Z prawem jazdy kat. B poprowadzisz również motocykl

30 lipca 2014 (artykuł sprzed 7 lat)
Michał Jelionek

Posiadasz prawo jazdy kat. B od przynajmniej 3 lat? - Będziesz mógł pełnoprawnie, bez wcześniejszych szkoleń i egzaminów przesiąść się na motocykl o pojemności nie przekraczającej 125 cm sześc. W połowie lipca prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o kierujących pojazdami z dnia 26 czerwca br. Nowe przepisy wejdą w życie 24 sierpnia.



Dotychczasowe prawo jazdy kat. B uprawniało do kierowania samochodami o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t (z wyjątkiem autobusów i motocykli). Bez dodatkowych egzaminów kierowcy mogli poruszać się motorowerami i skuterami o maksymalnej pojemności skokowej 50 cm sześc.

Po zatwierdzeniu nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami prawo jazdy kat. B będzie upoważniało do prowadzenia motocyklem o pojemności nie większej niż 125 cm sześc. Zakupiony jednoślad musi spełnić jeszcze dwa wymogi: maksymalna dopuszczalna moc jednostki to 11 kW (około 15 KM), a stosunek mocy do masy własnej nie może przekroczyć 0,1 kW/kg. Przepisy dotyczą zarówno jednośladów z automatyczną, jak i manualną skrzynią biegów.

- Nowe przepisy to niezły pomysł. Osobiście jednak uważam, że liczba "świeżych" motocyklistów nie wzrośnie w zatrważającym tempie. Z doświadczenia wiem, że osoby przymierzające się do przygody z motocyklem wybierają jednoślady o większych pojemnościach skokowych, aniżeli 125 cm sześc. - wyjaśnia Dariusz Tarnowski, właściciel szkoły jazdy Vektra.

Nowe przepisy budzą skrajne opinie. Pewne jest, że na ulicach - kosztem aut osobowych - pojawi się więcej motocyklistów. A co za tym idzie - zwiększy się przepustowość dróg i dostępność wolnych miejsc parkingowych w centrach miast. To spory plus.

Lista trójmiejskich salonów motocyklowych

Niestety, są również minusy. Dopuszczenie niedoświadczonych kierowców do poruszania się motocyklem bez wcześniejszych szkoleń i egzaminów wiąże się ze sporym ryzykiem zwiększenia częstotliwości niebezpiecznych incydentów drogowych.

- Podczas kursu na prawo jazdy zdecydowana większość motocyklistów popełnia błędy kończące się wywrotką. Zmiana przepisów sprawi, że etap nauki przeniesie się na ulice. Spodziewam się - niestety - drastycznych zmian w statystykach wypadków z udziałem motocyklistów - tłumaczy Łukasz, motocyklista.

- W zasadzie nie widzę minusów nowych przepisów. Uważam, że pojemność silnika zupełnie nie wpływa na poziom bezpieczeństwa na drodze. Plusem zmian jest fakt, że skutery o wyższej pojemności nie będą blokowały prawego pasa - zdradza Daniel, pasjonat jednośladów.

Czy zatem wprowadzone przez Senat zmiany okażą się strzałem w dziesiątkę, a może kompletnym niewypałem?

Początkowo zmiany miały objąć jedynie motocykle z automatyczną przekładnią, czyli skutery o pojemności skokowej do 125 cm sześc. Uznano jednak, że byłoby to swego rodzaju faworyzowanie producentów tejże grupy jednośladów. Dzięki nałożonym poprawkom automatycznie zwiększyła się gama dostępnych modeli. Posiadacze prawa jazdy kat. B mogą "przebierać" w ofertach takich marek, jak m.in.: Honda, Yamaha, Junak, Romet, Benyco, Zipp czy KTM.

- Zmiana przepisów to świetna wiadomość. Z całą pewnością zwiększy się popyt na motocykle z tej grupy pojemnościowej. Co ciekawe, bardzo często o tego typu jednoślady dopytują małżeństwa, które planują zamienić auto na motocykle. A dla kierujących to same korzyści: unikanie korków czy zaoszczędzanie na paliwie - dodaje właścicielka salonu Motor Serwis.
Co myślisz o poszerzeniu uprawnień osób posiadających prawo jazdy kat. B?
65%

Doskonała wiadomość, większa ilość motocykli na drogach to większa przepustowość

6%

Nie wiem, nie interesuje mnie to

29%

To bardzo zły pomysł, na drogach pojawi się więcej "jeźdźców bez głowy"

zakończona

łącznie głosów: 568

Opinie (111) 2 zablokowane

  • 125 cm3 to nie motocykl !! (11)

    nie obrażajcie motocyklistów ...

    • 18 155

    • Odezwał się dawca. (1)

      • 29 11

      • Odezwał się katol.

        • 2 11

    • Dobra, dobra (2)

      na 125 też można przydzwonić poważnie. Zaczną się akcję.

      • 25 2

      • na rowerze też można, albo na rolkach (1)

        • 9 4

        • a jak zdolny pieszy to i na równym chodniku się wyłoży.

          • 11 2

    • oczywiscie ze nie, bo to akwarium

      • 9 2

    • Czyli WSK'a to nie motocykl? (4)

      • 20 0

      • dokładnie, to nie jest motocykl (3)

        • 0 11

        • Cholera... (2)

          w takim razie całe życie na skuterze, a ja się głupi łudziłem że to motocykl.

          • 5 1

          • I na ten nie motocykl WSK,WFM,OSA potrzebowałeś kat A (1)

            125 cm sześc wystarczy żeby się zabić

            • 3 2

            • Od przewlekłej głupoty też można zginąć.

              • 1 1

  • (10)

    Hmm. Jakiś czas temu w TV omawiana była propozycja wprowadzenia zmian w ustawie o kierujących pojazdami i jestem pewien, że zmiany dotyczyły wyłącznie pojazdów z automatyczną skrzynią biegów. Ostateczna wersja ustawy została zmieniona pod tym kątem czy mamy w artykule babola ?

    • 8 32

    • Przeczytaj coś więcej niż tytuł

      a potem pisz o namierzonych przez siebie babolach szerloku.

      • 26 1

    • W artukule w tym miejscu nie ma babola. (6)

      Ustawa została zmieniona aby polskie firmy m. in. Romet i Junak mogły włączyć sie do gry.
      Jest natomiast babol w zdaniu:
      "Bez dodatkowych egzaminów kierowcy mogli poruszać się motorowerami i skuterami o

      Ustawa została zmieniona aby polskie firmy m. in. Romet i Junak mogły włączyć sie do gry.
      Jest natomiast babol w zdaniu:
      "Bez dodatkowych egzaminów kierowcy mogli poruszać się motorowerami i skuterami o maksymalnej pojemności skokowej 50 cm sześc"
      Skuter o pojemności skokowej 50 to też motorower.

      Prawidłowe zdanie mogłoby brzmieć:
      "Bez dodatkowych egzaminów kierowcy mogli poruszać się motorowerami czyli jednośladami o maksymalnej pojemności skokowej do 50 cm sześciennych"

      • 12 0

      • (5)

        JUnak polską firmą? Może adres polski, ale moto chińskie...

        • 7 0

        • (2)

          Składany w Polsce, gwarancja realizowana w Polsce. Lepiej kupić już taki niż całkiem Chiński.

          • 12 3

          • romet składa w polsce, junak to całość z chin (1)

            • 6 1

            • a mi się wydawało ze junak produkowany jest w korei

              • 0 3

        • fff

          Koreański a nie chiński a to kolosalna różnica korea jestz 20 lat przed chińskimi rączkami przykład to samsung kia itp.

          • 2 1

        • Historia!

          Junak był polską firmą... Fabryka w Szczecinie i te sprawy, po polskich drogach wciąż jeżdżą polskie, 50letnie Junaki

          • 3 1

    • :0

      zmieniono

      • 6 0

    • czytaj ze zrozumieniem

      • 0 0

  • Sensowna nowelizacja ustawy (6)

    125 jest bezpieczniejsza i sprawniejsza w ruchu miejskim niz skuterki 50. Na takim motorku bedzie można szybko i w miarę komfortowo dojechać do pracy.
    Cieszy, że ustawodawca rozszerza prawa obywateli i czasem pozwala im brać odpowiedzialność za siebie.

    • 76 7

    • (3)

      Ale, czy obywatele będą umieli tą odpowiedzialność za siebie wziąć?

      • 5 7

      • taaak, bo po 20h kursu od razu ogarniają motocykl (2)

        ale jak kupią sobie sami to "bedzie aramagiedon panie"

        • 9 1

        • (1)

          Są jednak o 20h bardziej doświadczeni. Nie chcę dramatyzować. Ja tylko zadaję pytania;)

          • 2 1

          • Od zadawania pytań to ja tu jestem.

            • 4 0

    • (1)

      Nie do końca jestem przekonany, ponieważ technika jazdy motocyklem znacząco różni się od prowadzenia samochodu. Tyle dobrego, że będą to osoby (przynajmniej teoretycznie) znające przepisy ruchu drogowego a nie, jak to było ze skuterami "na dowód".

      • 7 0

      • Technika jazdy się całkowicie różni, ale nie jest to coś bardzo skomplikowanego, w końcu to i tak tylko rower z silnikiem.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.