RAV4: 80 proc. klientów wybiera hybrydę

9 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 1 roku)
Michał Jelionek

Czterech na pięciu klientów Toyoty przymierzając się do zakupu RAV4 wybiera wersję hybrydową. To fakt. Na temat piątej generacji flagowego SUV-a Toyoty porozmawialiśmy z Dorotą Jasińską reprezentującą firmę Walder.



Salony samochodowe w Trójmieście


Michał Jelionek: Rok 2019 to niezwykle ważny rok dla Toyoty, bo przecież świętujecie aż siedem premier. W salonach pojawiły się już m.in. Corolla w trzech wersjach nadwozia, reaktywowana Camry, a już niebawem w strefie ekspozycyjnej stanie drapieżna Supra. Brzmi bardzo dobrze, ale jest jeszcze coś... model, który odgrywa niezwykle ważną rolę w waszej ofercie.

Dorota Jasińska: Dokładnie tak. Dla nas bardzo ważną tegoroczną premierą jest nowe RAV4. Kultowy SUV Toyoty produkowany od 1994 roku doczekał się piątej generacji. Został bardzo dobrze przyjęty na rynku i cieszy się dużą popularnością. Na świecie sprzedano już ponad 6 mln egzemplarzy. Z pewnością nowa odsłona modelu przyczyni się do znacznej poprawy tego wyniku.

Mówisz RAV4, myślisz hybryda. Chyba zdecydowana większość waszych klientów decyduje się właśnie na ten napęd, choć w ofercie SUV-a jest alternatywa w postaci silnika benzynowego. Prawda?

Prawda. Napęd hybrydowy Toyoty cieszy się rosnącą popularnością wśród klientów. Nie inaczej jest w przypadku RAV4. Zdecydowana większość, bo aż 80 proc. osób decydujących się na zakup tego modelu, wybiera właśnie hybrydę.

O jakim napędzie hybrydowym jest mowa w przypadku RAV4?

To nowy układ hybrydowy czwartej generacji, w którym 2,5-litrowy wolnossący silnik benzynowy wspomagany jest jednostką elektryczną. Łączna moc układu w przypadku auta z napędem na przednią oś wynosi 218 KM. Hybrydowe RAV4 z napędem na wszystkie koła generuje 222 KM.

Tarraco: trzeci SUV od Seata


Wiele osób nie przekonało się jeszcze do napędu hybrydowego. Niemal zawsze pierwszym pytaniem, które zadają jest żywotność baterii. Jak to jest w przypadku RAV4?

Baterie hybrydowe są bardzo trwałe i niezawodne. Gwarancja podstawowa na cały układ hybrydowy wynosi 5 lat, z możliwością przedłużenia do 10 lat. Tak długi okres gwarancyjny mówi wszystko o trwałości akumulatorów hybrydowych Toyoty.

Załóżmy jednak, że bateria zostanie kompletnie wyeksploatowana. Jaki jest koszt jej wymiany?

Nie znamy takiego przypadku w Polsce. Teoretycznie jednak, gdyby się tak stało, to koszt wymiany nie przekroczy 8 tys. zł.

Hybryda współpracuje z bezstopniową skrzynią eCVT. Czym ta przekładnia różni się od znanej skrzyni CVT?

Skrzynia CVT to coś innego niż przekładnia eCVT. W układzie hybrydowym konwencjonalną skrzynię przekładniową zastąpiono przekładnią planetarną, która w połączeniu z napędem elektrycznym pełni rolę bezstopniowej skrzyni biegów. Podobnie jak w mechanicznych bezstopniowych skrzyniach biegów, przekładnia hybrydowa dopasowuje wypadkowe przełożenie między silnikiem a kołami tak, by utrzymać optymalną prędkość obrotową silnika, a jednocześnie zapewnić odpowiedni moment obrotowy przekazywany na koła podczas ruszania czy przyspieszania. Dlatego właśnie Toyota klasyfikuje samochody z napędem hybrydowym jako wyposażone w elektroniczną, bezstopniową skrzynię biegów eCVT.

Odmłodzony Mercedes-Benz GLC


Porównując nowe RAV4 z silnikiem benzynowym i hybrydę - jaka jest realna różnica w spalaniu?

RAV4 z nową, jeszcze oszczędniejsza generacją hybrydy oferuje spalanie na poziomie około 5 litrów paliwa na 100 km. Dodatkowo, zmodernizowany napęd hybrydowy jest lżejszy, wydajniejszy i bardziej dynamiczny. Przebudowany silnik spalinowy wykazuje sprawność cieplną powyżej 40 proc., co jest najlepszym wynikiem na świecie dla silnika benzynowego. "Benzyniak" spala średnio o 2,5 litra więcej niż hybryda, ale jest również mniej dynamiczny. Najlepszym tego przykładem jest przyspieszenie od 0 do 100 km/h. Hybryda potrzebuje na to 8 sekund, a wersja benzynowa 10 sekund.

W przypadku RAV4, jaka jest różnica cenowa między "benzyniakiem" a hybrydą?

Różnica wynosi 16 500 zł. Pamiętajmy jednak, że ta różnica tyczy się wersji benzynowej wyposażonej w automatyczną skrzynię biegów.

W jakim czasie ta różnica się zwróci?

Wszystko zależy od dystansów, jakie pokonujemy. Zakładając wspomnianą już różnicę w spalaniu, różnica powinna zwrócić się po przejechaniu około 115 tys. km.

UX - zwinny crossover od Lexusa


Czy przegląd techniczny hybrydy czymś różni się od standardowego przeglądu auta z silnikiem spalinowym?

W przypadku wersji benzynowej i hybrydowej zakres oraz koszty przeglądów są do siebie bardzo zbliżone. Oczywiście eksploatacja jest zdecydowanie tańsza od dieseli, od których Toyota odchodzi.

Czy Japończycy planują wprowadzić do silnikowej oferty RAV4 jakąś nową jednostkę?

Nie mamy takich informacji, ale niewykluczone, że w przyszłości tak się stanie.

Range Rover Evoque: przebojowy i nowoczesny


Mam wrażenie, że sporo osób nie wie, jak wyglądają jazdy testowe autami demonstracyjnymi. Wyjaśnijmy tę kwestię.

Każdy zainteresowany może przyjść do jednego z naszych dwóch salonów (w Rumi i Chwaszczynie - przyp. red.) i "od ręki" skorzystać z jazdy testowej np. RAV4. Warunek jest tak naprawdę jeden - auto w danej chwili musi być dostępne. Najlepszym sposobem na odbycie jazdy testowej jest po prostu zapisanie się na konkretny termin.

I ostatnie pytanie - segment, w którym występuje RAV4 jest mocno obsadzony, ale chyba nie obawiacie się konkurencji?

Toyota RAV4 była pionierem tego segmentu i śmiało można powiedzieć, że nadal tak jest. Poziom sprzedaży nowego modelu RAV4 tylko potwierdza ten fakt. Dodatkowo, bogate wyposażenie i nowoczesne systemy bezpieczeństwa w standardzie sprawiają, że jesteśmy sporo przed konkurencją. Nie wspominając o 20-letnim doświadczeniu w produkcji napędów hybrydowych, którego nie ma żadna inna marka.

Uwaga! Mini Coutryman pod napięciem