• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdalna nauka skuteczna i przyjemna. Jak to zrobić?

Wioleta Stolarska
12 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Zasady mają pomóc w usprawnieniu zdalnej nauki.

Ile czasu powinniśmy poświęcać na naukę online? Jak zorganizować plan dnia, by nie utknąć pod natłokiem zadań? Pięć zasad, które ułatwią uczniom i nauczycielom naukę i współpracę w trudnych czasach pandemii, przygotowali mieszkańcy Trójmiasta. - Zmiany w sposobie edukacji są potrzebne, ale wystarczy zmienić kilka elementów, aby łatwiej się nam pracowało - przekonują.



Ile czasu dziennie poświęcasz na domową naukę?

Pięć krótkich animacji stworzyli z myślą o nauczycielach, chcąc pokazać im, w jaki sposób skuteczniej uczyć online w czasie pandemii i jak lepiej odpowiadać na potrzeby uczniów. To również podpowiedzi, z których powinni czerpać uczniowie, jeśli nie chcą utknąć pod natłokiem zadań i mieć zaległości.

Czytaj też: Premier: Egzaminy nie wcześniej niż pod koniec czerwca

- To pięć bardzo prostych zasad, które - jak wskazuje badanie internetowe - nie są respektowane, a ułatwiłyby wszystkim życie. Mam sporo znajomych nauczycieli i rozumiem, że nie było łatwo przejść z normalnych dziennych spotkań w szkole na kontakt online z setkami uczniów naraz. Uczniom też nie jest łatwo przestawić się z trybu codziennych zajęć w szkole na naukę online, chociaż wcześniej spędzali dużo czasu, grając czy w mediach społecznościowych ze znajomymi - opowiada Adam Wojtas, pomysłodawca projektu #CoolSchoolOnline.

Wszystkie informacje o koronawirusie w Trójmieście



Jak przekonuje, część nauczycieli ma też problemy z dostępem do sprzętu, platformami edukacyjnymi czy wytycznymi z kuratorium oświaty.

- Zmiany w sposobie edukacji są potrzebne, ale wystarczy zmienić kilka elementów, aby łatwiej się nam pracowało, a lekcje przebiegały sprawniej i odnosiły lepszy skutek - dodaje.
Współtwórcami projektu są też rodzice i uczniowie - Walery Marcinowicz i jego nastoletnie córki Julia i Aneta.

- Na przykładzie naszej rodziny widzimy, jak wygląda zdalna edukacja, i szukaliśmy sposobów, co można poprawić, żeby było lepiej. Zapytaliśmy znajomych i uczniów z Kanady, co pomaga im w edukacji online. Tam zdalne nauczanie jest na wysokim poziomie od wielu lat, klimat wymusił, aby nauka było prowadzona zarówno online, jak i offline. Po prostu kiedy jest śnieżyca, a bywa, że przez całe tygodnie warunki są trudne, to uczniowie nie są w stanie dotrzeć do szkoły, a nauka przecież musi być normalnie kontynuowana - mówi Walery Marcinowicz, współtwórca projektu #CoolSchoolOnline.
Czytaj też: Kolejka do komputera, przeciążony internet. Jak wygląda zdalne nauczanie?



Animacje, które wyjaśniają, jak wprowadzić zasady, można obejrzeć tutaj.

Zasada 1 - Czas na rozwiązanie zadań
Przed wysłaniem zadań do uczniów warto sprawdzić czas potrzebny na ich rozwiązanie. To bardzo istotne i bardzo łatwe do wdrożenia w życie.

Zasada 2 - 50 proc. czasu online
Uczeń jest znacznie bardziej produktywny w domu niż w szkole. Nie trzeba go zmuszać do siedzenia przed komputerem takiego samego czasu, jaki spędziłby w szkole.

Zasada 3 - Lekkość, różnorodność i zaskoczenie
Podczas zdalnej nauki mamy dużo rozpraszaczy. To nie jest standardowa sytuacja, do jakiej przywykliśmy. Potrzebujemy lekkich, zbalansowanych i ciekawych zadań oraz poczucia, że wkładacie swoją energię w nauczanie nas. Jest wiele sposobów na wykorzystanie narzędzi online, z których obecnie korzystamy, a nie było okazji i czasu na ich wykorzystanie podczas nauki w szkole. Korzystajcie z nich!

Zasada 4 - Samoorganizacja
Spędzenie czterech godzin na nauce online jest znacznie trudniejsze, niż spędzenie takiego samego czasu w szkole. Pozwólcie nam planować swój czas i swoje zadania na przestrzeni tygodnia. Będziemy dzięki temu skuteczniejsi.

Zasada 5 - Wirtualne drzwi są otwarte
Sprawny kontakt z nauczycielem jest teraz bardziej potrzebny niż kiedykolwiek wcześniej. Ustalmy wspólnie sprawne kanały komunikacji oraz właściwy na to czas. W wielu miejscach na świecie, np. w Kanadzie, warunki klimatyczne zmusiły nauczycieli i uczniów do sezonowego komunikowania się na odległość i nauki online. Spróbujmy wdrożyć podobne rozwiązania w polskiej szkole.

Opinie (29) 3 zablokowane

  • (5)

    W zdalnym nauczaniu on-line brakuje moim zdaniem jednego z najwazniejszych elemenotw.chodzi mianowicie o rzetelne sprawdzenie przyswojonej wiedzy.Mozna wysylac uczniom zadania, mozna organizowac sprawdziany on line ale pojawia sie problem jak to oceniac.Nie ma mozliwosci aby wyegzekwowac samodzielnosc przesyanych prac czy rozwiazanych zadan.W zwiazku z tym czy i jak oceniac?Jeden uczen napisze samodzielnie slaba prace i dostanie dop lub ndst,a drugi przysle znakomita tyle ,ze naisana przez korepetytora i ma dostac celujacy?Tak chyba nie,a wiec wszystkim raczej bardzo dobre i celujace...Uczniowie szybko orietuja sie,ze to raczej fikcja w zwiazku z tym mobilizacja i chec do pracy w sposob oczywisty spada.Wiem,ze w obecnej sytuacji takie probemy nie sa najwazniejsze.Uwazam tylko tyle,ze taka forma nauczania w polskich realiach nie moze byc skuteczna.Moim zdaniem po powrocie do szkoly,oby jak najszybszym,okaze sie ,ze "przerobiony" material trzeba realizowac od nowa.Zycze wszystkim zdrowia i szybkiego powrotu do pracy.

    • 23 7

    • Mądry nauczyciel wie jak przygotować sprawdzian żeby sprawdzić wiedzę uczniów.

      • 2 4

    • Do: belfer (1)

      Słuchaj, są platformy do robienia testów psychologicznych online na czas, wykorzystajcie to i róbcie sprawdziany w ten sposób, wystarczy do tego dodac kamerkę i juz macie efektywne narzędzie do sprawdzenia wiedzy ucznia. Na takiej platformie nie sa możliwe poprawki. To bardzo skuteczne narzędzie, polecam

      • 1 4

      • Do minusujących

        Dlaczego boicie sie rzetelnego sprawdzania wiedzy waszych dzieci? Możecie podać jakieś konstruktywne argumenty? Co jest złego w egzaminowaniu?

        • 0 0

    • Jak uczeń się uczy wyłącznie dla stopni, to nic mu nie pomoże

      Do nauki zdalnej potrzebna jest świadomość, że człowiek się uczy dla siebie a nie dla stopni. A to nie zależy od tego czy nauka jest w szkole czy zdalnie. Jak ktoś się uczy dla siebie, to zdalnie da radę. Jak się uczy dla stopni, to nawet w szkole będzie miał problemy, gdy tylko zadanie odbiegnie od wykutego schematu.

      • 2 0

    • No wlasnie

      wiekszosc nauczycieli bez sprawdzania i oceniania nie wie co robic...A moze tak zachecic, rozbudzic ciekawosc i dac dzieciom poczuc, ze sama nauka moze i jest trudna, ale daje nam satysfakcje, nie w postaci oceny, tylko zrozumienia...

      • 2 0

  • (1)

    Nie da się nagle dobrze i skutecznie zdalnie nauczać. Polski system jest oparty na żywej relacji face to face miedzy nauczycielem i uczniem. Ktos kto trochę już żyje, coś w życiu widział wie, że ten semestr jest stracony bez wzgledu na propagandę sukcesu grona nauczycielskiego czy samego ministerstwa

    • 26 7

    • Stracony, bo nauczycielom nie chce sie pracowac...

      Bo nie maja komputerow....To do szkoly niech ida i stamtad pracuja...

      • 1 4

  • MEN robi dobrą minę do złej gry (4)

    i ta ciągła pogarda wobec nauczycieli. W końcu to wybuchnie!

    • 26 8

    • Zagadka.Kto to powiedzial? (2)

      "Zmien prace,wez kredyt"

      • 5 2

      • Ktoś widzę interesuje się historią starożytną.

        • 2 2

      • No tak, "spie**zaj dziadu" jest dużo bardziej na miejscu...

        • 1 1

    • To juz jest nudne

      MEN nie daje nauczycielom pracowac? W szkole corki w drugiej klasie od poczatku kwarantanny byly 3 spotkania po 20 minut online. To ma byc praca, zarty chyba...

      • 0 1

  • Co zrobić aby zdalna nauka była skuteczna?

    Wyłączyć TVP.

    • 26 6

  • Tylko TVP Szkoła. Uwielbiam...

    zwłaszcza lekcje matematyki (liczby parzyste), chemii (ołów na stacji benzynowej), no i wf z panią w spódnicy ...

    • 16 6

  • moi przyrodni bracia zdawali matury w Australii przez radio w latach osiemdziesiątych (3)

    a wy macie problem z nauką w necie

    • 12 6

    • (2)

      W latach osiemdziesiatych polscy maturzysci mogli smialo patrzec z gory na swoich rowiesikow w innych krajach,glownie tych z zachodu i nie tylko.Poziom maturzystow i studentow,zwlaszcza kirunkow scislych byl u nas zdecydowanie wyzszy.Niestety w ostatnich kilkudziesieciu latach poziom nu nas znacznie sie obnizyl.

      • 7 1

      • I niebo było bardziej niebieskie, ptaki ładniej świergotały itd itp.

        Polska szkoła była oparta na zakuwaniu, bezmyślnym zakuwaniu, a w wielu krajach świata uczono pracy w grupach, pracy twórczej i projektów. U nas nie było o tym mowy, teraz zresztą też nie, szkoła wróciła do lat 50-ych. Mdli mnie jak słucham tych bajek jacy byliśmy dobrzy, jakimś cudem nie zdobywaliśmy i nie zdobywamy Nobli w dziedzinach ścisłych, medycznych czy ekonomicznych. Nie mamy też wielkiego przemysłu motoryzacyjnego, farmaceutycznego, stoczniowego ani wzornictwa. I nie mieliśmy. Mamy tylko złotoustego premiera i elektryczne samochody marki fatamorgana.

        • 1 3

      • Byli lepiej wyksztalceni i co? I nadal ci glupi amerykanie czy niemcy zyja sobie lepiej niz my wyksztalceni. Ja sie uczylem wielu niepotrzebnych rzeczy i widze, ze u syna nadal ciagnie sie ta glupota. Bezmyslne nauczanie w podstawowce cyklu rozmnazania much, dzielenia w slupkach (to juz nawet w latach 80tych nie mialo sensu) i do tego ciezkie miliony marnowane na wyposazenie szkol w sprzet sportowy. Szkola podstawowa powinna sie skupic na praktycznej nauce jezyka ojczystego, jednego jezyka obcego z grupy obecnych lingua franca i matematyki polaczonej z fizyka. Jak kogos bedzie interesowala biologia to cykl rozwojowy muchy opanuje w liceum w godzine zamiast marnowac w podstawowce czas na kucie czegos czego i tak nie zrozumie.

        • 0 0

  • Drodzy rodzice (1)

    Kupcie dzieciom laptopy edukacyjne, macie 500+, i nie narzekajcie, ze w domu 1 laptop na 4 osoby. Trzeba było nie przejadać tych pieniędzy na bzdety.

    • 32 11

    • Ja za 500+ kupilem dziecku laptopa, znacznie lepszego niz edukacyjny, Do tego w domu jest jeszcze kilka innych komputerow, wiec dla kazdego wystarczy. I mysle, ze wiekszosc ludzi dostajacych 500+ w jakis sposob wydaje je na dzieci. To ze patologia zrobila sobie z tego zrodlo utrzymania nie oznacza, ze robia tak wszyscy. Patole zawsze beda wsrod nas niezaleznie od tego skad beda mieli pieniadze.

      • 7 0

  • Pamiętam jak w liceum nauczyciel od fizyki na zajęciach przedstawiał dwa góra trzy zadania, odrobinę teorii a do domu zadane było czasem 10 stron ćwiczeń. oOczywiście wychodził z założenia że uczeń otrzyma pomoc w domu lub pójdzie na korepetycje. Na zajęciach uczył niewiele, głównie wymagał i jednocześnie stresował. Baba miała przy tym taki tupet że wydawało jej się ze jest belfrem na PG i będzie palcem pokazywać kto może iść na studia a kto nie!

    • 18 4

  • Nauka zdalna

    Chcę już do szkoły!

    • 15 2

  • hmmm (1)

    dla mnie w zdalnym nauczaniu brakuje samego nauczania. Nie wystarczy przesłać zadania do wykonania żeby nazwać to nauczaniem

    • 26 1

    • 10/10

      Nauczyciele maja wstret do wysilku.
      Najlepiej im strajk wychodzi.
      Zaledwie garstka przygotowuje materialy w wersji elektronicznej czy prowadzi lekcje online.
      Ogolnie to rozczarowuja mnie kolejny rok.

      • 2 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nowe Trendy w Turystyce

399 zł
konferencja

Konferencja Marketing w Kulturze 2024 (3 opinie)

(3 opinie)
konferencja

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Nagrzane od podłoża powietrze:

 

Najczęściej czytane