• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Test: elektrycznym Mercedesem EQC z Warszawy do Gdyni

Michał Jelionek
14 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ładowanie na stacji MOP Krzyżanów Wschód łączem CCS o mocy 50 kW. Ładowanie na stacji MOP Krzyżanów Wschód łączem CCS o mocy 50 kW.

Autem elektrycznym ze stolicy nad morze? Jeszcze kilka lat temu popukalibyśmy się w głowę i zapytalibyśmy: jakim cudem? Dziś, dzięki coraz większym zasięgom "elektryków" i udostępnionej infrastrukturze, jest to możliwe. Przekonaliśmy się o tym w czwartek, jadąc z Warszawy do Gdyni elektrycznym Mercedesem EQC. Podróż zajęła ponad sześć godzin, ale za to na prąd nie wydaliśmy ani złotówki.



Czy zdecydował(a)byś się na podróż z Trójmiasta do Warszawy autem elektrycznym?

EQC to ponoć Mercedes wśród aut elektrycznych. Do zweryfikowania tej opinii zaprosił nas trójmiejski przedstawiciel marki Mercedes-Benz, dealer BMG Goworowski. Mieliśmy przejechać elektrycznym EQC z Warszawy do Gdyni.

Z propozycji skorzystaliśmy.

Byliśmy ciekawi, jak na trasie, w autostradowych warunkach i niskich temperaturach, spisze się Mercedes na prąd. Prawdopodobnie nikt zimą takiego testu nie przeprowadził. Tym bardziej chcieliśmy go zrobić.

Na wstępie wypada pokrótce przedstawić głównego bohatera tego artykułu, czyli Mercedesa-Benz EQC. Elektryczny SUV został zbudowany na płycie podłogowej modelu GLC. Napędzają go dwie jednostki elektryczne o łącznej mocy 408 KM i 765 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ważący 2,5 tony Mercedes przyspiesza do "setki" w 5,1 sekundy, a prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 180 km/h. Silniki rozmieszczono przy obu osiach, dzięki czemu auto dysponuje napędem na wszystkie koła. Jednostka przy przedniej osi odpowiada za ekonomiczną jazdę, natomiast silnik przy tylnej osi załącza się przy bardziej dynamicznym przemieszczaniu.

Między osiami zainstalowano potężną, ważącą aż 650 kg baterię. To akumulator litowo-jonowy o pojemności 80 kWh. Według informacji producenta auto przy spokojnej, ekonomicznej jeździe jest w stanie przejechać nawet 417 km. Cennik Mercedesa-Benz EQC startuje od kwoty 328 300 zł.

Pora na test.

Start, godz. 10:54


  • Siedziba Mercedes-Benz Polska, Warszawa
  • Do mety: 430 km

Warszawa. EQC przygotowany do jazdy. Warszawa. EQC przygotowany do jazdy.
Spod warszawskiej centrali Mercedes-Benz Polska przy ul. Daimlera 1 wyruszyłem kilka minut przed godz. 11. Przekazano mi EQC z naładowaną do pełna baterią i zasięgiem 250 km. Zapewne zastanawiacie się, dlaczego zasięg jest taki mały? Komputer pokładowy wyliczył go na podstawie wcześniejszego średniego zużycia prądu.

Wyłączyłem klimatyzację, radio pozostało włączone, no i ruszyłem w kierunku Gdyni. Przede mną blisko 430 km jazdy autostradami, najpierw 100-kilometrowym fragmentem A2, a potem A1, i tak naprawdę dwie ładowarki po drodze (tej na MOP Brwinów nie liczę, bo jest zlokalizowana zbyt blisko Warszawy). Ładowarki dostępne są na Niebieskim Szlaku, który rok temu na swoich stacjach przy autostradach uruchomiła Grupa Lotos.

Ładna, słoneczna pogoda oraz niska temperatura oscylująca w granicach 0 stopni Celsjusza - taka aura towarzyszyła mi na trasie. Autostradami starałem się jechać płynnie, nie wlekąc się jedynie na prawym pasie, z równą prędkością w granicach 130-140 km/h. Pamiętając przy tym o oszczędzaniu energii, bez gwałtownych przyspieszeń. Przez większość trasy używałem trybu "maximum range", czyli maksymalnego zasięgu. Tryb mocno pracował przy odzyskiwaniu energii, ale pamiętajmy, że przy autostradowych prędkościach rekuperacja nie jest zbyt skuteczna.

No i właśnie te dwa czynniki, czyli wspomniana już niska temperatura oraz autostradowe prędkości, sprawiły, że zasięg dość szybko się kurczył. Wyruszając z Warszawy, wiedziałem, że pierwsze "tankowanie" czeka mnie po przejechaniu 136 KM, na MOP Krzyżanów Wschód. Do kolejnego punktu ładowania po prostu bym nie dojechał.

Pierwsze ładowanie, godz. 12:11


  • MOP Krzyżanów Wschód
  • Do mety: 295 km

  • Pierwsze ładowanie na MOP Krzyżanów Wschód.
  • Stacja ładująca na Niebieskim Szlaku Grupy Lotos.
Po nieco ponad godzinie i przejechaniu niespełna 140 km zameldowałem się na MOP Krzyżanów Wschód. Stan baterii: 43 proc.

Ładowarki na wybranych stacjach Lotos wyposażone są w cztery złącza: 2 x 50 kW (CHAdeMO i CCS) oraz 2 x 22 kW (Type 2). Mercedes-Benz EQC posiada złącze CCS Type 2 i może być ładowany z mocą nawet 110 kW. Tak szybkich stacji ładujących w Polsce nie ma, a jeśli są... to ze świecą ich szukać. Ja podczas ładowania EQC dysponowałem ponad dwukrotnie mniejszą mocą (do 50 kW), a to i tak przyzwoity wynik.

Niestety, ładowarka na pierwszej stacji nie dała z siebie maksimum, bo bateria doładowała się o 41 proc. w ponad godzinę. Terminal ładował z mocą około 30 kW. Trwało to dość długo, ale jadę dalej.

Drugie ładowanie, godz. 14:44


  • MOP Malankowo Wschód
  • Do mety: 143 km

  • Ładowanie numer dwa - MOP Malankowo Wschód.
  • Stan baterii na początku ładowania.
  • Ładowanie z mocą ponad 50 kWh.
Półtorej godziny później staję na kolejnym przymusowym ładowaniu. To ostatnia szansa na doładowanie baterii na A1. Zatrzymuję się na MOP Malankowo Wschód ze stanem baterii na poziomie 23 proc. Ku mojemu zaskoczeniu na tej stacji ładowanie jest zdecydowanie szybsze. Po godzinie i 15 minutach ładowania stan baterii wskazywał 88 proc.

Mając na uwadze pierwsze, dość długie ładowanie, trochę przeszacowałem czas ładowania na drugiej stacji. Mogłem je skrócić o dobrych 20 minut. Do mety przy salonie BMG Goworowski w Gdyni pozostały 143 km. Miałem całkiem spory zapas baterii, więc pozwoliłem sobie na bardziej dynamiczną jazdę. Tryb "maximum range" przełączyłem na "sport". W ramach testu chwilami prędkościomierz wskazywał 150-160 km/h i, o dziwo, zasięg nie kurczył się dużo szybciej niż w przypadku ekonomicznego trybu.

Meta, godz. 17:10


  • Salon BMG Goworowski, Gdynia

Meta przy nowym salonie BMG Goworowski. Meta przy nowym salonie BMG Goworowski.
Jechało się naprawdę bardzo przyjemnie, ale sielanka skończyła się po zjechaniu z autostrady A1. Godziny szczytu i masa samochodów na obwodnicy mocno mnie spowolniły. Na domiar złego, na samym finiszu, na ul. Chwarznieńskiej utknąłem w korku, w którym straciłem kwadrans. Pod salonem BMG Goworowski przy ul. Łużyckiej 9 zameldowałem się o godz. 17:10.

Podsumowanie testu



Złącze CCS Type 2. Złącze CCS Type 2.
Od momentu wyruszenia spod siedziby Mercedesa w Warszawie do przecięcia linii mety przy gdyńskim salonie minęło 6 godz. i 16 min. Sama jazda zajęła mi 3 godz. 54 min., natomiast na ładowanie straciłem 2 godz. 22 min. Średnie zużycie na 430-kilometrowej trasie wyniosło 33,2 kWh na 100 km, a średnia prędkość to 110 km/h.

Nie był to może najszybszy przejazd samochodem z Warszawy do Gdyni, ale za to darmowy (z wyjątkiem opłaty autostradowej z Nowej Wsi do Rusocina), bo za "tankowanie" prądu nie zapłaciliśmy ani złotówki. Póki co korzystanie ze stacji ładujących na Niebieskim Szlaku Lotosu jest darmowe. Wniosek jest jeden: EQC to świetny samochód, który sprawdzi się w codziennym użytkowaniu - głównie - w warunkach miejskich. Zużycie prądu w mieście na pewno będzie dużo mniejsze niż na autostradzie, a jedno pełne ładowanie pozwoli na korzystanie z auta przez kilka dni. Póki co podróżowanie na dłuższych trasach samochodem elektrycznym jest możliwe, ale wyłącznie dla osób cierpliwych.

Stacje ładujące w Trójmieście


Trójmiejska premiera elektrycznego Mercedesa EQC


37,5 tys. zł dopłaty do auta elektrycznego

Miejsca

Opinie (182) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (6)

    No, nie wiedziałem, że na trasie A1 od Torunia do Gdańska jest przejazd darmowy! Druga sprawa: czas to pieniądz w dzisiejszych czasach. Pozdrawiam

    • 77 11

    • ciekawe kto zapłacił za za ładowanie, prąd pewnie z blyskawicy wzięli.. ... ot durna reklama..

      • 21 2

    • Darmowy przejazd to paliwo (1)

      Ogólnie podróż kosztuje , ale nie było mowy o płatnych autostradach, czy o tym, że musiał zeżreć kotleta po drodze. Trzeba czytać ze zrozumieniem

      • 3 1

      • Toyota d4d

        Jeżeli za ładowanie pojazdu trzeba by było zapłacić to byłoby drożej niż dieslem. Moją toyotą przejadę za te pieniądze trasę s7 Gdynia-Warszawa w dwie strony z włączoną klimatyzacją.

        • 7 1

    • przeczytaj cały artykuł ze zrozumieniem

      to dowiesz się że za darmo z wyjątkiem opłaty autostradowej. Czytaj cały artykuł a nie tylko pobieżnie żeby być pierwszym komentującym.

      • 7 0

    • (1)

      Wydać na mesia 350 tysi i jeździć bez klimy A z Wawki 6 godzin. A co gdyby objazd był na autostradzie w wyniku wypadku jak to nie raz bywa ?

      • 12 0

      • Przy tej prędkości ogrzewanie niewiele wpływa na zasięg

        Mógł sobie spokojnie włączyć :-)

        • 0 0

  • (7)

    To są zabawki dla bogaczy.
    Nikt pracujący za najniższą albo średnią GUSowską, takiego auta nie jest wstanie kupić.
    I nie chodzi mi o markę Mercedes.

    • 82 12

    • Pogoda dla bogaczy (3)

      Ci bogaci dostaną od państwa zwrot części pieniędzy na zakup tych zabawek - jakieś 40 tys. zł.

      • 11 3

      • Na razie nie dostaną

        Coś tam z ustawą nie pykło.

        • 2 1

      • Od państwa?

        Ciekawe od kiedy państwo ma własne pieniądze. Zwyczajnie zabiorą żeby daćw innym miejscu.

        • 8 1

      • i jeszcze się w koszty wrzuci

        • 5 0

    • No i?

      Co taki komentarz wnosi? Artykuł jest o eksploatacji takiego samochodu. Wiadomo, że jak ktoś jest biedny, to nie kupi drogiej rzeczy.

      • 7 5

    • Jaka ekologia !!!??? Przeciez produkcja i utylizacja takiego (1)

      Auta jest jeszcze bardziej szkodliwa dla srodowiska

      • 4 0

      • utylizacja

        już dziś odzyskuje się 80proc baterii. a jeszcze nie ma na to rynku...

        • 1 0

  • Piekny Mercedes. (14)

    Ale elektryki sa idealne do miasta.
    Wylaczenie klimatyzacji? Bez komentarza...
    2x1 godz ladowanie, ale przy zalozeniu, ze nikt sie nie laduje.
    Jesli ktos by sie ladowal i trzeba byloby czekac to ladowanie trwaloby 2x2= 4 godziny.
    Podroz 8 godzin z Wawy to gorzej niz kiedys PKP.

    Piekny Mercedes, ale do miasta.

    • 116 8

    • (1)

      Tylko i wyłącznie miasto do tego codziennie ładowane.

      • 12 0

      • Robisz codziennie 300km po mieście? :-o

        Wzięty taksówkarz?

        • 0 0

    • (4)

      Ha ha ha
      Po co co klima przy 0 stopniach ludziom już pozajaczkowalo sie

      • 5 14

      • (1)

        Nieużywana klima, także zimą, "zarobacza" się.

        • 10 3

        • pytanie brzmi: ile stopni było w aucie?

          Jakieś ogrzewanie musiało być. Chyba, że redaktor w czapce rękawiczkach i z termosem gorącej kawy jechał. Jakby była wiosna i ok 20st C co pewnie zasięg zwiększyłby się. A może skoro może przejechać 430km, to może trzeba było jechać S7...ale pewnie Lotos Niebieska Energia też chciał mieć reklamę.
          Samochód o takich gabarytach do miasta...ja wiem, że można mieć pieniądze i nie mieć na co je wydawać. Pewnie trzeba się też pokazać, ale 300.000 na samochód do miasta?
          Proponuję również nie pisać tekstu w stylu "nie ma takich ładowarek a jak są to...". Wydaje się, że krótkie poszukiwanie w sieci przyniosłoby odpowiedź czy są czy nie są.

          • 5 1

      • Żeby osuszyć powietrze wewnątrz

        • 5 1

      • klima w wozie nie służy tylko do schładzania

        można nią też ogrzewać lub suszyć wnętrze z wilgoci

        • 4 1

    • Myślałem że tankowanie gazu jest dla cierpliwych

      • 9 0

    • SUV do miasta? (1)

      • 4 1

      • a jak worki z kartoflami przewieźć?

        • 3 0

    • (1)

      Zdecydowanie lepiej kupić furę o połowę tańszą, równie mocną i bez ogranicznika, a resztę kasy przeznaczyć na benzynę.

      • 12 0

      • Pojeździj tydzień elektrykiem

        I wtedy pogadamy czy lepiej.

        • 0 0

    • a co złego, że klimatyzacja wyłączona? (1)

      Ja nigdy nie używam, nawet powyżej 40-tu stopni, nie lubię i juź

      po co to komu?

      • 2 6

      • Ja jednak cenię sobie komfort podróżowania...

        Otwórz sobie okno w lecie, w zatłoczonym mieście, albo pojedź 1200 km nad Adriatyk na wakacje, bez klimy, to zmienisz szybko zdanie,

        • 5 0

  • polowa czasu "podrozy" to ladowania (3)

    czy to dobry wynik?

    • 84 2

    • 180km/h to Golf 4 latał 20 lat temu

      • 9 0

    • Nie to nie jest dobry wynik i dopoki auta elektryczne nie beda zasilane ogniwami paliwowymi zamiast wazacymi 600kg bateriami to nie zamierzam nawet takowego ogladac w salonie.

      • 5 0

    • nagonka na ekogaz trwa

      pallad o polowe drozszy od zlota hehe

      • 0 0

  • Krótko (1)

    Dramat. Do zekopnaego w 24h. Hehe

    • 70 3

    • Jadąc S6 100km/h dojechałby w niecałe 4 godziny bez zatrzymywania i ładowania

      Ale jak ktoś lubi przyjemność 140km/h to niestety kosztuje - prąd i czas, w przypadku spaliniaka "tylko" paliwo.

      • 2 1

  • Pendolina 2.30 . (1)

    Brak logiki w zakupie takiego samochodu.
    Cena 400000-500000 utrata wartości po 3 latach 50%.
    Koncern się cieszy jak znajdxie takiego jelenia.

    • 78 8

    • a po 8 latach zlomowanie, bo wymiana baterii nieoplacalna.

      • 5 1

  • Łysy (4)

    300 k za auto? Bo ma paluszki? Hmmmmmm. 1,5 d kosztuje 1/3 ma co prawda 115 KM ale spalanie wg mercedesa to lekko ponad 4l /100. A teraz dolicz za 5-6 lat około ( bo Mercedes) 50k za baterie.....

    • 36 5

    • A co to jest "1,5 d"? (2)

      • 3 0

      • (1)

        To jest dieselek Mercedesa od Renaulta.

        • 10 0

        • Mam taki w Dacii i jest super.

          • 8 2

    • batetia

      bateria kosztuje akurat 2x tyle co piszesz, ale teraz bo narazie rynek jest taki. później będą dużo tańsze. a te pięć sześć lat to skąd wziąłeś? baterie degradują się szybko kiedy ładuje się je bardzo szybko w bardzo gorącym klimacie i to jeszcze z chłodzeniem pasywnym, u nas to nie grozi z ani jednego ani drugiego ani trzeciego powodu :) więcej optymizmu

      • 1 0

  • Polecam!

    nio.cn

    • 1 12

  • Popełnił wykroczenie drogowe i chwali się tym

    w artykule. Jak ma być dobrze w tym kraju...
    Następnym razem moze w ramach testu pobij motorniczego w tramwaju. Będzie temat na artykuł w trojmiasto.pl.

    Przejazd nie był za darmo, tylko po prostu redaktor za niego nie zapłacił. Koszt amortyzacji Merca za pół miliona to nie w kij dmuchał.

    • 59 19

  • Redaktorze, osiem godzin, to nie sześć (3)

    Spod warszawskiej centrali Mercedes-Benz Polska przy ul. Daimlera 1 wyruszyłem kilka minut przed godz. 11.
    Pod salonem BMG Goworowski przy ul. Łużyckiej 9 zameldowałem się o godz. 17:10.

    Ale co tam, zaufaj mi, jestem redaktorem.
    :)

    • 15 31

    • Od 11 do 17 jest jednak 6 nie 8
      Chyba że się myle hehe

      • 22 0

    • Noo 6 to nie 8 :) wracaj do podstawówki, bo chyba z matematyką się nie polubiłeś :)

      • 8 0

    • Zastanawiam się skąd 10 plusów pod twoim postem :) możecie sobie piątkę zbić

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest TPMS?

 

Najczęściej czytane