Studenci i ich bolid w kolejnych zawodach

26 lipca 2021, 6:00
mJ
Bolid PGRacing Team podczas testów na Autodromie Pomorze. Więcej zdjęć (1)

Bolid PGRacing Team podczas testów na Autodromie Pomorze.

mat. prasowe

Bolid PGRacing Team podczas testów na Autodromie Pomorze.

mat. prasowe

Najpierw od podstaw projektują i budują własny bolid, następnie go testują, a finalnie ścigają się nim w międzynarodowych zawodach - mowa oczywiście o studentach Politechniki Gdańskiej, którzy tworzą konstruktorski zespół PGRacing Team. Już 27 lipca wystartują w zawodach w czeskim mieście Most.



PGRacing Team od kilku lat buduje bolidy, w których rywalizuje z zespołami studentów z całego świata podczas zawodów inżynierskich Formuła Student.

- Nasze najbliższe zawody odbędą się 27 lipca w Most w Czechach. Co roku tworzymy nowy bolid, projektujemy go od podstaw, a potem przystępujemy do budowy. Samo składanie pojazdu nie trwa długo - zaczęliśmy w marcu. Czasochłonna jest natomiast faza projektowa - mówi Adam Sinkiewicz, lider zespołu PGRacing Team.
Jeszcze tydzień temu studenci dopinali projekt bolidu na ostatni guzik. Problemem do wyeliminowania było odpalanie pojazdu.

Podczas zawodów z serii Formuła Student zespoły zmagają się w konkurencjach dynamicznych i statycznych, w których łącznie można uzyskać 1000 punktów. Pojazd, jeszcze przed startem na torze, jest dokładnie sprawdzany pod kątem zgodności z regulaminem. Gdy przejdzie kontrolę techniczną, jeden z członków zespołu zasiada za jego kierownicą i zaczyna walkę o jak najwięcej "oczek".

Zespół ma już na swoim koncie sukcesy. Podczas zawodów w Hiszpanii w 2018 roku gdańskim studentom udało się zdobyć pierwsze miejsce w każdej konkurencji.

Tym razem do Czech wybierają się z bolidem piątej generacji. Napędza go trzycylindrowy silnik z motocykla Triumph Street Triple 675, a konstrukcja opiera się stalowej ramie. Zresztą konstrukcja przeszła sporą rewolucję pod kątem elektronicznym. Pneumatyczna zmiana biegów została zastąpiona lekką, elektryczną. Dodano także moduł procedury startu oraz wyświetlacz danych dla kierowcy.

Pojazd został nieco odchudzony. Ma lżejszy i cichszy wydech. Zamontowano także dwie lżejsze chłodnice. Ulepszono również pakiet aerodynamiczny, który generuje większy docisk pojazdu niż pakiet zeszłoroczny.

- Bardzo istotną rolę przy pracach odgrywają laboratoria, z których mogą korzystać studenci. Wcześniej cały sprzęt musieliśmy organizować sami. Gdy przykładowo chcieliśmy coś wyfrezować, wytoczyć, musieliśmy korzystać z zewnętrznych firm. Teraz, dzięki dostępnemu ProtoLab II, nie jest to konieczne - dodał Sinkiewicz.
PGRacing Team dzieli się na cztery grupy: silnik i układ przeniesienia napędu (nadwozie, podwozie i aerodynamika), elektryka i elektronika, marketing i finanse. W sumie nad projektem pracuje około 20 osób. Zespół działa w ramach koła naukowego "Mechanik" na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa. Opiekunem koła jest dr inż. Bogdan Ściborski.
Bolid studentów z 2018 roku

mJ