Prywatna podstawówka? Co oferują szkoły w Trójmieście

28 lutego 2019 (artykuł sprzed 2 lat)
Wioleta Stolarska
W Trójmieście rodzice nie mogą narzekać na brak ofert szkół niepublicznych, takich placówek jest bowiem kilkadziesiąt. Więcej zdjęć (5)

W Trójmieście rodzice nie mogą narzekać na brak ofert szkół niepublicznych, takich placówek jest bowiem kilkadziesiąt.

fot. 123rf.com/racorn

W Trójmieście rodzice nie mogą narzekać na brak ofert szkół niepublicznych, takich placówek jest bowiem kilkadziesiąt.

fot. 123rf.com/racorn

Wybór szkoły podstawowej to jeden z dylematów, przed którymi stają rodzice przedszkolaków już na początku roku. Czym się kierować i jakie aspekty brać pod uwagę? Przede wszystkim rodzice starają się zadbać o bezpieczeństwo i dobre samopoczucie dziecka, ale już na początku edukacji duży nacisk kładą na wysoki poziom nauczania. Coraz częściej decydują się też na inwestycję w prywatną placówkę, które kuszą bogatą ofertą zajęć pozalekcyjnych, małymi klasami i indywidualną pracą z uczniem.



W Trójmieście rodzice nie mogą narzekać na brak ofert szkół niepublicznych, takich placówek jest bowiem kilkadziesiąt. Niektóre z nich jako jeden podmiot oferują edukację na wszystkich poziomach - od przedszkola do szkoły średniej.

Jakie kryteria mają znaczenie? To na pewno lokalizacja. Dla wielu osób ważne jest, żeby szkoła znajdowała się blisko miejsca zamieszkania, wtedy odpadają długie dojazdy i konieczność organizowania całej logistyki z tym związanej. Jedną z lepszych rekomendacji dla szkoły są też pozytywne opinie rodziców uczniów do niej uczęszczających, warto się zorientować, a może zapytać na forach internetowych.

Ważna jest na pewno kadra nauczycielska. Jeśli posyłamy dziecko do pierwszej klasy to warto pamiętać, że w ciągu pierwszych trzech lat dziecko będzie mieć zajęcia z jednym tylko pedagogiem, nie licząc tych od zajęć dodatkowych. Ważne jest ich wykształcenie, kwalifikacje dodatkowe.

Dla rodziców ważna jest również liczba osób w klasie, np. maksymalnie 20 uczniów, dłuższe godziny otwarcia czy dostępność indywidualnych szkolnych szafek. Ważnym atutem są też na pewno urozmaicone zajęcia pozalekcyjne, bo przecież rodzicom zależy na tym, żeby szkoła gwarantowała opiekę i rozwój, a nie była tylko przechowalnią dla dziecka.

Czytaj też: Rekrutacja do szkół średnich już w maju. Sprawdź terminy



Szkoły Autonomiczne



W Trójmieście możemy wybierać spośród kilkudziesięciu ofert szkół prywatnych. Od ponad dwudziestu lat bardzo dużym zainteresowaniem rodziców cieszą się Szkoły Autonomiczne, które oferują edukację od najmłodszych lat aż do matury.

- W Gdańskiej Autonomicznej Szkole Podstawowej w klasach 0-3 realizujemy program zajęć obowiązkowych takich jak edukacja polonistyczna, matematyczna, przyrodnicza, plastyczna, 5 godz. zajęć języka angielskiego, zajęcia komputerowe, rytmikę i zajęcia wychowania fizycznego, w tym obowiązkowa nauka pływania. Dodatkowo proponujemy również szereg niestandardowych zajęć, które również znajdują się w ofercie zajęć obowiązkowych, to m.in.: edukacja plastyczna i muzyczna, zajęcia teatralne, szachy, zajęcia kreatywnego myślenia, przyrodnicze zajęcia oparte w całości na eksperymentach, robotyka, astronomia, programowanie - wymienia Dorota Mosiewicz, zastępca dyrektora Gdańskiej Autonomicznej Szkoły Podstawowej.
Szkoła stawia też na edukację językową. Priorytetem jest zapewnienie uczniom umiejętności płynnego komunikowania się w języku angielskim. Ważna jest też edukacja informatyczna.

Wybór szkoły podstawowej to jeden z dylematów, przed którymi stają rodzice przedszkolaków już na początku roku. Więcej zdjęć (5)

Wybór szkoły podstawowej to jeden z dylematów, przed którymi stają rodzice przedszkolaków już na początku roku.

fot. 123rf.com/ dolgachov

Wybór szkoły podstawowej to jeden z dylematów, przed którymi stają rodzice przedszkolaków już na początku roku.

fot. 123rf.com/ dolgachov

- Posiadamy dwie pracownie komputerowe wyposażone w MacBooki, trzecią nowoczesną pracownię komputerową wyposażoną w komputery PC oraz trzy pracownie mobilne (tzn. takie, z których uczniowie korzystają podczas zajęć w swoich salach) złożone z iPadów firmy Apple. Korzystamy także z Ozobotów i zestawów Lego WeDo. Sprzęt służy nam do prowadzenia zajęć edukacji multimedialnej - nauki podstaw obsługi iPadów, korzystania z aplikacji oraz wstępu do kodowania - wyjaśnia Mosiewicz. 
Przed i po zakończonych zajęciach obowiązkowych uczniowie klas 0-VI mogą korzystać ze świetlicy szkolnej w godz. 7:10-17:00, ale też ze świetlicy przedmiotowej, gdzie nauczyciel danego przedmiotu odpowie na nurtujące pytania lub wytłumaczy trudniejsze zagadnienia, czy ze świetlicy odrabiania lekcji - gdzie uczniowie klas 1-4 mogą w ciszy popracować nad zadaniem domowym lub skorzystać z oferty zajęć dodatkowych: artystycznych, językowych, sportowych. 

- Zapewniamy również każdemu uczniowi potrzebującemu wsparcia zajęcia terapii pedagogicznej lub logopedycznej. Najlepiej przekonać się samemu, jak to wygląda, dlatego organizujemy Dzień Otwarty Gdańskiej Autonomicznej Szkoły Podstawowej w sobotę, 9 marca 2019 w godz. 10-13. Rekrutacja jest otwarta do końca marca - dodaje zastępca dyrektora GASP.
Czytaj też: Gdańskie podstawówki otwierają drzwi przed rekrutacją

Akademicka Szkoła w Gdańsku



Maluchów w swoje progi zaprasza też Magellanum Akademicka Szkoła w Gdańsku. Placówka przygotowała dla nich "zerówkę" - integracyjną klasę startową. Zgłoszenia przyjmowane są tu przez cały rok.

- Szkoła - jak wszystkie - realizuje podstawy programu Ministerstwa Edukacji Narodowej, ale też autorski program Magellanum. Dzieci mają zajęcia z elementami dziecięcej matematyki i matematyki w klockach Lego, język angielski 3 godziny w tygodniu, naukę czytania metodą indywidualnie dobraną do potrzeb dziecka, wychowanie fizyczne 3h tygodniowo, zajęcia muzyczne i rytmika, ale też religię czy etykę - wymienia Monika Dobrzyńska z Magellanum Akademickie Szkoły w Gdańsku.
Każde dziecko może tu korzystać z zajęć w klubach zainteresowań: klubik małego informatyka, artysty, podróżnika, małego medyka, architekta, bibliofila, klubik małego kucharza, ekonomisty czy radiowca.

- Raz w miesiącu organizowane są wyjścia kulturalne, a nasi uczniowie mogą liczyć na pomoc specjalistów takich jak logopeda/neurologopeda, psycholog, pedagog, surdopedagog, tyflopedagog. Prowadzimy też równego rodzaju terapie: dogoterapia, felinoterapia, bajkoterapia, terapia behawioralna, trening umiejętności społecznych, trening Tomatisa, biofeedback EEG - mówi Dobrzyńska.
Również podczas zapisów do klas 1-3 obowiązuje kolejność zgłoszeń, a zgłaszać można się przez cały rok. Podczas rekrutacji odbywa się rozmowa kwalifikacyjna rodziców z dyrektorem i psychologiem placówki, a także udział dziecka w zajęciach z psychologiem.

- Zapewniamy kameralne warunki oraz mało liczne klasy (do 10 osób). W swojej pracy stosujemy rozmaite metody, nie tylko tę stosowaną przez MEN, ale i metodę sylabową oraz globalną. Dobór metody nauczania jest indywidualny i uzależniony od potrzeb dziecka. Oswajamy też matematykę metodą E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, to znacznie przyspiesza jej naukę. Skutecznie wspiera naukę Metoda Dobrego Startu - dodaje przedstawicielka szkoły.
Na etapie nauczania wczesnoszkolnego grupą dzieci opiekuje się nauczyciel wychowawca. Specjaliści natomiast prowadzą nauczanie języka angielskiego, muzyki, plastyki, informatyki, religi/etyki, w-f. Zajęcia sportowe odbywają się na hali, zajęcia z pływania na basenie Politechniki Gdańskiej. W klasach I-III dziecko ma okazję zweryfikowania swoich zainteresowań na tematycznych zajęciach np. sportowych, językowych, artystycznych. Dzieci uczą się języków obcych: język angielski oraz język niemiecki.

- Raz w miesiącu, w konsultacji z naszymi uczniami, wybieramy wydarzenie kulturalne, których warto być uczestnikiem. Czy będzie to film, spektakl czy opera - zależy od repertuarów miesiąca i zdania uczniów, która z każdego wyjścia zdaje dokładne i krytyczne relacje publikowane na łamach szkolnej gazetki. Co roku na początku września organizujemy wyjazd integracyjny dla całej szkoły. Integracja uczniów podczas jednodniowego wyjazdu spełnia bardzo ważne cele: wychowawcze, krajoznawcze, edukacyjne i integracyjne - mówi Dobrzyńska.
Czytaj też: Nauka w dwóch językach? Sprawdzamy co proponują trójmiejskie podstawówki

Rodzice coraz częściej decydują się na inwestycję w prywatną placówkę, te kuszą bogatą ofertą zajęć pozalekcyjnych, małymi klasami i indywidualną pracą z uczniem. Więcej zdjęć (5)

Rodzice coraz częściej decydują się na inwestycję w prywatną placówkę, te kuszą bogatą ofertą zajęć pozalekcyjnych, małymi klasami i indywidualną pracą z uczniem.

fot. 123rf.com/Cathy Yeulet

Rodzice coraz częściej decydują się na inwestycję w prywatną placówkę, te kuszą bogatą ofertą zajęć pozalekcyjnych, małymi klasami i indywidualną pracą z uczniem.

fot. 123rf.com/Cathy Yeulet

Od przedszkola po uniwersytety - szkoła de La Salle



Jedną z najbardziej popularnych i cenionych placówek edukacyjnych w Trójmieście jest Szkoła Podstawowa im. św. Jana de La Salle w Gdańsku, która istnieje od 1992 roku.

- Nasi uczniowie uzyskują wysokie wyniki egzaminów zewnętrznych, zaś absolwenci kontynuują naukę w najbardziej prestiżowych szkołach w Polsce i na świecie. Jako szkoła należymy do sieci lasaliańskich szkół, które kształcą młodzież na całym świecie, na wszystkich poziomach edukacji (od przedszkola po uniwersytety) i cieszą się zasłużoną estymą. Nasi nauczyciele biorą udział w międzynarodowych spotkaniach pedagogów szkół lasaliańskich, co gwarantuje ciągłe doskonalenie metod pracy i zarządzania placówką. Od kilku lat realizujemy program Erasmus+, który umożliwia nauczycielom ciągły rozwój zawodowy i osobisty, podnosi jakość pracy szkoły oraz umożliwia wprowadzanie innowacji w nauczaniu - mówi Agnieszka Kochanek ze szkoły De La Salle Gdańsk.
Dzieci w szkole mają rozszerzony program nauczania przedmiotów ogólnych (język polski, matematyka, informatyka), w planach jest również wprowadzenie rozszerzonego programu nauczania przedmiotów ścisłych. Języka angielskiego uczą się od zerówki - 5 godzin nauki tygodniowo. Od klasy czwartej wprowadzany jest drugi język obcy obowiązkowy (do wyboru - hiszpański lub niemiecki). Uczniowie przygotowywani są do międzynarodowych egzaminów językowych (język angielski, niemiecki i hiszpański), biorą udział w międzynarodowych wymianach i kursach językowych (Wielka Brytania, Hiszpania, Francja, Niemcy). Dodatkowo szkoła oferuje różne zajęcia dodatkowe, to m.in.: zajęcia naukowe, językowe, artystyczne - zespół muzyczny, szkolny chór, zespół teatralny, taniec oraz ceramika artystyczna, zajęcia sportowe - treningi szermierki, judo, karate, pływania, koszykówki, siatkówki, piłki nożnej, piłki ręcznej, gimnastyki i tańca oraz zespołu cheerleaderek. Uczniowie i rodzice mogą liczyć również na konsultacje logopedy, pedagoga oraz psychologa szkolnego.

- Nasza szkoła jest bezpieczna i przyjazna, w pracy z dziećmi kierujemy się zasadami pedagogiki lasaliańskiej. Oznacza to, między innymi, iż stawiamy na indywidualizację nauki, a to pozwala każdemu z naszych wychowanków poznawać świat i uczyć się w dopasowanym do jego potrzeb tempie. Dbamy o wszechstronny rozwój każdego ucznia, co stanowi gwarancję przyszłego sukcesu - dodaje.
Szkoła organizuje dzień otwarty 9 marca 2019 w godz. 10.00-13.00.

Jednym z najbardziej kameralnych miejsc do rozpoczęcia edukacji dla dziecka w Trójmieście jest Żyrafia Osada. Więcej zdjęć (5)

Jednym z najbardziej kameralnych miejsc do rozpoczęcia edukacji dla dziecka w Trójmieście jest Żyrafia Osada.

Żyrafia Osada

Jednym z najbardziej kameralnych miejsc do rozpoczęcia edukacji dla dziecka w Trójmieście jest Żyrafia Osada.

Żyrafia Osada

Empatyczna Szkoła Domowa



Jednym z najbardziej kameralnych miejsc do rozpoczęcia edukacji dla dziecka w Trójmieście jest Żyrafia Osada. To szkoła, która jak mówią jej założycielki, powstała w wyniku poszukiwania miejsca, w którym relacje i edukacja będą równie ważne, gdzie będzie miejsce na uważność względem każdego dziecka, a podejście podmiotowe w nauce oraz w zwykłych czynnościach codziennych będzie standardem.

- Kierując się najnowszymi badaniami i opiniami psychologów i pedagogów, utwierdziłyśmy się w tym, że kompetencje społeczne, umiejętność pracy w grupie, samoświadomość, znajomość swoich możliwości, swoich potrzeb, czy mówiąc górnolotnie motywacja wewnętrzna do spełniania swoich marzeń będą wskaźnikiem tego, w jakim stopniu nasze dziecko przygotowane jest do życia - zawodowego i prywatnego - mówi Dorota Maros, dyrektor Żyrafiej Osady Empatycznej Szkoły Domowej. - W szkole dzieci uczą się projektowo jednocześnie realizując podstawę programową. Stawiamy tezy, zadania, pytania, na które dzieci znajdują odpowiedzi. Posługujemy się "Metodą Projektu", opracowaną na początku XX wieku przez H. Kilpatricka w Stanach Zjednoczonych. Do tej pory metoda ta została uznana za jedną z najambitniejszych i skutecznych. Według niej opracowane zostały programy nauczania w najlepszym na świecie systemie nauczania - finlandzkim - dodaje.
W roku szkolnym 2019/2020 szkoła ma zaledwie: 3 miejsca w klasach 0-1, 1 miejsce w klasach 2-3, oraz 4 miejsca w klasach 4-6. Szkoła mieści się na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowym, w malowniczej Dolinie Radości (Oliwa). Ma do dyspozycji 7 hektarów ogrodzonego terenu i ponad 20 ha lasu. Jednym z celów wychowania w Żyrafiej Osadzie jest umożliwienie dzieciom dorastania na łonie przyrody, w atmosferze akceptacji, z nastawieniem na swobodną zabawę i intuicyjne odkrywanie świata.

- Nasi nauczyciele to towarzysze drogi, którzy stoją obok dzieciaków i idą razem z nimi w tej fascynującej podróży. To trenerzy komunikacyjni, wykorzystujący w swojej pracy m.in. Porozumienie bez Przemocy. Nasze dzieciaki raz w tygodniu mają zajęcia rozwojowe, dzięki którym bardziej rozumieją swoje emocje, a co za tym idzie bardziej siebie rozumieją i akceptują - opowiada Dorota Maros.
W placówce rekrutacja odbywa się przez cały rok. W każdej chwili osoby zainteresowane mogą umówić się na spotkanie i rozpocząć proces.

- Wspieramy rodziców w procesie wyboru ścieżki edukacyjnej dla swoich dzieci. Ważne jest dla nas zaspokojenie potrzeb całej rodziny związanych z nauczaniem i wychowaniem naszych pociech, dlatego już na wstępie wspomagamy jej członków w ich identyfikacji i wspólnie tworzymy przestrzeń, w której się nimi zaopiekujemy - przekonuje dyrektorka Żyrafiej Osady.
O oferty jakie przygotowały prywatne szkoły podstawowe w Trójmieście zapytaliśmy kilkanaście placówek. Opublikowaliśmy informacje szkół, które odpowiedziały na naszą prośbę.
Jakie kryteria są dla ciebie najważniejsze przy wyborze szkoły dla dziecka?
10%

dobra lokalizacja i długi czas pracy

2%

duży wybór zajęć dodatkowych

23%

dobra kadra pedagogiczna

11%

mała liczba osób w klasach

2%

dodatkowa opieka - logopeda, dentysta, psycholog

6%

koszt

46%

kilka z powyższych

zakończona

łącznie głosów: 390

Opinie (107) ponad 10 zablokowanych

  • najlepsze szkoły są w stanach zjednoczonych, najlepiej w Los Angels, czesne ok 50 000 usd rocznie (1)

    • 30 10

    • to tylko dla dzieci budynia i ludzi z jego kasty

      • 21 17

  • Współczucia dla nauczycieli z prywatnych szkół. (9)

    Tam, nie ma znaczenia nauka tylko kasa rodziców i to oni decydują co dziecko robi w szkole!!!

    • 63 87

    • Błędne spojrzenie

      Jest to nieprawda, jeżeli szkoła ma renomę to kasa rodziców nie ma znaczenia. Jeżeli uczeń nie wykazuje chęci do nauki to musi odejść z takiej szkoły

      • 28 11

    • Prawda, nie ma 13 i 14 ani nawet (1)

      rocznego urlopu raz na 5 lat, brak gwarancji zatrudnienia, nie można odbębniać programu a do tego rozliczają z efektów pracy. Nie polecam.

      • 22 5

      • I nie płacą psich pieniędzy, też nie polecam.

        • 10 0

    • (2)

      nieprawda, w dela Salle dzieci są bardzo zdyscyplinowane, nie ma tam klasowych chuliganów

      • 6 9

      • (1)

        ja uważam że dziecko powinno poznać różne charaktery , różne usposobienia, nawet dostać czasem w przysłowiowy pysk od kolegi, wrócić do domu z siniakiem czy dwoma, czasem usłyszeć jakieś przekleństwo, nie może siedzieć

        ja uważam że dziecko powinno poznać różne charaktery , różne usposobienia, nawet dostać czasem w przysłowiowy pysk od kolegi, wrócić do domu z siniakiem czy dwoma, czasem usłyszeć jakieś przekleństwo, nie może siedzieć pod kloszem w sterylnych warunkach, potem wyjdzie do realnego świata i zetknie się bardzo boleśnie z rzeczywistością. Sam mam co prawda dziecko w prywatnej szkole ale póki co koszt jest przystępny, a otoczenie niesterylne
        dziękuję pozdrawiam

        • 8 12

        • No to w ramach dania dobrego przykładu pójdź w nocy pod jakąś spelunę, żebyś dostał(a) w mordę. I kilka siniaków na pośladkach. To tak w ramach poznawania różnych charakterów.

          • 14 4

    • Mylisz się i to grubo

      Płacę m.in. za to, żeby dzieci znały autorytet nauczyciela.

      • 12 0

    • Bzdury

      Chodziłam do szkoły prywatnej i to co Pan/Pani wypisuje to nieprawda. Co więcej, z opowiadań znajomych, którzy chodzili do szkół publicznych słyszałam dużo więcej historii o patologicznych zachowaniach i braku szacunku

      Chodziłam do szkoły prywatnej i to co Pan/Pani wypisuje to nieprawda. Co więcej, z opowiadań znajomych, którzy chodzili do szkół publicznych słyszałam dużo więcej historii o patologicznych zachowaniach i braku szacunku do nauczyciela.
      Oczywiście zdarzały się dzieci, które były przekonane, że wszystko załatwią rodzice, ale szybko byli prostowani, że nie tędy droga (zarówno dzieci jak i rodzice). Nauczyciele wymagali zdyscyplinowania i przykładania się do lekcji i bardzo dobrze przygotowali mnie do dalszego etapu nauczania, więc złego słowa o szkole prywatnej nie mogę powiedzieć.

      • 22 5

    • Racja

      I jeszcze wymagaja samodoskonalenia nauczyciela zaangażowania. A fe.

      • 1 3

  • Takie szkoły są dla snobów. (2)

    Nie ma sensu na tak wczesnym etapie edukacji dzieci wysyłać do szkoły prywatnej. To już nawet nie chodzi o pieniądze. Bo to rzecz nabyta. Po co się izolować? Klasować? Sztucznie wartościowac?

    • 46 95

    • w dawnych czasach można było źle trafić do klasy z jakimś dzieckiem, którym rodzice się za bardzo nie interesują i stawał się z czasem rozrabiaką, chuliganem, wandalem, jak kto chce. W szkołach prywatnych ten problem

      w dawnych czasach można było źle trafić do klasy z jakimś dzieckiem, którym rodzice się za bardzo nie interesują i stawał się z czasem rozrabiaką, chuliganem, wandalem, jak kto chce. W szkołach prywatnych ten problem zwyczajnie jest wyeliminowany plus duży nacisk jest położony na naukę języka. nie bez przyczyny te szkoły są wiodące w rankingach ....

      • 19 7

    • Izolować?

      Dziękuję. Wolę aby moje dziecko miało kontakt z innymi dziećmi których rodzice są zazwyczaj dobrze wykształceni, przedsiębiorczy (klasa średnia) niż miało być gnębione przez starszaka, który "kiblował" dwa lata, bo ma w domu problemy z ojcem-pijakiem.

      • 15 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.