stat

Powrót legendarnego Land Rovera Defendera w Studio Panika

20 listopada 2019, 7:00
Michał Jelionek

To jedna z ciekawszych i bardziej oczekiwanych motoryzacyjnych premier tego roku. We wtorkowy wieczór w gdyńskim Studiu Panika doczekaliśmy się trójmiejskiego debiutu najnowszej odsłony kultowego Land Rovera Defendera. Terenówka na stałe do salonu British Automotive Gdańsk wjedzie w marcu.



Mercedes ma swoją kanciastą Gelendę, Jeep kapitalnego Wranglera, a Land Rover... Defendera. To rewelacyjna terenówka, która przez dekady była produkowana w niezmienionej formie. Charakteryzowała ją prostota i minimalizm. Wskrzeszonemu modelowi daleko do nieco topornego poprzednika. Choć - jak podkreśla producent - w terenie nowy Defender jest tak samo dzielny jak protoplasta. Póki co musimy uwierzyć na słowo.

Trójmiejska premiera nowego Land Rovera Defendera odbyła się w Studio Panika. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku British Automotive Gdańsk w tym samym miejscu po raz pierwszy zaprezentowało Jaguara E-Pace. Teraz dealer wrócił do studia filmowego z nowym Defenderem.

Premierowy pokaz zobaczyło 150 gości. Wydarzenie poprowadził dziennikarz motoryzacyjny Rafał Jemielita. Na scenie pojawili się także ambasador Defendera Przemek Kossakowski i podróżnik Michał Woroch, który starszą generacją brytyjskiej terenówki - pomimo że sam porusza się na wózku inwalidzkim - przejechał przez obie Ameryki.

Po kilkudziesięciominutowym wstępie nastąpiło odsłonięcie najnowszego Defendera, którego skrzętnie ukryto w wielkiej, drewnianej skrzyni. Trójmiejskiej publiczności zaprezentowano dłuższą wersję terenówki. Co ciekawe, był to pierwszy pokaz 110 w Polsce. Wcześniej pokazywano wyłącznie krótszą 90.


Ociężały, masywny, niezbyt urodziwy, ale za to od dekad wiernie służący, bezkompromisowy i kapitalnie radzący sobie w katorżniczych warunkach wół roboczy - dziś zamienił się we współczesnego, nieco designerskiego SUV-a, po dach wypchanego w nowinki technologiczne, ale wciąż mającego to "coś", czyli terenowy pazur. Nowy Land Rover Defender przywdział elegancki garnitur, który - według zapewnień producenta - nie przeszkodzi mu przebrnąć przez głęboką rzekę i wygrzebać się z grząskiego błota.

Debiutujący Defender to praktycznie nowy samochód, który powstał na specjalnie zaprojektowanej płycie D7X, w 95 proc. opartej na lekkiej, aluminiowej konstrukcji skorupowej. To ponoć najsztywniejsze nadwozie, które kiedykolwiek wyprodukowali fachowcy Land Rovera. Jest dziesięciokrotnie sztywniejsze od konstrukcji nadwozia SUV-ów i trzykrotnie sztywniejsze od tradycyjnych konstrukcji nadwozia na ramie, a do tego może być połączone z niezależnym zawieszeniem pneumatycznym.

Terenówka oferowana jest w dwóch długościach nadwozia: 90 (krótka, trzydrzwiowa, maksymalnie sześć osób) i 110 (przedłużona, pięciodrzwiowa, maksymalnie siedem osób). Oczywiście w obu wariantach zachowano tradycyjne, otwierane na bok drzwi bagażnika, na których zamontowano koło zapasowe.

Jak na auto terenowe przystało, współczesny Defender może pochwalić się świetnymi warunkami terenowymi. To zasługa przede wszystkim krótkich zwisów. Prześwit wynosi 291 mm, kąt natarcia - 38 stopni, zejścia - 40 stopni, a rampowy - 28 stopni. Auto może brodzić na poziomie 900 mm.

Land Rover Defender został wyposażony w napęd na wszystkie koła, reduktor i centralny dyferencjał. Opcjonalnie auto można doposażyć w aktywny tylny mechanizm różnicowy. W terenówce debiutuje system Terrain Response, dzięki któremu można indywidualnie dopasować ustawienia off-roadowe.

Pomimo nowoczesnego wystroju kabiny projektanci nie zapomnieli o głównym przeznaczeniu tego auta. Dlatego też wnętrze Defendera zbudowano z dość mocnych, odpornych na zabrudzenia i zarysowania materiałów. Na podłogę trafiły gumowe wykładziny, które łatwo będzie można wyczyścić z błota.

W ofercie silnikowej znajdują się cztery propozycje: D200 (diesel, 2.0, 200 KM), D240 (diesel, 2.0, 240 KM), P300 (benzyna, 2.0, 300 KM) i P400 (hybryda MHEV, 3.0, 400 KM). Wszystkie te silniki posiadają cztery cylindry, z wyjątkiem sześciocylindrowego P400.

Cennik nowego Land Rovera Defendera otwiera kwota 241 900 zł na krótką wersję i 268 600 zł w przypadku dłuższego nadwozia.

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Przemek Kossakowski

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Rafał Jemielita

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Uczestnicy wydarzenia

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Rafał Jemielita i Michał Woroch

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Uczestnicy wydarzenia

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Michał Woroch

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Przemek Kossakowski

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Uczestnicy wydarzenia

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Uczestnicy wydarzenia

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Uczestnicy wydarzenia

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Uczestnicy wydarzenia

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Uczestnicy wydarzenia

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Uczestnicy wydarzenia

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Uczestnicy wydarzenia

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Uczestnicy wydarzenia

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Uczestnicy wydarzenia

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Uczestnicy wydarzenia

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Uczestnicy wydarzenia

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Land Rover Defender

fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl