stat

CLA Coupe: Mercedes dla młodych

14 maja 2019, 19:00
Michał Jelionek

Lista tegorocznych nowości spod znaku Mercedes-Benz jest bardzo długa. Wśród nich jest grupa samochodów, na których debiut ręce zacierają się jakby mocniej. Do takich nowości należy druga generacja CLA Coupe, która niedawno pojawiła się w Trójmieście. Przed wami nowa odsłona czterodrzwiowego coupe.



W ostatnich latach Mercedes-Benz położył bardzo mocny nacisk na rozwój gamy modeli kompaktowych. Ten fakt zupełnie nas nie dziwi, bo przecież nie jest tajemnicą, że zapotrzebowanie na takie samochody jest ogromne. Na potwierdzenie tych słów wystarczy podać liczbę sprzedanych egzemplarzy modelu CLA pierwszej generacji, która produkowana była w latach 2013-2018. To aż 750 tys. sprzedanych sztuk. I co istotne, ponad połowa nabywców to klienci podebrani konkurencji. To naprawdę bardzo dobry wynik, który Niemcy na pewno będą chcieli przebić albo przynajmniej powtórzyć nowym wcieleniem modelu.

Mercedes-Benz CLA Coupe to samochód stworzony z myślą o młodszych klientach. Zresztą - jak podaje producent - przeciętny użytkownik tego modelu jest aż o 10 lat młodszy od typowego klienta niemieckiej marki. Zdaje się, że mamy do czynienia ze swego rodzaju odmładzaniem klienteli. To słuszny kierunek.

Patrzysz na CLA Coupe i widzisz... mniejszego, ale bardziej zgrabnego brata CLS-a. Spotkałem się również z opinią, że nowe CLA wygląda trochę jak Klasa A w nadwoziu sedan. Coś w tym jest. Zresztą oba modele mają bardzo zbliżone wymiary z identycznym rozstawem osi. Oczywiście CLA Coupe ma bardziej zadziorną stylistykę, której podkreśleniem jest charakterystyczna, wyraźnie opadająca linia dachu.

Warto dodać, że współczynnik oporu powietrza Cd w CLA Coupe wynosi zaledwie 0,23. To świetny rezultat. Walory aerodynamiczne na piątkę.

Hyundai i30 Fastback N: ale jazda


Auto względem poprzedniej generacji nieznacznie urosło. Mierzy teraz 4688 mm długości (+48 mm), 1830 mm szerokości (+53 mm) i 1439 mm wysokości (-2 mm). Zwiększył się również wspomniany już rozstaw osi, który ma teraz 2729 mm (+30 mm). Jak te wymiary przełożyły się na przestronność kabiny? Nie jest źle. W pierwszym rzędzie siedzimy bardzo komfortowo, w drugim trochę mniej. Nie zapominajmy jednak, że to auto kompaktowe w nadwoziu coupe. Bagażnik nowego CLA Coupe pomieści 460 litrów, a to o 10 litrów mniej niż w pierwszej odsłonie modelu.

Klasa A: Mercedes, z którym porozmawiasz


Wnętrze jest nam doskonale znane z Klasy A. Projektanci zastosowali tu metodę "kopiuj-wklej". Nie jest to absolutnie żadne zaskoczenie, bo przecież kokpity nowych modeli Mercedes-Benz są bardzo przyjemnie skomponowane. Do tego należy dorzucić naprawdę wysokiej jakości materiały, z których wykonano wnętrze, no i ten powiew nowoczesności, który czuć od razu po wejściu do środka.

W zasadzie jedynym minusem tego wnętrza są... manualnie regulowane fotele. To trochę nie przystoi marce Mercedes-Benz.

Oczywiście elementem charakterystycznym, który przyciąga wzrok w pierwszej kolejności, jest rozciągający się na pół kokpitu panoramiczny ekran. Oba zamontowane w nim wyświetlacze oferują nieziemsko dobrą jakość prezentowanych infografik.

Nowe modele aut w trójmiejskich salonach


W CLA Coupe nie mogło zabraknąć systemu multimedialnego MBUX, który wciąż jest udoskonalany przez pracowników Mercedesa. Teraz pokładowy asystent głosowy, który wywoływany jest komendą "Hej, Mercedes", jest jeszcze inteligentniejszy. Potrafi odpowiedzieć na większą liczbę skomplikowanych pytań z różnych dziedzin. Przykładowo, dzięki niemu dowiemy się, jaki wynik w ostatnim meczu uzyskała ulubiona drużyna piłkarska, poznamy liczbę mieszkańców np. Nowego Jorku, możemy także poprosić o obliczenie pierwiastka kwadratowego z 3. Jest coś jeszcze. Inteligentny asystent - oprócz odpowiadania na pytania - rozpoznaje głosy poszczególnych pasażerów i nie wtrąca się podczas rozmowy.

Rozbudowanych funkcji jest więcej. To chociażby specjalne czujniki monitorujące gesty kierowcy i pasażera, które mają za zadanie rozpoznać nastrój osób podróżujących. Co z kolei pozwala na automatycznie aktywowanie np. stosownego programu masażu, odpowiedniego ustawienia klimatyzacji czy nocnego oświetlenia.

Jazdy testowe Mercedesami-AMG dla każdego


Zaglądamy pod maskę CLA Coupe. Testowany przez nas egzemplarz został wyposażony w czterocylindrowego "benzyniaka" o pojemności 1.4 i mocy 163 KM (250 Nm). Po raz pierwszy tę jednostkę poznałem przy okazji jazd testowych nową Klasą A. Silnik sprawuje się naprawdę przyzwoicie. Jest wystarczająco dynamiczny i nadaje się do jazdy w cyklu mieszanym - raz do miasta, raz w trasę. Sprint do "setki" wynosi 8,2 sek.

Jednostka została zestrojona z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT. Auto podczas jazd testowych, przy dość ciężkiej stopie, uzyskało średnie spalanie na poziomie 9 litrów benzyny na 100 km.

Trójmiejskie salony samochodowe


Mercedes-Benz CLA Coupe daje naprawdę dużo frajdy z jazdy. To samochód, który wśród małych modeli na pewno znajduje się w czołówce pod względem najbardziej usportowionego zawieszenia. Na jeszcze lepsze prowadzenie w porównaniu do poprzednika wpłynęły m.in. niższy środek ciężkości, konstrukcja wielowahaczowa i poszerzone rozstawy kół. Opcjonalnie CLA można doposażyć w zawieszenie adaptacyjne, co jeszcze bardziej wpłynie na komfort jazdy.

Nowe CLA Coupe to również bezpieczeństwo. Auto zostało naszpikowane systemami wspomagającymi kierowcę. To m.in. system, który w momencie wykrycia, że kierowca nie prowadzi samodzielnie samochodu zjedzie na pobocze, włączy światła awaryjne i wezwie pomoc (Active Emergency Stop Assist), aktywna kontrola odległości (Distronic) system wykrywający zagrożenie wystąpienia kolizji (Pre-Safe Plus), asystent ostrzegający kierowcę o nieumyślnym zjeżdżaniu z pasa ruchu (Active Lane Keeping Assist) czy asystent hamowania z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych i rowerzystów (Active Brake Assist).

No to na koniec, tradycyjnie, cennik nowego CLA Coupe. Otwiera go kwota 125 300 zł za wersję 180. Testowany przez nas egzemplarz został wyceniony na kwotę 182 tys. zł.

Samochód do jazd testowych użyczyła firma BMG Goworowski.

Czy podoba ci się nowy Mercedes-Benz CLA Coupe?
45%

tak, prezentuje się rewelacyjnie

26%

raczej tak, podoba mi się nowa linia stylistyczna Mercedesów

12%

raczej nie, chyba wolę konkurencję

17%

nie, jest brzydki

zakończona

łącznie głosów: 406