• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skoda Octavia świętuje 20. urodziny

Michał Jelionek
7 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wszystkie trzy generacje Skody Octavia (druga po faceliftingu). Wszystkie trzy generacje Skody Octavia (druga po faceliftingu).

Dwie dekady temu, dokładnie 3 września 1996 roku, rozpoczęła się seryjna produkcja - bestsellerowej jak się później okazało - Skody Octavii. Dziś wiadomo, że popularny kompakt odegrał niebotyczną rolę w osiągnięciu przez czeskiego producenta globalnego sukcesu rynkowego.



Jak wspominasz pierwszą generację Skody Octavia?

Octavia to najlepiej sprzedający się model w historii Skody. Od momentu rozpoczęcia produkcji z linii montażowych zjechało już ponad 5 mln egzemplarzy Octavii. Wróćmy jednak do samego początku...

Tak naprawdę historia modelu rozpoczęła się w lutym 1995 roku, od położenia kamienia węgielnego pod budowę nowej linii produkcyjnej czeskiej fabryki w Mladej Boleslavi. Kilkanaście miesięcy później z nowo powstałego obiektu wyjeżdżały już pierwsze egzemplarze Skody Octavii.

Powierzchnia nowoczesnego - jak na tamte czasy - obiektu liczyła 32 tys. m kw. W marcu 1996 roku działalność zainaugurowała również lakiernia, w której już wkrótce, każdego dnia nową powłokę otrzymywało nawet 1800 sztuk Octavii i Felicii.

- Pojawienie się przed dwudziestoma laty Skody Octavii na rynku było wielkim przełomem. Wówczas autosegment C zyskał poważnego i bardzo mocnego konkurenta. Od zawsze zresztą ten model charakteryzowały: wygoda, komfort i ekonomiczność. Każda generacja oferuje ciekawe wyposażenie, a także to, co bardzo istotne, czyli łatwy dostęp do części i akcesoriów w rozsądnych cenach - tłumaczy Tomasz Groszewski, miłośnik marki i użytkownik Octavii.
Czytaj także: Nowa Skoda Octavia awansuje?

Przez kilkanaście lat motoryzacyjny design dość mocno uległ zmianom. Przez kilkanaście lat motoryzacyjny design dość mocno uległ zmianom.
3 września 1996 roku ówczesny prezydent Republiki Czeskiej - Vaclav Havel - oficjalnie otworzył nową fabrykę, a zarazem dał sygnał do rozpoczęcia seryjnej produkcji późniejszego hitu sprzedaży, czyli Skody Octavii. Dodajmy, że był to pierwszy model Skody, który stworzono w studiach projektowych Volkswagena.

Zaraz po debiucie czeskiego kompaktu, gama silnikowa była dość skromna. Klienci wybierali między dwoma czterocylindrowymi jednostkami benzynowymi oraz jednym dieslem. Dwa lata po premierze Octavii ofertę poszerzono o rodzinny wariant kombi (od roku 1999 był dostępny również z napędem na wszystkie koła).

Czytaj także: Skoda Superb - przestrzeń przez wielkie "P"

- Mój znajomy w 2000 roku kupił nową Skodę Octavię i dla wielu osób był to niesamowity wyznacznik luksusu. Pamiętam, że wszyscy mu jej zazdrościli. Dziś sam jeżdżę Octavią pierwszej generacji, i choć nie jest to auto z pierwszych stron gazet motoryzacyjnych, nie mogę powiedzieć o niej złego słowa. Auto jest przede wszystkim praktyczne, ma duży bagażnik, mało pali i nieźle wygląda. Jeśli nie będzie się psuło pojeżdżę nim jeszcze parę lat i wymienię. Kto wie, czy także nie na Skodę? - zdradza pan Maciej, szczęśliwy posiadacz Skody Octavii.
Ostatnia Octavia pierwszej generacji z taśmy montażowej zjechała w listopadzie 2010 roku. W ciągu 14 lat wyprodukowano ponad 1,44 mln egzemplarzy (około 970 tys. limuzyn i 470 tys. kombi). Jak się później okazało, w ślad swojego poprzednika szybko poszły kolejne odsłony modelu. W latach 2004-2013 wyprodukowano w sumie 1,6 mln limuzyn i 900 tys. kombi drugiej generacji. Od grudnia 2012 roku produkowana jest trzecia generacja Skody Octavii.

A jak wy wspominanie pierwszą generację Skody Octavia?

Czytaj także: Nieśmiertelna "beczka" ma już 40 lat

Film promujący premierową odsłonę Skody Octavia.

Miejsca

Opinie (56)

  • między dwoma czterocylindrowymi jednostkami? (2)

    znaczy jest ten jednostek tak?

    • 2 8

    • Między dwoma łaciatymi krowami - znaczy jest ten krów :)

      • 2 0

    • gramatyka na poziomie IV klasy SP cie przerasta chyba

      • 0 0

  • octavia z silnikiem SDI (9)

    Moze nie byl to demon prędkości ale ponad milion kilometrów to dla tego silnika żaden wyczyn.

    Polecam z czystym sumieniem.
    Spalanie max 6 litrów w MIEŚCIE

    • 9 6

    • I 58 sekund do setki...? (6)

      Megane III 1.5 dci - w mieście 5.5 i można normalnie jeździć... tylko że kapelusza nie dają

      • 4 8

      • Po co Ci setka w mieście ? (3)

        a do 50 rozpędza się całkiem nieźle. Ale SDI i TDI w mieście to porażka weź za takim jedź kopci to tak że udusić się można.

        • 5 4

        • TDI (1)

          Nowe Diesle nie kopcą . Filtr cząstek stałych .....Znafco

          • 3 7

          • no juz tam przy jezdzie w miescie po pare km ten dpf ci dlugo podziala xD zwlaszcza, ze teraz jest moda, zeby od razu sie tego dpf (w sensie po gwarancji) pozbywac

            • 0 1

        • Mój nie kopci

          Bo nie mam przekręconego licznika i silnika do remontu..

          • 2 0

      • Tyle, że w dci jest turbina,dpf itd.

        Wybacz ale wole te zaoszczędzone pieniądze przeznaczyc na wakacje z rodziną

        • 6 1

      • A jak tam przekręcone panewki i zatarte silniki w tych "mega super" francuskich dci?

        • 2 0

    • do wszystkich

      Którzy są na nie bo to skoda. LePiej kupcie sobie coś polskiego hehe

      • 4 1

    • Dla silnika nie, ale dla kierowcy tak

      Podziwiam cierpliwość kierowców, którzy byliby w stanie przejechać 1M km autem z silnikiem SDI... I przeżyć. To nie jeździ, to się toczy :)

      • 5 4

  • Działkowcy baczność!

    • 20 3

  • Nie mam nic do tego samochodu...

    Ale jest ich po prostu za dużo. Zero indywidualności. To samo co Volkswagen. Samochody nudne, że nawet mój Tata, który dotąd jeździł Tiguanem, kupił Hondę, bo ich tak dużo nie jeździ po drogach.
    A jak wiadomo, co za dużo to nie zdrowo.

    • 8 14

  • sprzedałem skodę ostał mi się beret

    ktoś chętny? oddam za darmo

    • 10 7

  • Fajne auta. Sam jeżdżę takim. Rzecz najważniejsza to systematycznie dbać o wymianę oleju. Części też nie są drogie. Co do warsztatów ... to jest różnie. Znajomy polecił mi ciekawą stronę pogwarancyjni.pl Przyznam się, że nawet nie wiedziałem, że są normalne (nie aso) serwisy wyspecjalizowane w skodach. Udało się oszczędzić sporo kasy dzięki temu :)

    • 2 20

  • Artykuł jest niepełny, historia Octavii jest dużo dłuższa. (3)

    20 lat mija od rozpoczęcia produkcji współczesnych modeli Octavii ale pierwsza generacja produkowana była w latach 1959-64 (sedan) i 1961-1971 (kombi). Pierwsza skoda Octavia była następcą a w zasadzie modernizacją modelu 440 produkowanego w latach 1955-1959 znanego jako Spartak.

    Ciekawostką jest też fakt, że kabriolet na bazie w/w Octavii nazywał się Felicia.

    To tyle gwoli ścisłości historycznej. Co do samej treści artykułu pod jednym ze zdjęć jest podpis "Przez kilkanaście lat motoryzacyjny design dość mocno uległ zmianom." No to jest mocno naciągane w przypadku współczesnych Octavii, które idą w kierunku powolnej ewolucji a nie rewolucji. Zasadnicze założenia, kształt i typ nadwozi w zasadzie nie uległy zmianie. Różnią się tylko detale ale prawie każdy, nawet osoba nie interesująca się motoryzacją, rozpozna każdą generację jako Skodę Octavię a nie inny model.

    • 23 5

    • Bzdury. Porownaj sobie stylistyke pierwszej Octavii do najnowszej Octavii. Roznica jest kolosalna!

      • 2 6

    • Bzdury (1)

      Nie ma nic wspólnego:

      "pierwszy model Skody, który stworzono w studiach projektowych Volkswagena"

      Wszystko w tym aucie jest projektu VW

      • 3 3

      • pierwsza octavia to lata 30

        • 0 2

  • fajne auto gdyby tylko nie ten znaczek... (3)

    • 5 13

    • deska rozdzielcza wyglada na lata 90 20 wieku

      • 2 1

    • Masz rację. Metka jest najważniejsza.

      • 4 1

    • Znaczki są wymienne.

      Przyczep sobie VW (lub dowolny inny) i po problemie.
      ps. masz w ogóle samochód (taki dla dorosłych)?

      • 3 0

  • (2)

    Generacji chyba jest 4 a nie trzy. Coś się pomyliło.

    • 1 3

    • (1)

      3 generacje, były dwa faceliftingi

      • 1 1

      • Masz rację, zwracam honor. Tym razem :)

        • 0 0

  • nigdy nie kupie Skody bo : (6)

    1) jest nudna na zewnatrz
    2) srodek i deska rozdzielcza to porazka
    3) to auto dla emeryta
    4) auto dla przedstawiciela handlowego
    5) auto dla biednych
    6) awaryjnosc jak i w reszcie VW, Aud, Seacie
    7) mam juz taczke do przewozu piasku

    • 11 34

    • Jasne, idź jeździć kianką buahaha a wewnątrz poczujesz się jak w domku dla lalek.

      • 7 4

    • Dodaj jeszcze punkt

      8) bo jestem tępy

      • 10 5

    • A ja polecam ci Skode, mają duże bagażniki. Zmieścisz kilka worków cebuli.

      • 11 5

    • spadaj dziadu

      Kup sobie kołek i wsadź w D

      • 2 5

    • Dodałbym jeszcze że korozja radzi sobie z Octavią lepiej niż z polonezami czy fordami.

      widzę że wierni wyznawcy kościoła pod wezwaniem św VAG 1.9TDi nie próżnują i klikają minusiki....klikają :D

      • 3 6

    • 9) bo nie mam kasy.

      jw.

      • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakiej dzielnicy Gdańska miała miejsce katastrofa autobusu w 1994 roku?

 

Najczęściej czytane