Porsche 356: unikatowy klasyk w Gdańsku

19 października 2015 (artykuł sprzed 6 lat)
Marek Gotard
Piękne Porsche 356. Więcej zdjęć (7)

Piękne Porsche 356.

fot. Marek Gotard/trojmiasto.pl

Piękne Porsche 356.

fot. Marek Gotard/trojmiasto.pl

Oryginalne, odkryte Porsche 356 to jeden z najbardziej cenionych niemieckich klasyków. Kosztujące nawet 200 tys. euro auto gra w tej samej drużynie co Jaguar XK, czy pierwszy Mercedes SL Roadster. Namierzyliśmy wspomniane Porsche czekające na remont w gdańskiej firmie Premium Motors.



Bazujące w dużym stopniu na koncepcji VW Garbusa, Porsche 356 to pierwszy samochód sygnowany nazwiskiem słynnego inżyniera - twórcy nie tylko kultowego "chrabąszcza", ale także między innymi słynnych sportowych Mercedesów, Auto Unionów, pierwszych udanych hybryd, czy czołgów - Ferdynanda Porsche. Ojcem modelu 356 był syn sławnego konstruktora, Ferdinand Anton Ernst Porsche, zwany popularnie "Ferrym". Ferry odziedziczył talent inżynierski po ojcu i ściśle współpracował z nim w jednym biurze już od 1931 roku. Model 356 był spełnieniem wieloletnich ambicji obu panów.

Produkowany do połowy lat sześćdziesiątych, w liczbie 78 tys. sztuk, był symbolem wysokiego statusu społecznego i zamiłowania do sportów samochodowych. W pewnych kręgach taki samochód po prostu trzeba było mieć. Pierwsze egzemplarze samochodu zaprojektowanego w 1948 roku powstały na zamówienie dealera ze Szwajcarii. Rychło okazało się, że rynek oczekuje nie tylko nadwozi zamkniętych, ale także kabrioletów. Najpopularniejszymi wśród nich były właśnie modele Speedster, które powstały na zamówienie amerykańskiego importera tych aut, który podpowiedział fabryce, że tańsza wersja z otwartym dachem mogłaby się tu dobrze sprzedawać. Speedster od klasycznego kabrioletu wyróżniał się bardziej ascetycznym wnętrzem i nisko pochyloną przednią szybą.

Kupione na aukcji w USA Porsche Speedster to drugi taki klasyk, jaki pojawił się ostatnio w Trójmieście. Latem podobne auto remontowane było w firmie Derwisz we Wrzeszczu. Ten model pochodzi z końcowego okresu produkcji modelu. Samochód przeszedł w latach osiemdziesiątych kompletną renowację w Niemczech, po której pozostało dzisiaj już tylko wspomnienie. Widać, że był przez ten czas intensywnie użytkowany. Jego nowy właściciel, mieszkaniec Trójmiasta, zapowiada, że auto już wkrótce przejdzie kolejne zabiegi renowacyjne, które przywrócą mu świetność.

To, co czeka Speedstera, zakończyło się właśnie w przypadku innego niezwykłego klasyka, który zaparkował w pobliżu Gdańska - dokładnie w firmie Janisz w Pruszczu Gdańskim. Mowa o pięknie wyszykowanym Jaguarze E-Type - aucie, które docenił nawet Enzo Ferrari i które trafiło jako eksponat do nowojorskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej. E-Type z Pruszcza to jedno z trzech znanych aut tego modelu w Trójmieście. W najbliższej okolicy mamy także inny supersamochód Jaguara - pierwszy model XK, który pokazał się publicznie podczas niedawnej premiery modelu XE w JLR Gdańsk.

Marek Gotard

m.gotard@trojmiasto.pl