2020-07-29 07:03
Bzdury takie że aż żal. Ile mamy w Polsce pociągów hybrydowych? Ogólnie to zero. Chyba lepiej aby tą linię zelektryfikować w sposób zunifikowany z pozostałą infrastrukturą w kraju, niż stworzyć ewenement na skalę europejską, po którym mogą jeździć tylko jakieś wyszukane skomplikowane składy. Jestem kolejarzem i wiem co piszę.
2020-07-29 07:09
Az dziw, ze w Polsce nie jezdza jeszcze parowozy...
Poza tym czytales artykul?
W tym kierunku ida Niemcy, Holandia i Austria.
2020-07-29 07:23
Można stworzyć kolej magnetyczną jak w Szanghaju. Tylko pytanie czy nas na to stać. Nie porównuj polskiej kolei do niemieckiej, bo tylko udowadniasz tym, że jednak nie masz pojęcia o czym mówisz. Jestem po prostu
Można stworzyć kolej magnetyczną jak w Szanghaju. Tylko pytanie czy nas na to stać. Nie porównuj polskiej kolei do niemieckiej, bo tylko udowadniasz tym, że jednak nie masz pojęcia o czym mówisz. Jestem po prostu realistą i jak czytam takie bzdury o bujaniu w obłokach to żal mi tych co te wypociny tworzą. Realnie lepiej mieć zunifikowany system na który wjedzie każdy skład elektryczny, a nie tylko jakiś super hiper i żaden inny. Realia są takie, że na polskich torach króluje nadal EN57 i EP07 i jeszcze długo tak będzie. Chcesz tworzyć linię dla wyspecjalizowanych składów, których kupią pewnie kilka sztuk i wystarczy że część z nich zdefektuje i czym je wówczas zamierzasz zastąpić? Parowozem? Pomyślałeś o tym geniuszu?
2020-07-29 07:33
Nic dodać nic ująć. Po takich dyskusjach od razu widać, kto jest technikiem, a kto marzycielem z krainy mchu i paproci.
2020-07-29 08:27
2020-07-29 10:35
i gdzie one są?
2020-07-29 11:53
tajemniczą mgłą i nasmarowane lewackim
dynamitem.
2020-07-29 13:22
2020-07-29 13:45
kiedyś w szkole uczyli o techniku Dedalu i marzycielu Ikarze.
Jak się skończyło? Technik Dedal doleciał, a marzyciel Ikar spadł do morza;-)
2020-07-29 13:14
Ta Studentka ma rację. Dziś już nie trzeba elektryfikować linii, bo są efektywne pojazdy hybrydy.
2020-07-29 15:03
Oczywiście częstotliwość decyduje
2020-07-29 21:29
2020-07-29 08:03
2020-07-29 10:12
To chyba ty się zanadto podniecasz, bo ja widzę rzeczową wypowiedź.
2020-07-29 08:14
Przecież teraz jeżdżą parowozy na ropę. W czym problem? W razie awarii super hiper składu parowóz znowu wjedzie.
Z twoim tokiem rozumowania dalej byśmy tkwili w Nokii 3310... od razu widać , że pracujesz na kolei..dlatego mamy co mamy.
2020-07-29 10:08
ciekawe. Może jeszcze diesel na bezołowiówkę? ;))))
2020-07-29 10:17
To jest wielki pan znafca, który jeździ parowozami na ropę i lata samolotami na węgiel, a dla relaksu jeździ rowerem na biomasę. On wie lepiej.
2020-07-29 10:41
tanie i ekonomiczne ... akurat w sam raz na Polskę
2020-07-29 18:22
... niewiele się różni od oleju napędowego. Sprawdź sobie....
2020-07-29 22:57
oj różni się i to nawet nie wiesz jak bardzo :)
2020-07-29 15:04
Luxtorpeda na glony i trawę. Można spytać amerykańskiego naukowcę, niemieckiego inżynierę i rosyjskiego wojskowego. Można też kupić česka Skoda lub italiańską pędolinę i przerobić na SKM ;)
2020-07-29 15:38
I tak, jeździły takie parowozy.
PS. Słyszałeś o Skyactiv Mazdy? To diesel na bezołowiówkę :)
2020-07-29 22:58
nie jest to diesel na bezołowiówkę tylko silnik spalinowy benzynowy, który działa podobnie do silnika na olej napędowy
2020-07-29 08:38
na polskiej kolei króluje EN57 i EP07. Takim podejściem załatwiasz tym truchłom jeszcze wiele lat katowania polskich pasażerów. Ponad to rozwój zawsze się opłaca bo kto stoi w miejscu ten tak naprawdę się cofa. Więc
na polskiej kolei króluje EN57 i EP07. Takim podejściem załatwiasz tym truchłom jeszcze wiele lat katowania polskich pasażerów. Ponad to rozwój zawsze się opłaca bo kto stoi w miejscu ten tak naprawdę się cofa. Więc prawdziwy realista a nie taki zapyziały oportunista wie że inwestować po prostu trzeba. W Polsce ciągle słyszy się po co to po co tamto. Nie stać nas. Polska to nie Niemcy ani Japonia. No własnie Polska to nie Niemcy ani tym bardziej Japonia bo mamy takich specjalistów od narzekania. Zero wizji rozwoju zero odwagi w kreowaniu nowych rozwiązań bo my to nie Niemcy ani Japonia. Idż zabalsamuj się i postaw się w muzeum, tam jest twoje miejsce.
2020-07-29 09:13
To nie Niemcy czy Japonia gdzie nakłady na kolej są wielokrotnie większe. Polska kolej przez ostatnie trzy dekady była konsekwentnie niszczona a nieliczne inwestycje były prowadzone bez głowy i na odwal się. Trzeba
To nie Niemcy czy Japonia gdzie nakłady na kolej są wielokrotnie większe. Polska kolej przez ostatnie trzy dekady była konsekwentnie niszczona a nieliczne inwestycje były prowadzone bez głowy i na odwal się. Trzeba twardo stąpać po ziemi. Jeśli nie zmieni się podejście polityków do transportu kolejowego to nadal będzie tak jak jest, takie projekty jak ten z artykułu będzie można tworzyć jedynie na papierze. Tymczasem obecne realia są takie że brakuje nawet podstawowych lokomotyw spalinowych liniowych i manewrowych czy też SZT. To nie wina kolejarzy. Myślisz że sprawia mi przyjemność jazda na rozpadającej się EP07 czy SM42 bez klimatyzacji? Gdyby to ode mnie zależało to już dawno mielibyśmy tu kolej na wzór niemiecki. Ale do tego potrzeba pieniędzy. Bądźmy realistami, tego już dawno na kolei nauczyło mnie życie.
2020-07-29 09:28
Tutaj naprawdę trzeba na wszystko patrzyć, inaczej. W przypadku takiego rozwiązania, tabor musiałby być kupowany tylko pod tą inwestycję. Już wiadomo, że jest za mało na to czasu. W przypadku klasycznego zasilania,
Tutaj naprawdę trzeba na wszystko patrzyć, inaczej. W przypadku takiego rozwiązania, tabor musiałby być kupowany tylko pod tą inwestycję. Już wiadomo, że jest za mało na to czasu. W przypadku klasycznego zasilania, będzie można stosować typowe jednostki trakcyjne jakie jeżdżą w Polskie, których jest więcej niż spalinowych. Proszę zwrócić uwagę jaki tabor jeździ na SKM, ile jest nowych składów ....2. Pojazdy hybrydowe będą bardzo drogie, nie ma doświadczeń w ich produkcji. Nie pracuje na kolei ale to co jest napisane powyżej pokazuje jaką mamy rzeczywistość. Trzeba zejść na ziemie a nie kopiować w ciemno rozwiązania zagraniczne.
2020-07-29 10:00
Nie dyskutuj z amatorem, co nawet nie był nigdy w kabinie lokomotywy. Próbowałem wytłumaczyć jakie są realia, to cep pisze że mam się zabalsamować. Tacy ludzie nie zrozumieją i myślą że są fachowcami w każdej dziedzinie. Taki inżynier magazynier w jednym.
2020-07-29 10:19
Z tym inżynierem magazynierem to... pracowałem kiedyś w pewnej firmie, w której to co drugi magazynier miał tytuł inżyniera lub wyżej więc... Poza tym smutna prawda z tą koleją, EP07 to chyba jeszcze potomek angielskiej licencji powojennej
2020-07-29 10:36
mówiliśmy na niego Profesor!
2020-07-29 11:01
2020-07-29 11:31
Polska język - trudna język.
Matoł taki z ciebie, że nawet się wysłowić nie potrafisz, ciećwierzu bez szkoły.
2020-07-30 01:46
2020-07-29 10:59
To jest inwestycja w technikę , dzięki takim jak ty jeszcze mielibyśmy wozy drabiniaste bo na nic więcej nas nie stac. Nie wytykaj innym rozumowania bo mysla lepiej od ciebie tobie najwyraźniej jego brakuje.
2020-07-29 21:31
a nie na jednej z linii głównych i ewidentnym możliwym objeździe
2020-07-29 11:48
Tylko nie na wzór niemiecki. Co tam skorzystam z pociągu to haniebne spóźnienie, odwołany kurs, zmiana peronu w ostatniej chwili itd. A jeżdzę tam głównie EIC. Nie mówię, że u nas lepiej bo oczywiście nie, ale Niemcy to od kilku lat nie jest już najlepszy wzorzec, w większości dziedzin...
2020-07-29 12:17
bo pojazdy Wam obcy psują... Ilu z kolejarzy dopchało się ,,w ministry,, i niewiele pomogło? A ile zepsuli? Np zmiana resursu z kilometrowego na godzinowy... Ile EN57/71 z Polregio jest remontowanych, a ile trafia do
bo pojazdy Wam obcy psują... Ilu z kolejarzy dopchało się ,,w ministry,, i niewiele pomogło? A ile zepsuli? Np zmiana resursu z kilometrowego na godzinowy... Ile EN57/71 z Polregio jest remontowanych, a ile trafia do huty? I poczytaj o planach UMWP zakupu nowych SZTów- 0 sztuk, tylko wodór i elektryczne... PLK i SKM z drutem tylko problemy mają! A o 213 i drucie to już całkiem sf, a nie realia! Ciekawe skąd to zasilić? Jedyne z czym się zgadzam, to że na kolei konieczne są zmiany!
2020-07-29 09:25
to są kraje, które do bólu kierują się ekonomią.
Te rozwiązania z akumulatorami energii to są dla linii o małej częstotliwości.
Gdy 20km ma jechać 1 czy 2 pociągi na godzinę to elektryfikacja jest wątpliwa,
to są kraje, które do bólu kierują się ekonomią.
Te rozwiązania z akumulatorami energii to są dla linii o małej częstotliwości.
Gdy 20km ma jechać 1 czy 2 pociągi na godzinę to elektryfikacja jest wątpliwa, natomiast to nie jest przypadek PKM Wrzeszcz-Rębiechowo czy tym bardziej przedłużenia SKM ze Śródmieścia na Południe. W tym drugim przypadku mówimy o częstotliwości 7,5 min albo i większej.
Oba kawałki to są podstawowe odcinki sieci miejskiej i na takich nikt nie rezygnuje z podstawowego zasilania.
2020-07-29 15:13
My kierujemy się do bólu albo wzrocami bez konsekwencji w ich realizacji albo do bólu naszym dziwnym socjalizmem - milion aut e-, czyli dwie puste makiety wykonane za granicą. A gdy PKM już jeździ, to znajdujemy setki powodów, dlaczego jest do niczego. Nagle ma być elektryczna bez względu na to, czy ma to obecnie ekonomiczny sens, czy nie.
2020-07-29 18:29
ale nie elektryfikują, bo już im w systemie kolejowym (mają osobną sieć przesyłową) mocy brakuje.
2020-07-29 09:54
Bo pierdzielisz jakbyś się kawą z rana poparzył.
2020-07-29 10:22
Właśnie przez takich oderwanych od rzeczywistości dyletantów marnują się miliardy na chybione inwestycje, typu port lotniczy w Kosakowie, czy teraz hybrydowa PKM.
2020-07-29 11:01
2020-07-29 11:22
Co za czasy...
2020-07-29 15:04
2020-07-29 09:06
kto ma większą wiedzę? odpowiedz sobie sam :)
2020-07-29 09:19
Naukowcem jest autor artykułu.
2020-07-29 10:37
jak z kaczyńskiego wódz!
2020-07-29 10:04
Hahahaha nie ośmieszaj się. To zwykła studentka, co nigdy pewnie na torach nie była, a kolej zna z tego, że jeździ SKMką na uczelnie. Autorytet taki jak żaden.
2020-07-29 10:27
Zmieniam zdanie, z twoim podejściem, to cud, że ludzie z jaskiń wyszli.
2020-07-29 10:47
No a z twoim, to z jaskini przenieśli by się prosto na drzewa, dyletancie od siedmiu boleści. Pewnie w sprawie kosmodromu w Gdyni i sztucznej wyspy na Zatoce Gdańskiej, też byłeś takim hurrrra-optymistą. Radzę zabrać się
No a z twoim, to z jaskini przenieśli by się prosto na drzewa, dyletancie od siedmiu boleści. Pewnie w sprawie kosmodromu w Gdyni i sztucznej wyspy na Zatoce Gdańskiej, też byłeś takim hurrrra-optymistą. Radzę zabrać się za lekcje, bo pewnie jeszcze podstawówki nie skończyłeś, a wypowiadasz się na tematy czysto techniczne, o których nie masz pojęcia. Zostaw to specjalistom, bo błądzisz.
2020-07-29 10:55
2020-07-29 11:01
z naszych pieniędzy !!!
- a potem kasuje się frajerów w prywatnych spółeczkach jak opłaty za autostrady
bo praca pokora umiar... a te nagrody nam się po prostu należały!
2020-07-29 11:02
Ale trzeba inwestować z głową. Już był taki jeden co w Gdyni chciał kosmodrom, a innemu marzył się polski lotniskowiec, był też taki co chciał polskiej bomby atomowej. Czy na prawdę wizje szaleńców i dyletantów do jest droga do sukcesu, czy może jednak ślepa uliczka???
2020-07-29 15:20
2020-07-29 19:34
Pytaniem jest, komu sie oplaca.
Po pierwsze, to nie inwestycja w technologie, bo nie kupujemy fabryki a jej produkty.
Po drugie, "inwestycja" w technike sie oplaca... dostawcy. Bo ja sprzeda i dostarczy. Dla
Pytaniem jest, komu sie oplaca.
Po pierwsze, to nie inwestycja w technologie, bo nie kupujemy fabryki a jej produkty.
Po drugie, "inwestycja" w technike sie oplaca... dostawcy. Bo ja sprzeda i dostarczy. Dla nas to koszt, bo trzeba to oplacic i utrzymac. A skoro obecnie nie ma praktycznie nic, to tez nic nie zaoszczedzimy czy zoptymalizujemy.
Pewnie, fajnie jest miec sprawna komunikacje ale to kosztuje. Aby bylo weselej, to kosztuje nawet wtedy, gdy nic sie nie robi i wpuszcza do miasta rzeki samochodow. To tylko przyklad.
A.dochodow na Pomorzu brak. A raczej, inaczej sa rozlozone priorytety.
2020-07-29 07:52
A co z linią do Kościerzyny? Do Kościerzyny pociąg dojedzie na akumulatorach, czy w Żukowie pan Zenio z ładowarką będzie czekał? To faktycznie pisał jakiś fantasta oderwany od rzeczywistości.
2020-07-29 08:41
Przeczytaj artykuł. Cały! Jest tam o tym.
2020-07-29 21:52
chyba, że uznać, że Gdynia - Kościerzyna ma jeździć na elektrykach, a pociągów Gdańsk - Kościerzyna nie będzie w ogóle.
2020-07-29 09:45
2020-07-29 11:03
2020-07-29 09:49
siec kolejowa niemcy-34k -w tym 21kelektryczne
siec kolejowa polska-19k w tym 11kelektryczne
co do prac magisterskich -mozna obronic ze jestesmy w stanie wyslac ludzi na marsa w ciagu 1 roku....
2020-07-29 11:03
Niemcy 12tys km
Polska ZERO
2020-07-29 12:39
2020-07-29 13:27
i sukcesów życzę!
2020-07-29 16:00
3kV, 250km/h.
2020-07-30 00:28
Fakt, że wspomniana linia biegnie głównie na estakadach i w tunelach, ale z ciekawości popatrzyłem, co ile jest tam jakaś stacja trakcyjna - co 15km. Z punktu widzenia kolejowej energetyki to szaleństwo.
2020-07-29 14:23
Niemcy mają 15kV i 16,7Hz. Z Francją Ci się pomyliło
2020-07-29 17:20
15 +16,7 to nam daje 31,7, cholera tam jakieś herce się wkradły
2020-07-29 11:01
wojsko miało obowiązek utrzymywać 100 sprawnych parowozów na czas W. Bez względu na to jakie lokmotywy są w użyciu. Zgadnij dlaczego?
2020-07-29 14:27
To było jeszcze w poprzednim tysiącleciu.
2020-07-29 07:40
Zachodniopomorskie podpisało niedawno umowę z firmą NEWAG, na dostarczenie, najpierw dwóch (później jeszcze 10 sztuk), hybrydowych zespołów trakcyjnych.
Gdzieś w zachodniej Polsce jeździ dla testów jedyny
Zachodniopomorskie podpisało niedawno umowę z firmą NEWAG, na dostarczenie, najpierw dwóch (później jeszcze 10 sztuk), hybrydowych zespołów trakcyjnych.
Gdzieś w zachodniej Polsce jeździ dla testów jedyny egzemplarz na którym robią różne testy i cały czas rozwijają konstrukcję.
Do tego jest to pociąg oparty o rodzinę Impuls, która już jeździ na Pomorzu. Nie można powiedzieć o nich złego słowa, mają bardzo wysoki poziom dostępności
2020-07-29 08:07
Impuls to klasyczny elektryk a nie hybryda. Mówisz o 10 sztukach, a EN57 i ich pochodnych jeździ w polsce grubo ponad 1000 sztuk, więc o czym tu teraz?
2020-07-29 08:52
Wtedy zrobimy przetarg na nowe a po dostarczeniu nowych składów dostosujemy do nich infrastrukturę....
Myślenie PKP to "modernizacja" torów do poziomu z późnego Gierka.
2020-07-29 09:32
Pociągi do Osowy z Gdyni w ciągu dnia jeżdżą co 1-2h, dlaczego ? Bo nie ma taboru. Trzeba robić modernizację ale na taką, jaką nas stać. Przejście na zasilanie elektryczny poprawi warunki komunikacyjne na całym PKM
2020-07-29 09:55
częstotliwości Gdynia Osowa.
2020-07-29 15:33
Mało kto będzie czekał godzinę na pociąg... to jest błędne koło.
2020-07-29 09:07
Kto mówi że należy zastąpić wszystkie stare składy !!, czytaj ze zrozumieniem. Mowa o wybranych, ważnych krajobrazowo i z innego punktu widzenia odcinków na których będzie używana energia z bateri
2020-07-29 10:08
Patrzę na mapkę w artukule i widzę napis "nie wymaga elektryfikacji" przy odcinku Śródmieście-Orunia Górna. W jaki sposób te wszystkie składy kończące teraz na Śródmieściu miałyby dojechać do Havla bez sieci trakcyjnej?
2020-07-29 09:06
Ale cały czas jest to ruch regionalny, poza tym hybryda newaga jest oparta na dieslu a nie zasobnikach ... i dlatego ma to sens. Dwa różne typy pojazów, a dieslem po takich górach nie pojeździsz bo co pokazuje przykład z eksploatacji na PKM.
2020-07-29 08:49
gdzie i tak jedziemy pod drutem Wejherowo-Gdańsk (i to często)) nie ma sensu kombinowanie z przyszłym odcinkiem Śródmieście -Południe nawet do Kowal- musi być sieć. Podobnie, gdy już PKP zdecydowało o elektryfikacji
gdzie i tak jedziemy pod drutem Wejherowo-Gdańsk (i to często)) nie ma sensu kombinowanie z przyszłym odcinkiem Śródmieście -Południe nawet do Kowal- musi być sieć. Podobnie, gdy już PKP zdecydowało o elektryfikacji Gdynia-Osowa-Koscierzyna plus Glińcz-Kartuzy Somonino nie ma sensu kombinowanie z PKM. Natomiast pozostają do rozważenia odcinki poza tą siecią z małą częstotliwością: np. Kartuzy Sierakowice (z np. wcześniejszym przebiegiem Kiełpinek-Stara Piła), Hel gdzie utrzymanie sieci może być kłopotliwe, Kościerzyna-Bytów, Malbork-Grudziądz.
2020-07-29 08:59
Morawieckiemu nie wierzysz?
2020-07-29 10:39
to jest właśnie DZIŚ! ;))))))
2020-07-29 10:53
I nie zadowolony ze ktoś ma fachowa wiedze w przeciwieństwie do niego.
2020-07-29 12:58
Ta absolwentka ma rację. Sieć dziś JUŻ nie jest potrzebna.
2020-07-29 15:18
2020-07-29 15:39
Straszliwie ograniczone.
2020-07-29 16:27
Za to jak tacy fantaści jak ty by się dorwali do kolei, to żaden pociąg by nie pojechał.
2020-07-29 22:03
Może niech kolejarze się lepiej nie wypowiadają:) to przez wasz sposób myślenia sprzed kilkudziesięciu lat mamy kolej jaką mamy. Co za głupi wpis. :)
2020-07-30 01:52
Kolej mamy jaką mamy dzieki politykom. I tak juz od 30-tu lat. Zawsze mozesz zostac kolejarzem i zacząć zmieniać świat za te śmieszne grosze które będziesz otrzymywał co miesiąc na konto.
2020-11-29 12:48
Kolejarzem a nie inżynierem... To duża różnica
2020-07-29 07:04
Ta pani ze zdjęcia czy pan Dariusz pod tym podpisany?
2020-07-29 07:42
Aby dowiedzieć się, kto pisał, wystarczy przeczytać.
2020-07-29 10:08
w większości przypadków takie prace się zleca za kasę
"autor nieznany"
2020-07-30 05:41
...o elektryfikacji, wieczorem, przy winie. :)
2020-07-29 08:05
Jak byś skończył PG to byś wiedział doskonale kim Pan Karkosiński jest. Wpisz w google może Ci pomoże
2020-07-29 08:19
Jak piszemy poprawnie po polsku.
2020-07-29 14:35
Zakładam, że chodzi o niepoprawnie zapisane "jakbyś" i "tobyś", brak znaków interpunkcyjnych oraz niefortunny szyk zdania. Niestety, ukończenie PG nie gwarantuje znajomości języka polskiego.
2020-07-29 15:41
ale pomysł by nie elektryfikować odcinka do Havla się nie broni.
Tam mają jeździć wszystkie kursy kończące na Śródmieściu, czyli wszystkie pojazdy trzeba by wymienić na nowe i droższe. Dodatkowo cięższe. Taki
ale pomysł by nie elektryfikować odcinka do Havla się nie broni.
Tam mają jeździć wszystkie kursy kończące na Śródmieściu, czyli wszystkie pojazdy trzeba by wymienić na nowe i droższe. Dodatkowo cięższe. Taki osprzęt to ponad 10% masy więcej. Teraz żeby zaoszczędzić na tym końcowym ogryzku na sieci będziemy jeździć całą trasę z Chylonii/Rumii/Wejherowa cięższymi pojazdami i to po linii miejskiej z wieloma przystankami. Czyli po ruszeniu z każdego przystanku trzeba dostarczyć 10% więcej energii. Wzór ze szkoły m*v*v/2.
2020-07-29 15:55
Patrząc na to, że w zasobnikowych pojazdach stosuje się Odzysk energii z hamowania, to wychodzi energetycznie praktycznie to samo.
2020-07-29 19:40
W zasadzie nowoczesny tabor już oddaje prąd przy hamowaniu. Także bez sensu pomysł
2020-07-29 08:31
Aleksandra Macedońskiego.
2020-07-29 12:59
2020-07-29 08:42
O co pytasz? Artykuł czy pracę?
2020-07-29 08:56
Całe te
2020-07-29 07:05
Producenci aut elektrycznych jedynie deklarują żywotność akumulatorów. Życie pokaże za kilka lat coś innego.
2020-07-29 07:14
Zużytych baterii od Tesli i hybryd. Unia wprowadza zakaz produkcji elektryków. Dopuszczone do produkcji są jedynie ryksze które stanowią 90 proc. produkcji pojazdów.
2020-07-29 12:27
A Polacy kłócą się, czy lepszy model szwedzki, czy szwajcarski ;)
2020-07-29 07:43
I tu spore zdziwienie akumulatorów w ogóle nie trzeba wymieniać do tego jak coś padnie w aku naprawia się pojedyncze ogniwa.
2020-07-29 09:29
Ogniwa też trzeba zutylizować. To tak jak z wiatrakami elektrycznymi. Czysta energia, a potem łopaty od wirnika się zakopuje w ziemi albo składuje na pustyni bo nie nadają się do recyklingu.
2020-07-29 16:38
Bo już teraz światowe wydobycie przestaje wyrabiać.
2020-07-29 07:53
Ale nie wiem jak to się sprawdza w praktyce i na jaką skalę jest stosowane. Ale masz rację, dobrze by było mieć plan na te zużyte akumulatory już teraz, a żeby się potem nie dziwić.
2020-07-29 10:18
a potem wszystkie są tak zimne jak elvis... a trujące bardziej od czernobyla!
2020-07-29 07:06
W całej Polsce i zachodniej Europie dominuje trakcja elektryczna, mamy pełno takich pociągów, a my będziemy sprowadzać rozwiązanie z Japonii z jakimiś bateriami, które trzeba wymieniać bo analiza w pracy magisterskiej tak wykazała.
2020-07-29 07:39
Z całym szacunkiem do tej pani, ale powinna dostać za tą pracę "2"! Opracowanie oderwane od rzeczywistości i nie mające nic wspólnego z ekologią i z ekonomią. Po co akumulatory, skoro mamy zasilanie z sieci? Pociąg
Z całym szacunkiem do tej pani, ale powinna dostać za tą pracę "2"! Opracowanie oderwane od rzeczywistości i nie mające nic wspólnego z ekologią i z ekonomią. Po co akumulatory, skoro mamy zasilanie z sieci? Pociąg akumulatorowy jest droższy, cięższy i bardziej skomplikowany od tradycyjnego sieciowego. Kolejna sprawa, linia będzie niekompatybilna z pozostałymi i będzie mogła być obsługiwana tylko i wyłącznie przez dedykowane składy. Ogólnie to komplikacja rzeczy prostej. Co do estetyki, to trasa PKM nie przebiega przez gdańską starówkę i sieć trakcyjna na prawdę nie będzie tam szpecić krajobrazu i nie trzeba tu sięgać po niesprawdzone i niekompatybilne rozwiązania. Takie rozwiązania można stosować w krajach, gdzie nie ma rozwiniętej siatki zelektryfikowanych linii, aby wyeliminować spalinowozy, ale skoro u nas mamy bardzo dobrze rozwiniętą sieć linii zelektryfikowanych, takie udziwnianie to komplikacja rzeczy prostej.
2020-07-29 14:27
Tematy prac inżynierskich i magisterskich są listą propozycji promotorów. To często są różne prace typu "studium" - analiza uwarunkowań, możliwości itd. To jest właśnie taka praca, dobrze zrobiona, zgodnie z metodyką.
Tematy prac inżynierskich i magisterskich są listą propozycji promotorów. To często są różne prace typu "studium" - analiza uwarunkowań, możliwości itd. To jest właśnie taka praca, dobrze zrobiona, zgodnie z metodyką. Tematem pracy nie było to, czy nigeryjskie dzieci dostaną miskę ryżu więcej za wydobycie surowców do produkcji pociągu, a jedynie rozważenie, czy pociąg na akumulatorze przejedzie tę trasę.
2020-07-29 16:31
Równie dobrze można napisać w takim razie pracę magisterską, o możliwości podróży windą z Ziemii na Księżyc. W teorii to możliwe, w praktyce niewykonalne. Obecny poziom kształcenia na uczelniach wyższych, to dno i wodorosty. Dlatego coraz więcej teraz specjalistów od siedmiu boleści i inżynierów co żarówki nie potrafią wymienić.
2020-07-29 16:42
Dobrze, że odchodzi się od przekazywania "praktyczniej" wiedzy sprzed 30 lat na studiach.
2020-07-30 11:36
2020-07-29 11:05
Skoro obroniła prace czyli Cała Politechnika Gdańska jest bez sensu!!!
2020-07-29 13:30
jakby zweryfikować dokonania naukowe - to nie wiem czy w całej Polsce pozostało by z 200 profesorów czy może mniej niż 100?
2020-07-29 15:09
Nie tylko na PG. Komercja wkroczyła na uczelnie już dawno.
2020-07-29 12:43
Niech nie kombinują, tylko elektryfikują.
2020-07-29 07:07
Tylko nie wzięto pod uwagę najważniejszego faktu. To nie ma być jak najtańsze.
2020-07-29 10:56
po co nowa stacja w polu minutę drogi od lotniska?
2020-07-29 15:11
Technicznie da się, tylko jakim kosztem i kiedy się zwróci?
2020-07-29 07:08
Ale po chwili zastanowienia, ma racje.
2020-07-29 10:10
Bo na początku dobrze myślałeś.
2020-07-29 14:27
W czym ma rację?? Że jak zrobią elektyfikację to ozywi się aglomeracja a jak ne będzie to nie?? Bzdura na resorach
2020-07-29 14:49
Wszedłem w artykuł żeby skomentować jaka to bzdura żeby nie elektryfikować PKM-ki, ale gdy przeczytałem, że chodzi o pociągi z zasobnikiem akumulatorowym, to wszystko nabrało sensu.
Działałoby to podobnie jak
Wszedłem w artykuł żeby skomentować jaka to bzdura żeby nie elektryfikować PKM-ki, ale gdy przeczytałem, że chodzi o pociągi z zasobnikiem akumulatorowym, to wszystko nabrało sensu.
Działałoby to podobnie jak gdyńskie trolejbusy, które mogą dotrzeć do rejonów w których nieopłacalne lub niemożliwe jest zbudowanie trakcji.
Baterie są drogie, baterie trzeba wymieniać, utylizować, recyklingować - tak, to prawda, ale to nie przekreśla pomysłu i należy to wszystko wziąć pod rozwagę.
2020-07-30 11:38
...wyklucza Cię z dalszej merytorycznej dyskusji. Sorry.
2020-07-29 07:09
Przepraszam ale czy ktoś policzył ile kosztują składy na te zasobniki energii? Druga kwestia, w razie mega poważnej awarii w Sopocie czy Gdyni będzie możliwość przekierować pociągi dalekobieżne torami PKM do Gdyni - w
Przepraszam ale czy ktoś policzył ile kosztują składy na te zasobniki energii? Druga kwestia, w razie mega poważnej awarii w Sopocie czy Gdyni będzie możliwość przekierować pociągi dalekobieżne torami PKM do Gdyni - w sytuacji mega awaryjnej. Nie zakładajmy że PKM to tylko pasażerowie na trasach Gdansk - Kartuzy/Kościerzyna czy Lotnisko-Gdańsk/Gdynia.
Dorzućmy aby na tą linię też wjeżdżały różne transporty z portów z pominięciem Sopotu i kawałka Gdyni. Fajnie że praca magisterka mega ciekawa, bo wg. transportu osób zgadzam się, ale są też inne nie ujęte kwestie.
2020-07-29 07:27
W razie awarii można też przekierować pociągi spalinowe
2020-07-29 10:21
;)))))
2020-07-29 07:57
Pytanie brzmi jaka stopa dyskonta została uwzględniona i jak długi okres był brany pod uwagę.
2020-07-29 08:42
Z transportem towarowym po PKM to bym się nie rozpędzał. Nasypy i wiadukty mogą nie być przygotowane na tak ciężkie składy.
2020-07-29 08:51
2020-07-29 09:21
"znaczniki" T daje się w innym celu, jest to po to aby pociąg towarowy nie zatrzymywał się gdyż grozi to jego rozerwaniem - jest on na każdej lini kolejowej która pnie się pod górę przy takim nachyleniu. Każda linia kolejowa jest przystosowana do ruchu towarowego.
2020-07-29 09:48
Jeśli jest znacznik T na linii o charakterze górskim, a taką jest linia PKM, to znaczy że składy towarowe są dopuszczone. Co dokładnie wskazuje znacznik T na słupku semafora to zupełnie inna sprawa. Natomiast nie każda linia kolejowa jest dostosowana do ruchu towarowego.
2020-07-29 22:05
Zacytuję "W 22 wskaźnik kolejowy umieszczany na semaforach SBL. Kwadratowa czarna tablica ustawiona po przekątnej pionowo, a na niej biała litera T wykonana z materiałów odblaskowych. Stosowany jest na wzniesieniach
Zacytuję "W 22 wskaźnik kolejowy umieszczany na semaforach SBL. Kwadratowa czarna tablica ustawiona po przekątnej pionowo, a na niej biała litera T wykonana z materiałów odblaskowych. Stosowany jest na wzniesieniach ponad 6.
Oznacza, iż maszynista ciężkiego pociągu towarowego może minąć ten semafor, wskazujący sygnał stój bez zatrzymania, z prędkością nie większą niż 20 km/h (dawniej 15 km/h), tak regulując prędkość, aby mógł w każdej chwili zatrzymać pociąg w razie zauważenia przeszkody do dalszej jazdy."
Na każdej lini kolejowej mogą się poruszać składy towarowe o określonym nacisku na pojedynczą oś
2020-07-30 11:40
2020-07-29 10:34
2020-07-29 11:08
Wam się najwyraźniej wydaje ze to jest wypracowanie z poziomu szkoły podstawowej.
Taki jest wasz poziom inteligencji meduzy na plaży :)
2020-07-29 15:16
Niestety poziom pracy nie jest wysoki, ale przecież to nie doktorat.
2020-07-29 17:38
2020-07-29 07:14
Polska to nie Japonia. Mrzonki niech pozostaną na papierze liczy się najlepsze, trwałe, proste wykonanie. Szkoda, że nikt nie pomyślał o tym przy budowie PKM. To skandal, że ktoś dopuścił spalinowe składy do obsługi tej trasy a teraz dopiero myśli nad jej elektryfikacją. To nie jest myslenie na miarę XXI wieku ale na XIX !!!
2020-07-29 08:52
Od początku planowano elektryfikacje i pozostawiono wszędzie miejsce pod słupy trakcyjne. Po prostu Unia nie dała kasy, a św. Paweł wolał pompować kasę w drogi zamiast kolej.
2020-07-29 09:00
Że co? Paweł nie miał nic do gadania bo PKM to projekt wojewódzki a nie miejski. Pierwsze słyszę, że od początku był projekt elektryfikacji PKM i ktoś na to nie dał pieniędzy!
2020-07-29 09:55
Dwa - miasto nie było stroną w projekcie PKM. Trzy - elektryfikacja ma sens przy równoległej elektryfikacji linii 201 przez pkp plk. cztery - projekt PKM zachowywał rezerwę techniczną i terenową pod infrastrukturę elektryfikacji linii PKM, dlatego obecnie pewnych kosztów nie będzie, bo nie wystąpią.
2020-07-29 16:44
pewnych kosztów nie będzie, bo już wystąpiły, niezależnie czy będziemy elektryfikować linię, czy nie.
2020-07-29 17:40
pod słupy/bramki sieci trakcyjnej np. ten najazd przy SKM Zaspa czy estakada przy lotnisku.
2020-07-29 19:49
A miasto bylo strona jako czlonek samorzadu.
2020-07-29 09:01
2020-07-29 09:14
2010 roku na początku XXI wieku w Polsce, w Unii europejskiej nie było szans na zelektryfikowaną linię kolejową. No wybacz :D
2020-07-29 09:51
2020-07-29 11:10
2020-07-29 12:48
Chyba jak Ty. Idź ciesz się swoim życiem lepiej.
2020-07-29 11:59
Ile razy jeszcze trzeba powtórzyć, że PKMki nie zelektryfikowano tylko dlatego,że linia 201 (Gdynia-Kościerzyna) pod zarządem PKP była planowana do elektryfikacji dopiero w kolejnych perspektywach finansowych??
Ile razy jeszcze trzeba powtórzyć, że PKMki nie zelektryfikowano tylko dlatego,że linia 201 (Gdynia-Kościerzyna) pod zarządem PKP była planowana do elektryfikacji dopiero w kolejnych perspektywach finansowych?? Elektryfikacja PKMki byłaby bez sensu,bo zakres prac na linii 201, która zaczyna sie w Gdyni Porcie ,a konczy za Bydgoszczą jest ogromny,nieporównywalnie większy od budowy PKMki.
2020-07-29 12:50
Każdy o tym wie tylko pytanie jest jak działa ta zasikana Unia i to wszystko, że zamiast zrobić coś od razu porządnie trzeba ciągle ulepszać wiercić itd, co się stanie z tymi złomami spalinowymi po elektryfikacji PKMki? Rozumiesz bezsens i nieekonomiczne podejście do tego rozwiązania?
2020-07-29 14:29
np. linię helską można by zelektryfikować wyłącznie przy przejściu na 2x25kV 50Hz - a na to się w Polsce nie zanosi
2020-07-29 17:44
brak linii energetycznych, słabe obłożenie poza sezonem, ciężkie warunki atmosferyczne. I tu jak znalazł pasują takie pociągi bateryjne.
2020-07-29 18:46
przy zasilaniu jednostronnym realne jest osiągnięcie 45km z jednostronnym zasilaniem (Francuzi mają najdłuższe odcinki pomiędzy podstacjami równe 90km) . Oznacza to, że spokojnie możemy zasilać całą linię jedną podstacją położoną między Władkiem a Puckiem. A poza sezonem? Mniejsze pociągi, pozwalające dojechać do/z Trójmiasta. Taki RER.
2020-07-29 23:00
ciężkie warunki atmosferyczne? jakie?
2020-07-30 11:45
2020-07-30 20:00
mżawka
i silne wiatry.
2020-07-29 19:47
Pomijajac sens elektryfikacji PKM bez 201, nie znaleziono by finansowania na takie przedsiewziecie. Niestety, taki jest stan finansow a i rowniez, priorytetow wojewodztwa. Poludniowo zachodni interior bylby zachwycony
Pomijajac sens elektryfikacji PKM bez 201, nie znaleziono by finansowania na takie przedsiewziecie. Niestety, taki jest stan finansow a i rowniez, priorytetow wojewodztwa. Poludniowo zachodni interior bylby zachwycony takim sprzetem.
Poza tym, sukces PKM jest kleska urodzaju dla sqmorzadu, bo ludzie byle czym zaspokoic sie nie da. A raczej 20lat likwidowano kolej w Pomorskiem, niz budowano.
2020-07-29 17:37
Elektryfikowanie PKM-ki w 2015 roku było bezzasadne, bo pociągi zjeżdżają z niej na linię 201 (tzw. węglówka), która ma być zelektryfikowana dopiero teraz . W koncepcji linii uwzględniono przyszłą elektryfikację, więc
Elektryfikowanie PKM-ki w 2015 roku było bezzasadne, bo pociągi zjeżdżają z niej na linię 201 (tzw. węglówka), która ma być zelektryfikowana dopiero teraz . W koncepcji linii uwzględniono przyszłą elektryfikację, więc teraz wystarczy wstawić w ustalone miejsca brakujące elementy i podłączyć się do źródła zasilania. No i dokupić odpowiednią liczbę właściwych pociągów, bo te spalinowe trafią gdzie indziej.
2020-07-30 11:46
wreszcie
2020-07-29 07:15
Jak Darek poprowadził wykład to nie ma wilka we wsi!
2020-07-29 09:38
Czyli co?
2020-07-29 10:46
Mówię serio - przyjemnie się na nie chodziło
2020-07-29 11:46
owszem, nie ma potrzeby wieszania druta dla nowych składów. Ale wszyscy wiemy, że składy już kupione bez drutu nie pojadą.
2020-07-29 17:46
a my będziemy wozić baterie. Słaby pomysł. Linie regionalne ze słabym ruchem to miejsce na takie pomysły.
2020-07-29 07:16
Rozmarzyłem się. Polskę przyrównano do Japonii, Niemiec, Holandii czy Austrii...
Ech, przyjemnie jest bujać w obłokach
2020-07-29 09:24
Ah bo lepiej zrownywac nas zawsze z Ukraina, Bialorusia i Wegrami
2020-07-29 09:43
To niestety bardziej realne. Przynajmniej na kolei.
2020-07-29 11:06
27:1
i Polsce odebrali 260mld Eu z programu na lata 2020-2024
2020-07-29 16:52
to potem się zastanawia skąd to
?
2020-07-29 09:41
Prezes z premierem mówią, ze z praworządnością, Covidem jesteśmy najlepsi w Europie - czyli da się? - da.
2020-07-29 09:43
2020-07-29 11:15
Tacy jak ty zaczynają i kończą na bujaniu w obłokach .A inni tacy jak ona doprowadzają rozwój w tym państwie .
2020-07-29 13:45
Japonię a wyszło szydło z worka
2020-07-29 21:04
Szacunek dla młodej Pani za wizję..Ja kończąc PG też miałę wizję, może bardziej przyziemną...ale wyszło jak wyszło w porcie Gdynia, nie istotne .
Mamy wprowadzać energię do aut,tych podstawowych...no
Szacunek dla młodej Pani za wizję..Ja kończąc PG też miałę wizję, może bardziej przyziemną...ale wyszło jak wyszło w porcie Gdynia, nie istotne .
Mamy wprowadzać energię do aut,tych podstawowych...no dobrze..ok.Bywają często autobusy na prąd ( trajtki)...ale koleje na akumulatory ? Ciekawe.Dzisiaj , w dobie totalnego chaosu zdażeją się różne wizje ...nie wspominając o Tesli. Szacunek dla młodej Pani Dyplomantki !
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.