrętu z prędkością wyższą niż 50 to radze udać się na jakiś kurs doszkalający albo wreszcie kupić porządne opony które będą "trzymały" Cię przy tej zawrotnej prędkości. Jeżdżę tamtędy codziennie i pokonanie tego łuku 60 nie jest większym problemem, na wyjściu mam już minimum 70, wystarczy redukcja jak napisał Jakub a pasa rozbiegowego na pewno Ci wystarczy.
- 25 11
-
2021-08-02 11:25
(1)
Ta, a przy opadach deszczu lub temperatury około 0 to ten zakręt na bank cię utrzyma w torze jazdy... Ty chyba nigdy tam nie jechałeś lub brak ci po prostu... Wyobraźni!!!
- 10 2
-
2021-08-02 13:38
to prawda, ja tam jechałem maks 80kilka i to było już na styk (na tym akurat zakręcie)
- 0 0
-
2021-08-02 10:44
Nie potrafięz tego zakrętu wyjść z prędkością wyższą niż 50 km/h nie łamiąc prawa. Tam jest ograniczenie do 40. Infrastruktura ma mnie zmuszać do łamania prawa?
- 20 6
-
2021-08-02 09:18
(6)
Wystarczy zredukować do 3 biegu i wcisnąć gaz do oporu. Ja moim 60 konnym wypierdkiem jestem w stanie rozpędzić się na pasie rozbiegowym do 90km/h
- 30 11
-
2021-08-02 11:54
(5)
Ale to nie chodzi o to, żeby silnik wył jak zarzynany. Owszem to się da zrobić: redukcja, kręcenie obrotów, tylko czy to jest normalna jazda, żeby się wbić na drogę szybkiego ruchu? No sorry, ale dla mnie to żenada.
- 13 20
-
2021-08-05 17:23
"tylko czy to jest normalna jazda, żeby się wbić na drogę szybkiego ruchu? " Tak.
W przypadku potrzeby szybkiego nabrania prędkości, a tak jest przy wjeździe na ekspresówkę. To jest normalna jazda w takiej sytuacji. Ale dzięki swojej wypowiedzi wyjaśniłeś mi w końcu, dlaczego ludzie mają takie problemy z wjazdem na obwodnicę.
- 0 0
-
2021-08-02 15:30
to da się czy się nie da, bo motasz się jak ...
- 1 0
-
2021-08-02 14:28
Tak to jest normalna jazda jeśli się poskąpiło na mocniejszy silnik. Chciałeś oszczędzić kosztem kultury wobec innych użytkowników drogi.
- 5 6
-
2021-08-02 12:33
zarzynany to jest właśnie jak na 6 biegu rozpędzasz się z 40kmh (1)
wysokie obroty to niekoniecznie zarzynanie, często zbyt niskie zarzynają bo nie ma ogranicznika zbyt niskich obrotów
- 16 3
-
2021-08-02 12:56
Jak masz za niskie obroty to ci gaśnie samochód. Nie wiedziałeś? ;)
- 0 9
-
2021-08-02 08:00
(17)
Pasy rozbiegowe są za krótkie. Najpierw trzeba jechać max 50, bo zakręt, a jak się z niego wyjedzie, to trzeba cisnąć na maksa, żeby się rozpędzić jako tako. A potem i tak nie ma gdzie wjechać, bo jedzie tir za tirem, nos w kuper.
- 133 33
-
2021-08-02 11:06
Na ale autorze - to TY robisz coś źle! (2)
Pas rozbiegowy jest po to by z prędkości 50-60km/h rozpędzić się do 80-90-100km/h. A nie jechać całą długością pasa rozbiegowego z prędkością 50-60km/h. Ten zakręt jest na tyle długi i nie ostry byś mógł już rozpędzać się w trakcie jazdy tym pasem rozbiegowym. Jak tego nie robisz - zaprzestań natychmiast używania obwodnicy i dróg szybkiego ruchu - przesiądź się na drogi miastowe. Zasad jazdy na drogach szybkiego ruchu trzeba się nauczyć samemu (żadna szkółka jazdy Cię tego nie nauczy).
- 8 2
-
2021-08-02 12:01
Może sam zacznij od odłożenia prawka na półkę. (1)
W którym miejscu przestaje obowiązywać limit prędkości?
- 3 6
-
2021-08-02 12:53
Drogi Anonimie
Ale właśnie cały sens polega na tym że jesteś na pasie włączającym się do ruchu - do drogi z pierwszeństwem przejazdu! Jak masz włączyć się do ruchu jak na głównym pasie jadą pojazdy z prędkością 90-100km/h a Ty masz 60... Tiry często mają te 90km/h, myślisz że oni wpuszczą Cię przed siebie i zwolnią do Twojej prędkości? I powiedz mi kto teraz NIE
Ale właśnie cały sens polega na tym że jesteś na pasie włączającym się do ruchu - do drogi z pierwszeństwem przejazdu! Jak masz włączyć się do ruchu jak na głównym pasie jadą pojazdy z prędkością 90-100km/h a Ty masz 60... Tiry często mają te 90km/h, myślisz że oni wpuszczą Cię przed siebie i zwolnią do Twojej prędkości? I powiedz mi kto teraz NIE zna się na przepisach drogowych... Pamiętaj też że jest zabronione zatrzymywanie się na drogach ekspresowych w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu - np. w sytuacji jeżeli jedziesz pasem rozbiegowym te swoje 60, bo przecież wcześniej był znak ograniczający limit prędkości!, i po swojej lewej masz sznur tirów i w następstwie nikt Cię nie wpuszcza i kończy Ci się pas rozbiegowy - co wtedy????
- 4 3
-
2021-08-02 10:57
Na rozbiegowce masz miec predkość 120km/h (1)
I w tej sytuacji zawsze płynnie włączysz się do ruchu, chyba że przed tobą na rozbiegowce jedzie Januszek 60km/h to wtedy porażka..... rozbiegowka jak sama nazwa wskazuje służy do osiągnięcia tej samej prędkości co na drodze na którą wjeżdżasz ZANIM na nią wjedziesz.
- 13 2
-
2021-08-02 11:37
Dlatego nigdy nie jadę za kimś
Zostawiam sobie miejsce, a potem gaz!
- 7 0
-
2021-08-02 10:27
(2)
Było trzeba większy, normalny silnik kupić.
- 4 3
-
2021-08-02 10:44
Większy silnik nie pomoże... (1)
jak się nie umie jeździć. Nawet dychawicznym Matizem nie miałem kłopotu na żadnym z pasów rozbiegowych trójmiejskiej obwodnicy, a to tylko 800cm3 i 50KM.
- 15 0
-
2021-08-02 12:31
bo jak niektórzy przyśpieszają z 40kmh do 90kmh na 6 biegu to trudno się dziwić, że dla nich pas za krótki
do tego szkodzą silnikowi, ale to już ich problem
- 12 0
-
2021-08-02 10:24
(3)
mi jakoś wystarczają, na rozbiegu mam nierzadko większą prędkość niż ci na głównym i spokojnie się włączam do ruchu nikomu nie przeszkadzając. A jak robisz eko jazdę na rozbiegówce to weź pod uwagę, że twój powolny wjazd na pas główny spowoduje, że ci których spowolnisz będą musieli spalić więcej paliwa niż ty zaoszczędziłeś (żeby przywrócić swoją prędkość)
- 19 1
-
2021-08-02 10:55
Węzeł Chwarzno (2)
Spróbuj się tak lajtowo włączyć do ruchu na niemożliwe"długim" pasie z Chwarzna w stronę Chylonia. Powodzenia, tam nie ma chyba 50 metrów a wychodzisz z naprawdę ostrego zakrętu...
- 12 4
-
2021-08-02 12:13
Który to pas rozbiegowy
Kończy się barierą energochłonną więc nie ma miejsca na błąd.
Wielu tam hamuje do zera i włącza się z pierwszego biegu.- 6 0
-
2021-08-02 11:14
Trzeba mieć porządne auto a nie utopca od turasa.
- 2 11
-
2021-08-02 10:14
(4)
Obwodnica południowa, węzęł Lipce - chyba jeden z najdłuższych pasów rozbiegowych w Trójmieście, w obu kierunkach, a kierowcy co? Przy 60km/h wjeżdżąją przed maskę komuś jadącemu 120.
- 26 1
-
2021-08-03 13:48
Bo to są tępe dekle a nie kierowcy!
- 2 0
-
2021-08-02 11:27
Dlatego trzeba zredukować maksymalną dopuszczalną prędkość na obowdnicy do 80km/h (2)
I wprowadzić odcinkowy pomiar prędkości i fotoradary na newralgicznych odcinkach.
- 7 12
-
2021-08-02 12:30
raczej powinno się zmniejszyć do 50kmg i wpuścić hulajnogi (ale tylko elektryczne)
- 4 1
-
2021-08-02 11:32
Sorry, ale Janusz nigdy nie zrozumie że stała prędkość 80 sprawi że na miejsce dojedziesz szybciej niż skacząc między 40 i 180...
- 6 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.