• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inżynieria Mechaniczna i Okrętowa na Politechnice Gdańskiej. Powstaje nowy wydział

Wioleta Stolarska
23 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Budynek Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa powstał w 1978 r. Niedługo zyska nową elewację.
  • Wydział Mechaniczny należy do największych wydziałów Politechniki Gdańskiej.

Politechnika Gdańska chce wspierać rozwój branży morskiej i tworzy nowy Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętowej. Powstanie on w ramach integracji dwóch wydziałów funkcjonujących dotychczas osobno: Mechanicznego oraz Oceanotechniki i Okrętownictwa. O tej zmianie mówiono już od dawna, pełna integracja nastąpi najwcześniej jesienią 2021 r.



Podniesienie kompetencji i możliwości badawczych naukowców, podwyższenie poziomu kształcenia, a także chęć wyjścia naprzeciw obecnym trendom w branży morskiej zdecydowały o utworzeniu na Politechnice Gdańskiej Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętowej.

O idei zintegrowania Wydziału MechanicznegoWydziałem Oceanotechniki i Okrętownictwa mówiono od dłuższego czasu. Działalność naukowa, badawcza i dydaktyczna obydwu wydziałów od dawna były do siebie zbliżone, a jak przekonuje uczelnia - pierwsze, wewnętrzne analizy wskazywały, że ich połączenie mogłoby przynieść korzyści zarówno samej uczelni, jak również pomorskiej gospodarce.

Czytaj też: Odpowiedni kierunek szansą na wyższą pensję? Sprawdzamy zarobki po studiach

Pozytywna opinia zielonym światłem



Drobiazgową analizę struktury i efektów dotychczasowej pracy wydziałów OiO i WM zlecono pod koniec ub. roku niezależnemu zespołowi audytorskiemu pod przewodnictwem prof. Piotra DoerfferaInstytutu Maszyn Przepływowych PAN. Jej wynik potwierdził, że zintegrowanie wydziałów jest zasadne, pozytywnie zaopiniowała je również Rada Uczelni. Następnie uchwałę w tej sprawie przegłosowano na posiedzeniu senatu PG na początku lipca (stosunkiem głosów 29:6, z czego 29 głosów na "tak" i 6 na "nie").

Tym samym, od 1 stycznia 2021 r., rozpocznie się integracja organizacyjna wydziałów, a kolejnym krokiem będzie połączenie strukturalne, które umożliwi kształcenie kadr i prowadzenie badań naukowych na nowym wydziale: Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG.

Czytaj też: Nowe szaty gmachu Politechniki Gdańskiej

PG chce wspierać rozwój branży morskiej



Jak przekonują przedstawiciele uczelni, potrzeba zintegrowania wydziałów wynika m.in. z tego, że PG chce brać aktywny udział w wieloaspektowym rozwoju branży morskiej - jednej z najbardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi przemysłu. Tymczasem pozycja wydziału OiO na tej płaszczyźnie w ostatnich latach stopniowo słabła.

Jeszcze w czasach powojennych wydział ten kształcił doskonale przygotowane kadry i prowadził innowacyjne badania naukowe. Po przemianach ustrojowych i problemach, z jakimi zmagał się cały przemysł morski w Polsce (m.in. likwidacja stoczni w Gdyni i Gdańsku), na rynku ostały się jednak głównie mniejsze zakłady stoczniowe. Zaczęło brakować pracy dla ekspertów, a wielu naukowców odeszło w tym czasie na emeryturę. Trudności z odtworzeniem kadr ciągnęły się przez kolejne lata, a równolegle spadała też liczba zleceń dla wydziału od podmiotów zewnętrznych, co powodowało z kolei zmniejszenie jego aktywności naukowo-przemysłowej i stopniowy spadek tzw. kategoryzacji.

Czytaj też: Najlepsze pomorskie uczelnie w rankingu "Perspektyw"

Zdaniem władz uczelni połączenie umożliwi jednak stworzenie nowej, silnej jednostki naukowo-badawczej i dydaktycznej przy wykorzystaniu istniejących zasobów.

- Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa może stać się jednym z filarów Politechniki Gdańskiej, łącząc kompetencje naukowców obydwu wydziałów z aparaturą badawczą i nowymi możliwościami rozwoju - mówi prof. Krzysztof Wilde, rektor PG. - Dzięki ukierunkowaniu prac naukowych i dydaktyki na nowym wydziale na takie obszary, jak budowa i remonty nabrzeży portowych, nowoczesnych statków i innych jednostek nawodnych, a także morskich elektrowni wiatrowych, będziemy odgrywać jeszcze większą rolę w rozwijaniu gospodarki morskiej w Polsce - dodaje.
  • Integracja pozwoli m.in. na wymianę kompetencji i doświadczeń poszczególnych zespołów naukowych, a także korzystanie ze wspólnych zasobów infrastrukturalnych.

Nowe możliwości dla naukowców



Dzięki utworzeniu Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa (WIMiO) PG uzyska szereg kolejnych możliwości, które wpiszą się przy tym w realizację ministerialnego programu IDUB - "Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza" (jesienią ub. roku PG otrzymała w nim status "uczelni badawczej" jako najwyżej sklasyfikowana uczelnia techniczna w Polsce).

Integracja pozwoli m.in. na wymianę kompetencji i doświadczeń poszczególnych zespołów naukowych, a także korzystanie ze wspólnych zasobów infrastrukturalnych (na wydz. OiO znajduje się np. aparatura o dużo większej skali i możliwościach badawczych), co przełoży się z kolei na sprawniejsze pozyskiwanie grantów, otwieranie nowych projektów badawczych i zwiększenie liczby publikacji naukowych. Wspólne działania ułatwią też zatrudnianie przez uczelnię uznanych nauczycieli akademickich z innych ośrodków naukowych (również zagranicznych) oraz pozyskiwanie najzdolniejszych maturzystów.

Nowy wydział będzie też zbliżony wielkością do wiodących wydziałów PG, co pozwoli na uporządkowanie struktury całej uczelni.

Szkoły wyższe w Trójmieście


Połączenie wydziałów - co oznacza dla studentów?



Planowane zmiany dotyczą przede wszystkim działalności naukowo-badawczej wydziałów i nie będą miały przełożenia na ofertę dydaktyczną. Studenci WM i OiO nadal będą się uczyć na tych samych kierunkach, będą mieli te same przedmioty, a nawet te same sale wykładowe. Programy studiów również pozostaną w tym samym kształcie co dotychczas, a jedyną zmianą będzie - począwszy od pierwszych obron prac dyplomowych w 2021 r. - wpis na dyplomie ukończenia studiów, gdzie znajdzie się nazwa nowego wydziału. Te same zasady dotyczą również przyszłych studentów PG, którzy naukę rozpoczną w październiku br.

Programy kształcenia na obydwu wydziałach będą mogły być jednak rozwijane w przyszłości na zasadach interdyscyplinarnej współpracy. Już teraz uzupełniają się na kilku kluczowych polach, m.in. w naukach z zakresu termodynamiki, mechaniki czy konstrukcji maszyn, a wydziały prowadzą też wspólny kierunek (energetyka). Wzajemna korelacja na nowym wydziale pozwoli jednak na podniesienie jakości kształcenia, a także na otwarcie w przyszłości nowych kierunków studiów. Zwiększy też możliwości międzynarodowych wymian studenckich.

Jak przekonują przedstawiciele uczelni, dzięki usytuowaniu PG w bezpośrednim sąsiedztwie morza i dużych, znaczących portów morskich w Gdańsku i Gdyni, stabilnie zarządzany Wydział IMiO może stać się ważnym graczem na mapie europejskich wydziałów mechaniczno-okrętowych, przygotowujących wieloaspektowo wykształcone i wykwalifikowane kadry dla dynamicznie rozwijającej się branży morskiej.

Miejsca

Opinie (61) 2 zablokowane

  • No wreszcie! (3)

    Ta zmiana powinna nastąpić już lata temu. Dobry prognostyk dla przyszłych studentów, którzy chcieliby uczyć się technologii morskich.

    • 25 16

    • nie możecie powiedzieć o co naprawdę chodzi? (2)

      • 12 3

      • (1)

        o finansowanie i zrucenie tych obowiązków z rządu na smaorządy ... kaska misiu kaska dojna zmiana nie lubi inteligencji bo słabo sie ją kontroluje

        • 0 1

        • za tę kasę...

          to ta "inteligencja" będzie stała słupka i ogonem merdała...
          Problem w tym, że z tego środowiska niewielu ludzi jest przydatnych do czegokolwiek. Więc idą na "dziwne" układy, gdzie swoją "inteligencję" oddają partykularnym interesom.
          UG jest tego jaskrawym przykladem.

          • 0 0

  • (4)

    Nowy wydział= nowe studentki. W październiku biore ajfona i lece na podryw do ałtsajdera!

    • 18 22

    • Wyciskam pryszcze, robię się na bostwo i lecę, szanuje się więc za darmo do kabiny z byle kim nie chodzę, musi być bogaty, w sumie ajfon już przemówił do mojego serca więc będzie kierunek kabina !

      • 13 1

    • Uczelnie Ci się pomyliły

      • 5 1

    • (1)

      Autsajder właśnie jest wyburzany

      • 2 0

      • Nieeeeeee!!!!!

        • 1 0

  • A kiedy Inrzenierja Kosmiczna powstanie ja się pytam (5)

    jest Agencja Kosmiczna a nie ma Wydziału Kosmicznego???? To jak my na tego MArsa polecimy ze szwagrem? Muskowi nie zapłacę

    • 23 9

    • Chłopie, tu Witek wędkarz, pamiętasz mnie bo tydzień temu żem ci pomógł suma wyłowić, co sum się okazał wrzuconym do kanału odkurzaczem. Słuchaj uważnie, bo rakieta i misja na Marsa to myślę, że jest do ogarnięcia. Na podwórku przy oficynie za moją kamienicą stoją 3 pralki wyrzucone na śmietnik w tym jedna frania. Do tego Heniek spod 3ki będzie chciał złomować swojego golfa 3kę, bo nawet szyby i plastiki mają już korozję(xD),takzę budulec już mamy załatwiony. Pralka "frania" po sąsiedzie miała modyfikację z trybem turbo i radio aktywno-odpornym na jego skarpety i gacie robocze, więc jak dobrze się pokombinuje i dorobi do niej silnik odrzutowy z 4 suszarek i dobrze poskleja, to myślę, że da radę wynieść rakiete poza atmosferę ziemską. Moja córa w ałtsajderze poznała jakiegoś Łukaszka co konczy robić inżyniera, on czesto jakies dziwne proszki wciąga i ma zawsze głowę pewną pomysłow, jak córa go poprosi to myśle ze bedzie inżynierem tego projektu. Wiec załatwione!

      • 8 0

    • Kierunek Technologie Kosmiczne i Satelitarne (1)

      jest prowadzony na PG od 2017 roku.

      • 7 1

      • i co?

        zrobili już rakietę czy nadal modelują optymalne rozwiązania?

        • 1 0

    • Kosmis

      Jest kierunek Technologie Kosmiczne i Satelitarne

      • 0 0

    • Nie rozumiem, po co ta szydera.

      Masz kompleks, że Polska nic nie znaczy w badaniach kosmosu?
      Uważasz, że to nie dla nas i niemożliwe?

      Bez odpowiednio wykwalifikowanych ludzi - na pewno.
      Dlatego warto kształcić.
      Dzisiejsi studenci będą aktywni zawodowo przez następne pół wieku. W tym czasie technika kosmiczna może stać się czymś tak oczywistym, jak dzisiejsza elektronika.

      • 0 0

  • MGR (2)

    A kadr jak nie ma, tak i nie będzie.

    • 20 2

    • A skad maja byc

      jak polski przemysl zlikwidowano? Dzialow R&D praktycznie nie ma.

      • 2 1

    • Doktor

      Ja aplikowalem w 2017, ale mnie nie wzieli. Widocznie maja za duzo chetnych.

      • 1 0

  • Brawo. To teraz "konkurencja" z oliwy musi założyć Wydział Nanoinżynierii promów hiper-kosmicznych ... (1)

    • 25 2

    • ..ze specjalnością "pracownik administracji kosmicznej"

      • 8 0

  • obecny Rektor (4)

    prof. Wilde, zapewniał w trakcie swojej pierwszej kampanii, że wydziałów nie połączy. Skąd tak radykalna zmiana?

    • 25 4

    • Nie połączy ETI i WEiA, a połączenie okrętowego i mechanicznego wstrzyma. Widocznie już ma dość wstrzymywania :-)

      • 12 2

    • Niestety, pomieszałeś fakty (2)

      Cytat z programu wyborczego rektora prof. Wildego:

      "Wstrzymam połączenie Wydziału Mechanicznego i Wydziału OiO do końca obecnej kadencji i odstąpię od planów łączenia wydziałów ETI i EiA, które w tym momencie nie mają racjonalnego uzasadnienia ".

      Sprawdzamy, potem komentujemy :-)))

      • 10 2

      • (1)

        czyli wychodzi na to, że wstrzymywał niepotrzebnie

        • 2 1

        • cale szczescie w koncu popuscil

          • 5 3

  • Fabryka bezrobotnych (15)

    Niestety ale OiO i Mech to Syberia jeśli chodzi o podejście zarówno do inżynierii jak i dydaktyki. Studiowałem tam przez 7 semestrów (inżynierka) ale dopiero kończąc magisterkę we Francji dowiedziałem się co ja tak na prawdę studiuje(sic!). Profesorowie zamiast dokształcać się i gonić zachód to z braku wiedzy skupiają się na gnębieniu studentów i walce z włączeniem projektora ;)

    • 50 15

    • (7)

      jak możesz takie rzeczy wypisywać, PG to uczelnia badawcza dodatkowo sklasyfikowana na pierwszym miejscu wśród uczelni technicznych
      może jeszcze napiszesz, że profesorowie zajmują się zarabianiem???

      • 8 13

      • (5)

        Dziele się swoim doświadczeniem. Ty masz prawo mieć inne i też je wygłosić. Zabraniając mi wypisywać takie rzeczy pokazujesz tylko braki w umiejętności prowadzenia dialogu ;)

        • 7 5

        • (3)

          chyba nie zrozumiałeś ironii
          przez grzeczność nie napiszę czego brak wykazałeś :)

          • 6 5

          • nie wyszło Ci (2)

            to ironizowanie...

            • 3 0

            • (1)

              to tylko Twoja opinia, że nie wyszło i masz do niej prawo,
              oceniając czy mi coś wyszło czy nie pokazujesz braki w akceptacji :)

              to oczywiście kolejna ironia :)

              nie wiem czy łapiesz, ale ja się z Tobą generalnie zgadzam, PG zatrzymała się gdzieś na poziomie łodzi wikingów, beton profesorski kompletnie tego nie łapie niestety i co gorsza wychowuje kolejne pokolenia sobie podobnych

              • 0 0

              • "pokazujesz braki w akceptacji"

                kiepska psychologia wstydu.
                To nie jest ocena, to jest sprzężenie zwrotne. Opinia, czy ci To pasuje lub nie. I nad opinią nalezy się zastanowić.
                Ten "profesorski beton" budował seryjnie statki rybackie dla Kanady (nie tylko dla Rosji), duże jednostki 100-200k DWT dla Norwegii czy Brazylii, ro-ro, kontenerowce, promy pasażerkie dla Szwedów, gazowce i chemikaliowce. Zbudował największą stocznię w Europie (w sąsiednim mieście) oraz dwie fabryki okrętowych napędów.
                Bez komputerów może ale skutecznie.
                Nie zawsze wychodziło ale nie dlatego przegrali, bo nie mieli wiedzy i umiejętności.
                Przegrali ze sprzedajnymi cieniarzami, którzy woleli brać prowizje od armatorów i banków zamiast konkurować na rynku. Niektórzy z twórców tego przemysłu są jeszcze na uczelni ale fakt, powoli odchodzą. Zastępuje ich chałupnictwo nad Martwą Wisłą. Dostrzegasz różnicę?
                I nie tobie ich oceniać, bo nic w życiu nie zrobiłeś a na dodatek myślisz, że to z nieba spada a głupcy nie potrafią się schylić.
                Smutna prawda jest taka, że przemysł budują nie tylko inżynierowie ale również pieniądz i polityka. A skoro łatwiej się dorobić na budownictwie albo politycznym celebrity, to po co się ładować w wieloletnie i ryzykowne przedsięwzięcia związane z budową statków?

                I jeszcze zależeć w tym od inżynierów?!

                • 1 0

        • wszystko jest kwestią podejścia samego studenta - uczelnia to nie miejsce gdzie wlewa się wiedze w studenckie glowy ale miejsce gdzie daje się studentowi możliwość zdobycia wiedzy ... konsultacje, sympozja ... wszystko zalezy od tego jak bardzo ci zależy/kwestia twojej woli i celu który sobie postawiłeś ... jednak z perspektywy wielu lat widzę że człowiek jest za głupi w tym wieku by mieć tego świadomoścć... zupelnie co innego w głowie ...mimo to da sie wyłuskać z absolwentów tych co mieli chęć do nauki i maja chęć do pracy

          • 8 4

      • a tak nie jest?

        Co innego kratki w excelu dla centralnego kolegi-klasyfikatora a co innego realne działania i możliwości.
        Chwała Erasmusowi i Unii!!!
        Bo otwiera ludziom oczy... I pozwala zagłosować... nogami.
        Unia to nie tylko granty i profity. To również konkurencja.
        O głowy studentów

        • 5 3

    • No to sam sobie odpowiedziałeś (2)

      Nowy wydział powstaje po to, żeby się wzmocnić i żeby podobne opinie jak Twoja już się za kilka lat nie pojawiały. To chyba dobrze?

      • 6 4

      • Kto kogo ma wzmocnić

        WOiO na indeksie szangchajskim w tamtym roku było na 50 pozycji a WM
        ?

        • 7 1

      • Połączenie

        Najpierw należy dokonać weryfikacji osiągnięć pracowników naukowych, ilość publikacji, prowadzone badania. Bez tego nic się nie zmieni. Gwiazdorów w jednym i drugim wydziale nie brakuje. Chcecie mieć kadrę na wysokim poziomie? Czy pensja młodych pracowników pozwala się im zająć tylko nauką. Jak często odbywa się kontrola zajęć? Jeżeli nie będzie rzetelnej oceny pracownika to nadal będzie jak dotychczas

        • 5 0

    • Dobre sobie (2)

      Nie żle Ciebie wykształcili skoro magisterke zrobiłeś we Francji. Takj kiepski wydział a tu masz jaki geniusz wyszedł. Może dlatego że Cię na WOiO gonił to dlatego tam skończyłeś

      • 9 4

      • (1)

        Studia to raptem wykłady+cwiczenia/laborki. Na prawdę myślisz, że w magiczny sposób profesorowie wbijają Ci wiedzę do głowy? Gdyny tak było to każdy student podzieliłby mój los a tak nie było. Poświęcałem swój wolny czas na naukę i to pozwoliło mi studiować na zagranicznej uczelni, na pewno z niewielką pomocą kadry kształcącej ( trafiłem na dwie wybitne jednostki).

        • 9 4

        • to jeszcze napisz na kogo, żeby wiadomo było do kogo się pchać na zajęcia...

          • 0 1

    • Ciekawe spostrzeżenie... zgodzę się z Tobą, że poziom nauczania jest daleko w tyle w porównaniu z innymi krajami lepiej rozwiniętymi, ale przesadzasz, że to fabryka bezrobotnych. Jestem absolwentem Wydziału Mechanicznego i wszyscy moi znajomi (absolwenci) pracują, a nawet więcej, ich zarobki znacznie przewyższają średnią krajową.

      • 4 2

  • Fuzja Wydziałów MT i IO (3)

    Smutna konieczność niestety. Zglobalizowana gospodarka morska przenosi produkcję okrętową do Azji na całego. Inżynierów z tej specjalistycznej branży w EU potrzeba coraz mniej. Osobny Wydział na PG od dawna nie jest potrzebny. Inżynierowie okrętowi mogą się kształcić na tzw. "kierunku" nowego Wydziału. Nie ma co płakać, tylko trzeba reformować się.

    • 25 4

    • Już nie, a my w ciągłym bezwładzie ciągniemy komunały...

      Chińczycy przejęli/wynajęli niemieckie stocznie dla... swojej floty wycieczkowców operujących na Morzu Północnym i Atlantyku. Floty, która w tych stoczniach powstanie.
      I jakoś im się to opłaca...

      • 3 1

    • WOiO (1)

      Wydział niepotrzebny a wszyscy absolwenci mają pracę, dobre sobie. Podobno nowym dziekanem będzie ten co wysmolił opracowanie czyli Doerfer. Taka mała ustawka. Zobaczymy już niedługo. Problem chyba jest zupełnie inny. Ludziom nie chce się pracować. Nie publikują nie przychodzą do pracy, nie piszą doktoratów.

      • 4 0

      • Doerffer

        Nie pracuje na PG tylko w PAN

        • 0 0

  • A po co nam specjaliści od okrętów skoro nie mamy stoczni?! (3)

    Czyżby za nasze pieniądze będą kształcone kadry dla niemieckich zakładów?

    • 24 25

    • a Ty żyjesz w tym regionie (1)

      Czy jak, ze takie pytania zadajesz?

      • 4 5

      • on z radomia gdzie stocznie pis obiecał

        • 2 4

    • Mamy stocznie. Crist , Remontowa i pelno malych. Mamy pelno biur projektowych i nie tylko zagranicznych. Przemysl okretowy ma sie dobrze w Trojmiescie. Chwilowo przezcovid moga byc zawirowania, ale one sa wszedzie w Europie teraz w branzy stoczniowej

      • 2 3

  • inżynieria , naukowcy, politechnika (2)

    a w sprawie dostępu do komunikacji publicznej - betony.
    A mogło by być tak nowocześnie z tramwajem w ul. Siedlickiej, przejeżdżającym przez campus - jak w wielu światowych metropoliach.

    • 9 15

    • w żadnej światowej metropoli nie puszcza się ruchu przez środek campusu

      • 11 3

    • "tramwajem w ul. Siedlickiej"

      To żadna nowoczesność, szczególnie w kontekście początku i końca tej hipotetycznej linii. Również w kontekście tradycyjnej, szynowej technologii.
      Bardzo zły pomysł, forsowany przez UM.
      Drogi, intruzywny i z niewielką wartością dodaną.

      • 6 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Science Cafe. Przyszłość zapisana w genach? Epigenetyka w skali

20 zł
wykład, sesja naukowa, warsztaty

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Która roślina posiada podziemną łodygę?

 

Najczęściej czytane