stat

Licealiści pomogą w zdalnej nauce. "Razem będzie łatwiej"

31 marca 2020, 8:00
Wioleta Stolarska
Najnowszy artukuł na ten temat

Powoli otwierają się trójmiejskie puby i kluby, choć na nowych zasadach

Nauka zdalna to od kilku tygodni wyzwanie zarówno dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Nie jest łatwo, bo najmłodsi nie zawsze poradzą sobie z zadaniem z matematyki bez wsparcia, a rodzice przecież nie są nauczycielami. Rozwiązaniem może być stworzenie tandemów "liceum-podstawówka", dlatego właśnie powstał projekt "FreeClass" (3CLASS) - to pomysł nauczycieli, uczniów i absolwentów gdyńskiej "Trójki".



- Dzieci często sobie nie radzą z samodzielną nauką, bo są dziećmi. Nie wiedzą, jak zrobić zadanie z matematyki, nie rozumieją polecenia z angielskiego, nie potrafią zorganizować warsztatu pracy i wolą grać w Minecrafta. Rodzice z kolei nie są nauczycielami. Nie znają angielskiego, w ich czasach matematyki uczono inaczej. I są zmęczeni po całym dniu pracy, strapieni recesją, zatroskani o zdrowie dziadków - mówi Olga Wrońska, nauczycielka języka francuskiego i hiszpańskiego oraz inicjatorka i koordynatorka licznych projektów edukacyjnych dla uczniów III Liceum Ogólnokształcącego im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni.
Jak przekonuje, z nauką zdalną jedni radzą sobie lepiej, inni gorzej. Wiele osób jednak obawia się, że zdalne nauczanie pogłębi rozwarstwienie społeczne i doprowadzi do wykluczenia z nauczania całych grup.

- Niechętnie uczące się dzieci, w tym dzieci z różnymi trudnościami, zrażą się do nauki jeszcze bardziej. Tzw. zagrożeni ósmoklasiści gorzej wypadną na decydującym o dalszej drodze edukacyjnej teście. I nie pomogą tu pogróżki umęczonych rodziców, wspólne ślęczenie na WSIPnecie po 10 godzinach w pracy i w stresie. Są nauczyciele 2.0. Są też tacy, których frustracja się pogłębi, a wypalenie zawodowe stanie się faktem - przekonuje.

Koronawirus w Trójmieście - wszystkie informacje


Jak pomóc uczniom, rodzicom i nauczycielom?



Rozwiązaniem w tej kryzysowej sytuacji może być współpraca - tandemy liceum-podstawówka.

- Licealiści oraz absolwenci pomogą uczniom z podstawówek online. Nie tylko w nauce i lekcjach, ale dzieląc się pasjami, inspirując i np. rozmawiając w obcym języku. To również duże wsparcie dla rodziców i nauczycieli w obsłudze narzędzi IT. Naszą pomocą chcemy objąć uczniów SP nr 34 w Gdyni i SP w Wicku. Tylu, ilu damy radę. Nasze rozwiązanie skierowane jest też do nauczycieli liceów, którzy uważają, że ich uczniowie mogą pomóc - przekonują nauczyciele i uczniowie z III LO w Gdyni.
W ten sposób powstała platforma wsparcia edukacyjnego online "FreeClass". Jak to działa? Wystarczy wypełnić formularz kontaktowy, wpisując zagadnienie, preferowany czas i kanał komunikacyjny. Wtedy zgłasza się licealista-wolontariusz, który pomoże.

PRZEWODNIK dla rodziców, nauczycieli i uczniów - pdf

Do akcji mogą przyłączyć się też inne szkoły średnie.

Jak przekonują inicjatorzy projektu, dzięki akcji licealiści mają szanse zweryfikować swoją wiedzę i rozwinąć dodatkowe kompetencje, dzieci ze szkół podstawowych w terminie zrealizują podstawę programową, zyskają świeże podejście do nauki szkolnej (starszy kolega może być bardziej inspirujący niż nauczyciel) czy wyjście poza materiał szkolny (licealiści i absolwenci podzielą się pasjami, pokażą w praktyce możliwości i ścieżki rozwoju).

- Wzrosną kompetencje nauczycieli w cyfrowej edukacji, a rodzice będą mieli jedno zmartwienie mniej - przekonują autorzy projektu.
Czytaj też: Zdalna szkoła w praktyce. "Są chęci, chociaż materiału jest dużo"

Pierwsze miejsce w hackathonie HACK CRISIS: Tech for Good



Projekt gdyńskich licealistów i nauczycieli z III LO został już doceniony. Pomysł został zgłoszony do adresowanego głównie do programistów konkursu - charytatywnego hackathonu "HackCrisis: Tech for Good", którego celem było stworzenie rozwiązań informatycznych mogących pomóc w walce z pandemią koronawirusa.

W ciągu sześciu dni uczestnicy zgłosili w sumie 189 pomysłów w trzech kategoriach: izolacja, fakty i dane oraz edukacja. Pracowało nad nimi 1,8 tys. osób.

Platforma wsparcia edukacyjnego online "FreeClass" zwyciężyła w kategorii "edukacja" i zdobyła nagrodę w wysokości 20 tys. złotych ufundowaną przez Kancelarię Premiera RP. Twórcy projektu przeznaczą nagrodę m.in. na zakup drukarek 3D, które wykorzystają do produkcji środków ochronnych dla polskich szpitali.

Czytaj też: Zdalna edukacja nauką dla dzieci i egzaminem dla rodziców

W kategorii "fakty i dane" zwyciężył projekt Covid Genomics, którego celem jest wsparcie jednostek służby zdrowia i rządów w przewidywaniu mutacji wirusa. Rozwiązanie pomaga opracować skuteczne szczepionki za pomocą analizy genomu przez modelowanie matematyczne i uczenie maszynowe.

Trzecią kategorią była "izolacja", w której zwyciężył projekt "Mama teraz pracuje" - autorzy stworzyli aplikację z kompleksową ofertą zajęć pozalekcyjnych, łączącą edukatorów i rodziców. Jej celem jest pomoc w utrzymaniu aktywności dzieci, nie zabierając jednocześnie czasu opiekunom.
Ile czasu dziennie poświęcasz na domową naukę z dzieckiem?
25%

mniej niż godzinę

10%

godzinę

14%

dwie godziny

51%

kilka godzin

zakończona

łącznie głosów: 80