stat

Ósmoklasiści spróbują swoich sił na próbnym egzaminie

22 listopada 2018 (artykuł sprzed 1 roku)
Wioleta Stolarska

Od kilku miesięcy spędza sen z powiek uczniom i ich rodzicom - egzamin ósmoklasisty, od którego wyników zależy, czy uczeń dostanie się do wybranej szkoły średniej. Wątpliwości dotyczą głównie poziomu trudności i nadmiaru materiału do opanowania. Już w grudniu ósmoklasiści będą mogli zobaczyć, co czeka ich w przyszłym roku. Sprawdziliśmy, jak w trójmiejskich szkołach wyglądają przygotowania do próbnego sprawdzianu wiedzy.



Próbny egzamin ósmoklasisty przygotowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną odbędzie się od 18 do 20 grudnia br. Przeprowadzenie sprawdzianu przez szkołę jest dobrowolne, ale właściwie wszystkie placówki deklarują, że przystąpią do niego.

Centralna Komisja Egzaminacyjna oraz okręgowe komisje egzaminacyjne udostępnią materiały do przeprowadzenia w szkole próbnego egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, matematyki oraz języków obcych nowożytnych (angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego). Materiały obejmą zarówno arkusze w wersji standardowej, jak i te dostosowane do potrzeb uczniów niepełnosprawnych. O terminie pobrania materiałów dyrektorzy szkół będą powiadomieni przez dyrektorów OKE.

- Oceny prac dokonają nauczyciele macierzystej szkoły na podstawie szczegółowych zasad oceniania rozwiązań zadań, które również zostaną przekazane szkołom. Próbny egzamin ósmoklasisty powinien być przeprowadzany wyłącznie w celu informacyjnym zaznajomienia uczniów z formułą egzaminu, formatem arkuszy, pracą z kartą odpowiedzi w czasie przeznaczonym na rozwiązanie zadań na egzaminie oraz diagnostycznym, czyli zidentyfikowania wiadomości i umiejętności, które dany uczeń opanował już w stopniu zadowalającym, oraz wiadomości i umiejętności, które wymagają jeszcze doskonalenia - informuje dr Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Jak podkreśla, Centralna Komisja Egzaminacyjna uważa za nieuzasadnione wystawianie ocen cząstkowych na podstawie uzyskanych przez danego ucznia wyników egzaminu próbnego z poszczególnych przedmiotów.

Czytaj też: Egzamin ósmoklasisty. Jak będzie wyglądał i czy trzeba się martwić?

Egzamin z prawdziwego zdarzenia



Większość trójmiejskich szkół chce, żeby próbny egzamin jak najbardziej przypominał ten, do którego uczniowie przystąpią w kwietniu. Chodzi o wyznaczenie odpowiednich sal, godziny rozpoczęcia pracy z arkuszem egzaminacyjnym, samodzielne rozwiązywanie zadań przez uczniów, zaznaczanie odpowiedzi na karcie.

- To dla nich pierwszy poważny egzamin, w dodatku jako pierwsi do niego przystąpią, dlatego chcemy wykorzystać ten próbny test, żeby mogli oswoić się z atmosferą. Będzie on wyglądał jak prawdziwy egzamin z kodowaniem kart i losowaniem miejsc na sali - podkreśla Eliza Zaborowska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Gdyni.
- U nas niestety nie ma warunków, żeby stworzyć taką przestrzeń, jak będzie w kwietniu dla ósmoklasistów, ale oczywiście będą wyznaczone konkretne klasy, komisje, przełożymy część zajęć - mówi Agnieszka Lichter, zastępca dyrektora Szkoły Podstawowej nr 1 w Gdańsku.
Zorganizowanie próbnego egzaminu jest dla szkół jednak sporym przedsięwzięciem, szczególnie dla tych, w których jest kilka klas ósmych.

- Mamy w szkole 125 ósmoklasistów, dostaniemy dostęp do arkuszy, ale to my musimy im je przygotować, wydrukować i złożyć, każdy ma po kilkanaście stron, a to są aż trzy przedmioty. Jednak najważniejsze jest to, żeby mieli szansę sprawdzić swoje możliwości, dlatego musimy przystąpić do próbnego egzaminu - dodaje Zaborowska.
Czytaj też: "Moje dziecko jest ofiarą pomysłów kolejnych ministrów"

Próbują swoich sił



Dla uczniów będzie to zupełnie nowa sytuacja, bo przystąpią do egzaminu po ośmiu latach nauki, a nie jak ich koledzy z gimnazjów - po dziewięciu. Dlatego tak ważne jest dla nich przygotowanie. Egzamin budzi przerażenie zarówno wśród uczniów, jak i ich rodziców. Wątpliwości dotyczą głównie poziomu trudności, czy tego właśnie, jak będzie wyglądał. Nauczyciele przestrzegają, że przez skumulowanie materiału może być bardzo trudny. Dlatego niektóre szkoły decydują się na kilkukrotne sprawdzenie wiedzy swoich uczniów i przeprowadzenie dodatkowych egzaminów próbnych.

- W tym tygodniu uczniowie przystąpili do egzaminu próbnego przygotowanego przez wydawnictwo, ale do grudniowego oczywiście też zamierzamy przystąpić. Oswajają się w ten sposób z tym, co ich czeka, próbują swoich sił i wiedzą, co muszą jeszcze poprawić - przekonuje Mirosław Michalski, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 42 w Gdańsku.
- Grudniowy egzamin będzie oficjalnie pierwszym próbnym sprawdzianem dla naszych uczniów, ale na zajęciach realizują podobne zadania. Do kwietnia planujemy przeprowadzić jeszcze jeden próbny egzamin - mówi Alicja Bajduszewska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 26 w Gdyni.
Podkreśla jednak, że wyniki egzaminów w żaden sposób nie zaważą na ocenach uczniów i nie będą wpisywane do dzienników. W niektórych szkołach jednak o tym, czy uczniowie otrzymają ocenę z próbnego sprawdzianu decydują nauczyciele.

- Jeśli na przykład nauczyciel ma taką umowę z uczniami, że zamiast pracy klasowej dostaną oni ocenę z egzaminu, to już jest ich decyzja - dodaje Michalski.

Czytaj też: MEN: Reformę edukacji przeprowadzimy zgodnie z planem

Arkusze do ściągnięcia dla uczniów



Przeprowadzenie próbnego egzaminu ósmoklasisty jest dobrowolne, dlatego uczniowie tych szkół, które nie zdecydują się zorganizować próbnego egzaminu, będą mogli pobrać arkusze ze stron internetowych komisji egzaminacyjnych: centralnej i okręgowych - 20 grudnia 2018 r. po godz. 15:00.

Ważną informacją dla uczniów jest również to, że zadania na egzaminie próbnym mogą dotyczyć zagadnień lub lektur obowiązkowych nieomawianych na lekcjach do 18 grudnia br.

W marcu 2019 r. okręgowe komisje egzaminacyjne udostępnią dodatkową pulę zadań z języka polskiego, matematyki oraz języków obcych nowożytnych, które będzie można wykorzystać podczas ostatnich powtórek przed egzaminem w kwietniu 2019 r.

Główny egzamin ósmoklasisty odbędzie się od 15 do 17 kwietnia 2019 roku:

  • język polski - 15 kwietnia 2019 r. (poniedziałek) - godz. 9:00 (120 minut)

  • matematyka - 16 kwietnia 2019 r. (wtorek) - godz. 9:00 (100 minut)

  • język obcy nowożytny - 17 kwietnia 2019 r. (środa) - godz. 9:00 (90 minut)

Czy uważasz, że likwidacja gimnazjów to dobry pomysł?
31%

tak, wprowadzenie gimnazjów było chybionym pomysłem

26%

tak, chociaż ich likwidacja powinna być lepiej przygotowana, a cały proces powinien trwać dłużej

38%

nie, obecny system się sprawdzał i służył uczniom

5%

nie mam zdania, ale uważam, że szkolnictwo potrzebuje zmian

zakończona

łącznie głosów: 302