• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

UX - zwinny crossover od Lexusa

Michał Jelionek
6 maja 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Lexus UX - to pierwszy w 30-letniej historii japońskiej marki kompaktowy crossover. Lexus UX - to pierwszy w 30-letniej historii japońskiej marki kompaktowy crossover.

Rodzina SUV-ów Lexusa powiększyła się o kompaktowego crossovera. To zupełna nowość w gamie japońskiego producenta, którą mieliśmy okazję przetestować. Cennik Lexusa UX otwiera kwota 139 900 zł.



Lexus stosunkowo późno zdecydował się wprowadzić na rynek kompaktowego crossovera. Japończycy - pomimo drobnego spóźnienia - liczą, że zawojują bardzo mocno obsadzony segment. UX o klienta powalczy z takimi modelami, jak Mercedes-Benz GLA, Audi Q3, Volvo XC40, BMW X1 i X2, Mini Countryman czy Jaguar E-Pace. Lista imponująca, nie ma łatwo, ale UX ma coś, czym może wiele ugrać.

Oficjalna trójmiejska premiera UX-a miała miejsce podczas październikowego wydarzenia w Starym Maneżu. Teraz, gdy nowy crossover już na dobre wjechał do salonu Lexus Trójmiasto, postanowiliśmy wziąć go pod lupę.

  • Auto mierzy 4495 mm długości.
  • Nowy Lexus UX
  • Nowy Lexus UX
Zacznijmy od dwóch istotnych faktów na temat konstrukcji UX-a. Po pierwsze, auto zostało zbudowane na platformie GA-C, na której wcześniej powstała Toyota C-HR. Z tą drobną różnicą, że konstrukcja nadwozia UX-a została dodatkowo usztywniona. W tym celu Japończycy zastosowali laserowe spawania i dodatkowe rozpórki.

Po drugie, UX może pochwalić się najniżej usytuowanym środkiem ciężkości w segmencie kompaktowych crossoverów. Znajduje się 60 cm nad drogą. Dzięki takiemu zabiegowi, przy obniżonej pozycji fotela kierowcy możemy poczuć się jak "za kółkiem" standardowego kompaktu. A to przekłada się na jeszcze lepszą kontrolę nad autem.

Trójmiejskie salony samochodowe


Ostre cięcia - to wyróżnia stylistykę nowego Lexusa UX. Ostre cięcia - to wyróżnia stylistykę nowego Lexusa UX.
Od kilku dobrych lat dynamiczna stylistyka Lexusów wyróżnia się na drogach przepełnionych europejskimi modelami. Ostre linie i wyraziste przetłoczenia - to już swego rodzaju wizytówka Lexusa, dzięki którym japońska marka zaskarbiła sobie sympatię klientów na Starym Kontynencie. Oczywiście w przypadku UX-a nie mogło być inaczej - stylistyka jest jego bardzo mocną stroną.

Pas przedni raczej niczym nas nie zaskakuje. Widać w nim sporo inspiracji wyglądem dwóch pozostałych SUV-ów Lexusa - NX i RX. Ciekawie dzieje się za to z tyłu auta. Wszystko za sprawą pasa świetlnego biegnącego przez całą szerokość. Charakterystyczne narożniki świateł zostały uformowane w kształcie "płetw" - nie jest to jedynie zabieg estetyczny, bo lampy mają pełnić rolę swego rodzaju spojlera poprawiającego docisk przy większych prędkościach. W oczy rzucają się także pokaźne nadkola, które z kolei mają za zadanie poprawiać stabilność crossovera w zakrętach.

Lexus ES: hybrydowa elegancja


  • Nowy Lexus UX
  • Nowy Lexus UX
Nowy Lexus ma 4495 mm długości, 1845 mm szerokości i 1540 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2640 mm. Bagażnik niestety nie należy od największych. W wersji przednionapędowej pomieści 320 litrów (283 litry w 4x4).

A jak jest z tą przestronnością w kabinie auta? Na brak wolnej przestrzeni na pewno nie będą narzekać osoby zasiadające w pierwszym rzędzie. Nieco gorzej sytuacja wygląda na tylnej kanapie. Wyżsi pasażerowie odczują dyskomfort nad głowami.

Japończycy przyzwyczaili nas do solidności wykonania kabin swoich aut. I rzeczywiście, wnętrze UX-a zostało bardzo starannie "uszyte". Sama kompozycja elementów wykończenia jest dobrze znana z innych modeli Lexusa. Sporym plusem jest mały panel do obsługi multimediów, który umieszczono przy podłokietniku. Dzięki temu kierowca ma wszystko pod ręką, a sama obsługa jest intuicyjna. Bardzo dobre rozwiązanie.

Uwaga! Mini Countryman pod napięciem


  • Solidnie wykończone wnętrze Lexusa UX.
  • Nowy Lexus UX
  • Nowy Lexus UX
  • Nowy Lexus UX
Moim zdaniem największym minusem tego samochodu jest wolnossący "benzyniak" o pojemności 2 litrów i mocy 171 KM (205 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Mam wrażenie, że trochę na siłę został dodany do oferty silnikowej UX-a. Na całe szczęście w ofercie jest jeszcze alternatywa w postaci napędu hybrydowego 250h. I to właśnie UX z tym napędem ma zawojować rynek. Jeśli zatem planujecie zakup crossovera Lexusa - wybierzcie hybrydę. Różnica w cenie przy bazowej konfiguracji wynosi 13 tys. zł. Lepiej dopłacić i potem nie żałować. Zresztą, jazdy testowe wszystko zweryfikują.

Dodam tylko, że silnik benzynowy do "setki" rozpędza się w 9,2 s, a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Jednostka współpracuje z automatyczną, bezstopniową przekładnią direct-shift CVT, moment obrotowy przekazywany jest na przednią oś (w wersji hybrydowej dostępny jest napęd na wszystkie koła).

Volvo V60 CC: kombi na każdą drogę


  • Wygodny i praktyczny panel do sterowania multimediami.
  • Nowy Lexus UX
  • Nowy Lexus UX
  • Nowy Lexus UX
Bez wątpienia sporym atutem UX-a są właściwości jezdne. Ten crossover jest naprawdę zwinny, słucha się kierowcy. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a przy tylnej osi układ wielowahaczowy. Samo prowadzenie jest precyzyjne i komfortowe. Elastyczne zawieszenie bardzo efektywnie tłumi nierówności.

Cennik Lexusa UX z silnikiem benzynowym w bazowej wersji Elegance otwiera kwota 139 900 zł. Hybrydowa wersja 250h to wydatek rzędu co najmniej 166 tys. zł.

Auto do jazd testowych użyczył dealer Lexus Trójmiasto.

Cennik UX-a otwiera kwota 139 900 zł. Cennik UX-a otwiera kwota 139 900 zł.

Miejsca

Opinie (42) 1 zablokowana

  • jak mazda3 (6)

    kto to kupuje ? dla kogo są przeznaczone takie auta ?

    • 9 14

    • (2)

      Dla ciebie nie.
      Bo są nowe i dużo kosztują.
      Zawsze jest vw b5

      • 10 4

      • znasz tylko b5? (1)

        • 2 2

        • jest jeszcze b4, ale już mało ich...

          • 3 1

    • Dla ludzi, których na nie stać.

      • 2 3

    • Ludzie co mają kasę i często zmieniają auta (1)

      Nawet jak auto okazuje się nie do końca trafione to się po 2 latach i tak nowe bierze w leasing.
      Mi osobiście żadne crossovery nie pasują bo są za wysokie i złe się prowadzą a do tego nie są za szybkie na autostradzie. Te same silniki a vmax o 25-30km/h wolniej niż sedan czy coupe.

      • 4 1

      • No faktycznie, takie istotne to fau makz, masz wtedy świadomość że możesz złamać ograniczenie na autostradzie o 80km/h zamiast o 60km/h.

        • 2 1

  • Lampy pełnia rolę spoilera i poprawia to docisk auta??? (1)

    No nie wierzę....

    • 5 7

    • Tylko skad w tym samochodzie wziac te "wieksze predkosci"?

      • 0 0

  • Większego grilla nie dało rady wepchnąć? (1)

    Wyjątkowo pokraczny ten Lexus, najbrzydszy SUV dostępny obecnie na rynku

    • 10 12

    • Fakt.
      Przód - masakra dla oczu.
      Reszta przeciętna, ale do przyjęcia - gdyby nie te plastikowe "nadkola" rodem z Dacii :D

      Chyba brakuje prawdziwych projektantów na rynku.

      • 7 0

  • Tęsknię za Lexusem z lat 90 (2)

    Ponadczasowa, wyważona linia i elegancja bez zbędnych ozdób.
    A dziś? Oczy pieką....

    • 19 5

    • (1)

      Ja tęsknię za sobą z lat 90tych

      • 14 1

      • Każdy ma jakieś tęsknoty

        A ja za Izabelą z tamtych lat... w taki mrok, w taki chłód... w ciszę bezkresną !

        • 9 0

  • (2)

    Lexus Trójmiasto, a tablica GKA, ciekawe... :)

    • 5 5

    • Trojmiasto: Kartuzy, Koscierzyna, Starogard.

      • 1 0

    • taki "target"

      Za takimi tablicami będą głównie jeździć

      • 0 0

  • (1)

    To zdanie do poprawki: "Dodam tylko, że silnik benzynowy do "setki" rozpędza się w 9,2 s, a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h". Nie silnik rozpędza się, a auto w którym pracuje ów silnik.

    • 8 1

    • ... Skoro silnik jest w rozpedzajacym sie aucie to wraz z nim sie rozpedza.... ;))))

      • 2 0

  • I te plastikowe nadkola ..... (1)

    • 5 1

    • bieda wersja haha

      • 5 0

  • Zero (5)

    Brzydal z masakryczną skrzynią cvt !!!

    • 11 3

    • (4)

      co jest złego z CVT? Pewnie się naczytałeś, że wyje.

      • 2 4

      • (3)

        a nie wyje?

        • 5 1

        • u mnie nie wyje

          • 0 0

        • (1)

          skrzynia nie wyje. Wyje silnik jak kierowca jest Januszem wciskającym gaz w podłogę bez powodu.

          • 0 0

          • A jak wciska, bo ma powod to nie wyje?

            • 0 0

  • (4)

    "A do tego dochodzi to irytujące "wycie". Nie polecam."
    To niech się redaktor nauczy jeździć ze skrzynią CVT, a nie deptać gaz w podłogę i narzekać.

    • 8 6

    • Znaczy ma zapomniec o wyprzedzaniu, bo Lexus ma wyjaca skrzynie i g.niane wyciszenie? (3)

      To moze niech Toyota/Lexus naucza sie wreszcie wkladac inne skrzynie do hybrid?

      Mieli sporo lat zeby to opanowac a tkwia w rozwiazaniach z czasow pierwszego Priusa.

      • 9 1

      • (2)

        Nie wyje skrzynia tylko silnik przez wysokie obroty. A auto z CVT dobre przyspiesza gdy nie wciska się jak dekiel gazu w podłogę.

        • 2 0

        • W przypadku tego samochodu nie przyspiesza dobrze. (1)

          • 0 0

          • 80-120 km/h = 6.7 sek

            Rakieta klasy premium.

            • 0 0

  • "słucha się kierowcy"

    To zupełnie tak samo jak moja Panda, gdzie ja chcę - tam ona jedzie.

    • 11 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbyła się pierwsza edycja Monster X Tour w Polsce?

 

Najczęściej czytane