• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skąd się biorą samochodowe samozapłony?

Bawo
17 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pożar samochodu przeważnie kończy się interwencją straży pożarnej. Większość kierowców nie wie jak poradzić sobie samodzielnie w takim przypadku. Pożar samochodu przeważnie kończy się interwencją straży pożarnej. Większość kierowców nie wie jak poradzić sobie samodzielnie w takim przypadku.

Przedwiośnie to nie tylko słońce i pierwsze oznaki budzącej się do życia przyrody. To także czas samochodowych samozapłonów. To smutna prawda, ale nasze auta płoną samorzutnie z wielu przyczyn. Zazwyczaj jest to splot wad konstrukcyjnych, złej naprawy auta lub niedbalstwa właściciela.



Czy w Twoim samochodzie zdarzył się pożar?

Na przełomie roku w Polsce dochodzi do ponad stu pożarów wywołanych samozapłonem aut. Na samozapłon narażone są np. moduły w starszych modelach Opla. W Peugeotach 307 lubi płonąć ABS. W grupie ryzyka znajdują się też takie marki jak Skoda, VW czy Opel, wyposażone w elektroniczne wspomaganie.

Lekki niepokój odczuwać też mogą posiadacze supersamochodów. Ponadprzeciętnie podatny na samozapłon okazał się oryginalny Fisker Karma.

Zobacz także: Systemy przeciwpożarowe oferowane przez firmy w Trójmieście

W tym przypadku popularnych modeli za pożar mogą odpowiadać przewody wysokiego napięcia, dostarczające prąd do pompy wspomagania. Często za samozapłon odpowiadają nieszczelne przewody paliwowe albo zwykła ładowarka do telefonu, która pozostawiona na noc powoduje mocne przeciążenia układu elektrycznego w samochodzie.

- Spotkaliśmy się z przypadkiem, kiedy właściciel dokonywał samodzielnie naprawy opornicy dmuchawy skręcając ją drutem, co pozbawiło to urządzenie zabezpieczenia termicznego i przyczyniło się do zapalenia auta - mówi Szymon Sienkiewicz z firmy Autoexpert Electronic z Wrzeszcza. - Warto zatrzymać się właśnie przy Oplach. Paradoksalnie, w przypadku tych samochodów pożar wywołuje wstawienie pojazdu ciepłego garażu. Wtedy suszy się moduł wentylatorów chłodnicy, który znajduje się za nadkolem, to może powodować samozapłon.

Samochody potrafią zapalić się także latem. O tej porze roku przyczyną jest najczęściej rozgrzany katalizator i auto zaparkowane na trawie, lub dodatkowe urządzenia montowane na wyjazdy np. rozgałęźniki gniazd zapalniczki. Gniazda zasilające mają ograniczoną wytrzymałość, gdy przepali nam się bezpiecznik nie zastępujmy go takim o większym amperażu.

Co zrobić jak pożar już wybuchnie? Zdaniem strażaków akcja gaśnicza powinna być częścią egzaminu na prawo jazdy. Wielu kierowców popełnia bowiem w tym zakresie bardzo poważne błędy. Największym grzechem jest otwarcie komory silnika na oścież, zanim wyciągnie się gaśnicę, co tylko zapewnia dopływ tlenu i gwałtowne zwiększenie płomieni, czy też nieprawidłowe przygotowanie gaśnicy do akcji i przerywane gaszenie, które nie eliminuje ognia.

Wielu kierowców w ogóle nie podejmuje akcji gaśniczej, tylko ucieka w panice jak najdalej od samochodu.

- Jedną z możliwości zapobiegania samozapłonowi jest instalacja automatycznego systemu gaszącego, który się uaktywnia w momencie pojawienia się pierwszych płomieni - dowiadujemy się w gdańskiej firmie Poż Pliszka, produkującej samochodowe środki walki z ogniem. - To lepszy pomysł niż próby ugaszenia pożaru gaśnicą. Często rozwija się on bowiem w ukryciu i kiedy już go zobaczymy, samochodowe środki gaszące już nie wystarczą.

Aktywną linię samogaszącą znaną choćby z samochodów rajdowych można zamontować w miejscach, gdzie najłatwiej o wybuch pożaru, w komorze silnika, wnętrzu samochodu oraz w nadkolach. Konstrukcja i działanie systemu są proste i skuteczne. Do zbiornika ze środkiem pianotwórczym podłączony jest przewód polimerowy, który pęka w miejscu przegrzania i wyrzuca środek gaśniczy wprost na ogień.

Kolejnym środkiem zabezpieczającym nas przed ogniem w samochodzie jest główny wyłącznik prądu, który montuje się w łatwo dostępnym miejscu. Warto go stosować, zostawiając samochód na dłużej w garażu. Zwłaszcza gdy spotykamy się z objawem rozładowywania się akumulatora. W takim przypadku, jeżeli nie mamy wyłącznika, parkując auto na dłużej ściągnijmy klemę z akumulatora. Potem zaś zgłośmy się do specjalisty.
Bawo

Miejsca

Opinie (66) 1 zablokowana

  • (2)

    tylko AC

    • 11 6

    • warto sprawdzić czy AC obejmuje pożar, bo często nie obejmuje

      • 9 1

    • AC mini.

      • 1 2

  • (3)

    Ople ale jakie modele ? Bo chyba nie wszystkie ?

    • 8 2

    • Opel sropel!
      Tylko vwi tedei!

      • 6 9

    • Senator nie. (1)

      • 5 1

      • Senator dobra buda - kiedys miałem.

        • 7 0

  • ze znudzenia samochodem

    • 5 3

  • Z nieuregulowanych w terminie zobowiązań

    wobec "megagotówki bez BIK-u".

    • 19 0

  • Ankieta

    "Czy w Twoim samochodzie zdarzył się pożar?"
    - "Byłem/byłam tylko świadkiem takiego zdarzenia"
    czyli byłem świadkiem pożaru w swoim samochodzie :)

    • 11 4

  • przewody wysokiego napięcia, dostarczające prąd do pompy wspomagania (4)

    WTF?

    • 17 0

    • Tak (3)

      Nie ma w tym błędu, do elektrycznej pompy dochodzą przewody w których płynie prąd około 120A, są to przewody wysoko prądowe, lub wysokiego napięcia. mają minimum 5mm/kw i zabezpieczone są bezpiecznikiem nawet 150A

      • 1 3

      • poprawka

        tyle, że przewody wysokoprądowe to nie to samo co wysokonapięciowe więc błąd popełniony.

        • 4 0

      • Nie

        Napięcie != prąd.

        • 2 1

      • Przestań pleść głupoty...

        w samochodzie osobowym w którym alternator ma na wysokich obrotach 120A a na jałowym zaledwie kilka ? skąd wziąłeś takie wartości prądu? z sufitu?
        Przestań używać określeń o których nie masz pojęcia, w przeciętnym osobowym aucie przekaźniki sterujące elektrycznym wspomaganiem mają styki na 30A, to trzeba zobaczyć a nie fantazjować.
        Wspomaganie jest elektryczne albo hydrauliczne z pompą a napędzana paskiem, przewody wysokiego napięcia są w kV, w samochodach jedynie na wyjściu cewki zapłonowej i z dużymi prądami nie mają nic wspólnego.
        Fotka pokazuje ciężarówkę a tekst sugeruje samochody osobowe.
        Autor nie mając wiedzy wypisuje pierdoły a reszta się podnieca.

        • 5 0

  • Poż Pliszka?

    Ci od "inżynieringu przeciwpożarowego"?

    • 16 1

  • no i teraz właściciele Fiskerów Karma rzucą się walnie do serwisów (3)

    • 7 1

    • czyli statystyczne pół osoby w trójmieście (1)

      • 3 1

      • Fiskers Karma jest tylko jeden chyba w 3 Mieście :)

        • 5 1

    • Fiskars do Pliszki

      I teraz właściele Fiskars lecą do Pliszki montować automaty gaśnicze.

      • 1 0

  • (3)

    Ankieta jak zwykle miażdży mózg !!!

    • 35 1

    • pyte!

      • 4 1

    • no, miażdży

      • 3 1

    • lepsze niż horoskop z głosu wybrzeża

      • 5 0

  • ludzie kupują tylko najtańsze micro gasnice którymi moga co najwyzej sobie papierosa zgasic (1)

    a potem narzekają ze niema czym ugasić auta ,i liczą ze inni wyciągną i zmarnują swoje gaśnice by ugasić uto chciwusa co mu szkoda było na większą gaśnice

    • 12 6

    • Nie masz racji. Nawet duza gasnica ciezko jest ugasic pozar auta. Bardzo ciezko

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Traficar i MiiMove to:

 

Najczęściej czytane