• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy czystego transportu mają być obowiązkowe. Wjadą do nich także auta z LPG

mJ
3 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W nowym projekcie dotyczącym stref czystego transportu w końcu doceniono instalacje LPG w samochodach. W nowym projekcie dotyczącym stref czystego transportu w końcu doceniono instalacje LPG w samochodach.

Wprowadzenie obowiązkowych stref czystego transportu we wszystkich gminach powyżej 100 tys. mieszkańców - taki pomysł ma Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Do tzw. stref zielonych wjadą wyłącznie auta niskoemisyjne, czyli przede wszystkim auta elektryczne, ale także - ku zadowoleniu wielu polskich kierowców - te z instalacjami LPG. Wygląda na to, że instalacje gazowe w końcu zostały docenione.



Plan wprowadzenia stref czystego transportu (SCT) w większych miastach, takich jak Gdańsk czy Gdynia, pojawił się już jakiś czas temu, ale przez mnogość niedociągnięć pomysł spalił na panewce. Resort klimatu i środowiska nie zamierza jednak odpuszczać tego tematu. Przygotowuje nowy, bardziej dopracowany projekt, który zakłada, że każda gmina powyżej 100 tys. mieszkańców będzie miała obowiązek wprowadzenia zielonych stref. A takich gmin w naszym kraju jest 37. Wdrożenie dość kontrowersyjnych przepisów oznaczałoby zamknięcie centrów dużych miast dla tradycyjnie napędzanych pojazdów.

Do tej pory gminy miały w tym temacie wolną rękę - mogły, ale nie musiały wyznaczać zielonych stref. Mało które z miast zdecydowało się na taki ruch.

W świetle nowych przepisów do SCT wjechać mogłyby pojazdy elektryczne, autobusy zeroemisyjne, pojazdy wodorowe (to melodia przyszłości, bo póki co w Polsce praktycznie nie ma takich aut), a także - to nowość - samochody zasilane LPG. Niezrozumiały jest brak na tej krótkiej liście hybryd typu plug-in, czyli tych ładowanych z gniazdka, które na samym prądzie są w stanie przejechać kilkadziesiąt kilometrów.

Oczywiście kluczowym argumentem przemawiającym za wprowadzeniem SCT w dużych miastach jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i zachęcenie do zakupu niskoemisyjnych samochodów.

Czy po wprowadzeniu obowiązkowych SCT w dużych miastach taki obrazek będzie na porządku dziennym? Czy po wprowadzeniu obowiązkowych SCT w dużych miastach taki obrazek będzie na porządku dziennym?

LPG w zielonej strefie



To bardzo dobra wiadomość dla właścicieli aut z instalacją LPG, tym bardziej że Polska jest w europejskiej czołówce zużycia gazu płynnego w motoryzacji. Zakładając, że nowe przepisy weszłyby w życie - wówczas nie będzie trzeba posiadać stosunkowo drogich, elektrycznych samochodów, aby wjechać do SCT. Wystarczy nawet kilkunastoletnie auto z instalacją LPG, które dziś często jest obiektem drwin.

Niestety, ale bardzo mało mówi się w naszym kraju o ekologicznym potencjale gazu. A argumenty są bardzo mocne, bo przecież samochody osobowe zasilane LPG emitują do 20 proc. mniej dwutlenku węgla i 90 proc. mniej cząstek stałych w porównaniu do silników benzynowych, a także do 98 proc. mniej tlenków azotu i 81 proc. cząstek stałych niż diesle.

Przepustką do SCT będą specjalne naklejki wydawane przez diagnostę na stacji kontroli pojazdów. Prawdopodobnie takie oznakowanie będzie kosztowało 5 zł, a właściciel auta będzie musiał je umieścić na przedniej szybie, w dolnym rogu po lewej stronie.

A co z mieszkańcami stref?



Ustawa o elektromobilności w obecnym wydaniu dopuszcza wyłączenie z zakazu mieszkańców rejonów objętych SCT, a dodatkowo daje duże uprawnienia dla rad gmin i miast, które mogą samodzielnie decydować o zasadach wjazdu. Spora część aut zaparkowanych w strefach SCT należy do mieszkańców. Zakazanie im parkowania w zielonych strefach byłoby mocno kontrowersyjne. Nie sprecyzowano jednak, jak można rozwiązać ten problem.
mJ

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Ktoś chyba pomylił LPG z CNG (3)

    Tu w artykule też mamy zdanie o gazie ziemnym (metan - CNG), a zaraz obok mowa o LPG (propan-butan). Prawdą jest to, że będzie mniej CO2 bo te węglowodory mają mniej w sobie węgla niż benzyna i ON jednak bezkrytyczne wpuszczenie LPG do takiej strefy to absurd - strefa przestanie być SCT, słowo "czystego" trzeba by zamienić na "cudacznego" by się skrót zgadzał.
    Stare instalacje LPG:
    1. startują na benzynie do rozgrzania silnika - może być zimą do 5 km,
    2. dawkę paliwa dozują mało precyzyjnie, mamy niedopalone węglowodory lub tlenki azotu,
    3. wypuszczają resztkę gazu do atmosfery (ale to już naprawdę te najstarsze).
    Nowe LPG to często współspalanie LPG i benzyna na raz - dla silników o bezpośrednim wtrysku.
    Przy nowych autach może być jak z hybrydami plug-in, instalację LPG mam by wjeżdżać do SCT, ale nie będę jeździł na LPG bo mi się nie chce, bo nie będę silnika psuł itd...

    • 8 6

    • A ten już nietrzeźwy (1)

      i wypisuje banialuki.

      • 4 1

      • Świetny komentarz...

        ... i jakie rzeczowe argumenty

        • 1 1

    • Bzdury i niedopowiedzenia.

      Piszesz o instalacjach mieszalnikowych, które to już dawno i nieprawda.
      Mało precyzyjnie to Ty się wypowiadasz żeby podeprzeć swoje "balansujące na linie" pseudo argumenty.
      A już o psuciu silnika to żeś pojechał. Nie znam żadnego przypadku a autami z LPG jeżdżę 16-naście lat (wszystkie powyżej 200 koni i oprócz ostatniego z turbo). Nawet żadnej turbosprężarki nie wymieniałem, a wszystkie jak sprzedawałem miały grubo powyżej 300 000 km i fabryczne dmuchawki. Obecny trzylitrowiec (najmniejszy silnik w tym modelu) z bezpośrednim wtryskiem ma dedykowaną do tego silnika instalację i nie pali więcej benzyny niż "klasyczna"

      • 1 1

  • Głupota, ludzie są zwyczajnie głupi, tyle w temacie, możecie sobie teraz klikać łapkę w dół albo zgłoszenie ale nie zmieni to faktu, że żaden transport czegokolwiek (nawet mebli) nie dowiezie niczego do takiego SCT. Powodzenia, wytłuczecie się sami.

    • 14 1

  • Lewacka ideologia triumfuje

    Teraz do centrów jak nie bezie miał samochodu na prąd to wjedzie tylko ktoś z grupy osób LPG

    • 6 7

  • Za moment zacznie się komentarzowe MMA wszyscy będą nawalać się ze wszystkimi będzie pewnie z 1 tys wpisów bo temat chodliwy a później i tak wszyscy pójdą i zagłosują na tą szajkę obojętnie z lewą czy z prawa, którzy cala swoją politykę opierają na mnożeniu tysięcy zakazów, więc o czym tu mowa i po co.....

    • 7 3

  • Średni wiek samochodu w Polsce to 14 lat. Ludzie jeżdżą tym na co ich stać. (2)

    Czy taki przepis to czasem nie jest dyskryminacja z powodu niższego wynagrodzenia?

    • 19 4

    • Zawsze można kupić nowy rower.

      • 0 6

    • ja to zaraz zglaszam do RPO

      • 2 0

  • i co jeszcze. moze strefy tylko dla niemca?

    wolna od lbgt? co jeszcze?

    • 8 2

  • Czyli parkingi podziemne w centrum będą świeciły pustką

    Bo przecież z LPG do takiego nie wjedziesz:)

    • 8 1

  • szukam poloneza z gazem

    kupie tanio zagazowanego poloneza zamiast drogiej tesli

    • 6 1

  • cos czuje ze zaraz LPG bedzie w cenie ropy i beznyny

    taki to bedzie przywilej (oby nie, śmiech)

    • 11 0

  • Moze zniknie ruch przemyslowo handlowo budowlany

    i Gdansk zacznie wracac do korzeni, Konskie tramwaje itd.

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W lutym tego roku wprowadzono nowy rozkład jazdy autobusów w Gdańsku. Między innymi których linii dotyczyły zmiany?

 

Najczęściej czytane