- 1 Troje kandydatów na rektora GUMed (29 opinii)
- 2 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (331 opinii)
- 3 Miejsce zbrodni w liceum. Policjanci spotkali się z uczniami (17 opinii)
- 4 Za dużo wolnego w szkole? Świąteczna przerwa i majówka na horyzoncie (202 opinie)
- 5 Sprzeciw wobec wyróżnienia Olgi Tokarczuk. Plakaty na UG (773 opinie)
- 6 Prywatna szkoła podstawowa dla dziecka. Jak wybrać i ile kosztuje? (131 opinii)
Uczelnie zawodowe jednak będą kształcić lekarzy? "To felczeryzacja zawodu"
Wszystko wskazuje na to, że medycyna będzie mogła być nauczana również na uczelniach zawodowych. Takim rozwiązaniom sprzeciwia się środowisko lekarskie, jednak ustawa czeka już tylko na podpis prezydenta.
Następnie przyszedł październik i znowu - mniej więcej w połowie miesiąca - zostało zakomunikowane, że rząd wycofuje się z regulacji o kształceniu lekarzy w wyższych uczelniach zawodowych. Izby lekarskie odetchnęły, jednak nie na długo. Dwa tygodnie później pojawiły się senackie poprawki - przyjęte później przez Sejm, które ponownie odwróciły sytuację umożliwiającą nauczanie medycyny nie tylko w ośrodkach akademickich, ale również na uczelniach zawodowych. Tu należy dodać, że taka placówka będzie musiała spełniać najwyższe kategorie (A+, A albo B+) w dziedzinie nauk medycznych. Nowe regulacje czekają na podpis prezydenta, do którego zwraca się środowisko lekarskie.
- Ustawa ta zawiera rozwiązania, które z całą pewnością doprowadzą do obniżenia standardów nauczania zawodów lekarza i lekarza dentysty. Umożliwią one prowadzenie nauczania na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym na uczelniach zawodowych. Uczelnie te w ocenie samorządu lekarskiego nie są przygotowane do zapewnienia poziomu kształcenia niezbędnego dla bezpiecznego wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty - czytamy w liście do prezydenta, który został podpisany przez prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej. - Umożliwienie kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów na uczelniach zawodowych prowadzi do felczeryzacji tych zawodów. Dopuszczenie do wykonywania zawodu lekarza lub lekarza dentysty osób z wykształceniem uzyskanym na uczelni zawodowej podważy zaufanie do wszystkich osób wykonujących te zawody.
Ponadto przedstawiciele lekarskiego samorządu zwracają uwagę, że przy procedowaniu doszło do naruszenia prawa, bowiem zmiany zostały wprowadzone po konsultacjach publicznych.
Czytaj też: Na Pomorzu 31 tys. uczniów przebywa na kwarantannie. Wzrost w szczycie zakażeń
"Trudno będzie zapewnić odpowiedni poziom"
O komentarz poprosiliśmy rektora gdańskiej uczelni medycznej, który nie kryje swojego niepokoju.
- Pomysł oceniam negatywnie. Oczywiście, wszystkie zawody medyczne są niezwykle ważne, a opieka nad pacjentem jest zawsze pracą zespołową, natomiast główna odpowiedzialność spoczywa na lekarzu, który musi umieć odróżniać prawdę od fałszu i wiedzę wartościową od tej bezwartościowej. Musi być odporny na pseudonaukę, czego doświadczamy wyraźnie zwłaszcza w okresie pandemii. Kształcenie jest niezwykle ważne i powinno być prowadzone na uczelniach akademickich, gdzie prowadzi się badania nad rozwojem wiedzy medycznej. Lekarz musi wiedzieć, jak powstaje wiedza i skąd ona pochodzi - mówi prof. Marcin Gruchała, rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
- Środowisko uczelni zawodowych jest bardzo ważne, ale nie prowadzi badań w zakresie nauk medycznych. Nie uważam, żeby to było odpowiednie środowisko do kształcenia przyszłych lekarzy. Trudno będzie zapewnić tam odpowiedni poziom, aby absolwenci byli w pełni przygotowani do tego wielkiego wyzwania. Jakość kształcenia w zawodach medycznych jest szczególnie istotna dla dobra społecznego - dodaje rektor.
Środowisko lekarskie zwraca uwagę, że cały czas są możliwości uruchamiania kolejnych miejsc dla studentów na uczelniach akademickich.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-12-10 08:16
Mam złe wieści. (15)
Za kilka lat skończy się na tym, że Ci lekarze po zawodówkach zastąpią lekarzy w szpitalach. Jak ktoś będzie chciał iść do prawdziwego lekarza to tylko w prywatnym gabinecie/klinice. Ot taką widzę przyszłość.
- 124 16
-
2021-12-10 16:41
Po zawodówce do państwowego szpitala
pójdą odpracowywać za grosze. To dopiero będzie olewanie pacjęta i fuszerka na całego.
- 5 2
-
2021-12-10 14:16
Domorsły astrologu
Ale że co? Wróżka ci tak powiedziała? Czy z pasjansa ci tak wyszło?
- 1 3
-
2021-12-10 12:57
Serio
A teraz jest inaczej
- 0 0
-
2021-12-10 10:34
A co to jest "prawdziwy lekarz"? (10)
A czym się mają różnić ci z uczelni zawodowych?
A może będą lepsi, bo na uczelni zawodowej nauczą się zawodu a nie bycia niedorobionym półbogiem?- 25 19
-
2021-12-10 11:21
Drobnym szczegółem (9)
Kompetencjami...
- 19 8
-
2021-12-10 11:37
Z kompetencjami jest marnie u sporej części medyków (8)
Błędy lekarskie, nietrafione diagnozy, często watpliwe zdolności intelektualne... jak oni zdaja te egzaminy
- 20 8
-
2021-12-10 13:52
Tylko często to wina systemu. Jak ma dobrze diagnozować lekarza na SOR jak jest jedynym lekarzem i ma 40 pacjentów? Jak ma postawić dobrą diagnozę lekarz w przychodni jak ma 15 minut, czasem 10 na jednego chorego (w Szwecji 30-45 min.) z czego 5 min. co najmniej to biurokracja?
- 9 1
-
2021-12-10 12:01
To pomyśl, ile będzie błędów po zawodówce lekarskiej... (1)
Powątpiewanie w zdolności intelektualne.lekarzy jets trochę nie na miejscu.
Jeszcze w życiu nie spotkałem mało inteligentnego lekarza. Bufonowatych, egoistycznych i zachlysnietych własnym blaskiem tak. Ale nie głupich... Do tego nieraz dochodzi zmęczenie, wypalenie zawodowe i zgorzknienie, to dochodzi do nieprawidłowości...
Z drugiejPowątpiewanie w zdolności intelektualne.lekarzy jets trochę nie na miejscu.
Jeszcze w życiu nie spotkałem mało inteligentnego lekarza. Bufonowatych, egoistycznych i zachlysnietych własnym blaskiem tak. Ale nie głupich... Do tego nieraz dochodzi zmęczenie, wypalenie zawodowe i zgorzknienie, to dochodzi do nieprawidłowości...
Z drugiej strony, mierzą się z bezczelnym systemem ustawionym na ud u p i dnie lekarzy na jak największe kwoty i zakres to nie dziw bierze że się boją zrobić krok poza procedury napisane przez gryzipiorka w Warszawie- 12 5
-
2021-12-11 23:41
Na medycynę zawsze było trudno się dostać.
Nawet pociotki musiały być bystre.
A od czasu nowych matur to już tylko najlepsi absolwenci są w stanie dostać się na medycynę.
Ergo: szanuj lekarza swego bo będziesz miał głupszego.- 1 2
-
2021-12-10 11:56
... (4)
a jak ty zdałeś swój egzamin? pochwal się zawodem, który wykonujesz
- 10 9
-
2021-12-10 12:00
co ból 4 liter ? (3)
ile znasz przypadków, w których lekarz odpowiadał karnie za błędy ? Ja nie znam żadnego, znam za to osobę, której np wycięto zdrową nerkę a zostawili chorą..jak to wyjaśnić ? Co na*bany był jak robił operację, że mu się strony pomyliły ?
- 11 7
-
2021-12-10 12:08
Oczywiście (2)
Nie dość że naje to celowo po złośliwości...
Bo przecież błąd w opisie zabiegu jaki dostał nie mógł się zdarzyć. Zdarzało się że pacjenta mieli ułożyć na brzuchu a ułożyli na plecach i chirurg podszedł od prawidłowej strony ale nie wzięto pod uwagę że pacjent inaczej leży...
Najłatwiej jest osądzać i rzucać wyrokami. A co do ukarania za błędy, to każdego roku są dziesiątki przypadków kar nałożonych. Ale po co sprawdzić, lepiej rzucać oszczerstwami- 4 11
-
2021-12-10 14:20
Czyli lekarz wcześniej nie upewnił się, którą nerkę ma wyciąć? Dowcipniś z ciebie:)
- 5 0
-
2021-12-10 12:58
Jakos
Lekarz zawsze się wybroni o nie ma wcale aż tylu kar finansowych co roku dla nich za te błędy. Wierz mi, znam to środowisko
- 5 2
-
2021-12-10 10:30
Bo będą tańsi w utrzymaniu na kontraktach
Z drugiej strony to część lekarzy wprost się do tego przyczynia, bo są bardzo mocno zorientowani na pieniądze, a nie zawsze na odpowiednio staranną pracę.
Oczywiście, jest też wielu lekarzy ciężko pracujących, ale ci są zapewne mniej widoczni przez władze.- 14 8
-
2021-12-10 14:11
(1)
I dobrze, będzie większa dostępność do takich uczelni, słuszna inicjatywa. Kto się wybije pójdzie do najlepszych szpitali. Oby zbowu to nie byli elitarne jak na uczelniach medycznych obecnie ,
- 13 51
-
2021-12-10 14:26
Chyba masz nierówno pod sufitem. Na medycyne sie trudno dostac i ukonczenie jej wymaga wysilku nie bez podwodu! Ten projekt to chyba pod katem ksztalcenia znachorow dla nowego min. zdrowia Mejzy!!!
- 10 6
-
2021-12-10 11:53
Nauka na kredyt (15)
Studiowanie zwłaszcza medycyny powinno być jak w wielu krajach europejskich odpłatne. Jak kogoś nie stać zaciąga coś w stylu kredytu t.j. podpisuje umowę ,że Państwo finansuje studia pod warunkiem ,że przepracuje po zakończeniu studiów np. 5 lat w polskiej służbie zdrowia.
- 69 29
-
2021-12-10 16:34
Stolarze i mechanicy niech też płacą? (2)
Może niech wszyscy, w zawodówkach też płacą lub odpracowują później. Co będziemy innym pracowników kształcili? Jeszcze zakazać nauki języków obcych, to nie będą wyjeżdżać.
- 6 2
-
2021-12-11 14:26
uczylem sie angola a mieszkam w DE (1)
zostalem zatrudniony w hurtowni czesci samochodowych i z racji braku jezyka i wysokiego mojego zaangazowania wyslali mnie na kurs jezyka. firma placila rownowartosc 7 zl/godz. nauki. po roku zdalem mature z niemieckiego.
- 2 0
-
2021-12-12 08:58
W programie są dwa języki, angielski i jeszcze jeden, najczęściej niemiecki.
- 0 0
-
2021-12-10 15:37
A czemu inni moga wyjechac i d*pe wypiac
Wez czlowieku sie zastanow nad tym co piszesz .. albo wszyscy albo nikt .. jak beda odplatne to nikt na to nie pojdzie bo kto zaplaci za 6 lat poniewierania i potem pracy w tym z****** systemie .. wkurzyles mnie tym komentarzem:/ szkoda ze informatyk moze za darmo sie uczyc i wyjechac
- 8 3
-
2021-12-10 14:51
I tym sposobem
W każdym szpitalu polskim będą sami niedoświadczeni lekarze, zreszta tak jest teraz- potrzeba rozwiązania które by sprawiło, ze lekarze nie tylko zostawali na trochę po studiach ale na zawsze. W szpitalach powinni być specjaliści z doświadczeniem a nie studenci po studiach.
- 2 2
-
2021-12-10 14:08
Ale nie przy takich zarobkach, niemniej lekarz powinien odpracować w nfz studia i stypendium , a taki co jest zza granicy wyjedzie i tyle mamy straty nie pożytku
- 0 2
-
2021-12-10 13:46
5 lat i tak pracuje, bo tyle zazwyczaj trwa specjalizacja.
- 9 0
-
2021-12-10 13:28
to uderzyłoby tylko w dentystów
pozostali i tak po studiach pracują dużo dłużej niż 5 lat na państwowych posadkach, poza tym gdzie tak dobrze zarobisz jak na państwowej posadce (w sensie płacenia przez NFZ).
Statystycznie jednostki są w stanie dużo zarobić bez NFZ, takie są fakty.- 3 1
-
2021-12-10 12:43
po to płacę podatki aby moje dzieci mogły się wykształcić (2)
studiowanie nie generuje długu wobec państwa, to raczej państwo oddaje w edukacji moich dzieci to co zapłaciłem w podatkach i nikt tu niczego nie musi odpracowywać
przymusowa praca po studiach była w komunie- 18 2
-
2021-12-10 12:50
No własnie - płaćmy mniejsze podatki (1)
a na studia dla dzieci odkładajmy pieniądze - tak byłoby sprawiedliwie. I powinno to dotyczyć wszystkich uczelni.
- 5 3
-
2021-12-12 08:56
Powtarzanie roku powinno być płatne, i chyba jest. Jeśli odpłatne studia, to dla wszytskich.
- 0 0
-
2021-12-10 12:23
(1)
To powinno być tak na każdej uczelni "finansowanej przez Państwo", inaczej nie rozumiem dlaczego akurat studia medyczne. Informatycy po politechnice nie wyjeżdżają?
- 14 1
-
2021-12-10 18:54
Nie. Robią dla nich w Polsce za połowę stawki.
Polskich informatyków nikt nie potrzebuje za granicą, a w przyszłości wcale, bo Hindusi robią za 20% stawki.
- 7 2
-
2021-12-10 12:02
dokładnie, i nie 5 a tyle ile te studia były warte w stosunku do średnich zarobków w kraju (1)
i to powinno dotyczyć każdych uczelni wyższych, koniec z kształceniem specjalistów dla Niemców, Francuzów lub Angoli.
- 13 11
-
2021-12-14 09:33
Sądzę, że odsetek absolwentów, jadących za pracą do Angoli nie jest zbyt wysoki
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.