- 1 Paraliż drogowy na północy Gdyni (45 opinii)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (90 opinii)
- 3 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (225 opinii)
- 4 Ten kierowca musi kochać Jezusa (38 opinii)
- 5 Po co kolejny remont na autostradzie? (84 opinie)
- 6 Alkoholowa mapa Polski (73 opinie)
Sekundniki na skrzyżowaniach - czy powinny się pojawić w Trójmieście?
Temat sekundników na skrzyżowaniach od lat powraca jak bumerang i każdorazowo wywołuje burzliwe dyskusje. W Trójmieście liczników odmierzających czas na skrzyżowaniach dla kierowców na razie nie ma, a zwolenników tego rozwiązania jest mniej więcej tylu, ilu przeciwników. Pytanie, czy tzw. odliczniki w ogóle są potrzebne? Jakie jest twoje zdanie?
Sekundniki wciąż można spotkać na skrzyżowaniach kilku polskich miast. W Trójmieście raczej ich nie zobaczymy, choć temat zamknięty nie jest. Dlaczego? W Gdańsku, Gdyni i Sopocie sygnalizacja jest zmienna i dostosowuje się do sytuacji na drogach - to główny powód braku sekundników na skrzyżowaniach.
- Miasta, w których sekundniki są stosowane, stanowią niewielki procent. Zgodnie z przepisami sekundniki można stosować na sygnalizacjach stałoczasowych, czyli takich, gdzie czas wyświetlania światła zielonego i czerwonego jest niezmienny, niezależnie od natężenia ruchu. W Gdańsku zdecydowana większość sygnalizacji to sygnalizacje acykliczne - zależne od ruchu, program sygnalizacji charakteryzuje się zmienną sekwencją, fazy wywoływane są w zależności od zgłoszenia, a także sygnalizacje akomodowane - w których poszczególne fazy są zmienne, a ich długość jest zależna od charakterystyki ruchu i jego natężenia. Wszystko po to, aby przepustowość na poszczególnych skrzyżowaniach była maksymalna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Czytaj także: Sekundniki na przejściach - czy powinno ich być więcej?
W Gdańsku natknęliśmy się na sekundniki zamontowane na przejściu dla pieszych przy szpitalu na Zaspie, a także urządzenia odmierzające czas dla motorniczych.
- Tam, gdzie widzimy potencjał poprawy warunków ruchu bez negatywnego wpływu na bezpieczeństwo, takie liczniki się pojawiają. Mowa tu głównie o odlicznikach dedykowanych dla motorniczych - w rejonie przystanków tramwajowych przy skrzyżowaniach. Pozwala to motorniczym przygotować pojazd do ruchu bez zbędnych strat czasu - dodaje.
Jak wspomnieliśmy wyżej, temat sekundników - mimo aktualnej specyfikacji sygnalizacji w Trójmieście - wcale nie jest zamknięty.
- Organizacja ruchu to ciągła praca, analiza przepustowości. Zmieniają się trendy, zachowania uczestników ruchu i przepisy. Być może w przyszłości, jeśli potwierdzą to stosowne badania, analizy, a warunki ruchu będą to umożliwiały, takie odliczniki na niektórych sygnalizacjach zostaną zamontowane - mówi Kiljan.
Według wielu ekspertów analizujących działanie sekundników na skrzyżowaniach - to urządzenie może prowokować niebezpieczne sytuacje.
- Załóżmy, że kierujący z pewnej odległości widzi odmierzany czas i jest w stanie, przyspieszając, zdążyć przejechać przez skrzyżowanie. Wjeżdża na skrzyżowanie z niedozwoloną, nadmierną prędkością, a w efekcie narusza to tzw. czas międzyzielony, dający bezpieczeństwo dwóm relacjom kolizyjnym. Generuje w ten sposób prawdopodobieństwo zderzenia pojazdów z dwóch kolizyjnych kierunków. Owszem, takie sytuacje zdarzyć się mogą i bez odliczników, ale zdecydowanie trudniej do nich doprowadzić niż w przypadku wskazań czasowych - tłumaczy rzecznik ZDiZ.
A w waszej opinii sekundniki powinny odliczać czas na trójmiejskich skrzyżowaniach?
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-05-22 13:01
Polska wersja
Polska wersja bedzie taka ze tuż przed zielonym zaczynaja się toczyć.W Koszalinie są,przejeżdżam i widzę jak tl traktują.Ktos pyta dlaczego jest tylko tylu przeciwników?Bo większość polskich kierowców lubi cwaniakowanie-dociśnięcie na wczesnym czerwonym itp.Zwyczajna sygnalizacja powinna wystarczyć.Ale w polskiej wersji rzeczywistości nie
Polska wersja bedzie taka ze tuż przed zielonym zaczynaja się toczyć.W Koszalinie są,przejeżdżam i widzę jak tl traktują.Ktos pyta dlaczego jest tylko tylu przeciwników?Bo większość polskich kierowców lubi cwaniakowanie-dociśnięcie na wczesnym czerwonym itp.Zwyczajna sygnalizacja powinna wystarczyć.Ale w polskiej wersji rzeczywistości nie wystarczają szlabany na przejazdach kolejowych-wiec o czym my mówimy?Nie wspomnę o znakach drogowych gdzie przeciętny kierowca nie widzi sensu takiego czy innego znaku.Kraj 38 mln ekspertów od wszystkiego.
- 47 57
-
2021-05-22 10:31
Absurd, goni absurd. (5)
Zwalniamy Grunwaldzką, bo są wypadki śmiertelne - a po sprawdzeniu danych okazuje się, że wina kierowcy w większości przypadków była wątpliwa. Nie damy sekundników, bo nagle wszyscy zaczną przyspieszać przed skrzyżowaniem. A może wręcz przeciwnie - zaczną zwalniać, bo będą świadomi, że nie zdążą?
Jak to w tym kraju bywa - zamiast wziąć się za egzekwowanie obowiązujących przepisów, to robimy normalnej większości pod górę.- 137 13
-
2021-05-23 19:17
Najśmieszniejsze jest to
że w trójmieście "się nie da" bo czasy świateł są zmienne. A to tak trudno wyświetlać zmienne sekundniki?
- 4 0
-
2021-05-22 20:12
a po sprawdzeniu danych okazuje się, że wina kierowcy w większości przypadków była wątpliwa. (1)
dane sprawdzono dość wybiórczo bo wybrano 8 z 800 przypadków - kilka dni później pojawiło się dementi magistratu że nadmierna prędkość była najczęstszą przyczyną
- 4 7
-
2021-05-22 21:44
Czyli ktos po...dalał ponad 70, wiec niezgodnie z przepisami.
Co potwierdza mają tezę, ze brak w tym kraju egzekwowania przepisów. Teraz mamy taki absurd, że na al. Zwycięstwa, gdzie w sumie ryzyko potrącenia kogoś jest duzo mniejsze, niż we Wrzeszczu czy Oliwie, ludzie w miarę się pilnują, ale właśnie we Wrzeszczu i Oliwie dalej cisną pedał gazu, ile się da.
- 5 0
-
2021-05-22 17:08
Ty po polskich drogach nie jeździsz i nie widzisz co się dzieje? (1)
Będzie rzesza kierowców aut z Bayernu i fanów pięciu zer ruszających na minus trzy
- 4 13
-
2021-05-22 17:12
A teraz nikt tak nie robi? Na pewno tak będzie wina sekundników?
- 5 1
-
2021-05-22 08:16
Oczywiście za (5)
Moja żona jest z Płocka. Tam mają sekundniki. Mega super sprawa. Marzę o tym żeby były w 3 mieście. Dojeżdzam do skrzyżowania, widzę ze zielone będzie jeszcze przez 10 sek wiec spokojnie sobie jadę a nie zastanawiam czy przejade czy zaraz bd czerwone. To samo jak stoję na czerwonym. Wiem za ile bd zielone i mogę na spokojnie np odwrócić się do
Moja żona jest z Płocka. Tam mają sekundniki. Mega super sprawa. Marzę o tym żeby były w 3 mieście. Dojeżdzam do skrzyżowania, widzę ze zielone będzie jeszcze przez 10 sek wiec spokojnie sobie jadę a nie zastanawiam czy przejade czy zaraz bd czerwone. To samo jak stoję na czerwonym. Wiem za ile bd zielone i mogę na spokojnie np odwrócić się do dziecka i cos tam przy nim zrobic. Teraz dużo osob pyka w smartfonie na czerwonym, zapala się zielone i stoją dalej bo łeb w tel. A tak wiedza kiedy odłozyc tel. Wiadomo, że nie można korzystac podczas jazdy z tel ale szczerze kto się do tego stosuje i nie pyka na światłach... Fachowcy mówią, że kierowcy przyśpieszają jak widzą ze zaraz bd czerwone. A teraz nie przyspieszaja zeby przejechac na zielonym? Pewnie zdaża się to częsciej niż jakby były sekundniki
- 190 16
-
2021-05-22 16:38
Jeżeli nie możesz rozstać się z telefonem (3)
choćby na chwilę i każdy wolny moment poświęcasz na "pykanie", to czas na leczenie.
- 11 11
-
2021-05-23 01:24
nie napisał (chyba) że on pyka, ale że inni pykają (2)
wiele razy nie mogłem przejechać bo jak się zapaliło Zielone to pierwszy zajęty "pykaniem" w telefonie nie zauważył i stał jak kołek, ktoś za nim zatrąbił i ruszył, ale paru nie przejechało przez kołka. Jakby widział,że ma 10 sekund to by nie "pykał"
- 5 1
-
2021-05-24 08:40
Ja pykałem
Jego Żone w Płocku ale sekundniki nie wystarczaly wiec gdzies jechalismy
- 0 0
-
2021-05-23 21:19
Tak się Rdestowa zapycha ostatnio.
- 0 0
-
2021-05-22 16:25
szczerze kto się do tego stosuje i nie pyka na światłach?
szczerze - większość normalnych kierowców- 6 14
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.