• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Le-on, pies i wilk - tak brzmią syreny pojazdów uprzywilejowanych

mJ
26 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Ambulans, wóz strażacki, a może radiowóz policyjny? Na pewno nieraz słysząc donośny sygnał dźwiękowy pojazdu uprzywilejowanego zastanawialiście się, jakie służby właśnie pędzą do akcji. Czy tak naprawdę da się rozpoznać pojazd uprzywilejowany wyłącznie po sygnale? Rozwiewamy wasze wątpliwości. Sprawdziliśmy, jak brzmią sygnały trójmiejskich służb.



Czy rozróżniasz sygnały dźwiękowe pojazdów uprzywilejowanych?

W tym celu nagraliśmy osiem wybranych pojazdów uprzywilejowanych: ambulans, radiowóz policyjny, wóz strażacki, a także samochody straży miejskiej i granicznej, inspekcji transportu drogowego, centrali ruchu i służby celno-skarbowej.

Kluczowe pytanie tego artykułu brzmi: czy da się rozróżnić sygnały dźwiękowe pojazdów uprzywilejowanych? Otóż tak, da się. Chciałoby się napisać, że ilu producentów syren - tyle dźwięków. Coś w tym jest, ale tak naprawdę to, jak powinny brzmieć sygnały dźwiękowe służb uprzywilejowanych regulują przepisy.

Większość pojazdów uprzywilejowanych bazuje na sygnałach modulowanych, czyli takich o zmiennej częstotliwości, dzięki czemu jesteśmy w stanie wyłapać różnice w podobnie brzmiących sygnałach dźwiękowych.

Czytaj także: Pojazd uprzywilejowany - jak się zachować?

Bardzo popularne generatory polskiego producenta. Bardzo popularne generatory polskiego producenta.
Takie urządzenia generują kilka rodzajów sygnałów, a tymi najpopularniejszymi są: wilk, pies i le-on. W wielu przypadkach istnieje również opcja "mix", dzięki której wszystkie modulacje wybrzmiewają naprzemiennie.

W teorii każdy z tych sygnałów jest przypisany do konkretnych sytuacji drogowych. "Wilka" używa się raczej na spokojnych odcinkach dróg, z kolei "pies" i "le-on" skutecznie udrożniają ruch na zatkanych ulicach i skrzyżowaniach.

Najstarszym i najbardziej klasycznym sygnałem dźwiękowym jest "le-on" (nazywany również po angielsku "HI-LO"). Jest złożony z dwu naprzemiennie generowanych tonów. Jednak zdecydowanie najczęściej na naszych drogach słyszymy sygnał "wilk".

  • Pojazdy uprzywilejowane.
  • Pojazdy uprzywilejowane.
  • Pojazdy uprzywilejowane.
  • Pojazdy uprzywilejowane.
Dodatkowo, w karetkach i wozach strażackich montowane są sygnały pneumatyczne. Intensywny i głośny dźwięk sygnalizatora również przydaje się w korkach i podczas przejazdów przez skrzyżowania.

Mamy nadzieję, że rozwialiśmy wasze wątpliwości. Da się rozróżnić sygnały dźwiękowe pojazdów uprzywilejowanych, ale tak naprawdę nie ma to większego znaczenia. Najważniejsze, aby wszyscy uczestnicy ruchu dobrze słyszeli nadjeżdżające służby i sprawnie ustępowali im pierwszeństwa przejazdu.

Czytaj także: Nie jedź jak łoś, przepuść ambulans na sygnale

  • Pojazdy uprzywilejowane.
  • Pojazdy uprzywilejowane.
  • Pojazdy uprzywilejowane.
  • Pojazdy uprzywilejowane.
mJ

Miejsca

Opinie (62) 3 zablokowane

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Sygnały dźwiękowe służb uprzywilejowanych

    W nowych radiowozach zdecydowanie za ciche.

    • 1 0

  • Opcja "mix" to nie naprzemienne

    a jednoczesne rozbrzmiewanie syren. Stosowane głównie w karetkach i straży poż.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Sygnały dźwiękowe służb uprzywilejowanych

    Za cicho

    Podstawowy problem tych sygnałów jest taki że dźwiękowe są za ciche a świetlne za słabo rzucają się w oczy. Kierowca takiego uprzywilejowanego pojazdu "walczy" wówczas z samochodami na ulicy a kierowcy dostrzegając taki pojazd, często za późno, na szybko "kombinują" jak ustąpić mu pierwszeństwa przejazdu.
    Dla porównania proponuję popatrzeć na filmiki z przejazdu takich służb w USA, np. w Nowym Jorku.

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Sygnały dźwiękowe służb uprzywilejowanych

    i po mandacie dla każdego

    za nieuzasadnione użycie sygnałów świetlnych i dzwiękowych i praktycznie wszyscy mają te same systemy nagłośnienia ( nowsze lub starsze )

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Sygnały dźwiękowe służb uprzywilejowanych

    Przydałoby się od razu kilka podstawowych wskazówek

    Konsternację budzą, bo 80% kierowców nie wie jak się zachować - skoro już piszecie o służbach, nie zaszkodziłoby chociaż pokazać kilka chociaż najbardziej standardowych zachowań - rozejrzeć się skąd dźwięk, jak działa tunel ratunkowy/pas awaryjny, jak zjechać i się zatrzymać, czy minąć czerwone i stanąć na pasach, że światła bez syreny to też przejazd alarmowy - ludzie tego nie wiedzą... i panikują. Może jakiś wywiad z ratownikiem? Byłaby okazja powiedzieć, dlaczego karetka włącza sygnały tylko na czerwonym? Skądinąd słyszałem, że jest za tym całkiem szlachetny powód.

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Sygnały dźwiękowe służb uprzywilejowanych

    Zura PS 100 :)

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Sygnały dźwiękowe służb uprzywilejowanych

    A ile jest tych "służb" opresyjnych, jaką masę bezproduktywnych funkcjonariuszy trzeba wyposażać i utrzymywać a w zamian mamy iijoo iijoo...

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Sygnały dźwiękowe służb uprzywilejowanych

    Wszystko zależy od producenta i modelu modylatora dźwiękowego, nic to nie wnosi do rzeczywistości

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Której marki modelem jest Mustang?

 

Najczęściej czytane