stat

Volvo XC60 dostępne z miękką hybrydą

9 marca 2020, 7:00

Hybrydyzacja i elektryfikacja gamy modelowej Volvo trwa w najlepsze. Od niedawna w ofercie trójmiejskiego przedstawiciela szwedzkiej marki, dealera Volvo Drywa, dostępne są tzw. miękkie hybrydy. Jednym z pierwszych modeli, który otrzymał nowy układ napędowy, jest model XC60.



Zacznijmy od wyjaśnienia zasady działania miękkiej hybrydy w samochodach marki Volvo. Układ Mild Hybrid (mHEV) działa przy wykorzystaniu zarówno silnika spalinowego, jak i elektrycznego. Pierwsze skrzypce odgrywa jednostka spalinowa, natomiast silnik elektryczny pomaga głównie w momentach, w których pobór paliwa jest największy - przy ruszaniu i przyspieszeniu. Miękka hybryda wykorzystywana jest także do zasilania urządzeń pokładowych, jak chociażby wspomaganie kierownicy, klimatyzacji czy systemu multimedialnego.

Istotnym elementem układu mHEV jest umieszczony pod bagażnikiem akumulator litowo-jonowy podłączony do 48-woltowej instalacji elektrycznej. Jego zadaniem jest magazynowanie energii odzyskanej podczas hamowania, a następnie wykorzystanie jej do wspomagania silnika spalinowego.

Taki zabieg ma na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, upłynnienie jazdy, dostarczenie większej mocy oraz zwiększenie oszczędności paliwa. Odpowiada za to moduł ISG, który zastąpił konwencjonalny alternator i rozrusznik.

W gamie Volvo wszystkie odmiany miękkiej hybrydy będą oznaczane literką "B" (z ang. brake recovery, który oznacza możliwość odzyskiwania energii z hamowania). Pierwszymi modelami Volvo, w których oferowany jest układ miękkiej hybrydy, są XC90 i XC60. I to właśnie na przykładzie Volvo XC60 B5 przybliżymy wam specyfikę mHEV. Co ciekawe, B5 to oznaczenie miękkiej hybrydy zarówno z silnikiem wysokoprężnym, jak i benzynowym. Egzemplarz demonstracyjny należący do firmy Volvo Drywa został wyposażony w 2-litrową, czterocylindrową jednostkę benzynową o mocy 250 KM, którą wspomaga silnik elektryczny generujący dodatkowe 14 KM. Maksymalny moment obrotowy w tym aucie wynosi 390 Nm.

264-konna hybryda oferuje naprawdę świetne osiągi, kulturę pracy, elastyczność i dynamikę. XC60 na osiągniecie "setki" potrzebuje 6,9 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 220 km/h. Wsparcie silnika elektrycznego jest odczuwalne, szczególnie podczas gwałtownego przyspieszenia, gdy dosłownie jesteśmy wciskani w fotel. Układ został zestrojony z bardzo precyzyjnym ośmiobiegowym automatem Geartronic, który dzięki współpracy z jednostką elektryczną działa jeszcze płynniej, natomiast moment obrotowy w Volvo XC60 B5 przekazywany jest na wszystkie koła.

Płynnie działa także układ start/stop - dzięki modułowi ISG uruchomienie silnika jest w zasadzie nieodczuwalne. 48-woltowa instalacja jest w stanie samodzielnie zainicjować początkowy ruch auta. Istotną funkcją jest także szybsze wyłączanie silnika spalinowego. W XC60 mHEV dzieje się to już w trakcie hamowania, a nie dopiero gdy samochód się zatrzyma.

Inżynierowie Volvo wprowadzili zmiany w aż 80 proc. dotychczasowych komponentów napędu. Trzecia generacja silników z serii Drive-E, oprócz tego, że emituje mniej dwutlenku węgla, otrzymała szereg unowocześnień mających na celu zmniejszenie wibracji i oporów wewnętrznych. A to z kolei przekłada się na zdecydowanie cichszą pracę silnika. Odczuwalne jest to podczas jazdy. Przy autostradowych prędkościach w kabinie panuje błoga cisza, dzięki której można swobodnie porozmawiać z pasażerami albo posłuchać muzyki wybrzmiewającej z kapitalnej jakości systemu audio marki Harman/Kardon.

Jazda tym samochodem to ogromna frajda. XC60 dosłownie płynie po drodze. Świetnie dostrojone zawieszenie sprawia, że na pokładzie SUV-a jest niezwykle komfortowo.

Cennik Volvo XC60 z układem miękkiej hybrydy B5, który bazuje na silniku benzynowym, startuje od kwoty 208 850 zł (wersja wyposażenia Momentum). Trójmiejski przedstawiciel marki Volvo, firma Drywa, zaprasza do swojego salonu zlokalizowanego w Gdańsku przy ul. Kartuskiej 410.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł