Opony zimowe - czy to już czas na zmianę?

21 października 2020, 7:00
Michał Jelionek

Robi się coraz chłodniej, a temperatury w nocy systematycznie spadają poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Czy już teraz warto zmienić ogumienie na zimowe?



W tych serwisach wymienisz opony


Tradycyjnie, jak co roku o tej porze, przypominamy kierowcom, że z wymianą opon na zimowe nie warto zwlekać do ostatniej chwili. Zmiana opon w dobrym momencie niesie za sobą dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze, bezpieczeństwo na wypadek niespodziewanych opadów śniegu. A po drugie, ominięcie długich kolejek u wulkanizatorów, gdy już zima... zaskoczy kierowców.

Tak naprawdę nie jest łatwo określić konkretny termin wymiany opon. Nie reguluje tego polskie prawo. Każdy z nas, kierowców, indywidualnie decyduje o tym, kiedy i czy w ogóle wymieniać opony na zimowe. Jedynym wymogiem jest minimalna głębokość bieżnika, która wynosi 1,6 mm.

Słupki rtęci są najlepszym wyznacznikiem wymiany opon. Poranne przymrozki i skrobanie szyb - to wystarczająco mocny argument, który sygnalizuje, że już najwyższa pora odwiedzić serwis wulkanizacyjny.

Zresztą utarło się, że kierowcy powinni zmienić opony na zimowe, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia systematycznie spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Co prawda, za dnia wciąż utrzymują się stosunkowo wysokie temperatury, ale noce są już bardzo chłodne. Nie jest tajemnicą, że niska temperatura nad ranem może doprowadzić do tworzenia się tzw. czarnego lodu, czyli cienkiej, niewidocznej warstwy zamarzniętej wody.

Jedni sumiennie trzymają się tej zasady, drudzy traktują ją raczej jak tani chwyt marketingowy producentów z branży oponiarskiej. Oczywiście siedem stopni nie jest sztywno przyjętą granicą, warto jednak wymienić opony, kiedy zrobi się po prostu zimno.

Czytaj także: Czy wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?



Dlaczego w ogóle warto zmienić opony letnie na zimowe? Opony przeznaczone na okres zimowy zbudowane są z zupełnie innej mieszanki gumowej, mają także inny profil bieżnika niż opony letnie, które poniżej pewnej temperatury twardnieją i tracą część swoich właściwości. Budowa "zimówek" pozwala optymalizować przyczepność pojazdu, zarówno podczas ruszania, ale i samej jazdy, pokonywania zakrętów i hamowania.

Pamiętajmy również o kontrolowaniu stanu ogumienia. Mniejszy bieżnik to - jak nietrudno się domyślić - mniejsza efektywność. O wymianie kompletu opon zimowych na nowe powinno się pomyśleć w momencie, gdy głębokość bieżnika wyniesie 4-5 mm (2-3 mm w przypadku opon letnich). Ważny jest również wiek opon. Te, które mają 8-10 lat, powinny trafić... na śmietnik. Powód jest prosty - po tylu latach guma parcieje i traci swoje właściwości.
Czy wymieniasz opony na zimowe już w październiku?
32%

nie, to za wcześnie, opony zmieniam w listopadzie albo w grudniu

15%

raczej nie, no chyba że sypnie pierwszy śnieg i zrobi się bardzo zimno

26%

raczej tak, to dobra pora na zmianę opon

15%

tak, im szybciej - tym lepiej, można ominąć długie kolejki

12%

nie zmieniam opon z letnich na zimowe

zakończona

łącznie głosów: 922