2021-10-10 09:40
Opinia wyróżniona
Na tym dworcu zaczynało się wakacje :)
Wyjazdy piętrusem do Gołubia, Krzesznej czy Olpucha albo przesiadka w Somoninie i kierunek Kartuzy, Chmielno, Kamienica Królewska, Sierakowice :)
Kartonowe bilety z dziurką kupowane w dworcowej kasie. Smak wina i paprykarza. Zapach drewnianych podkładów kolejowych :)
Wspomnienia bezcenne
2021-10-10 13:57
Byłem ostatnio w Olpuchu.
Z ciekawości podjechałem samochodem na dworzec Olpuch Wdzydze.
Obraz nędzy i rozpaczy.
Dworzec od dłuższego czasu opuszczony i zdewastowany.
Wejścia
Byłem ostatnio w Olpuchu.
Z ciekawości podjechałem samochodem na dworzec Olpuch Wdzydze.
Obraz nędzy i rozpaczy.
Dworzec od dłuższego czasu opuszczony i zdewastowany.
Wejścia oraz okna na parterze zamurowane. Na piętrze okna jak po wybuchu granatu. Bez szyb, część okien powyrywana z zawiasów.
Dach że sporymi ubytkami dachówki. Dziury w dachu wielkości okiennic.
Budynek pobliskiej nastawni wykonawczej również wygląda jakby przetoczyła się tam linia frontu.
Ruina. Wnętrze nastawni totalnie ogołocone z jakichkolwiek rzeczy. Nie zachowało się ani jedno okno czy drzwi. Dachówki zsuwają się z dachu.
2021-10-10 14:44
Dlaczego nikomu nie zależy by chociaż podczas wakacyjnych weekendów PKMka nie kończyła biegu w Kościerzynie lecz pojechała zaledwie kawałek dalej przez Olpuch Wdzydze do Bąka by dowieźć letników nad kaszubskie jeziora? Przecież frekwencja byłaby murowana!
2021-10-10 17:56
Pismo wiszące na zamkniętym budynku stacji Wieżyca w styczniu 2011 roku...
"Szanowni Państwo!
Dlaczego zamykamy dworzec?
Przewoźnicy nie chcą pokrywać kosztów jego utrzymania.
Spółka
Pismo wiszące na zamkniętym budynku stacji Wieżyca w styczniu 2011 roku...
"Szanowni Państwo!
Dlaczego zamykamy dworzec?
Przewoźnicy nie chcą pokrywać kosztów jego utrzymania.
Spółka Przewozy Regionalne nie płaci za eksploatację tego obiektu.
Nie istnieje żadna forma opłaty dworcowej.
Nie ma przepisów prawa pozwalających utrzymywać dworce z budżetu państwa.
Samorządów nie stać na wsparcie finansowe dworców.
Nie mamy funduszy na pokrycie wszystkich kosztów utrzymania obiektu.
Przepraszamy.
Szanowni Podróżni,
Dworce służą pasażerom i przewoźnikom.
W krajach Europy istnieje opłata dworcowa wnoszona przez przewoźników. W Polsce są oni zdecydowanymi jej przeciwnikami.
Chcą korzystać z dworców i nie płacić za to. (m.in. za kasy, prąd, ogrzewanie, sprzątanie, monitoring lub ochronę obiektu).
Nie godziny się na taki dyktat. Dworce zbudowano przecież z myślą o klientach, z których utrzymują się kolejowi przewoźnicy.
Prosimy o zrozumienie i wybaczenie.
Prosimy także o społeczny nacisk, by dworce takie jak ten znalazły wreszcie źródło pokrycia kosztów utrzymania.
Jeśli zmienią się warunki prawno-finansowe, ponownie otworzymy dworzec użytkownikom.
Dziś z wielką przykrością musimy go zamknąć.
Jacek Prześluga
Członek Zarządu PKP"
Minęło 10 lat, budynek całkowicie zdewastowany, na parterze usunięto wszystkie drzwi oraz okna wraz z futrynami i zamurowano pustakami w celu utrudnienia wstępu, gdyż po tylu latach dewastacji przebywanie wewnątrz grozi kalectwem.
2021-10-10 14:16
Już w 2005 ten dworzec był zamknięty, kasy biletowe zlikwidowane, zegar i megafony zdemontowane.
2021-10-10 10:05
Opinia wyróżniona
Dobrym wzorcem mogą być ocalone i zrewitalizowane dworce na Uznamie. W dawnych werandach-restauracjach funkcjonują dziś knajpy, galerie sztuki, sklepy wnętrzarskie i pracownie, firmy cateringowe czy biura rachunkowe. Dworce zrewitalizowane z umiarem.
2021-10-10 14:20
Opis stacji Wieżyca ze strony bazakolejowa:
"Rozjazdy zablokowane, semafory kształtowe złożone.
Budynek stacyjny zdewastowany, pozbawiony wyposażenia, nieczynny."
2021-10-10 11:26
Opinia wyróżniona
Ta stacja to praktycznie ten sam budynek okresu po Wersalu.
I szkoda mi go - wewnatrz oryginalna poczekalnia z tamtego okresu plus fantastyczna nastawnia/ dyżurka
Jeszcze z rok temu znajdowaly sie wszystkie
Ta stacja to praktycznie ten sam budynek okresu po Wersalu.
I szkoda mi go - wewnatrz oryginalna poczekalnia z tamtego okresu plus fantastyczna nastawnia/ dyżurka
Jeszcze z rok temu znajdowaly sie wszystkie urzadzenia nastawnicze od poczatku istnienia linii, dzwignie napreazajace, oznaczenia, doslownie retro i to dzialajace.
Pkp to rozmontowal i jest jedynie puste pomieszczenie, do ktorego mozecie sobie zajrzec przez okno.
Mysle, ze taki eksponat czasu kolejnictwa moglby zostac jak skansen, jeden niewielki pokoj, a jakze mowiacy o wszystkim co sie dzialo. Dzis juz za pozno
2021-10-10 13:04
Pewnie oddali na złom.
2021-10-10 23:18
2021-10-11 06:40
W tym budynku mieszkała też nauczycielka ze szkoły nr 20, która została zamordowana a jej zwłoki znaleziono na nasypie od strony wyschniętego jeziora. To była głośna sprawa nawet w programie 997 o tym mówili.
2022-08-15 23:59
Można gdzieś znaleźć ten artykuł?
2021-10-11 17:08
Czytałem, że we wrześniu 1939 roku pod ten dworzec podjechał polski pociąg pancerny Smok Kaszubski i z pierwszego piętra dworca udało się jakiemuś szkopowi wrzucić do wnętrza pociągu granat.Pociąg musiał się niestety wycofać. Na wzgórzach vis a vis dworca działał IIMPS.
2021-10-11 01:08
2021-10-11 15:15
;)
2021-10-10 09:49
Był klimat. Pani dyżurna w czapce, z lizakiem, w spódniczce. Ehhhh, to były czasy
2021-10-10 09:55
I ręczna nastawnia zwrotnic z takimi wielkimi wajchami :)
2021-10-10 10:17
i ciuchcia z wielkim dymem i .... uuuuu !
2021-10-11 07:11
"Costerina" z parowozem Ol49.
Gdynia Gł. - Gdynia Wielki Kack - Gdańsk Osowa - Rębiechowo - Pępowo Kartuskie - Żukowo Wschodnie - Borkowo - Babi Dół - Kiełpino Kartuskie - Somonino - Sławki - Wieżyca- Krzeszna - Gołubie Kaszubskie - Skorzewo - Kościerzyna - Garczyn - Lubiana - Lipusz
2021-10-11 06:25
a tak to się zgadza
2021-10-10 11:26
Opinia wyróżniona
Ta stacja to praktycznie ten sam budynek okresu po Wersalu.
I szkoda mi go - wewnatrz oryginalna poczekalnia z tamtego okresu plus fantastyczna nastawnia/ dyżurka
Jeszcze z rok temu znajdowaly sie wszystkie
Ta stacja to praktycznie ten sam budynek okresu po Wersalu.
I szkoda mi go - wewnatrz oryginalna poczekalnia z tamtego okresu plus fantastyczna nastawnia/ dyżurka
Jeszcze z rok temu znajdowaly sie wszystkie urzadzenia nastawnicze od poczatku istnienia linii, dzwignie napreazajace, oznaczenia, doslownie retro i to dzialajace.
Pkp to rozmontowal i jest jedynie puste pomieszczenie, do ktorego mozecie sobie zajrzec przez okno.
Mysle, ze taki eksponat czasu kolejnictwa moglby zostac jak skansen, jeden niewielki pokoj, a jakze mowiacy o wszystkim co sie dzialo. Dzis juz za pozno
2021-10-10 13:04
Pewnie oddali na złom.
2021-10-10 23:18
2021-10-10 22:14
Masakra, idziesz obok a tam kilku gości wypróżnia się i jakoś się specjalnie tym nie przejmują - normalnie walą kloce jak zwierzyna!!!
2021-10-10 14:18
na zdjęciu w galerii to co jest napisane?
2021-10-10 21:59
Chyba Gdingen1915
2021-10-10 21:57
"Gdynia Wielki Kack - to właśnie tutaj obowiązkowo zatrzymywał się każdy pociąg w celu wykonania próby hamulców przed karkołomnym zjazdem w stronę Gdyni Głównej. Odcinek z Osowej (dzisiaj Gdańsk Osowa) do Gdyni to
"Gdynia Wielki Kack - to właśnie tutaj obowiązkowo zatrzymywał się każdy pociąg w celu wykonania próby hamulców przed karkołomnym zjazdem w stronę Gdyni Głównej. Odcinek z Osowej (dzisiaj Gdańsk Osowa) do Gdyni to różnica poziomów prawie 140 m do pokonania na dystansie 15 km - typowy profil linii górskiej: pochylenia przekraczające 10 i łuki o minimalnym promieniu 500 m.
Port gdyński i miasto, dosłownie, wyrosły na węglu. Miliony ton transportowano do portu czarną magistralą kolejową przechodzącą przez Mały i Wielki Kack. Problemem kolejarzy była duża różnica poziomów między stacjami a portem, co było wielkim obciążeniem dla hamulców pociągów. Dlatego pociąg stawał, testując je na stacji Gdynia Wielki Kack. Była to doskonała okazja dla gangu bunkrarzy.
Gang składał się z grupy operacyjnej i roboczej. Kilkunastu młodych mężczyzn szło nocą do Wielkiego Kacka, by czekać tam na okazję. W odpowiedniej chwili wskakiwali na ruszający ze stacji pociąg z węglem. Każdy wybierał wagon z dużymi kawałami węgla, z którego budowali w czasie jazdy do Małego Kacka ścianę. Gdy pociąg znajdował się na wysokości ul. Radomskiej i Olkuskiej, każdy spychał kilkutonowy mur węgla na tory.
Czekała tam ukryta grupa robocza. Jej zadaniem było pozbierać i podzielić węgiel nim pojawi się policja. Sprzedawano go następnie okolicznym, co lepiej sytuowanym mieszkańcom."
2021-10-10 21:08
Nawet o tym nie wiedziałam że był dworzec kolejowy
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.