- 1 Pod prąd uciekał przed policją (250 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (311 opinii)
- 3 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (125 opinii)
- 4 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (30 opinii)
- 5 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (322 opinie)
- 6 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (14 opinii)
W Trójmieście powstanie mobilna stacja tankowania LNG
Na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni powstanie mobilna stacja służąca do tankowania skroplonego biogazu (bio-LNG) lub gazu ziemnego (LNG). Pojazd powstanie w Trójmieście w połowie przyszłego roku.
Pod pojęciem stacji tankowania "na kółkach" kryje się innowacyjny pojazd o masie dopuszczalnej wynoszącej do 3,5 tony. Mobilny punkt umożliwi zastosowanie LNG jako alternatywnego źródła energii na większą skalę, poprzez sprzedaż i dostarczenie małych ilości paliwa lokalnym, detalicznym odbiorcom, m.in. w transporcie publicznym, małym jednostkom pływającym, zakładom produkcyjnym czy biurowcom.
Stacja zostanie zbudowana w połowie przyszłego roku na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Aktualnie paliwa LNG i bio-LNG transportowane są potężnymi statkami, a następnie klasycznymi cysternami przeznaczonymi do przewożenia ciekłego gazu ziemnego. Mobilna stacja ma zmienić system dystrybucji LNG. Dzięki niej niewielkie ilości skroplonego bio-LNG lub LNG (do kilkuset litrów) będą mogły być transportowane od wytwórcy - bezpośrednio z biogazowni, która ma skraplarnię, lub ze stacji tankowania - do lokalnego odbiorcy.
- To absolutna nowość na rynku dystrybucji ciekłego metanu jako alternatywnego źródła energii. W pojeździe o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony zostanie zastosowany pojemnik kriogeniczny nowej generacji (bezpróżniowy). Powstanie mobilna stacja tankowania skroplonego metanu o temperaturze -163 stopni Celsjusza, powstałego z gazu ziemnego (LNG) lub biogazu (bio-LNG) - wyjaśnia Paweł Warszycki z Hanzeatyckiego Instytutu Przedsiębiorczości i Rozwoju Regionalnego przy Uniwersytecie w Rostocku.
Czytaj także:
Pływający terminal gazowy na akwenach gdańskiego portu
Dzięki innowacyjnej stacji uwolniony zostanie potencjał LNG dla części rynku, która do tej pory nie miała możliwości korzystania z tego źródła energii.
Przetarg na stworzenie pojazdu do dystrybucji paliw LNG wygrało konsorcjum dwóch firm - Baltic Engineering Flare GmbH oraz Ferdinand Schultz Nachfolger Fahrzeugbau GmbH. Właścicielem stacji będzie Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, jednakże będzie ona wykorzystywana w szerokim zakresie jako prototyp służący demonstracji możliwości technicznych. Prototyp mobilnej stacji tankowania paliw LNG ma powstać do końca czerwca 2022 roku.
Mobilna stacja będzie nie tylko innowacyjną i funkcjonalną formą dostarczania niskoemisyjnego, alternatywnego źródła energii, ale przyczyni się także do realizacji strategii energetycznej Polski, która zakłada m.in. wzrost udziału Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) we wszystkich sektorach gospodarki, a także gazu w miksie energetycznym (do 17-33 proc. w 2030 roku).
Projekt jest realizowany przez ośmiu partnerów z Polski, Niemiec i Litwy, w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020. Mobilna stacja tankowania paliw LNG to jedna z czterech pilotażowych inwestycji powstających w ramach projektu.
Czytaj także:
Litr gazu za ponad 3 zł. Ceny paliw szaleją
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-10-06 19:40
Łatwo nie będzie (4)
Kiedyś remontowa lng systems wraz z Lotosem miała wybudować stałą stację tankowania LNG przy obwodnicy, ale po śmierci prezesa Soyki plany się zmieniły i firma LNG upada. Do tego projektu wystarczy izolowany zbiornik ze stacją bunkrowania, ale musi mieć on atesty i certyfikaty np. adr, tdt, pimotu i inne, a to potrwa dłużej niż 2 lata.
- 16 0
-
2021-10-07 00:44
Nie wystarczy izolowany zbiornik. (2)
LNG w temperaturze -160C będzie się ogrzewał i rozprężał.
- 5 1
-
2021-10-07 12:34
Boil-off to nie problem
To zalezy od tego, jak dobrze jest zbiornik izolowany. Po drugie Boil-off to nie problem - jest kilka rozwiazan dla tego problemu.
- 2 0
-
2021-10-07 10:56
Skrót myślowy.
Po to właśnie buduje się zbiornik dwu płaszczowy i izoluje między płaszczami np. perlitem aby tego uniknąć.
- 1 0
-
2021-10-06 20:31
dłużej tylko kto bedzie z tego korzystał?
- 5 0
-
2021-10-07 11:02
Nic nowego (1)
Na litwie pływający terminal jest już od conajmniej 10 lat. Prosciej jest wyczarterowiać statek i postawić go na redzie niż budować ża grubę pieniądze terminale. Niestety na takie pomysły nie wpadają u nas
- 4 1
-
2021-10-09 18:11
Litwa
Ma już dawno tego FSRU na własność.
- 1 1
-
2021-10-07 10:42
Gazowiec na zdjęciu
To myślałem że zamówimy wreszcie swoje gazowce zamiast bogacić inne nacje (a szczególnie jedną z południa Europy).
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.