- 1 Pod prąd uciekał przed policją (249 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (311 opinii)
- 3 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (124 opinie)
- 4 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (30 opinii)
- 5 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (322 opinie)
- 6 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (14 opinii)
Samochodowe taplanie w błocie. Jak przygotować auto do off roadu?
Planujesz debiutancką wyprawę po dzikich bezdrożach? Pamiętaj, bez odpowiednio przygotowanej terenówki - zamiast wspaniałej przygody - off road może okazać się najgorszym koszmarem. Podpowiadamy, jak i w co wyposażyć swoje auto.
Jedni kochają prędkość i sportowe auta z wyżyłowanymi silnikami, drugich "kręcą" leciwe pojazdy z duszą. Są również amatorzy wszechobecnego błota, tumanów kurzu i nowo poznanych tras pozbawionych asfaltu, czyli off roadu. Jazda masywnymi, zdecydowanie bardziej topornymi maszynami od wypucowanych i naszpikowanych elektroniką osobówek - może okazać się doskonałym lekarstwem na codzienną, niezwykle monotonną i nużącą podróż samochodem z domu do pracy. Mamy kilka wskazówek: jak rozpocząć naszą przygodę z off roadem.
Wyprawy, przeprawy a może cross country?
- Przygodę z off-roadem należy zacząć od spokojnej jazdy po okolicznych bezdrożach, np. zimą, w trudnych warunkach. To doskonały wyznacznik naszego off roadowego kierunku. Przekonamy się czy bardziej nam odpowiada spokojna jazda turystyczna czy sport polegający na notorycznym "zakopywaniu" naszego auta, a być może najbardziej zainteresuje nas szybka jazda bezdrożami - tłumaczy Tomasz Staniszewski z portalu Free 4x4.
Sprawdź, gdzie uzyskasz off roadowej pomocy
Off road to stosunkowo szerokie pojęcie o różnych obliczach "zabawy" samochodami terenowymi. Przed zakupem wymarzonej terenówki, musimy zadać sobie pytanie: do jakiej jazdy będzie nam służyło nowe auto?
- Off road można podzielić na trzy podstawowe grupy: przeprawy, wyprawy i cross country. Walka w głębokim błocie z wyciągarkami i trapami charakteryzuje przeprawy. Drugą grupą są wyprawy, w których auto przygotowane jest pod kątem turystycznym. Kolejnym wcieleniem off roadu jest tzw. cross country, czyli wyścigi aut terenowych ze sportowymi zawieszeniami - wylicza Marcin Mróz, redaktor naczelny portalu eXpedycja.pl.
W zależności od typu off roadu - pojazdy posiadają inne konstrukcje i wyposażenia.
Auto 4x4 to podstawa
Samochodów, które wzorowo zdają egzamin zarówno w codziennych jak i wyczynowych warunkach - w zasadzie nie ma. Auto, które świetnie poczyna sobie na drogach asfaltowych, może nie poradzić sobie w trudnym terenie. Zatem jaki pojazd wybrać? Jeżeli nasza jazda ograniczy się do pokonywania nieutwardzonych szlaków - wystarczy SUV z napędem na wszystkie koła. Przy zdecydowanie bardziej ekstremalnych wyprawach, SUV najzwyczajniej sobie nie poradzi. Nieoceniona okaże się zmodyfikowana terenówka z prawdziwego zdarzenia.
Nazywanie SUV-a autem terenowym jest nadużyciem. Pojazdy z tego segmentu stworzono z myślą o jeździe po drogach asfaltowych. Wspólnym mianownikiem typowych samochodów terenowych i SUV-ów są: podwyższony prześwit i napęd 4x4.
Kup auto terenowe za pośrednictwem serwisu ogłoszeniowego portalu Trojmiasto.pl
Bardzo ważnym elementem samochodu terenowego jest reduktor, którego nie posiadają SUV-y. W trakcie błotnych wojaży, w pojeździe pozbawionym reduktora często dochodzi do spalenia sprzęgła. W trudnych warunkach niezbędne okażą się blokady mechanizmu różnicowego.
- SUV nie może zostać dobrym autem terenowym. Podstawą dobrego auta off-roadowego są: mocne zawieszenie, reduktor, blokada centralnego mechanizmu różnicowego, ewentualnie blokada mostów, duży prześwit, mało zawodnej elektroniki i plastiku. To wyklucza SUV-y. Dobre SUV-y są świetnymi samochodami na dojazd do domu poza miastem w trudnych warunkach czy wyjazd w góry - dodaje Staniszewski.
Przed wyborem odpowiedniej jednostki, warto odwiedzić zlot miłośników off roadu. To doskonała okazja do bliższego zapoznania się z topowymi modelami, a dodatkowo, doświadczeni kierowcy chętnie podzielą się gromadzoną przez lata wiedzą.
Ekstremalne wyposażenie
Jeżeli pragniemy przeżyć ekstremalną przygodę "topiąc" nasz samochód w rwących strumieniach czy "błotnistych rzekach" - musimy przystosować samochód do wyczynowych warunków.
Na początek, wymieniamy seryjne amortyzatory i sprężyny. Można również zainwestować w resory z tzw. liftem, który efektywnie podniesie nasz pojazd o kilka centymetrów. Nowe zawieszenie pozwoli na bardziej komfortowe i szybsze pokonywanie nierówności.
Jazda off roadowa wymaga odpowiedniego ogumienia. Przemierzając tysiące kilometrów podczas wyprawy turystycznej, opony będą musiały poradzić sobie z przeróżnymi podłożami. Zwróćmy zatem uwagę na jakość i wytrzymałość danego modelu opony. Na bardziej wymagający off road przygotowano dwa rodzaje bieżników: błotne (MT - Mud Terrain) oraz uniwersalne (AT - All Terain).
Ponadto, nasza terenówka powinna zostać dozbrojona w tzw. snorkel, czyli specjalną rurę dostarczającą powietrze do silnika. Wylot charakterystycznego komina - wychodzącego z nadkola - znajduje się na dachu pojazdu. Tuba zapewnia dopływ chłodniejszego powietrza, zabezpiecza również przed zassaniem wody przy głębszym brodzeniu naszego auta.
- Samochód przystosowany do off roadu powinien posiadać wyciągarkę, z której nieraz skorzystamy podczas katorżniczej walki z błotem. Warto również zwrócić uwagę na zderzak o wzmocnionej konstrukcji oraz orurowaniu osłaniającym karoserię. Budowa "rajdówki" trwa w zasadzie całe życie. Zawsze jest coś do poprawy, zmiany. Cena? W zależności od modyfikacji, przygotowanie samochodu to koszty rzędu kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych - wyjaśnia Marcin, miłośnik off roadu.
Czas w drogę!
Szosowe, szutrowe, piaskowe, błotne, kamieniste, wodne czy leśne - rodzajów off roadowych terenów jest dużo. Niestety, miejsc, w których legalnie można zasmakować off roadu jest jak na lekarstwo. Pasjonaci zazwyczaj ścigają się podczas zorganizowanych imprez.
- Spontaniczny wyjazd do lasu to off-road, ale niestety nielegalny. Miejsc do uprawiania tego sportu w okolicach Trójmiasta jest bardzo mało. Mamy natomiast Pomorze i Kaszuby pełne świetnych tras szutrowych - dodaje Staniszewski.
Eksperci zgodnie podpowiadają: zacznijmy jeździć, obserwować doświadczonych kierowców, odwiedzajmy zloty i rajdy. Wyciągajmy wnioski, uczmy się off roadu i doskonalmy nasze umiejętności. Zasada jest prosta - praktyka, praktyka, a dopiero potem wyposażenie auta.
- "Jeżdżenie z głową" to podstawa. Musimy zdać sobie sprawę, że najdroższe wyposażenie nie jest w stanie zapewnić nam całkowitego bezpieczeństwa. Uzbrojone auto terenowe może ważyć dwie, a nawet trzy tony. W ciężkim terenie, na śliskiej nawierzchni na nic zdadzą się doskonałe systemy - jeżeli zabraknie nam rozsądku, pokory i doświadczenia. Można idealnie przygotowanym autem nie dojechać za rogatki miasta, a z kolei starym, dobrym autem terenowym pokonać arcytrudną trasę do Ułan Bator w Mongolii, przecinając po drodze kilkanaście pasm górskich - uczula pasjonat off roadu.
Miejsca
Opinie (18) 2 zablokowane
-
2014-07-20 09:40
Klasyczne wyścigi rajdowe?
a cóż to za twór?
- 5 4
-
2014-07-20 12:33
OFF ROAD
Piękna sprawa! Uwielbiam, chociaż nie mam aż tak wypasionej terenówki. Od czegoś jednak trzeba zacząć :)
- 9 2
-
2014-07-20 19:11
po naszemu (1)
czy już w języku polskim niema określeń na tego typu sport ,dziennikarz powinien dbać o polskie nazewnictwo .a Wy co dalej amerykanizujecie mowę polską W S T Y D
- 8 10
-
2014-07-20 19:17
Wypij meliskę,
to odejdzie ci ochota na awantury. A sport - jakkolwiek by się nie nazywał - zostaw zainteresowanym.
Salve!- 7 5
-
2014-07-20 21:22
:)
auta terenowe są super!
- 8 1
-
2014-07-20 21:44
Przereklamowane szroty z zadnymi wrazen cieniasami w srodku (3)
i siedzi taki jeden i z drugim DUZY DZIECIAK i naciska na GAZ i przelacza te biegi,zeby ten zlom nie zostal tam w tym lajnie. Jak zescie takie kozaki to prosze sie ubrac i sil w triathlonie sprobowac!!!!!!ale nie......no przeciez za cienkie Bolki jestescie. Wy tylko umiecie naciskac gaz prawa stopa i zrec miecho z grilla i chlac to piwsko i myslicie ze ubrudzony zlom dodaje wam czegokolwiek????
Tluste cienkie bolki bez kondycji za kierownica szrotow taplajace sie w kaluzy blota i czekajace tylko na ognisko i zarcie z grill i krate taniego piwska - ZENADA , nie dziwne ze kobiety was gonia- 5 43
-
2014-07-21 00:06
Stary, jakiś kompleks?
- 10 0
-
2014-07-21 02:17
spadaj na swoją szosówkę bo Ci średnia spadnie
ja lubię taplać się w błocie - czy to autem, czy rowerem. I tak, jesteśmy zgrają dużych dzieciaków. Z pasją.
- 10 0
-
2015-09-16 16:27
nie był nie prowadził a słyszał
jak słysze takie wypowiedzi to juz wiem ze chlopak nawet prawa jazdy nie ma :) ...Off road to nie tylko jazda w aucie ale także sprawdzanie trasy, wchodzenie w woderach w dziurkę :) by zobaczyć głębokość owej jamy. Planowanie przejazdu, ułożenie trap lub innych gałęzi, trzeba pomyśleć a nie na pałę jak to niektórym się wydaje. Jestem posiadaczem któregoś już z kolei jeppa mam osobówki, motory itd każdy pojazd jest stworzone do innej jazdy i każdy po kolei jeździ się zupełnie inaczej. Co do kobiet to przeważnie ładują mi się do samochodu na co moja zona zawsze ma focha. Może od Cibie wszystkie uciekają ja w Patrolu z 2008roku 6cali lift 35' opony przeważenie nie mogę się opędzić od młodych zwariowanych koleżanek :) Żenada to wypowiadać się o czymś nie mając o tym pojęcia. Biegam, jeżdżę na rowerze bo inaczej nie dał bym rady na rajdzie, przed jazda na motorze r6 czy bmw e46 m 4 nie wspominając już o audi a8, które prawie prowadzi auto za Ciebie nie muszę tak się zarzynać bo tam własnie się siedzi i za wiele nie robi mówię to jako 12 letni kierowca rajdowy... Zapraszam owego BOLKA na rajd jako pilot bo pewnie prawka nawet nie ma i zobaczymy jak czesto bedziesz gacie i pampersy zmieniał. Pozdrawiam
- 3 0
-
2014-07-20 21:55
American way of life (1)
Umiem czytać, pisać i mam prawo jazdy.
I nic więcej prócz pustego łba.
Oraz wypasionego SUV-a do taplania się w błocie.- 1 15
-
2014-07-23 08:54
Suvy nie śluza do taplania w blocie. Poluzuj krawat.
- 4 0
-
2014-07-20 22:03
Gdańskie drogi. (1)
Jeszcze troche i wszyscy bedziemy musieli jezdzic terenowkami po drogach w Gdansku. Dziury coraz wieksze...
- 14 2
-
2014-07-20 22:39
bredzisz dziecko ....albo jaworski ci płaci
- 2 3
-
2014-07-20 22:09
Kanał na YT (1)
Zainteresowanym tematem off roadu polecam materiały Terenwizji. Pani Edytka ładnie opowiada :)
- 4 2
-
2014-07-23 08:57
Potwierdzam. Bardzo ciekawe materiały i informacje. I Pani Edyta ... zdecydowanie zwiększa oglądalność. Pozdrawiam
- 1 0
-
2014-07-20 22:31
E tam offroad, ja tam wole moim Mesiem jezdzic po Sopocie i wyrywać dziunie (1)
- 7 5
-
2017-07-04 16:37
Mietek dobra fura
- 0 0
-
2014-07-21 07:14
poligon
Kiedyś Po Poligonie Się Jeździło.Dużo Ludzi Się Pojawiało,Nikomu Nikt Nie Wadził,Było Super.Teraz Wszystko Zaorali I Blokowiska Postawili.Już Nie Ma Gdzie Potaplać. :(
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.