stat

Laboratorium wirtualnych szkoleń na drony

7 stycznia 2020

Firma Airborn z siedzibą w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym kilka lat temu zapoczątkowała wirtualną szkołę latania dronami. Projekt i stosowana od dłuższego czasu platforma szkoleniowa została z czasem uzupełniona o system wirtualnych spotkań i wideokonferencji AIRROOM, pozwalający na szkolenie na żywo oraz o dedykowaną aplikację mobilną na systemy Android i iOS.



Mózg ludzki ma ograniczoną zdolność do świadomego i jednoczesnego przetwarzania informacji w danym czasie. Naturalnym staje się fakt, że w trakcie nauki nowych czynności dążymy do jak najszybszej ich automatyzacji, by z czasem uczynić je odruchami nabytymi. Ta prosta cecha naszego mózgu dotyczy co prawda także innych zwierząt, jednak to człowiek wyróżnia się wśród pozostałych gatunków tym, że udoskonala nie tylko sam proces poznawczy, ale także stosowane przez niego narzędzia.

Airborn, czyli nowoczesne szkolenia dronowe



Współczesne tempo rozwoju sprawiło, że nie tylko nasze indywidualne predyspozycje są odpowiedzialne za efektywną i sprawną naukę, ale także nowoczesne procesy dydaktyczne, jak i narzędzia służące do ich sprawnego przeprowadzania. Dlatego też obserwowany na co dzień już proces digitalizacji (urządzeń, interfejsów, procesów, obróbki danych, systemów sterowania) jest naturalnym pierwszym krokiem do dalszej automatyzacji i usprawniania szkoleń, w tym także szkoleń dronowych.

- Analiza Piramidy skuteczności nauki, która najtrafniej definiuje nie tylko sposoby nabywania wiedzy, ale także poziom ich skuteczności, nie pozostawia złudzeń, iż nauczanie poprzez doświadczanie stało się najszybszą oraz najskuteczniejszą metodą edukacji. Tradycyjne materiały szkoleniowe, zwerbalizowane do formy dźwiękowej lub zapisane w postaci tekstu, to tak naprawdę metawiedza, stanowiąca jedynie opis danej umiejętności, bowiem nie da się przecież nauczyć chodzenia z poradnika pt. "Nauka chodzenia w weekend", podobnie jak nie da się nauczyć latać dronami bez szkolenia praktycznego z samego latania - mówi Grzegorz Herzberg z Airborn.
Dlatego tak rewolucyjne w branży dronowej stało się zastosowanie najnowszej technologii VR (Virtual Reality). Za jej pomocą metawiedza może zostać zapisana także w sposób niewerbalny w postaci algorytmów zaimplementowanych poprzez system szkoleń, zrozumiałych zarówno dla osoby uczącej się, jak i komputera. Otwiera to tym samym drogę do wirtualnego szkolenia praktycznego.

Zdobędziesz umiejętności, z którymi bez trudu zdasz egzamin



- Prowadzone przez nasz zespół badania nad tymi technologiami otwierają nowe ścieżki nauczania i uczenia się. Zastosowanie technologii VR pozwoli wzmocnić współpracę uczniów, a także ich umiejętności psychomotoryczne i poznawcze. Budowany przez nasz zespół system rzeczywistości wirtualnej obejmuje sprzęt i oprogramowanie, które odzwierciedla wrażenia sensoryczne odbierane przez kursantów w rzeczywistym świecie. Ludzie i komputery nie mówią tym samym językiem, więc system VR działa jako tłumacz lub pośrednik między nimi, zapewniając zgodność wirtualnych obiektów i działania z rzeczywistością oraz z zadanymi ćwiczeniami - podkreśla dr Henryk Olszewski, patron i współtwórca projektu "Virtual drone training Labs" .
Dzięki ponad pięcioletniej praktyce w szkoleniach operatorów UAV specjaliści w Airborn nauczyli się kształtować i rozwijać umiejętności sterowania dronami, które są pozytywnie weryfikowane w trakcie egzaminów państwowych.

- Zauważyliśmy, iż sukces na egzaminach państwowych naszych kursantów przynosi tak naprawdę opanowanie ćwiczeń głównych, składających się z kilkudziesięciu cząstkowych ćwiczeń pomocniczych. Podzieliliśmy je wszystkie na cztery stopnie trudności, przyjmując za kryterium podziału liczbę kanałów sterownia niezbędnych do wykonania ćwiczenia (1,2, 3 i 4-kanałowe). Co za tym idzie, należy dostrzec, że każde z tych składowych ćwiczeń pomocniczych jest opisane jako lista warunków brzegowych zawierających parametry poprawnie nabytej umiejętności. Mając tak przygotowane warunki, jesteśmy je w stanie zalgorytmizować i zaimplementować w kodzie systemu szkoleniowego i nauczyć komputer automatycznego rozpoznawania błędów oraz korygowania ich w języku zrozumiałym dla osoby szkolonej - mówi Grzegorz Herzberg.
Powyższy proces nauki sterowania w zakresie lotów VLOS jest fundamentem do dalszego udoskonalania szkoleń w branży dronowej. Szkolenie na dalszym etapie, np. w zakresie lotów BVLOS, jest już bardziej skomplikowane, ponieważ loty te stanowią nie tylko system podstawowych umiejętności nabytych, ale także zbiór procesów intelektualnych opartych o wiedzę, w którym sterowanie stanowi jedynie jeden z elementów całego procesu zwanego krótko pilotażem. Zdaniem Grzegorza Herzberga kolejnym zbliżającym się etapem w rozwoju tej dynamicznej branży BSP jest zautomatyzowanie całego procesu szkolenia poprzez zastosowanie sztucznej inteligencji oraz rozwiązań "game based training", co będzie stanowiło kolejne wyzwanie całego zespołu inżynierów oraz inwestorów projektu w składzie: dr Henryk Olszewski, Grzegorz Herzberg, Patryk Redziński, Maciej Sieradzki, Jerzy Kopaczewski, Hanna Rudy.

Zapisz się na kurs! Airborn zaprasza do wspólnej nauki i zabawy



Miłośnicy technologii VR dla dronów oraz ci, którzy interesują się szkoleniami na drony, znajdą mnóstwo ciekawych informacji związanych z tą tematyką na blogu Airborn.

- Osoby zainteresowane technologią VR, projektem drone learning labs, sztuczną inteligencją, platformami e-learningowymi, lataniem w trybie FPV, a także wszystkie osoby, które chcą nabyć wiedzę poprzez doświadczanie w świecie rzeczywistym oraz wirtualnym - zapraszamy do wspólnej nauki oraz zabawy w trakcie "szkolenia na start" . Ze szczegółami dotyczącymi tego kilkugodzinnego szkolenia można zapoznać się na naszej stronie internetowej - zachęca Grzegorz Herzberg.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł