2020-09-28 15:11
Opinia wyróżniona
Przerabiamy metan na wodór i w miejscu wytwarzania emitujemy CO2. Dalej mamy ogromne problemy z transportem i magazynowaniem podczas gdy dla metanu (gazu ziemnego) cała infrastruktura już istnieje i się sprawdza.
Przerabiamy metan na wodór i w miejscu wytwarzania emitujemy CO2. Dalej mamy ogromne problemy z transportem i magazynowaniem podczas gdy dla metanu (gazu ziemnego) cała infrastruktura już istnieje i się sprawdza.
Jeśli myślimy o tym, że zielony wodór ma być z OZE czyli z prądu, to po co go transportować do domów, ogrzewajmy się prądem. Dalej mamy transport - na razie dominują rozwiązania akumulatorowe - może w dużych jednostkach (statki, pociągi) sprawdzą się zbiorniki z wodorem i ogniwa paliwowe, ale po co transportować wodór - transportujmy prąd a wodór wytwarzajmy lokalnie w porcie i na lotnisku.
Jest jeszcze problem magazynowania energii z OZE - jeśli tu wodór jest najlepszy to trzeba tworzyć zastępstwo elektrowni szczytowo-pompowych tj. elektrownie elektroliza-synteza.
2020-09-28 10:38
Opinia wyróżniona
Wodór jako paliwo nie zatruwa środowiska. Sęk w tym, że aby go pozyskać trzeba włożyć sporo energii - a skąd? Jak na razie to z węgla (prąd elektryczny) i kółko się zamyka. To nie jest tak, że skoro cząsteczka wody
Wodór jako paliwo nie zatruwa środowiska. Sęk w tym, że aby go pozyskać trzeba włożyć sporo energii - a skąd? Jak na razie to z węgla (prąd elektryczny) i kółko się zamyka. To nie jest tak, że skoro cząsteczka wody składa się z jednego atomu tlenu i dwóch wodoru, to mamy sprawę rozwiązaną i nieograniczone źródło energii. Żeby je rozdzielić trzeba sporo energii jednak włożyć, więc cała sprawa nie jest tak oczywista jakby się mogło wydawać.
2020-09-26 10:24
bo sprężony wymaga ogromnych ciśnień i pojemnych butli by zasięg był sensowny. A skroplony wymaga minus 270 stopni czyli sporego termosu
2020-09-26 10:55
Pojazd z nieszczelnym zbiornikiem wodoru (mowa Toyocie Mirai) pali się w kontrolowany i bezpieczny sposób. Jest to technologia bardziej bezpieczna od lpg, cng i benzyny.
2020-09-26 14:02
niezły dowcip - wodór jeśli się ulatnia to po uzyskaniu odpowiedniego stężenia wybucha samoistnie
pomijam że wodór w tym znaczeniu to nie źródło tylko nośnik energii - ni możemy go wydobywać - musimy go uwolnić ze związków z tlenem czy węglem zużywając energię którą później odzyskuje się podczas utleniania w baterii paliwowej
2020-09-26 19:32
To leci w górę. Nie zbiera się w kanałach i garażach jak LPG . Ale ciśnienia butli jak CNG 300 atmosfer. ? A co do technologii to dużo można zrobić tylko kogo na to stać NASA?
2020-09-27 22:43
Cienka rurka, mały przepływ i o dziwo, kwestia czasu a było słychać mini wybuchy.
2020-09-28 14:07
2020-09-29 10:06
2020-09-29 20:49
To prawda, że to przesuwanie emisji ale jak chce się bazować na słońcu czy na wietrze to nie ma innego wyjścia. Źródła energii jak słońce czy wiatr są nieprzewidywalne i okresowe. Słońce świeci średnio 12 godzin / dobę,
To prawda, że to przesuwanie emisji ale jak chce się bazować na słońcu czy na wietrze to nie ma innego wyjścia. Źródła energii jak słońce czy wiatr są nieprzewidywalne i okresowe. Słońce świeci średnio 12 godzin / dobę, ale tyko średnio 8 godzin na tyle silnie by wytwarzać energię i tylko wtedy, gdy nie ma chmur (mówię tu o średniej rocznej, jest oczywiste, że latem ten czas się wydłuża ale zimą skraca). Zatem 8 godzin produkcji trzeba rozłożyć na złożycie bieżące i 16 godzin bez produkcji. Z wiatrem jest trochę lepiej, bo może wiać nawet w nocy, ale też nie jesteśmy w stanie zmusić wiatru by wiał kiedy chcemy i to z odpowiednią prędkością, nie za dużą i nie za małą. Pojawia się problem jak zmagazynować wystarczającą ilość energii by móc ją uwolnić w późniejszym czasie. Akumulatory? Pomijając fakt, że akumulator i ekologia to całkowite przeciwieństwa to mamy jeszcze powolne ładowanie, stosunkowo małą pojemność w stosunku do objętości i fakt, że z czasem tracą swoją pierwotną pojemność. Rozwiązaniem jest właśnie wodór. Można produkować go, gdy mamy nadmiar energii, a gdy jest jej niedostatek, zastosować proces odwrotny. Proces ten można stosować nie tylko do napędzania samochodów ale na globalną skalę. Jest też lepsza alternatywa, może nie tak czysta jak wodór ale tańsza, bardziej stabilna i przewidywalna - jest nią atom
2020-09-26 10:47
2020-09-26 11:43
Wodór obecnie jest wytrzany zpaliw kopalnych (węglowodorów) a nie z wody jak to się ludziom wmawia. Nie ma znaczenia czy jedziemy na gaz, benzynę itp bo i tak odpadu w postaci węgla trzeba się pozbyć. Najprościej spalić.
2020-09-27 22:45
2020-09-26 10:55
Tylko to. Rząd zamknie kopalnie po 2023 ale dalej będzie kupował węgiel z Rosji
2020-09-26 12:43
bedziemy kupowac polski wegiel ten ktory teraz sprzedajemy po taniosci magazynom np. w turcji
2020-09-27 09:30
jest nadal droższy niż importowany np. z australii (łącznie z kosztami transportu przez cały świat:) ) dlatego głównie zalega na hałdach...ale górnicy muszą pracować, więc wydobywamy go nadal:D
2020-09-26 11:09
kto nie spełnia normy euro 6 .Ale niestety w Trójmieście większość nie spełnia żadnej normy spalin trując nasze drowie spalinami na potęgę!
2020-09-26 11:57
Bo bredzisz
2020-09-26 21:53
Stać mnie. Poproszę o numer konta.
2020-09-27 21:22
2020-09-27 07:45
I tylko Volkswageny za darmo bo one spełniają wszystkie normy
2020-09-28 09:48
miesięcznie 3000 od duszy i będzie problem podatków i opłat rozwiązany. Prosto i skutecznie. Krew mnie zalewa jak słyszę o jakich kol wiek dodatkowych opłatach. Czy nie ma innej regulacji w tym świecie jak dodatkowe opłaty? Może trzeba pogonić takie prymitywne towarzystwo co tylko umie podatki wymyślać.
2020-09-26 11:16
Jeżeli chodzi o zasięg czy jak kto woli pojemność energetyczną na 1 kg masy źródła energii, samochody elektryczne nie są daleko w tyle. Gdy technologia ekonomicznej budowy akumulatorów ze stałym elektrolitem na skale
Jeżeli chodzi o zasięg czy jak kto woli pojemność energetyczną na 1 kg masy źródła energii, samochody elektryczne nie są daleko w tyle. Gdy technologia ekonomicznej budowy akumulatorów ze stałym elektrolitem na skale przemysłową zostanie opracowana (lub w przypadku jakiegokolwiek innego przełomu w budowie akumulatorów), wodór stanie się taką samą ciekawostką historyczną jak nowojorskie taksówki elektryczne z przełomu XIX/XX wieku.
Branża petrochemiczna łudzi się, że będzie inaczej, ponieważ pozyskiwanie wodoru z metanu jest tańsze niż pozyskiwanie go z innych źródeł, jak chociażby poprzez reakcję elektrolizy wody.
2020-09-26 12:56
Ładowanie Samochodu elektrycznego trwa co najmniej 1 godzinę a na wodór kilka minut!
2020-09-26 22:45
To właśnie wodór ma zastąpić w Japonii energetykę atomową. Zresztą od wielu już lat w Japonii sprzedawane są instalacje (pomocnicze-awaryjne) do domów wytwarzające prąd a paliwem jest wodór. Obecnie jedynym
To właśnie wodór ma zastąpić w Japonii energetykę atomową. Zresztą od wielu już lat w Japonii sprzedawane są instalacje (pomocnicze-awaryjne) do domów wytwarzające prąd a paliwem jest wodór. Obecnie jedynym ograniczeniem jest koszt samego paliwa. Jak twierdzi wielu specjalistów zajmujących się wodorem tanie wytwarzanie wodoru to kwestia kilku lat. Maksymalnie 10.
2020-09-27 00:17
nawet od benzyny (46 MJ/kg) a akumulator litowo-jonowy to tylko 0,9 MJ/kg.
Nie przegra z ekonomią, przy dzisiejszej technologii wystarczy 10-20 kg wodoru a nie pół tony baterii, wożenie baterii i marnowane na to dodatkowej energii to błędne koło.
2020-09-29 23:00
2020-09-26 11:46
Trochę wybiegacie w przyszłość. O wodorze jako paliwie można będzie mówić w Polsce za 15 - 20 lat. Gdy już w Europie będzie codziennością, w Polsce będzie to nowinka.
Podobnie było z fotowoltaiką - największy boom w Europie 15 - 20 late temu, a teraz ta technologia w końcu przekroczyła Odrę i zawitała nad Wisłę.
2020-09-26 11:58
2020-09-26 19:58
Co ty powiesz ? Fotowoltaika na zachodzie 20 lat temu ? A kiedy ty byłeś ostatnio na zachodzie bo Gorzów Wielkopolski to raczej zachodem nie jest no chyba ,że mieszkasz w Bartoszycach.
2020-09-26 12:11
2020-09-26 12:57
Do jazdy po mieście
2020-09-26 22:00
Przyznaj się ile km zrobiłeś BEV?
2020-09-28 06:08
Czas tankowania około 3 minuty a zasieg 500-600km.
2020-09-26 13:01
Wodor jako paliwo byl juz testowany w czasach 2 wojny przez Niemcy . I w praktyce okazalo sie ze ma wlasciwie zastosowanie do rakiet balisycznych.Jako naped samochodow ,statkow te paliwo jest malo perspektywiczne....
Wodor jako paliwo byl juz testowany w czasach 2 wojny przez Niemcy . I w praktyce okazalo sie ze ma wlasciwie zastosowanie do rakiet balisycznych.Jako naped samochodow ,statkow te paliwo jest malo perspektywiczne.... Najwieksza wada Wodoru jest jego bardzo duza latwopalnosc rowniez wybuchowosc.Zeby zapalic wodur wystarczy mala iskra. Np. wyciek paliwa wodorowego z torpedy byl prawdopodobna przyczyna zatoniecia okretu podwodnego Kursk!!! W Norwegi pare lat temu eksplodowala stacja z wodorem.Od tamtej pory jest zakas sprzedarzy wodoru w Norwegi do urzytku prywatnego.Wodur jako paliwo moze i jest ekologiczny. Ale niestety produkcja juz wodoru jest bardzo uciarzliwa dla srodowiska. Wiekrzosc wodoru produkowanego w europie jest z gazu ziemnego.
2020-09-26 14:20
aż oczy bolą od tych błędów
2020-09-26 19:55
Jego to oczy od spawania raczej bolą , stąd tyle byków . Ale o "wodurze" rozprawia z eksperckim zadęciem.
2020-09-26 21:56
Bo jego T9 nie ma polskich liter, więc radzi sobie jak może.
2020-09-26 20:11
Nie masz racji. Największą wadą wodoru jest to, że nie wiadomo jak na to nałożyć podatek
2020-09-26 20:55
wodór
2020-09-26 21:40
Powinno być: Wodór, zakaz, uciążliwa, większość,
2020-09-26 22:23
Co to za historie :D
2020-09-26 14:19
a maszyna parowa w zakładach tkackich na początku XIX wieku to nie to samo ? a parowozy to też ?
2020-09-26 15:44
To powinno byc juz dawno w uzyciu, a nie pchanie w slepa uliczke elekteykow, do ktorych nawet nie ma baterii
2020-09-28 16:00
Byloby gdyby dalo sie zrobic w ziemi dziure i lapac czysty wodor albo nalapac go "w siatke" z kosmosu. W praktyce nie jest tak latwo i wodor jest zwykle sposobem na zmagazynowanie energii wyprodukowanej w tradycyjny sposob. W ogniwach wodorowych jest jedynie uwalniana (z duzymi stratami) energia wyprodukowana w elektrowni.
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.