Rolls Royce Silver Shadow. Duch Ekstazy

8 października 2010 (artykuł sprzed 10 lat)
BaWo
Rolls Royce Silver Shadow. Ikona motoryzacji. Obiekt kultu i pożądania. Symbol. Więcej zdjęć (10)

Rolls Royce Silver Shadow. Ikona motoryzacji. Obiekt kultu i pożądania. Symbol.

BaWo

Rolls Royce Silver Shadow. Ikona motoryzacji. Obiekt kultu i pożądania. Symbol.

BaWo

Jeżeli w przyrodzie są rzeczy niezmienne, to jest nią na pewno marka Rolls Royce. Luksusowe limuzyny z Wielkiej Brytanii, zawdzięczają nieśmiertelność Modelowi Silver Ghost i Silver Shadow. Ten ostatni dzielnie pokonuje drogi i bezdroża Trójmiasta.



Początki Rolls Royce-a sięgają 1905 roku, kiedy to angielski arystokrata, Sir Charles Steward Rolls, który dwa lata wcześniej ustanowił kolejny rekord prędkości samochodu, wraz z Henrym Roycem, postanowili produkować najlepsze i najbardziej niezawodne, oraz najdroższe samochody na świecie. Mariaż arystokraty wizjonera i niezwykle zdolnego konstruktora, nie był przypadkowy. Pierwszy już od kilku lat zajmował się sprzedażą samochodów - głównie francuskich. Drugi zaś miał na swoim koncie kilka udanych konstrukcji. Arystokrata wniósł kapitał, a mechanik wizje twórcze. Rolls był śmiałkiem, podejmującym wszelkie wyzwania. Royce, maniakalnym pedantem, nie znoszącym półśrodków i fuszerek.

Rolls Royce Silver Shadow - legenda motoryzacji.



Co ciekawe, firma od początku nastawiała się na sprzedaż kompletnych podwozi i hołdowała tej zasadzie aż do 1940 roku. To dlatego każdy przedwojenny Rolls -Royce, to indywidualne dzieło sztuki. Powstawały one według unikatowych projektów, w różnych firmach karoseryjnych. Stylistycznie wspólna była tylko monumentalna osłona chłodnicy i zdobiąca ją słynna figurka kobiety, nazywana "Spirit of Ectasy".

Pierwsze modele, oznaczone 10 - 30 hp, były raczej rozwinięciem znanych i sprawdzonych konstrukcji jeżdżących po Europie. Przełom przyniósł dopiero model. 40 - 50 hp, znany bardziej jako Silver Ghost. Produkowano go, od 1906 roku, przez kolejne 20 lat. Przez ten czas bramy fabryk w Manchesterze, a potem Derby, opuściło 7874 podwozi srebrnych duchów. Biorąc pod uwagę jakość i metody produkcji, była to prawdziwie astronomiczna liczba. Ghost powstawał bowiem z najlepszych materiałów, ręcznie i fanatyczną wręcz precyzją.

1700 Ghostów powstało w fabryce Rolls Royce-a w USA. Samochód ten woził najbogatszych i najbardziej znanych ludzi pierwszej połowy XX wieku. Był autem służbowym brytyjskiej rodziny panującej. Tym samym egzemplarzem jeździli car Mikołaj II i Włodzimierz Lenin. Ghosta posiadał też marszałek Józef Piłsudski. Jeździł nim jednak nie on, tylko marszałek Rydz - Śmigły. Ten sam, obwiniany jest w największej mierze, za klęskę Polski w 1939 roku.

Solidne podwozie Ghosta sprawiło, że świetnie sprawdzał się on jako samochód pancerny. Wozy wyprodukowane podczas I wojny światowej, służyły w wielu armiach jeszcze po 1939 roku. Kilka z nich użytkowanych było przez Polaków, podczas wojny polsko - bolszewickiej. Pierwsze RR Silver Ghost miały silniki o mocy 48 koni mechanicznych. Ostatnie - już 80.

W 1926 roku schedę po słynnym RR przejęła cała rodzina Phantomów. Pojawiły się też modele znane jako Wraith i Cloud. Nie zdobyły one jednak takiej popularności jak Ghost. Były po prostu drogimi i ekskluzywnymi limuzynami dla elit.

Kolejna rewolucja przyszła w 1965 roku. Wtedy na rynku pojawił się model Silver Shadow. Ta tak - to ten sam model, który znamy z ulic Los Angeles, filmu "Dynastia", czy garaży najbogatszych amerykanów. Shadow, w dwóch odmianach produkowany był od 1965 roku, do roku 1980 - tego. Powstawał zaś w dwóch wersjach - krótkiej i długiej. Czterodrzwiową limuzynę z czasem uzupełniono ekskluzywnym coupe o nazwie Camarque i kabrioletem Corniche.

Mało kto wie, że Shadow, mimo ogromnej popularności, nie jest też samochodem masowym. Bramy fabryki w Creve opuściło zaledwie 38 000 sztuk tego auta. Pod maską pierwszych modeli kryła się sprawdzona jednostka V8 o pojemności 6230 cm sześc. i mocy 172 KM.

dziesięciolecie to 189 konny motor o pojemności 6,75 litra. Co ciekawe, w czasie, kiedy Shadow znajdował się w produkcji, Rolls Royce określał moc jako wystarczającą. W 1980 roku Shadow zastąpiony został przez kwadratowy model Spirit. Ten, po kilkunastu latach produkcji, zastąpiony został z kolei, w 2003 roku, przez następną odsłonę modelu Plantom. Była to jednak już zupełnie inna historia. W tym czasie RR należał już do BMW.

Trzeba przyznać że Bawarczycy skutecznie odkurzyli perłę Albionu. Phantom, mimo siedmiu lat od rozpoczęcia produkcji, ciągle wywołuje ekstazę u miłośników motoryzacji. Czego chcieć więcej? Już tylko najnowszego Ghosta, który zadebiutował w 2009 roku. Historia zatoczyła koło. Zobaczymy na jak długo.

Rolls Royce z Trójmiasta

Prezentowany na zdjęciach i w filmie Rolls Royce Silver Shadow należy do pani Alicji Nowopolskiej z Bolszewa. Samochód można zobaczyć regularnie na drogach i ulicach Trójmiasta, ponieważ od kwietnia do listopada jest normalnie używany na co dzień.
Masz pieniądze na jedno, dowolnie wybrane auto na świecie. Jaką markę wybierasz?
7%

Rolls-Royce

11%

Ferrari

10%

Maserati

8%

Maybach

11%

Lamborghini

13%

Bentley

22%

jakąś popularną markę

18%

inną drogą i niedostępną

zakończona

łącznie głosów: 289

BaWo