2021-11-24 12:38
Opinia wyróżniona
i wydaje mi się, że moje podejście wynika z edukacji i wychowania. a jeśli ktoś wychowuje się w środowisku utrwalającym jakieś stereotypy, to potem żyjemy w społeczenstwie jakim żyjemy, że przeszkadzamy sobie nawzajem nawet jeśli nie mamy z sobą nic wspolnego.
2021-11-25 16:54
2021-11-24 19:46
2021-11-24 18:31
No różnica jest..... Ona ma po prostu zarąbisty kolor skóry :)
2021-11-24 14:31
Różnica jest taka, że jak ktoś ma inny kolor, to odstaje od reszty, nie może wtopić się w tłum choćby bardzo chciał, jest jak człowiek który ciągle chodzi w dziwnych ubraniach, jest atrakcją, traktowany jak zagraniczny
Różnica jest taka, że jak ktoś ma inny kolor, to odstaje od reszty, nie może wtopić się w tłum choćby bardzo chciał, jest jak człowiek który ciągle chodzi w dziwnych ubraniach, jest atrakcją, traktowany jak zagraniczny turysta, a ludzie wszędzie odzywają się do niego po angielsku. Trudno w takich warunkach czuć się jak u siebie, a i ludzie wokół też czują się dziwnie. Na Zachodzie to nie robi różnicy, bo u nich już wszędzie jest rasowo-narodościowy mix jak na jakimś dworcu czy lotnisku, i dlatego zanika tam poczucie narodowej wspólnoty tożsamości - i w rezultacie dochodzi do bałkanizacji, podziału na lokalne getta, i każdy widzi tylko czubek własnego nosa. Chyba nie chcemy takiej przyszłości?
2021-11-24 17:59
widać że nie byłeś na zachodzie - jest bardzo podobnie jeżeli chodzi o rasizm, tylko że tam jest schowany po płaszczykiem poprawności politycznej
2021-11-24 16:10
2021-11-24 16:24
2021-11-24 16:08
Bo to Polak Polakowi jest największym wrogiem. Mało gettoizacji w Gdańsku?
2021-11-24 12:44
Ten inny przyjechał mi mój dobrobyt zabrać. Tudzież: ten inny przyjechał i dlatego nie mam dobrobytu. On mi pracę zabiera
Uwaga: Nie dotyczy jeśli ja, moja rodzina czy znajomi jadą do Norwegii, UK czy Holandii. Wtedy to zupełnie co innego.
2021-11-24 17:57
Zapewniam cię że wbrew pozorom w uk jest podobnie
2021-11-25 06:57
Ludzie są podobni na całym świecie. Kolor skóry, pochodzenie nie ma znaczenia
2021-11-24 12:41
PiS potrafił ten strach zagospodarować na swoją korzyść wyrządzają przy tym Polsce wielką krzywdę.
2021-11-24 18:37
2021-11-25 13:42
2021-11-24 21:43
i dlatego na Marszu Niepodległości widać Afropolaków z biało-czerwonymi flagami :)
2021-11-25 06:55
I flagi faszystów z Włoch. Jakoś mi się to nie klei
2021-11-25 09:44
I geje / pederasci ida to obronic w raz z policja , ida bronic cos co nikomu oprocz nich nie przeszkadza.. Gratuluje walecznosci 997, a tak na murach piszecie ,ze nie lubicie policji ,ze narodowiec z policja trzyma....
2021-11-24 17:37
Posłuchaj swojego Donalda - "Polskość to nienormlaność" !!! To ten człowiek nasyła jednych na drugich i cały czas nawołuje do nienawiści między Polakami ! Inny przydu*as z tej samej organizacji chce piłować katolików !
Posłuchaj swojego Donalda - "Polskość to nienormlaność" !!! To ten człowiek nasyła jednych na drugich i cały czas nawołuje do nienawiści między Polakami ! Inny przydu*as z tej samej organizacji chce piłować katolików ! Czy to jest normalne ?? !! Połowa politków powinna mieć co miesiąc badania psychiatryczne bo słuchając ich, to znaczna część powinna siedzieć w psychiatryku ! Ps. A z góry idzie przekaz i później reszta zachowuje się podobnie lub jeszcze gorzej !
2021-11-24 18:33
"Polskość to nienormalność takie skojarzenie narzuca mi się z bolesną uporczywością, kiedy tylko dotykam tego niechcianego tematu.
Polskość wywołuje u mnie niezmiennie odruch buntu: historia, geografia, pech
"Polskość to nienormalność takie skojarzenie narzuca mi się z bolesną uporczywością, kiedy tylko dotykam tego niechcianego tematu.
Polskość wywołuje u mnie niezmiennie odruch buntu: historia, geografia, pech dziejowy i Bóg wie co jeszcze wrzuciły na moje barki brzemię, którego nie mam specjalnej ochoty dźwigać, a zrzucić nie potrafię (nie chcę mimo wszystko?), wypaliły znamię; i każą je z dumą obnosić.
Więc staję się nienormalny, wypełniony do granic polskością, i tam, gdzie inni mówią człowiek, ja mówię Polak; gdzie inni mówią kultura, cywilizacja i pieniądz, ja krzyczę; Bóg, Honor i Ojczyzna (wszystko koniecznie dużą literą); kiedy inni budują, kochają się i umierają, my walczymy, powstajemy i giniemy.
I tylko w krótkich chwilach przerwy rozważamy nasz narodowy etos odrobinę krytyczniej, czytamy Brzozowskiego i Gombrowicza, stajemy się normalniejsi." Donald Tusk.
2021-12-09 22:05
Błagam, Tusk mówiący Bóg - który równocześnie z chęcią wprowadziłby aborcję na życzenie. Honor - ha ha, jaki honor? Sprzedał siebie i Polskę Merkel i z chęcią zrobi to drugi raz (następcy Merkel). Ojczyzna - chyba jako
Błagam, Tusk mówiący Bóg - który równocześnie z chęcią wprowadziłby aborcję na życzenie. Honor - ha ha, jaki honor? Sprzedał siebie i Polskę Merkel i z chęcią zrobi to drugi raz (następcy Merkel). Ojczyzna - chyba jako land Niemiecki w UE rozumianej jako federacja państw podległych Brukseli, czyli wpływom Niemieckim.
Oglądanie TVN przynosi taki skutek, że ludzie kompletnie nie pojmują rzeczywistości.
W przeciwieństwie do tvp, tvn wymyśla fake newsy, a ludzie łykają je jak pelikany.
2021-11-24 18:19
Czy w zyciu wiecej niz jednej linijki tekstu z paskow tvp nie byles w stanie przeczytac? Jak caly proletariat pisowy. Wystarczy przeczytac ten esej aby rozumiec co autor mial na mysli. Zdanie jest wyrwane z kontekstu, a prosci ludzie karmia sie tym jak pelikany.
2021-11-24 16:44
po za tym wszystko ok?
2021-11-24 18:19
2021-11-24 13:00
Opinia wyróżniona
Mieszkam w Gdańsku od urodzenia ponad 40 lat. Nie miałem nigdy ciemnoskórych sąsiadów, kolegów w szkole czy na podwórku. Nie spotkałem się z żadnym takim sprzedawcą czy urzędnikiem. 99.9% ludzi których widuję na ulicy
Mieszkam w Gdańsku od urodzenia ponad 40 lat. Nie miałem nigdy ciemnoskórych sąsiadów, kolegów w szkole czy na podwórku. Nie spotkałem się z żadnym takim sprzedawcą czy urzędnikiem. 99.9% ludzi których widuję na ulicy to wariacja na temat słowiańskości. Więc to chyba nie jest dziwne, że ciężko większości ludzi przeskoczyć ot tak nagle fakt, że ktoś się tu urodził i wychował ale odbiega od klasycznego środkowoeuropejskiego wyglądu.
To nie jest kwestia rasizmu tylko tego do czego na co dzień przywykliśmy. Wiadomo jakiś tam procent to jest jednak rasizm, ale na pewno nie tak duży jak niektórzy by sądzili. Sytuacja w Polsce jest diametralnie różna od krajów zachodnich (o USA to nawet nie ma co wspominać), jesteśmy w wyniku drugiej wojny i komunizmu naprawdę bardzo homogeniczni.
2021-11-24 21:20
To jest kwestia tolerancji.... właśnie to co piszesz, dokładnie to... Problemem nie jest rasizm jako taki ale brak tolerancji na inność. Co to inność? Wymieniać? Jeden zażartuje, a inny walnie w twarz którzy jest gorszy?
2021-11-24 16:53
Lepiej bym tego nie ujęło
2021-11-24 15:16
Podpisuję się pod nim rękami i nogami. Mieszkam w Gdańsku od urodzenia, od 45 lat - i tak właśnie wygląda sytuacja. Mało tego, w latach 90. u młodzieży pojawiła się wręcz fascynacja kulturą szeroko pojmowanego Zachodu, w
Podpisuję się pod nim rękami i nogami. Mieszkam w Gdańsku od urodzenia, od 45 lat - i tak właśnie wygląda sytuacja. Mało tego, w latach 90. u młodzieży pojawiła się wręcz fascynacja kulturą szeroko pojmowanego Zachodu, w tym czarnoskórymi artystami - przede wszystkim w muzyce. Rozumiem, że teraz jest w modzie, żeby wyszukiwać rasizm i nietolerancję choćby w bochenku chleba, ale zdecydowana większość ludzi naprawdę ma to gdzieś. Zaprzeczanie, że jako ludzie mamy tendencję do zwracania uwagi na to, co INNE i nieszablonowe, jest zwyczajnie głupie. Jest taki rysunek Raczkowskiego, jak w autobusie pośród ludzi siedzi kosmita i wszyscy udają, że go nie widzą. Jedynie dziecko spogląda w jego stronę, ale natychmiast dostaje kuksańca od matki z komentarzem: Nie gap się! Po tej ostatniej frazie możecie sobie ten obrazek wyszukać.
2021-11-25 08:08
pewnie przez poprawność polityczną zakażą jeść czarny chleb.
Szukanie problemów na siłe.
W krajach "zachodnich" teraz biali ludzie są ofiarami rasizmu przez niebiałych europejczyków (gwałty, napady, szukany), ale tu problemu nie ma.
2021-11-24 13:08
Haha, no to chyba nie w tym samym Gdańsku mieszkamy, może w małym trojmiescie mieszkasz to wtedy te 99.99% by się zgadzało :P
2021-11-24 13:42
Dokladnie,co to za farmazony. W Gdansku jako miescie portowym, a takze chocby przez pryzmat historyczny nigdy nie bylo "99% wariacji slowianskosci". Od zawsze byl tu miks, glownie bialych ludzi, ale nie tylko. Wiec albo
Dokladnie,co to za farmazony. W Gdansku jako miescie portowym, a takze chocby przez pryzmat historyczny nigdy nie bylo "99% wariacji slowianskosci". Od zawsze byl tu miks, glownie bialych ludzi, ale nie tylko. Wiec albo jakis Rumijczyk,ktory opsiuje swoje osiedle albo sloik opisuje swoja Mlawe czy Bartoszyce. To czy sie nam to podoba czy nie to kwestia drugorzedna, ale Gdansk, dzisiaj cale Trojmiasto, po prostu jest miedzynarodowym miksem (wiadomo ze nie takim jak powiedzmy Londyn, ale jak na Polske to mysle z Warszawa najwiekszym) i to jest fakt.
2021-11-24 20:03
no ten portowy i wielokulturowy mit to chyba właśnie siedzi w głowach warmińskich słoików.
2021-11-24 18:31
Skoro ten Gdańsk jest taki międzynarodowy, to odpowiedz sobie na parę pytań - ilu masz czarnoskórych znajomych, ilu mają twoje dzieci, ilu takich sąsiadów masz, ile jest takich osób w twojej rodzinie, ile takich osób z
Skoro ten Gdańsk jest taki międzynarodowy, to odpowiedz sobie na parę pytań - ilu masz czarnoskórych znajomych, ilu mają twoje dzieci, ilu takich sąsiadów masz, ile jest takich osób w twojej rodzinie, ile takich osób z tobą pracowało, ilu takich sprzedawców widujesz, ilu urzędników, ilu widujesz czarnoskórych robotników na budowach, remontach dróg itd. itp.
Ja nie twierdzę, że takich osób nie ma, ja twierdzę, że jest ich bardzo mało i nie są obecni we wszystkich codziennych aspektach naszego życia. Owszem w wielu miejscach jest takich osób więcej - np. rzeczeni studenci na GUM, ale to jest malutki wycinek całego społeczeństwa i to dość specyficzny.
2021-11-25 07:07
Pisząc specyficzny
2021-11-25 19:07
Specyficzny czyli nietypowy. Mam tłumaczyć podstawowe słowa w kontekście prostych zdań? Student z zagranicy to jest specyficzna osoba w każdym kraju. Raz że jest studentem, to już jest wąski wycinek społeczeństwa, bo w
Specyficzny czyli nietypowy. Mam tłumaczyć podstawowe słowa w kontekście prostych zdań? Student z zagranicy to jest specyficzna osoba w każdym kraju. Raz że jest studentem, to już jest wąski wycinek społeczeństwa, bo w określonym wieku i wśród ludzi w tym wieku to też jest mała część bo większość nie idzie na studia. Do tego jest to osoba z zagranicy nie będąca obywatelem kraju, ale przebywająca tu dłużej jak na wycieczce, to też bardzo malutki wycinek.
Niespecyficzny będzie np. facet z obywatelstwem, w wieku lat 30-40, mający żonę i dzieci, pracujący w usługach.
2021-11-24 20:06
no właśnie, przez cały okres szkoły, studiów, różnych prac i hobby miałam tylko dwie czarnoskóre koleżanki. DWIE.
2021-11-24 17:07
2021-11-24 16:36
Rumijczyk - padłam :)
2021-11-24 14:39
Wojsk w różnych wojnach. Polacy się wymieszali z niemcami, rosjanami, na południu z czechami i slowakami, przedtem jeszcze z tatarami, w najmniejszym stopniu z żydami ale to już wynika z ich niechęci raczej do mieszanych małżeństw.
2021-11-24 15:29
Ale to wszystko są nadal środkowoeuropejskie nacje (poza tatarami, którzy jednak mają jasną karnację), artykuł dotyczy osób czarnoskórych o pochodzeniu afrykańskim.
2021-11-25 07:06
I jednostek afrykańskich. Są po nich ślady genetyczne np na Kociewiu
2021-11-24 14:20
Czy ci marynarze z miasta portowego posyłają tu dzieci do szkoły? Pracują w urzędach lub mieszkają w blokach? A co do pryzmatu historycznego to poszedł się on *** w wyniku wojny i komunizmu. Żydzi i cyganie trafili do obozów, Niemcy i reszta trafili na zachód, zostali Polacy i ci których przywieźli z innych części Polski.
2021-11-24 15:41
Rocznik 65 tutaj, absolwent akademii morskiej. Od zawsze byli zagraniczni studenci w naszej akademii z "zaprzyjaznionych" krajow typu Angola, Maroko, Wietnam, Jordania itd. i to wlasnie za komuny :) oczywiscie Gdansk
Rocznik 65 tutaj, absolwent akademii morskiej. Od zawsze byli zagraniczni studenci w naszej akademii z "zaprzyjaznionych" krajow typu Angola, Maroko, Wietnam, Jordania itd. i to wlasnie za komuny :) oczywiscie Gdansk przeaz komune podupadl jesli chodzi o "multi-kulti", ale tez sie tutaj zawsze cos dzialo. Malo tego, mam kolege ze studiow Jordanczyka, ktory przyjechal na studia do Gdanska w latach 80' zostal tutaj, nauczyl sie polskiego, ma zone Polke i maja trojke dzieci i wszyscy mieszkaja do dzis w Gdansku. A co do twojego ostatniego zdania to zapomniales jeszcze o Kaszubach, no ale by Tobie do tezy do konca nie podpasowli
2021-11-24 19:42
Kasza-be!
2021-11-24 15:35
2021-11-24 13:03
Co następne? Szydzenie z kulawych, bo 99.9% chodzi normalnie? Racjonalizujesz swoje dziecięce strachy.
2021-11-26 15:27
Ciekawosc to jeszcze nie rasizm. Pod rasizm podpina sie juz wszystko,
2021-11-24 22:04
Mój mąż był w Chinach i to 10 lat temu i wszyscy się na niego gapili i nawet uśmiechali, " pewnie dlatego, że są rasistami", a nie z powodu ciekawości, inności...przemyśl o czym piszesz
2021-11-24 18:01
chyba go nie zrozumiałeś lub nie czytasz ze zrozumieniem
2021-11-24 17:10
Zauważać, to nie znaczy oceniać. Tak, zauważamy odmienności, bo tak jest skonstruowany ludzki mózg, tak nas ukształtowała psychologia ewolucyjna. Więcej - wszystko co inne, niezgodne ze znanym wzorcem nasz mózg
Zauważać, to nie znaczy oceniać. Tak, zauważamy odmienności, bo tak jest skonstruowany ludzki mózg, tak nas ukształtowała psychologia ewolucyjna. Więcej - wszystko co inne, niezgodne ze znanym wzorcem nasz mózg uwidacznia jako potencjalne zagrożenie. Trzeba dużej świadomości, wrażliwości, edukacji, wiedzy, rozwijania empatii i umiejętności interpersonalnych, żeby opanować te pierwotne instynkty.
2021-11-24 17:04
2021-11-24 15:39
Nie pisał, ze szydzi, tylko, że wzbudza zainteresowanie, ale pewnie Ciebie w szkole uczyli wbijać gwoździe, zamiast czytania ze zrozumieniem.
2021-11-24 16:33
"Co następne? Szydzenie z kulawych" no jednak napisał
2021-11-25 11:54
Choć może się znajdzie jakiś wytrwały, co nauczy cię chociaż komend typu podaj łapę, bo z edukacji nici. Nie wiem jak inaczej wytłumaczyć komuś takiego, że w białym środowisku, które nas w Polsce otacza, osoba innego
Choć może się znajdzie jakiś wytrwały, co nauczy cię chociaż komend typu podaj łapę, bo z edukacji nici. Nie wiem jak inaczej wytłumaczyć komuś takiego, że w białym środowisku, które nas w Polsce otacza, osoba innego koloru skóry może być trudna do neutralnego zachowania. I nie chodzi tu, gamoniu, o rasizm, chodzi o zainteresowanie/zdziwienie, które trudno powstrzymać, a jest kłopotliwe dla obu stron
2021-11-24 19:56
Głównie z takich, jak ty, niepełnosprytnych intelektualnie lolków:)
2021-11-24 15:14
brawo, właśnie tacy jak ty czynią ten świat takim beznadziejnym miejscem
2021-11-24 14:12
Przeczytaj jeszcze raz i dokładnie.
2021-11-24 15:33
2021-11-24 17:05
2021-11-24 15:56
no tak, jak na kogos nietypowego. Ja nie czuje absolutnie zadnej niecheci, wrecz przeciwnie :) ale fakt, moze to byc uznane za niegrzeczne (sam tez bym nie chcial aby sie na mnie gapili)
2021-11-25 08:47
Nie chcę ci zburzyć obrazu świata, ale owszem, gapią się.
2021-11-25 12:22
na pierwszych dlugowlosych tez sie gapili a nawet okazywali wrogosc
2021-11-24 14:07
Czy Wy czytacie ze zrozumieniem?
"...ciężko większości ludzi przeskoczyć ot tak nagle fakt, że ktoś się tu urodził i wychował ale odbiega od klasycznego środkowoeuropejskiego wyglądu" - czyli zwracamy uwagę
Czy Wy czytacie ze zrozumieniem?
"...ciężko większości ludzi przeskoczyć ot tak nagle fakt, że ktoś się tu urodził i wychował ale odbiega od klasycznego środkowoeuropejskiego wyglądu" - czyli zwracamy uwagę na wygląd, bo nie jesteśmy do niego przyzwyczajeni. I w zwracaniu uwagi na wygląd z tego powodu nie ma ani szyderstwa, ani negatywnych odczuć. Po prostu jest to ludzka natura.
2021-11-24 16:09
To też jest ludzka natura. Po prostu niektórzy są zacofani i już.
2021-11-24 16:31
2021-11-24 15:32
Był ktoś w Niemczech, Austrii, Danii ? Środek Europy ? Ciemnoskórych, Azjatów , Hindusów jest tam ogromna liczba, więc nie wiem co to znaczy ten ,,środkowoeuropejski wygląd"? U nas ludzie gapią się na każdego kto jest inaczej niż przeciętnie ubrany albo kuleje. Zaściankowość.
2021-11-24 19:37
tak, dlatego tylu niemców jest tak bardzo "szczęśliwych" z tego powodu, że mają taki mix, że strach w dzień czasami poruszać się po niektórych miastach w Niemczech. Super, ja dziękuje, za takie mixy, jak sie zachowują normalnie tacy ludzie to ja nie mam z tym problemu żeby byli u Nas, ale to co się dzieje na zachodzie to każdy wie.
2021-11-24 18:05
twoje myślenie jest zaściankowe - żyje i pracuje na zachodzie i nie wiele rzeczywistość tam różni się od rzeczywistości w Polsce - ale musisz tam mieszkać min. kilkanaście lat lub więcej a nie pojechać na wakacje i się zachwycać. Tam też wbrew pozorom gapią się na każdą inność.
2021-11-24 16:34
Ja tam byłem i nie uważam że afrykańska powódź jest normalna. Oni mają z tym problem do którego nikt otwarcie się nie przyzna ponieważ poprawność polityczna na to nie pozwala.
2021-11-24 16:10
Większość ludzi na ziemi jest opatrzona z innym wyglądem, więc o co kaman?
2021-11-24 14:08
2021-11-24 17:14
A jak odrozniasz tolerancje od obojetnosci?
2021-11-24 12:37
Opinia wyróżniona
Polskość to teraźniejszość i wspieranie kraju codzienną uczciwością. Poszanowanie przodków, podzielanie tych samych judeochrześcijańskich, europejskich wartości. Polskość to życzliwe współtworzenie społeczności. Kolor
Polskość to teraźniejszość i wspieranie kraju codzienną uczciwością. Poszanowanie przodków, podzielanie tych samych judeochrześcijańskich, europejskich wartości. Polskość to życzliwe współtworzenie społeczności. Kolor skóry czy kraj pochodzenia, szczególnie kraj pochodzenia przodków - w dobie wszechobecnych podróży, migracji oraz wymiany towarów i usług - to jest naprawdę drugorzędne.
2021-11-25 07:11
,,judeochrześcijańskie,, wartości są nam obce .Poczytaj sobie o wierzeniach słowian i potem pisz . Katolicyzm został nam wciśnięty rozgrzanym do cerwoności mieczem . Wiesz dlaczego Mieszko 1 przyjąl chrzest ?? Przyjął bo do szyji jego syna czekał przyłożony miecz ......
2021-11-27 11:59
i tak podbili Wielką Lechię...
2021-11-24 20:21
Polskosc to Nienormalnosc
2021-11-24 22:11
wyrwanymi z kontekstu.
2021-11-25 07:09
Słowo rzuca i prawicowy
2021-11-24 19:54
2021-11-24 12:51
To też polacy.
2021-11-24 13:00
2021-11-24 13:03
2021-11-24 12:54
Co więcej - menty różnej maści to też Polacy. W głównym wpisie mówię jednak o ogóle i o kulturotwórczym trzonie naszej tożsamości narodowej
2021-11-24 13:01
2021-11-24 13:12
Na twoją listę odpowiedziałem - że oczywiście też. Potem dodałem: co więcej. Jest to więc rozwinięcie listy spektrum ludzi wchodzących w kategorię Polaka, a nie zrównanie kogokolwiek z tych co podałeś z kategorią którą ja wymieniłem.
2021-11-24 15:16
Jak zareagujesz, gdy ktoś na pytanie "czy katolicy to dobrzy ludzie?" odpowie "oczywiście. Co więcej różne męty też potrafią być dobrymi ludźmi"?
2021-11-24 16:39
teraz nawet na wegiel,ktorym pale w piecu bede mowil "afropaliwo"
2021-11-24 15:28
a w razie wątpliwości dopytam. Pozdrawiam!
2021-11-24 13:23
2021-11-24 13:25
2021-11-24 12:46
2021-11-25 18:32
2021-11-24 15:02
2021-11-24 12:37
Opinia wyróżniona
Polskość to teraźniejszość i wspieranie kraju codzienną uczciwością. Poszanowanie przodków, podzielanie tych samych judeochrześcijańskich, europejskich wartości. Polskość to życzliwe współtworzenie społeczności. Kolor
Polskość to teraźniejszość i wspieranie kraju codzienną uczciwością. Poszanowanie przodków, podzielanie tych samych judeochrześcijańskich, europejskich wartości. Polskość to życzliwe współtworzenie społeczności. Kolor skóry czy kraj pochodzenia, szczególnie kraj pochodzenia przodków - w dobie wszechobecnych podróży, migracji oraz wymiany towarów i usług - to jest naprawdę drugorzędne.
2021-11-24 12:46
2021-11-24 15:02
2021-11-25 18:32
2021-11-24 12:51
To też polacy.
2021-11-24 12:54
Co więcej - menty różnej maści to też Polacy. W głównym wpisie mówię jednak o ogóle i o kulturotwórczym trzonie naszej tożsamości narodowej
2021-11-24 13:01
2021-11-24 13:12
Na twoją listę odpowiedziałem - że oczywiście też. Potem dodałem: co więcej. Jest to więc rozwinięcie listy spektrum ludzi wchodzących w kategorię Polaka, a nie zrównanie kogokolwiek z tych co podałeś z kategorią którą ja wymieniłem.
2021-11-24 13:23
2021-11-24 13:25
2021-11-24 15:16
Jak zareagujesz, gdy ktoś na pytanie "czy katolicy to dobrzy ludzie?" odpowie "oczywiście. Co więcej różne męty też potrafią być dobrymi ludźmi"?
2021-11-24 15:28
a w razie wątpliwości dopytam. Pozdrawiam!
2021-11-24 16:39
teraz nawet na wegiel,ktorym pale w piecu bede mowil "afropaliwo"
2021-11-24 13:00
2021-11-24 13:03
2021-11-24 19:54
2021-11-24 20:21
Polskosc to Nienormalnosc
2021-11-24 22:11
wyrwanymi z kontekstu.
2021-11-25 07:09
Słowo rzuca i prawicowy
2021-11-25 07:11
,,judeochrześcijańskie,, wartości są nam obce .Poczytaj sobie o wierzeniach słowian i potem pisz . Katolicyzm został nam wciśnięty rozgrzanym do cerwoności mieczem . Wiesz dlaczego Mieszko 1 przyjąl chrzest ?? Przyjął bo do szyji jego syna czekał przyłożony miecz ......
2021-11-27 11:59
i tak podbili Wielką Lechię...
2021-11-24 12:37
2021-11-24 12:39
Ile ty masz lat?
2021-11-24 12:40
Albo margaryna ze stereotypowym, czarnoskórym dzieckiem
2021-11-24 17:13
2021-11-24 12:51
przykłady rasizmu polskiego, czy masz jeszcze jakieś śmieszniejsze?
powiedz to w niemczech lub francji to się popukają w czoło, czy większych problemów nie masz
2021-11-24 12:54
W Afryce, USA rasizm to pogarda i odczłowieczanie, a nie jakieś słowa o dawno zapomnianym rodowodzie. W Polsce nie ma rasizmu - jest za to sporo buractwa, które jest przykre dla każdego bez względu na rasę.
2021-11-24 12:56
Chłopie, to ile TY masz lat, że tak i**otyczne przykłady przytaczasz. Takim nakręcaniem tematu sami nakręcacie rasizm. Może właśnie o to wam chodzi.
2021-11-24 13:08
2021-11-24 13:13
Jeśli chodzi o problem wytykania komuś, wulgarnego czepiania się, że jest inny od reszty, to nie ma na to żadnej siły, bo zawsze znajdzie się jakiś pretekst. Jak wszyscy są biali a jeden czarny to czepiamy się koloru
Jeśli chodzi o problem wytykania komuś, wulgarnego czepiania się, że jest inny od reszty, to nie ma na to żadnej siły, bo zawsze znajdzie się jakiś pretekst. Jak wszyscy są biali a jeden czarny to czepiamy się koloru skóry, jak kolor ten sam to czepiamy się religii, jak religia ta sama to czepiamy się pochodzenia, jak pochodzenie to samo te czepiamy się poziomu zamożności itp. itd. Część ludzi była, jest, będzie wredna i zawistna, nic tego nie zmieni. Poza tym istotnym elementem ludzkiej natury jest silna potrzeba przynależenia do jakiejś grupy i konkurowania z innymi grupami.
2021-11-24 14:30
ale Żydzi to biała rasa przecież
2021-11-24 18:26
2021-11-25 09:34
słowem "semicki" określa się języki, nie etnos
2021-11-24 15:08
2021-11-24 16:57
Mógł! liczba miejsc była proporcjonalna do ogólnej liczebności Żydów w Amerykańskim społeczeństwie.
2021-11-24 17:16
2021-11-25 08:24
bzdura absolutna, w takim razie jak studia ukończyli: Oppehheimer? Feynman? Max Born już w 1912 roku był wykładowcą na uniwersytecie w Chicago itd, nie pisz takich głupot i kłamstw
2021-11-24 17:17
2021-11-24 12:38
Opinia wyróżniona
i wydaje mi się, że moje podejście wynika z edukacji i wychowania. a jeśli ktoś wychowuje się w środowisku utrwalającym jakieś stereotypy, to potem żyjemy w społeczenstwie jakim żyjemy, że przeszkadzamy sobie nawzajem nawet jeśli nie mamy z sobą nic wspolnego.
2021-11-24 12:41
PiS potrafił ten strach zagospodarować na swoją korzyść wyrządzają przy tym Polsce wielką krzywdę.
2021-11-24 16:44
po za tym wszystko ok?
2021-11-24 18:19
2021-11-24 17:37
Posłuchaj swojego Donalda - "Polskość to nienormlaność" !!! To ten człowiek nasyła jednych na drugich i cały czas nawołuje do nienawiści między Polakami ! Inny przydu*as z tej samej organizacji chce piłować katolików !
Posłuchaj swojego Donalda - "Polskość to nienormlaność" !!! To ten człowiek nasyła jednych na drugich i cały czas nawołuje do nienawiści między Polakami ! Inny przydu*as z tej samej organizacji chce piłować katolików ! Czy to jest normalne ?? !! Połowa politków powinna mieć co miesiąc badania psychiatryczne bo słuchając ich, to znaczna część powinna siedzieć w psychiatryku ! Ps. A z góry idzie przekaz i później reszta zachowuje się podobnie lub jeszcze gorzej !
2021-11-24 18:19
Czy w zyciu wiecej niz jednej linijki tekstu z paskow tvp nie byles w stanie przeczytac? Jak caly proletariat pisowy. Wystarczy przeczytac ten esej aby rozumiec co autor mial na mysli. Zdanie jest wyrwane z kontekstu, a prosci ludzie karmia sie tym jak pelikany.
2021-11-24 18:33
"Polskość to nienormalność takie skojarzenie narzuca mi się z bolesną uporczywością, kiedy tylko dotykam tego niechcianego tematu.
Polskość wywołuje u mnie niezmiennie odruch buntu: historia, geografia, pech
"Polskość to nienormalność takie skojarzenie narzuca mi się z bolesną uporczywością, kiedy tylko dotykam tego niechcianego tematu.
Polskość wywołuje u mnie niezmiennie odruch buntu: historia, geografia, pech dziejowy i Bóg wie co jeszcze wrzuciły na moje barki brzemię, którego nie mam specjalnej ochoty dźwigać, a zrzucić nie potrafię (nie chcę mimo wszystko?), wypaliły znamię; i każą je z dumą obnosić.
Więc staję się nienormalny, wypełniony do granic polskością, i tam, gdzie inni mówią człowiek, ja mówię Polak; gdzie inni mówią kultura, cywilizacja i pieniądz, ja krzyczę; Bóg, Honor i Ojczyzna (wszystko koniecznie dużą literą); kiedy inni budują, kochają się i umierają, my walczymy, powstajemy i giniemy.
I tylko w krótkich chwilach przerwy rozważamy nasz narodowy etos odrobinę krytyczniej, czytamy Brzozowskiego i Gombrowicza, stajemy się normalniejsi." Donald Tusk.
2021-12-09 22:05
Błagam, Tusk mówiący Bóg - który równocześnie z chęcią wprowadziłby aborcję na życzenie. Honor - ha ha, jaki honor? Sprzedał siebie i Polskę Merkel i z chęcią zrobi to drugi raz (następcy Merkel). Ojczyzna - chyba jako
Błagam, Tusk mówiący Bóg - który równocześnie z chęcią wprowadziłby aborcję na życzenie. Honor - ha ha, jaki honor? Sprzedał siebie i Polskę Merkel i z chęcią zrobi to drugi raz (następcy Merkel). Ojczyzna - chyba jako land Niemiecki w UE rozumianej jako federacja państw podległych Brukseli, czyli wpływom Niemieckim.
Oglądanie TVN przynosi taki skutek, że ludzie kompletnie nie pojmują rzeczywistości.
W przeciwieństwie do tvp, tvn wymyśla fake newsy, a ludzie łykają je jak pelikany.
2021-11-24 18:37
2021-11-24 21:43
i dlatego na Marszu Niepodległości widać Afropolaków z biało-czerwonymi flagami :)
2021-11-25 06:55
I flagi faszystów z Włoch. Jakoś mi się to nie klei
2021-11-25 09:44
I geje / pederasci ida to obronic w raz z policja , ida bronic cos co nikomu oprocz nich nie przeszkadza.. Gratuluje walecznosci 997, a tak na murach piszecie ,ze nie lubicie policji ,ze narodowiec z policja trzyma....
2021-11-25 13:42
2021-11-24 12:44
Ten inny przyjechał mi mój dobrobyt zabrać. Tudzież: ten inny przyjechał i dlatego nie mam dobrobytu. On mi pracę zabiera
Uwaga: Nie dotyczy jeśli ja, moja rodzina czy znajomi jadą do Norwegii, UK czy Holandii. Wtedy to zupełnie co innego.
2021-11-24 17:57
Zapewniam cię że wbrew pozorom w uk jest podobnie
2021-11-25 06:57
Ludzie są podobni na całym świecie. Kolor skóry, pochodzenie nie ma znaczenia
2021-11-24 14:31
Różnica jest taka, że jak ktoś ma inny kolor, to odstaje od reszty, nie może wtopić się w tłum choćby bardzo chciał, jest jak człowiek który ciągle chodzi w dziwnych ubraniach, jest atrakcją, traktowany jak zagraniczny
Różnica jest taka, że jak ktoś ma inny kolor, to odstaje od reszty, nie może wtopić się w tłum choćby bardzo chciał, jest jak człowiek który ciągle chodzi w dziwnych ubraniach, jest atrakcją, traktowany jak zagraniczny turysta, a ludzie wszędzie odzywają się do niego po angielsku. Trudno w takich warunkach czuć się jak u siebie, a i ludzie wokół też czują się dziwnie. Na Zachodzie to nie robi różnicy, bo u nich już wszędzie jest rasowo-narodościowy mix jak na jakimś dworcu czy lotnisku, i dlatego zanika tam poczucie narodowej wspólnoty tożsamości - i w rezultacie dochodzi do bałkanizacji, podziału na lokalne getta, i każdy widzi tylko czubek własnego nosa. Chyba nie chcemy takiej przyszłości?
2021-11-24 16:08
Bo to Polak Polakowi jest największym wrogiem. Mało gettoizacji w Gdańsku?
2021-11-24 16:10
2021-11-24 16:24
2021-11-24 17:59
widać że nie byłeś na zachodzie - jest bardzo podobnie jeżeli chodzi o rasizm, tylko że tam jest schowany po płaszczykiem poprawności politycznej
2021-11-24 18:31
No różnica jest..... Ona ma po prostu zarąbisty kolor skóry :)
2021-11-24 19:46
2021-11-25 16:54
2021-11-24 12:38
"złe doświadczenia z osobami przedstawiającymi odrębną kulturę 38%". Gdzie te 38% natknęło się na osoby z odrębnej kultury? Większość nosa z kraju nie wystawiła.
2021-11-24 12:59
Na granicy nasi żołnierze mają takie doświadczenia.
2021-11-24 15:05
harcerze?
2021-11-24 13:11
No i z naszego podwórka jednak część (zapewne nieduża, ale liczba osób wcale nie aż taka mała) Ukraińców i Białorusinów też potrafi u nas nieźle rozrabiać.
2021-11-24 13:26
2021-11-24 13:51
I kościół jako obrońców katolicyzmu w polsce.
2021-11-24 21:09
no właśnie, i nie potrzeba nam dodatkowej patoli.
2021-11-24 14:10
Mam od lat sąsiada Araba - muzułmanina. I nie chcę tu ani jednego więcej.
2021-11-24 14:38
a bardzo intensywnie podróżują już od 17 lat, pracują tam, żyją tam ich rodziny, i widzą jak wygląda ten "wspaniały" Zachód, kraje afrykańskie i bliski wschód - nikt nie chce tego bagna tutaj.
2021-11-24 15:59
widzę, że statystykę i logikę masz w jednym palcu hehe
2021-11-24 21:05
nie trzeba wystawiać nosa, ukraińcu
2021-11-24 21:11
jakbym chciała, to też bym mogła to kliknąć - jedyny raz, kiedy uwolniono mnie od mojego portfela miał miejsce w Paryżu, przy stacji Barbes. Taka mała Afryka ;)
2021-11-24 12:40
Polacy pracują i pracowali w połowie europy zobaczyli jak wyglada multikulti na własne oczy. Ta pani robi kariere
2021-11-24 12:43
ile tej naszej zapijaczonej szlachty siedzi po parkach. To raczej inne kraje powinny być nieufne gdy przyjeżdżają nasi.
2021-11-24 14:31
i są, Polaków w UK i Niemczech do dzisiaj widzą jako złodzeji i pijaków
2021-11-24 14:39
na to że multi-kulti nie może działać
2021-11-24 16:21
Ale przynajmniej tu ich nie ma. Mój dawny kolega ze szkoły wyjechał do Holandii i od tej pory w Chyloni zrobiło się jakoś spokojniej. :P
2021-11-24 12:44
Izu nie ma / nie miał takich problemów ...
2021-11-24 15:23
Musiał tłuc się na okrągło. Ale wiedział, z czego to wszystko wynika. Na swój sposób to rozumiał. A już na pewno nie udawał nigdy głupiego i pokrzywdzonego.
2021-11-25 14:38
Uja wiesz o nim, prawda?
2021-11-24 17:12
Oczywiście że miał ignorancie , sztuki walki ćwiczył , bo go skinheadzi napadali i inni prymitywni co teraz z PISem się utożsamiają.
2021-11-24 21:14
Najstarsza Uweme (przepraszam, jesli napisałam z bledem), Izu, wszyscy na Żabiance traktowali ich normalnie. A ojciec uczyl w szkole angielskiego i nic po polsku nie mowil :-)
2023-01-22 18:50
Nie ma jak zabłysnąć to próbuje tak... Słabe ale nasze pseudomedia uwielbiają się rzucać na takie tematy
2021-11-24 12:46
Nie ma czegoś takiego jak afropolacy, są polacy. Są afroamerykanie, ale oni chcą się różnić od białych, celebrujęą inność, co jest i wynikiem rasizmu, jak i jego kołem napędowym.
2021-11-24 12:50
Polakiem jest ktoś kto się nim czuje.
2021-11-24 18:38
Kameleonem z polskim adresem, nazwiskiem, paszportem, wyglądem, zachowaniem, wiedzą, wiarą i językiem. Jesteś Polakiem? Nigdy nie byłeś i nie będziesz Polakiem bo nie jesteś potomkiem Polaków.
2021-11-24 12:51
2021-11-24 12:55
Innych państw. Natomiast polacy, polak, niemiec, rosjanin poprawnie w języku polskim piszemy z małej litery. To nie angielski
2021-11-24 13:06
2021-11-24 13:16
Nazwy mieszkańców krajów również piszemy z wielkiej litery.
2021-11-24 20:10
I ktoś taki pewnie ma maturę...
2021-11-24 20:26
Poprawna pisownia to: PoLaK, NiEmIeC, RoSjAnIN itd.
2021-11-24 13:14
Polakiem jest ten, kto się nim czuje: czyli Indianka aktualnie przebywająca w Malezji jeśli tylko się czuje Polką to nią jest?
2021-11-24 13:27
które przeszły przez polska szkołę prawdopodobnie będą czuły się polakami.
2021-11-24 13:31
a o polskości decyduje nie tylko własne poczucie ale i obywatelstwo.
2021-11-24 14:42
Polakiem w sensie państwowym może być każdy kto żyje w Polsce - ale w sensie etnicznym może być tylko potomek innych Polaków. I tego nic nie zmieni.
2021-11-24 12:48
Mam 40 lat mieszkam w Gdańsku od urodzenia. Nie miałem nigdy sąsiadów, kolegów, współpracowników innych jak biali. Ciemnoskórych ludzi widzę od święta. To jak nagle ma mi ktoś inny jak klasyczny słowiański Polak pasować na Polaka?
2021-11-24 12:52
2021-11-24 15:26
Po wchłonięciu takiej dawki propagandy myślenie i czytanie ze zrozumieniem jest już ponad siły.
2021-11-24 12:53
2021-11-24 13:08
2021-11-24 17:11
2021-11-24 17:05
Nieslowianie miezszkaja tu duzo dluzej niz wy przesiedlecny, gestapowskie z Kieleckiego.
2021-11-24 13:00
Opinia wyróżniona
Mieszkam w Gdańsku od urodzenia ponad 40 lat. Nie miałem nigdy ciemnoskórych sąsiadów, kolegów w szkole czy na podwórku. Nie spotkałem się z żadnym takim sprzedawcą czy urzędnikiem. 99.9% ludzi których widuję na ulicy
Mieszkam w Gdańsku od urodzenia ponad 40 lat. Nie miałem nigdy ciemnoskórych sąsiadów, kolegów w szkole czy na podwórku. Nie spotkałem się z żadnym takim sprzedawcą czy urzędnikiem. 99.9% ludzi których widuję na ulicy to wariacja na temat słowiańskości. Więc to chyba nie jest dziwne, że ciężko większości ludzi przeskoczyć ot tak nagle fakt, że ktoś się tu urodził i wychował ale odbiega od klasycznego środkowoeuropejskiego wyglądu.
To nie jest kwestia rasizmu tylko tego do czego na co dzień przywykliśmy. Wiadomo jakiś tam procent to jest jednak rasizm, ale na pewno nie tak duży jak niektórzy by sądzili. Sytuacja w Polsce jest diametralnie różna od krajów zachodnich (o USA to nawet nie ma co wspominać), jesteśmy w wyniku drugiej wojny i komunizmu naprawdę bardzo homogeniczni.
2021-11-24 13:03
Co następne? Szydzenie z kulawych, bo 99.9% chodzi normalnie? Racjonalizujesz swoje dziecięce strachy.
2021-11-24 14:07
Czy Wy czytacie ze zrozumieniem?
"...ciężko większości ludzi przeskoczyć ot tak nagle fakt, że ktoś się tu urodził i wychował ale odbiega od klasycznego środkowoeuropejskiego wyglądu" - czyli zwracamy uwagę
Czy Wy czytacie ze zrozumieniem?
"...ciężko większości ludzi przeskoczyć ot tak nagle fakt, że ktoś się tu urodził i wychował ale odbiega od klasycznego środkowoeuropejskiego wyglądu" - czyli zwracamy uwagę na wygląd, bo nie jesteśmy do niego przyzwyczajeni. I w zwracaniu uwagi na wygląd z tego powodu nie ma ani szyderstwa, ani negatywnych odczuć. Po prostu jest to ludzka natura.
2021-11-24 15:32
Był ktoś w Niemczech, Austrii, Danii ? Środek Europy ? Ciemnoskórych, Azjatów , Hindusów jest tam ogromna liczba, więc nie wiem co to znaczy ten ,,środkowoeuropejski wygląd"? U nas ludzie gapią się na każdego kto jest inaczej niż przeciętnie ubrany albo kuleje. Zaściankowość.
2021-11-24 16:10
Większość ludzi na ziemi jest opatrzona z innym wyglądem, więc o co kaman?
2021-11-24 16:34
Ja tam byłem i nie uważam że afrykańska powódź jest normalna. Oni mają z tym problem do którego nikt otwarcie się nie przyzna ponieważ poprawność polityczna na to nie pozwala.
2021-11-24 18:05
twoje myślenie jest zaściankowe - żyje i pracuje na zachodzie i nie wiele rzeczywistość tam różni się od rzeczywistości w Polsce - ale musisz tam mieszkać min. kilkanaście lat lub więcej a nie pojechać na wakacje i się zachwycać. Tam też wbrew pozorom gapią się na każdą inność.
2021-11-24 19:37
tak, dlatego tylu niemców jest tak bardzo "szczęśliwych" z tego powodu, że mają taki mix, że strach w dzień czasami poruszać się po niektórych miastach w Niemczech. Super, ja dziękuje, za takie mixy, jak sie zachowują normalnie tacy ludzie to ja nie mam z tym problemu żeby byli u Nas, ale to co się dzieje na zachodzie to każdy wie.
2021-11-24 16:09
To też jest ludzka natura. Po prostu niektórzy są zacofani i już.
2021-11-24 16:31
2021-11-24 14:08
2021-11-24 17:14
A jak odrozniasz tolerancje od obojetnosci?
2021-11-24 14:12
Przeczytaj jeszcze raz i dokładnie.
2021-11-24 15:33
2021-11-24 15:56
no tak, jak na kogos nietypowego. Ja nie czuje absolutnie zadnej niecheci, wrecz przeciwnie :) ale fakt, moze to byc uznane za niegrzeczne (sam tez bym nie chcial aby sie na mnie gapili)
2021-11-25 08:47
Nie chcę ci zburzyć obrazu świata, ale owszem, gapią się.
2021-11-25 12:22
na pierwszych dlugowlosych tez sie gapili a nawet okazywali wrogosc
2021-11-24 17:05
2021-11-24 15:14
brawo, właśnie tacy jak ty czynią ten świat takim beznadziejnym miejscem
2021-11-24 15:39
Nie pisał, ze szydzi, tylko, że wzbudza zainteresowanie, ale pewnie Ciebie w szkole uczyli wbijać gwoździe, zamiast czytania ze zrozumieniem.
2021-11-24 16:33
"Co następne? Szydzenie z kulawych" no jednak napisał
2021-11-24 19:56
Głównie z takich, jak ty, niepełnosprytnych intelektualnie lolków:)
2021-11-25 11:54
Choć może się znajdzie jakiś wytrwały, co nauczy cię chociaż komend typu podaj łapę, bo z edukacji nici. Nie wiem jak inaczej wytłumaczyć komuś takiego, że w białym środowisku, które nas w Polsce otacza, osoba innego
Choć może się znajdzie jakiś wytrwały, co nauczy cię chociaż komend typu podaj łapę, bo z edukacji nici. Nie wiem jak inaczej wytłumaczyć komuś takiego, że w białym środowisku, które nas w Polsce otacza, osoba innego koloru skóry może być trudna do neutralnego zachowania. I nie chodzi tu, gamoniu, o rasizm, chodzi o zainteresowanie/zdziwienie, które trudno powstrzymać, a jest kłopotliwe dla obu stron
2021-11-24 17:04
2021-11-24 17:10
Zauważać, to nie znaczy oceniać. Tak, zauważamy odmienności, bo tak jest skonstruowany ludzki mózg, tak nas ukształtowała psychologia ewolucyjna. Więcej - wszystko co inne, niezgodne ze znanym wzorcem nasz mózg
Zauważać, to nie znaczy oceniać. Tak, zauważamy odmienności, bo tak jest skonstruowany ludzki mózg, tak nas ukształtowała psychologia ewolucyjna. Więcej - wszystko co inne, niezgodne ze znanym wzorcem nasz mózg uwidacznia jako potencjalne zagrożenie. Trzeba dużej świadomości, wrażliwości, edukacji, wiedzy, rozwijania empatii i umiejętności interpersonalnych, żeby opanować te pierwotne instynkty.
2021-11-24 18:01
chyba go nie zrozumiałeś lub nie czytasz ze zrozumieniem
2021-11-24 22:04
Mój mąż był w Chinach i to 10 lat temu i wszyscy się na niego gapili i nawet uśmiechali, " pewnie dlatego, że są rasistami", a nie z powodu ciekawości, inności...przemyśl o czym piszesz
2021-11-26 15:27
Ciekawosc to jeszcze nie rasizm. Pod rasizm podpina sie juz wszystko,
2021-11-24 13:08
Haha, no to chyba nie w tym samym Gdańsku mieszkamy, może w małym trojmiescie mieszkasz to wtedy te 99.99% by się zgadzało :P
2021-11-24 13:42
Dokladnie,co to za farmazony. W Gdansku jako miescie portowym, a takze chocby przez pryzmat historyczny nigdy nie bylo "99% wariacji slowianskosci". Od zawsze byl tu miks, glownie bialych ludzi, ale nie tylko. Wiec albo
Dokladnie,co to za farmazony. W Gdansku jako miescie portowym, a takze chocby przez pryzmat historyczny nigdy nie bylo "99% wariacji slowianskosci". Od zawsze byl tu miks, glownie bialych ludzi, ale nie tylko. Wiec albo jakis Rumijczyk,ktory opsiuje swoje osiedle albo sloik opisuje swoja Mlawe czy Bartoszyce. To czy sie nam to podoba czy nie to kwestia drugorzedna, ale Gdansk, dzisiaj cale Trojmiasto, po prostu jest miedzynarodowym miksem (wiadomo ze nie takim jak powiedzmy Londyn, ale jak na Polske to mysle z Warszawa najwiekszym) i to jest fakt.
2021-11-24 14:20
Czy ci marynarze z miasta portowego posyłają tu dzieci do szkoły? Pracują w urzędach lub mieszkają w blokach? A co do pryzmatu historycznego to poszedł się on *** w wyniku wojny i komunizmu. Żydzi i cyganie trafili do obozów, Niemcy i reszta trafili na zachód, zostali Polacy i ci których przywieźli z innych części Polski.
2021-11-24 15:35
2021-11-24 15:41
Rocznik 65 tutaj, absolwent akademii morskiej. Od zawsze byli zagraniczni studenci w naszej akademii z "zaprzyjaznionych" krajow typu Angola, Maroko, Wietnam, Jordania itd. i to wlasnie za komuny :) oczywiscie Gdansk
Rocznik 65 tutaj, absolwent akademii morskiej. Od zawsze byli zagraniczni studenci w naszej akademii z "zaprzyjaznionych" krajow typu Angola, Maroko, Wietnam, Jordania itd. i to wlasnie za komuny :) oczywiscie Gdansk przeaz komune podupadl jesli chodzi o "multi-kulti", ale tez sie tutaj zawsze cos dzialo. Malo tego, mam kolege ze studiow Jordanczyka, ktory przyjechal na studia do Gdanska w latach 80' zostal tutaj, nauczyl sie polskiego, ma zone Polke i maja trojke dzieci i wszyscy mieszkaja do dzis w Gdansku. A co do twojego ostatniego zdania to zapomniales jeszcze o Kaszubach, no ale by Tobie do tezy do konca nie podpasowli
2021-11-24 19:42
Kasza-be!
2021-11-24 14:39
Wojsk w różnych wojnach. Polacy się wymieszali z niemcami, rosjanami, na południu z czechami i slowakami, przedtem jeszcze z tatarami, w najmniejszym stopniu z żydami ale to już wynika z ich niechęci raczej do mieszanych małżeństw.
2021-11-24 15:29
Ale to wszystko są nadal środkowoeuropejskie nacje (poza tatarami, którzy jednak mają jasną karnację), artykuł dotyczy osób czarnoskórych o pochodzeniu afrykańskim.
2021-11-25 07:06
I jednostek afrykańskich. Są po nich ślady genetyczne np na Kociewiu
2021-11-24 16:36
Rumijczyk - padłam :)
2021-11-24 17:07
2021-11-24 18:31
Skoro ten Gdańsk jest taki międzynarodowy, to odpowiedz sobie na parę pytań - ilu masz czarnoskórych znajomych, ilu mają twoje dzieci, ilu takich sąsiadów masz, ile jest takich osób w twojej rodzinie, ile takich osób z
Skoro ten Gdańsk jest taki międzynarodowy, to odpowiedz sobie na parę pytań - ilu masz czarnoskórych znajomych, ilu mają twoje dzieci, ilu takich sąsiadów masz, ile jest takich osób w twojej rodzinie, ile takich osób z tobą pracowało, ilu takich sprzedawców widujesz, ilu urzędników, ilu widujesz czarnoskórych robotników na budowach, remontach dróg itd. itp.
Ja nie twierdzę, że takich osób nie ma, ja twierdzę, że jest ich bardzo mało i nie są obecni we wszystkich codziennych aspektach naszego życia. Owszem w wielu miejscach jest takich osób więcej - np. rzeczeni studenci na GUM, ale to jest malutki wycinek całego społeczeństwa i to dość specyficzny.
2021-11-24 20:06
no właśnie, przez cały okres szkoły, studiów, różnych prac i hobby miałam tylko dwie czarnoskóre koleżanki. DWIE.
2021-11-25 07:07
Pisząc specyficzny
2021-11-25 19:07
Specyficzny czyli nietypowy. Mam tłumaczyć podstawowe słowa w kontekście prostych zdań? Student z zagranicy to jest specyficzna osoba w każdym kraju. Raz że jest studentem, to już jest wąski wycinek społeczeństwa, bo w
Specyficzny czyli nietypowy. Mam tłumaczyć podstawowe słowa w kontekście prostych zdań? Student z zagranicy to jest specyficzna osoba w każdym kraju. Raz że jest studentem, to już jest wąski wycinek społeczeństwa, bo w określonym wieku i wśród ludzi w tym wieku to też jest mała część bo większość nie idzie na studia. Do tego jest to osoba z zagranicy nie będąca obywatelem kraju, ale przebywająca tu dłużej jak na wycieczce, to też bardzo malutki wycinek.
Niespecyficzny będzie np. facet z obywatelstwem, w wieku lat 30-40, mający żonę i dzieci, pracujący w usługach.
2021-11-24 20:03
no ten portowy i wielokulturowy mit to chyba właśnie siedzi w głowach warmińskich słoików.
2021-11-24 15:16
Podpisuję się pod nim rękami i nogami. Mieszkam w Gdańsku od urodzenia, od 45 lat - i tak właśnie wygląda sytuacja. Mało tego, w latach 90. u młodzieży pojawiła się wręcz fascynacja kulturą szeroko pojmowanego Zachodu, w
Podpisuję się pod nim rękami i nogami. Mieszkam w Gdańsku od urodzenia, od 45 lat - i tak właśnie wygląda sytuacja. Mało tego, w latach 90. u młodzieży pojawiła się wręcz fascynacja kulturą szeroko pojmowanego Zachodu, w tym czarnoskórymi artystami - przede wszystkim w muzyce. Rozumiem, że teraz jest w modzie, żeby wyszukiwać rasizm i nietolerancję choćby w bochenku chleba, ale zdecydowana większość ludzi naprawdę ma to gdzieś. Zaprzeczanie, że jako ludzie mamy tendencję do zwracania uwagi na to, co INNE i nieszablonowe, jest zwyczajnie głupie. Jest taki rysunek Raczkowskiego, jak w autobusie pośród ludzi siedzi kosmita i wszyscy udają, że go nie widzą. Jedynie dziecko spogląda w jego stronę, ale natychmiast dostaje kuksańca od matki z komentarzem: Nie gap się! Po tej ostatniej frazie możecie sobie ten obrazek wyszukać.
2021-11-25 08:08
pewnie przez poprawność polityczną zakażą jeść czarny chleb.
Szukanie problemów na siłe.
W krajach "zachodnich" teraz biali ludzie są ofiarami rasizmu przez niebiałych europejczyków (gwałty, napady, szukany), ale tu problemu nie ma.
2021-11-24 16:53
Lepiej bym tego nie ujęło
2021-11-24 21:20
To jest kwestia tolerancji.... właśnie to co piszesz, dokładnie to... Problemem nie jest rasizm jako taki ale brak tolerancji na inność. Co to inność? Wymieniać? Jeden zażartuje, a inny walnie w twarz którzy jest gorszy?
2021-11-24 13:04
2021-11-24 13:14
Jak ktoś przyjechał z zagranicy to jest imigrantem. Jak ktoś jest homo, to jest homo. Kryterium dobra i zła pasuje do homo jak i hetero, tak samo jak do lokalnych i imigrantów. Nie róbmy kurtyzany z logiki
2021-11-24 14:12
Może jeszcze powiesz że nie ma czegoś takiego jak blondyn i brunet?
2021-11-24 14:20
ludzie to skrót myślowy, aby nie dzielić i segregować sobie w głowie: tego nie lubię, bo kozak w średnim wieku, czyli najgorsza kategoria, albo ten to pewnie głupi, bo stary, a tamten biały i łysy, to pewnie prawilec rasista.
2021-11-24 16:08
2021-11-24 16:20
2021-11-24 21:17
Jak mawiał Pawlak z filmu. Mnie kolor nie obchodzi - ważne by pracował i się asymilował. Influenserka to dno - niezależnie od koloru skóry
2021-11-25 23:24
Nie ma czegos takiego jak dobrzy i zli ludzie, okolicznosci i doswiadczenia decyduja o tym kto jaki jest
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.